En del flott design, men og mye stygt synes jeg. Godt design bør både se bra ut og være funksjonelt, en stol er meningsløs om den ikke er god å sitte i, og det er nok av fine stoler som også er gode å sitte i til at det skal være nødvendig å bruke penger på andre..
Sitter store deler av dagen på en sånn, synes den er fin, og overraskende nok er den god å sitte på og. Eneste som er litt tullete er at det er lite muligheter for å stille inn sittestilling etter personlig ønske, for en kontorstol er jo det litt dumt, folk er nå en gang forskjellig.
Ellers har vi også Peel på jobben, de er jo elegante, og for så vidt gode å sitte i, men asymmetrien med armlenene gjør at de neppe er gode å sitte lenge i.
Montana møbler har vi også i bøtter og spann, synes de blir kjedelig i store doser, litt IKEA-følelse, men stilen er enkel og ren og de passer jo godt en del steder.
Jeg er ellers veldig glad i Alessi-kannen min. Har hatt og brukt den mange ganger hver dag i over 16 år, og kannen er super og god å bruke. Genialt design, stor bunn gjør at det koker raskt, tuten er såpass stor at man kan fylle vann via den, og heller mann vann ut av kannen er faktisk til og med strålen fin. Nå er den vel etter hvert blitt en klisjé, jeg abonnerte en stund på Bonytt og det var vel ikke en kjøkkenreportasje uten at det stod en Alessi kanne på komfyren, men jeg liker den nå uansett.
Kjøpte meg noe Alessi-bestikk og som jeg likte, det er tegnet for omtrent 100 år siden, men ser moderne ut:
Men ellers har jeg egentlig sans for en del gamle møbler, har en biedermeier sofa som jeg synes er fin, ikke akkurat som denne, men stilen er ikke så ulik
Arne Jakobsen har fine stoler, denne er jo kjempeflott:
Men jeg har sittet i et auditorium på syveren-stolen hans og til det egnet den seg dårlig, synes ikke den er god å sitte på frittstående, men ved et bord passer den kanskje bedre.
Vi har disse Tangen glassene, de synes jeg også er fine:
Ellers kom jeg over denne mens jeg lette etter noe, ganske fin, men lurer på hvordan den brukes (er visst en stol):