Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.223
    Antall liker
    16.802
    Torget vurderinger
    2
    I følge statistkken har boligprisene i Kristiansand økt med 37% siden 2016.
    Selger de for 12m må de ha brukt under 5m for to fullrehabiliterte bad og Hamran-kjøkken i tillegg til kjellerutbyggingen. Ellers går det i minus. Og man har ikke spart på overflatene.
    Jeg totalrehabiliterte et hus ved sjøen som jeg ga 4,5 for og solgte for 11 ni år etter. Det jeg skrev var en refleksjon over hva som er brukt på istandsetttelsen på dette huset. Det er snakk om såpass at 12 sannsynligvis er fair pris, men klarer de å dra Inn det med en så liten hage? Forestiller meg at startbildene fra omegn og fasiliteter søker å oppveie for følelsen av å være innestengt.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Har vært med i denne tråden før, ble lagt ut for 22m i mai -22, det var tydeligvis for mye.
    Kom ikkje Riksantikvaren på banen og freda litt i fjor vår? Tenkjer det dempa lysta til å kjøpa tomta og setja opp firmannsbustad.

    Eit furumodernistisk ikon.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Kom ikkje Riksantikvaren på banen og freda litt i fjor vår? Tenkjer det dempa lysta til å kjøpa tomta og setja opp firmannsbustad.

    Eit furumodernistisk ikon.
    «Fredningssak avsluttet. Huset er ikke fredet, innvendig eller utvendig. Se mer info under regulering.»
    Du ville aldri få rivetillatelse, men med riktig prosjekt ville du kanskje få lov til å sette opp et tilbygg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Du ville aldri få rivetillatelse, men med riktig prosjekt ville du kanskje få lov til å sette opp et tilbygg.
    Har lese nokre intervju med/saker om dei som kjøpte Planetveien 12 (og sytt litt, men ikkje så veldig, på at eg ikkje kunne gjera det), og der det kom fram at ikkje er heilt trivielt å bu i eit verna bygg. No er kanskje Trosterudstien greiare materie, men det ein nok ein del forsiktige tiltak som hadde gjort det lettare (og varmare) å bu der: Folk går vel ikkje rundt med ullsokkar heime lenger.

    Men: Det er jo ikkje vits å kjøpa ein kåk som har vore skuledannande i norsk arkitektur utan å ta vare på den grunnleggjande idéen. Vonar det finst folk med tid og interesse som samstundes kan leggja ≈ 19 mill på bordet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Og deri ligger utfordringen for selger. Det fåtallet mennesker som faller under begge kategorier har hatt litt å velge mellom de siste årene.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Og deri ligger utfordringen for selger. Det fåtallet mennesker som faller under begge kategorier har hatt litt å velge mellom de siste årene.
    Litt bistert.

    Huset er utan tvil fint/vakkert. Eg ser ikkje noko poeng i å setja det opp mot td. Fehns 'Hommage au Japon', Are Vesterlid eller huset i Kristiansand.

    Samtidig er det anvendeleg for ein (tradisjonell) norsk livsstil: stor hage, lagerplass, arbeidsplass både til fysisk og intellektuelt arbeid, plass til langbord, (nesten) alt saman på eitt plan utan å vera gigantisk. Det er ikkje prangande (bortsett frå 1.5 mål privat hage)

    Case Study House #21 som du nett la ut, var sjølvsagt nydeleg. Så filosoferte eg over korleis det hadde vore å bu der. Det første innfallet mitt var "kvar skal eg ha livet mitt?" Kvar skal vaskemaskina, tørketrommel og fryseboksen stå, og kvar kan eg plassera bokhyller, plater og stereoanlegg utan å øydeleggja alt som er vakkert ved huset? Kor elegant vert carporten når eg må lagra vinterdekk, jekk, seks syklar og ti par ski der? Kvar skal ungane kasta av seg våte utekle når dei kjem inn? Kvar skal minstemor leika med Duplo?

    Eg innser at det å drøyma om Koening-huset eigentleg er ein draum om eit heilt anna liv enn det eg har. Slike draumar har vel alle ein gong i mellom, og det er heilt fint. Men denne norske etterkrigsmodernismen i furu (og litt tegl) er faktiske hus heilt normale menneske kan bu i, med den jobben, fritidsinteressene og familien vi har.

    Trosterudstien 1 hadde faktisk vore perfekt for Fru Strikketrøye også, som er svært uinteressert i heimeinnreiing, men veldig interessert i grønsaksdyrking. Dersom det dukkar ei svart svane med einhyrningshorn, og vi skulle flytta attende til Oslo, har det berre eit par-tre hakar:

    (1) Det manglar eit par soverom.
    (2) Det må gjerast ein del modernisering, men veldig samvitsfullt for å ikkje øydeleggja den historiske verdien.
    (3) Seljar bed om, i tillegg til pkt. to, ca. fire gonger det vi ville vore interessert i/i stand til å betala for eit hus.

    (Vi burde nok kasta ein del rusk også, openbert).
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Litt bistert.

    Huset er utan tvil fint/vakkert. Eg ser ikkje noko poeng i å setja det opp mot td. Fehns 'Hommage au Japon', Are Vesterlid eller huset i Kristiansand.

    Samtidig er det anvendeleg for ein (tradisjonell) norsk livsstil: stor hage, lagerplass, arbeidsplass både til fysisk og intellektuelt arbeid, plass til langbord, (nesten) alt saman på eitt plan utan å vera gigantisk. Det er ikkje prangande (bortsett frå 1.5 mål privat hage)

    Case Study House #21 som du nett la ut, var sjølvsagt nydeleg. Så filosoferte eg over korleis det hadde vore å bu der. Det første innfallet mitt var "kvar skal eg ha livet mitt?" Kvar skal vaskemaskina, tørketrommel og fryseboksen stå, og kvar kan eg plassera bokhyller, plater og stereoanlegg utan å øydeleggja alt som er vakkert ved huset? Kor elegant vert carporten når eg må lagra vinterdekk, jekk, seks syklar og ti par ski der? Kvar skal ungane kasta av seg våte utekle når dei kjem inn? Kvar skal minstemor leika med Duplo?

    Eg innser at det å drøyma om Koening-huset eigentleg er ein draum om eit heilt anna liv enn det eg har. Slike draumar har vel alle ein gong i mellom, og det er heilt fint. Men denne norske etterkrigsmodernismen i furu (og litt tegl) er faktiske hus heilt normale menneske kan bu i, med den jobben, fritidsinteressene og familien vi har.

    Trosterudstien 1 hadde faktisk vore perfekt for Fru Strikketrøye også, som er svært uinteressert i heimeinnreiing, men veldig interessert i grønsaksdyrking. Dersom det dukkar ei svart svane med einhyrningshorn, og vi skulle flytta attende til Oslo, har det berre eit par-tre hakar:

    (1) Det manglar eit par soverom.
    (2) Det må gjerast ein del modernisering, men veldig samvitsfullt for å ikkje øydeleggja den historiske verdien.
    (3) Seljar bed om, i tillegg til pkt. to, ca. fire gonger det vi ville vore interessert i/i stand til å betala for eit hus.

    (Vi burde nok kasta ein del rusk også, openbert).
    Kloke ord. Jeg skulle nok klart å snike inn noen bok og platehyller i Koenigs hus uten å ødelegge helhetsinntrykket, men drømmen gjelder nok mer enn bare husets form. Kvinnene er like blanke som bilen og isbitene i drinken smelter aldri.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.317
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    80C76CBF-2ADB-4AAB-9A55-113B1E965459.jpeg
    Er ikke sikkert det blir så kaldt der. Men om vinteren er du vel i leiligheten i Chelsea?

    Jeg skjønner nesten ikke at dette er til salgs. Det ser jo ut til å hilde museumsnivå, fantastisk godt vedlikeholdt.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    5.526

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.601
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos husker jeg godt hvor grå nyere bygningsmasse nordvest i Tyskland fremsto for omtrent 30 år siden. Det samme hadde ikke nådd Norge i like stor grad den gang. Nå, derimot!

    Praktfull funksjonalisme på engelsk der.
    1693296176590.png
    Kontrolltårnet på RAF Tangmere synes å være beslektet.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Praktfull funksonalisme på engelsk der.
    Sant.

    Eg trur eg må tilskriva britane, og særleg ITCs Poirot skulda for at eg fyrst forelska meg i 1930-talsfunksjonalisme. I tillegg til leilegheita hans i “Whitehaven Mansions” (eigentleg: Florin Court) London, er det er fleire nydelege art deco-hus som vart brukte som standardkulissar dei tidlege episodane.

    Både art deco og etterkrigsbrutalismen i UK er på sett og vis både veldig britisk, og trassig anti-britisk.

    Ein detalj eg liker ved dette huset, og for så vidt perioden generelt, er dei temmeleg smale metallkarmane/-rammene på vindauga. Litt som du ser i typiske fabrikkbygg frå same tid. Er det mogleg å få til med moderne, superisolert glas?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Apropos husker jeg godt hvor grå nyere bygningsmasse nordvest i Tyskland fremsto for omtrent 30 år siden. Det samme hadde ikke nådd Norge i like stor grad den gang. Nå, derimot!

    Praktfull funksjonalisme på engelsk der.
    Vis vedlegget 947183
    Kontrolltårnet på RAF Tangmere synes å være beslektet.
    Det "kontrolltårnet" kunne man i "gamle dager" få kjøpt som Airfix plastbyggesett i skala 1:72
    For øvrig tragisk at flyplassen er lagt ned, den var jo av historisk interesse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Har man råd til å bruke NOK 40 mill på hus i Bath, har man sikkert økonomi til å fyre for kråka også. :)
    Lurer litt på hvor mye man må betale i årlig eiendomsskatt for den der eiendommen?
    25 acres er jo heller ikke akkurat noen liten hage for å si det mildt. I Norge ville det vel blitt markedsført som "småbruk".

    Det er forøvrig ikke kaldt i Bath, selv midt på vinteren. Kona var/er plaget med reumatisme men etter kun 2 uker på besøk der i november
    var hun mye bedre. Og det skyldes klimaet. Jeg hadde gleden av å studere ved Bailbrook College i Bath i to omganger.
    Den gangen i alle fall var Bath turistmål nr 2 i UK etter London. Husprisene var mildt sagt ikke lave. Men det er en fin by og jeg var
    millimetre fra å ta jobb ved colleget. Heldigvis gjorde jeg det ikke for det ble lagt ned ikke lenge etterpå. I dag er huset "Bailbrook House" bygget om til hotell. Men klimatisk og ellers på alle måter er Bath virkelig verd et besøk om ikke annet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Sant.

    Eg trur eg må tilskriva britane, og særleg ITCs Poirot skulda for at eg fyrst forelska meg i 1930-talsfunksjonalisme. I tillegg til leilegheita hans i “Whitehaven Mansions” (eigentleg: Florin Court) London, er det er fleire nydelege art deco-hus som vart brukte som standardkulissar dei tidlege episodane.

    Både art deco og etterkrigsbrutalismen i UK er på sett og vis både veldig britisk, og trassig anti-britisk.

    Ein detalj eg liker ved dette huset, og for så vidt perioden generelt, er dei temmeleg smale metallkarmane/-rammene på vindauga. Litt som du ser i typiske fabrikkbygg frå same tid. Er det mogleg å få til med moderne, superisolert glas?
    Det vil ikke bli like smekkert med trelags argonglass, men det er uansett profilene i seg selv som blir problemet.
    På et moderne vindu/fasadesystem er det karmer og rammer som er det svake punktet. Et moderne metallvindu har todelte karmer i aluminium med kuldebrobryter i mellom. Profilene er 50mm brede, eller mer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Profilene er 50mm brede, eller mer.
    Gadzooks. Då kan eg jo faktisk ikkje realisera mine luftige husdraumar, same kor gode sparetriks eg plukkar opp i "Finanskrisen"-tråden. Då går eg tilbake til hylekoret om at alt var vakrare, om enn kaldare, før.

    Med “profil” meiner du alt mellom glas og ytterveggen, ikkje sant? Eg har eit veldig dårleg språk her, merkar eg.

    Hm. Kanskje 50 mm er smalt nok? Her, frå biblioteket på jobben min. Passar for så vidt inn i tråden.

    IMG_0487.jpeg
     
    Sist redigert:

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    215
    Antall liker
    110
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Det vil ikke bli like smekkert med trelags argonglass, men det er uansett profilene i seg selv som blir problemet.
    På et moderne vindu/fasadesystem er det karmer og rammer som er det svake punktet. Et moderne metallvindu har todelte karmer i aluminium med kuldebrobryter i mellom. Profilene er 50mm brede, eller mer.
    Nja, nå skal vi ikke være så negative. Om man legger litt energi i det, så er det faktisk mulig å få det mye mer interessant enn hva som er "standard" nå til dags.

    Idiotisk fenomen nr.1 er at alle vinduskarmer leveres med spor for foring "et par mil" unna glasset. Løsning: Legg foringa mot karmen helt inn mot glasset, evt. fres ut til foringa der. Da er du kvitt sørgeranda.

    For øvrig:
    Schüco har fasadesystem med 35mm profiler. Det er smalt.

    Hvis du virkelig bryr deg, så er det bare å bruke Krypton eller Xenon (dyrt...) i stedet for Argon. Disse krever mye tynnere spacer, og fullt mulig å klare krav med 2-lags.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    2
    Nja, nå skal vi ikke være så negative. Om man legger litt energi i det, så er det faktisk mulig å få det mye mer interessant enn hva som er "standard" nå til dags.

    Idiotisk fenomen nr.1 er at alle vinduskarmer leveres med spor for foring "et par mil" unna glasset. Løsning: Legg foringa mot karmen helt inn mot glasset, evt. fres ut til foringa der. Da er du kvitt sørgeranda.

    For øvrig:
    Schüco har fasadesystem med 35mm profiler. Det er smalt.

    Hvis du virkelig bryr deg, så er det bare å bruke Krypton eller Xenon (dyrt...) i stedet for Argon. Disse krever mye tynnere spacer, og fullt mulig å klare krav med 2-lags.
    35 du… Får du satt åpningsfelt i denne?

    D8E0E4CE-77B7-48EC-B79F-BD122116F4B3.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Må være en profesjonell vinduspusser som eier denne
    Glimrande, Sluket. Det er nok heller, på eitt eller anna vis, bygd på oljepengar, men sannsynlegvis er det framleis så høg gasje i den bransjen at dei kan leiga inn profesjonelle. Eller anar vi eit motiv bak salet?

    Berre så det er sagt, så tykkjer eg ikkje dette huset var særleg fint. Glasfasaden er fyrst og fremst prangande, og øydelegg alt som måtte vera av linjer og harmoni. Slike enorme glasflater rett mot fjorden (og mi erfaring er at det alltid bles i Stavanger) må få eit ganske markant saltlag temmeleg fort, utan at det demper det sannsynlegivs heftige lysinnslippet i stova.

    Derimot illustrerer glasfasaden eit poeng eg tenkte på i går: Dagens profilar kan gje eit veldig lett inntrykk utanfrå, på avstand, rett på. Når eg ser over på det nye Mediebygget her, over gangvegen frå kontorvindauget mitt (i ei brakke med H-vindauge), er det flott.

    Noko heilt anna er eit småhus/villa, der du skal sjå det innanfrå og kanskje berre på 3-5 meter avstand. For å bera heile glasveggen, er det ein temmeleg massiv metallkonstruksjon som skal til, ser det ut som, og det ser ikkje veldig elegant ut.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    169
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    1
    Glimrande, Sluket. Det er nok heller, på eitt eller anna vis, bygd på oljepengar, men sannsynlegvis er det framleis så høg gasje i den bransjen at dei kan leiga inn profesjonelle. Eller anar vi eit motiv bak salet?
    Er nok bygd på penger fra en klesbutikk på Kvadrat... noe "usikkerhet" knyttet til hva som var butikken sine penger og private mideler gjorde at eieren måtte ta en ferie fra foretningsvirksomhet en stund og huset ble solgt i 2004, ikke lenge etter ferdigstillelse.
    Da til en fysioterapeut mistenker jeg, ikke mye oljesmurt historikk der.

    ...har jeg hørt
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.223
    Antall liker
    16.802
    Torget vurderinger
    2
    Er nok bygd på penger fra en klesbutikk på Kvadrat... noe "usikkerhet" knyttet til hva som var butikken sine penger og private mideler gjorde at eieren måtte ta en ferie fra foretningsvirksomhet en stund og huset ble solgt i 2004, ikke lenge etter ferdigstillelse.
    Da til en fysioterapeut mistenker jeg, ikke mye oljesmurt historikk der.

    ...har jeg hørt
    Det fine med HFS er at man kjapt får "inside the inside information information".
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.934
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Sunnmøre
    Som ganske mye annet i oljebyen. Mye kapital - dårlig smak.
    Eg har vore besyndeleg lite i Stavanger (trass i at eg nett drog fram erfaringsbasert kunnskap om vindforholda), så eg skal ikkje uttala meg. Inntrykket mitt er kanskje utflytande, bilbasert byplanlegging?

    Eg hugsar at eg såg NRK-serien Lykkeland, og likte godt artiumhuset Anna Hellevik budde i (Mor Aases vei, teikna av Ingeborg og Knut Hoem i 1963) - sjølv om klippinga i serien gav inntrykk av ei meir landleg plassering enn i verkelegheita. Utanfor der passa det veldig godt med Porschen Rein Hellevik parkerte då han var på besøk, @ePi. Men kanskje den klynga av observasjonar seier først og fremst kva eg meiner er fint.

    Edit: Dei lånte visst Asker rådhus for å spela inn scenene frå kontormiljø. (Uansett, serien er noko av det beste eg har sett frå NRK dei 10-15 siste åra).
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.565
    Antall liker
    12.975
    Sted
    Sørlandet
    Det ble bygget mange flotte hus når de første oljepengene begynte å rulle inn og noen av disse er fortsatt originale. Samtidig ble det også bygget en hel del smaksløse kolosser.

    Historien som Halvor referer til er velkjent. To butikker på Kvaddå med grei omsetning i kombinasjon med utsvevende uteliv og generell bajasoppførsel er sjeldent en heldig miks. Blir omtrent like dumt som når den ene sjåføren under Nokas ranet kjøpte en ny Porsche i Sverige og betalte kontant.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.317
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

    Må være en profesjonell vinduspusser som eier denne....




    Fy f. Kunne vært ankomsthallen i en bitteliten flyplass. Her var alt jævlig. Bare å møte opp på visning med gravemaskin eller fyrstikker, imho.




    I samme område ligger dette for salg. Her kunne jeg bodd.



     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Fy f. Kunne vært ankomsthallen i en bitteliten flyplass. Her var alt jævlig. Bare å møte opp på visning med gravemaskin eller fyrstikker, imho.




    I samme område ligger dette for salg. Her kunne jeg bodd.



    Fint hus men inte någon bedårande utsikt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.601
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Allikevel et par positive assosiasjoner: Kun én etasje mot naboene bak. Ikke helt borte plassering på tomten.
    Men sånn ellers Hummer på lavprofilhjul (Jeg får møkk i felga!)-stuk. Salig blanding av sirkel, ellipse og superellipse i diverse takprofiler.

    - -

    Det er ikke alle grå sofagrupper som går til fullpris.
    IMG_4279.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn