Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker den nye "skikken" i Finland med å sette vedovner foran vindusflater, eller i hjørner, med vinduer på begge sider av hjørnestolpen. Fungerer helt fint, moderne flerlagsvinduer med vakuum sørger for at man ikke har varmetap og slike ovner stråler gjerne fremover og oppover, uansett.

Jeg ville satt døren rett "over" ovnen som er tegnet inn opprinnelig, i hjørnet -- da får man kortest vei fra innsiden til døren, og flyttet vinduet ned hvor du har dør nå, og gjort det bredere, med ovn foran, slik at de som sitter i sofaen får utsikt og opplevelsen av en ovn som står og brenner mot natten (flott opplevelse). Vet ikke om jeg er enig i at det er dumt med overbygget -- kan være bra om du har utsikt der og det er bredt nok overbygg til at det tar nedbør, så man kan sitte der, om man vil.

Her er noen illustrasjonsbilder. Vi satt to høstuker og nøt å se flammer sveve mot natten foran et slikt vindu.

Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.37.44.jpg Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.37.04.jpg Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.36.56.jpg Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.36.13.jpg Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.34.34.jpg

Skjermbilde 2018-10-26 kl. 17.41.06.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Svært interessant om en mann hvis kunst jeg har sett mange ganger, men vet lite om.

Husker godt første gang jeg så Mother and Child (Divided) på gamle Astrup Fearnley. Det må ha vært sent på 90-tallet og ikke lenge etter at de kjøpte verket.

Mother and Child Divided Astrup Fearnley.jpg

I den motsatte enden av salen hang Odd Nerdrum sitt oljemaleri Mordet på Andreas Baader på hele 324x262.
    Bare 15 år skiller verkene, men i uttrykk kunne de knapt vært mer forskjellige. Bortsett fra at begge i sin tid forårsaket kontroverser og begge er eid av en mann som i bakgrunn og fremtoning synes å representere det motsatte.

Mordet på Andreas Baader.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    ^ Slike har jeg brukt en del, men sluttet da en eksploderte i min søsters kjøkken, mens hun var i det. Det stod aluminiumsbiter i veggene.

Hun fikk nytt kjøkken.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vurderer en Kayser 711 som ny lyttestol i nytt hus/lyssningsrum. Har någon av dere som frekventerar vacker design-tråden erfarenhet med nämda stol till den funktionen? Hur är den att sitta länge i? Sittställning/höjd o.s.v?

17560753-A7F1-4ACE-B20E-531F8BF8EE39.jpeg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Vurderer en Kayser 711 som ny lyttestol i nytt hus/lyssningsrum. Har någon av dere som frekventerar vacker design-tråden erfarenhet med nämda stol till den funktionen? Hur är den att sitta länge i? Sittställning/höjd o.s.v?

Vis vedlegget 515398
    Fin stol, men ut fra bildene ser den veldig bakoverlent og kortrygget ut. Jeg har dessverre ikke erfaring med den så jeg svarer nok ikke på det du spør om :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Sørlandet

Vis vedlegget 515398
    Fin stol, men ut fra bildene ser den veldig bakoverlent og kortrygget ut. Jeg har dessverre ikke erfaring med den så jeg svarer nok ikke på det du spør om :)
    Man kan også lide noe for skjønnheten spør du meg. Og man har bare godt av å få ræva opp av stolen noe tidligere.

-BB-

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Vis vedlegget 515398
    Hands on-erfarenhet är ju det bästa, men sätter pris på synspunkter. :) Må ju såklart få tatt en tur till butiken och provsitta, men det blir ju inte långa stunden av gången så de som eventuellt har en eller har suttit i en en längre stund kan komma med fina inspel.

Ryggen ser relativt låg ut på bilden. 711 mäter 75 cm och det är identiskt med den jag stolen jag har använt tidigare (Bruno Mathsson Karin) så det är inga problem. I det stora och hela är de två väldigt lika i både sitthöjd, rygg och sittställning, men vill gärna höra synspunkter om någon haft den i sin ägo och suttit länge i den.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Vis vedlegget 515398
    Man kan også lide noe for skjønnheten spør du meg. Og man har bare godt av å få ræva opp av stolen noe tidligere.

-BB-
    Har svårt att tro att man kan uppleva lidelse av någon som helst sort i en 711.. litt som i en 911 kanske!? :cool:

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Av "design stoler" så er Carl Hansens : Wegner CH07 den beste jeg har sittet i. Kjempe behagelig i alle fall de 10min jeg har turt å sitte i møbelbutikken. Om du ikke må ha støtte for armene, så synes jeg den stolen er perfekt!

De har vist ansatt 10+ personer til, kun for å lage denne stolen det siste året.

CH07.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kayser 711 er en velprøvd klassiker, ingenting å tvile på sittekomforten der.
    Forresten mye fint fra Fredrik Kaysers hånd. Vi har en stol som vi ikke kjenner historien til som likner veldig på Kaysers stil, men har ikke funnet bildebevis.
    Stolen Krysset er et annet eksempel, ville blitt godkjent som lyttestol her.
    Krysset.jpg
    Hvis noen har en til overs kan jeg forbarme meg, uten å nøle.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kayser 711 mener jeg at jeg har testet hos Pur Norsk for en god stund siden (da den var ny hos dem) og den var nydelig å sitte i.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Hva er det? Steampunkmonitor fra Flåklypa Televisjon?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Sluket bæsjer på leggen pt. I

For noen år siden var jeg på nippet til å kjøpe denne eiendommen - ville vært usedvanlig egnet til mine samlinger, bedriften, bolig, og ikke minst som atelier og galleri til fruen også. Angrer noe aldeles grisejævlig på at jeg ikke slo til. En av mange "lot være å kjøpe" tabber jeg har på samvittigheten.

2018-11-03 15_08_51-FINN.no - Norges største markedsplass for næringseiendom.png

74_-515970111.jpg

74_-31202370.jpg

276882357.jpg

1132487340.jpg

74_1529864775.jpg

74_314890473.jpg

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Saft suse. Forstår godt at du angrer. Det der er et hjem. Et hjem der man trenger sparkesykkel for å komme fra kjøkken til spisestue .. men et hjem med stil. Hvis den er regulert/tillatt som bolig da... ellers er det jo et greit landsted.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Ja... men den gangen ville regnestykket gått sånn ca. opp i opp med hussalg her, feiga ut med tanke på mulige rep/ombygginger og omkostningene rundt dette. Det sto LENGE til salgs, ringte og snakket med de og en endring til næring/bolig ville være problemfritt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Sluket bæsjer på leggen pt. III

Dette vil ingen ende ta :( Her er en jeg virkelig hadde lyst på!

Godøy.png

95_-1582242042.jpg

95_1600252021.jpg

95_1772022148.jpg

95_-283516015.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... kan ikke akkurat kalle det drømmer heller - det er fullt ut realiserbare saker alt dette, handler bare om guts til å bryte opp. Et år til med MDG her i byen så tenker jeg at den sitter!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du velger klokt, ved havet, kan dra ut i snekka og hente deg mat når du vil.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vet, fascinert av dette. Hver sommer bodde jeg noen uker i Hardanger, familien hadde en liten gård med alt av grønt & frukt samt flere hundre meter strandlinje. Du kunne stort sett velge hva slags fisk du ville heise opp, avhengig av hvor du rodde båten eller sto med sluk:Dstanga!
    Satt på brygga og kokte nyfanget krabbe og fisk, hentet jordbær i åkeren femti meter lenger opp. Fløtemelka rett fra en av de fem kuene. Snakk om velstand..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Korrekt - og for meg så handler det også om kvaliteten på boligen, alle aspekter ved det. Å bo godt (og ikke minst tilpasset interesser og aktiviteter) er en vesentlig del av livet!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen tips til betalbart utelys? Jeg har en veggmontert 'gammeldags gatelys'-lampe som kaster lyset rett ut, og egentlig ikke tjener til stort annet enn å blende.

Jeg ønsker meg noe som kan monteres et stykke opp på veggen og som kaster lyset ned, kanskje også litt opp. Trenger ikke koste en halv månedslønn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sett en skjerm foran slik at den bare lyser opp, ned og inn mot veggen?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Bra kvalitet og betalbare priser. Kjøpes hos elinstallatør. Jeg er ikke sikker på hvilken stil du er ute etter eller hva boligen kler, men her er noe å kikke på. Enkelte av de har «mye ned/litt opp» fordeling av lyset. Brukes med forsiktighet. Jeg har en nabo som har pyntet huset utvendig med "lysende timeglass".

https://www.sg-as.com/nb/produkter/eksterior

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skal inn på kortveggen på verandaen. Motsatt vegg har stuevinduer, og dermed en del diffust lys fra stua.
    Magefølelsen sier at litt opp, med refleksjon fra taket, og en god del ned kan gi fungerende lys der ute. Men det er jo grenser for hvor høyt man kan montere på veggen også.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.374
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Vis vedlegget 515398
    Hands on-erfarenhet är ju det bästa, men sätter pris på synspunkter. :) Må ju såklart få tatt en tur till butiken och provsitta, men det blir ju inte långa stunden av gången så de som eventuellt har en eller har suttit i en en längre stund kan komma med fina inspel.

Ryggen ser relativt låg ut på bilden. 711 mäter 75 cm och det är identiskt med den jag stolen jag har använt tidigare (Bruno Mathsson Karin) så det är inga problem. I det stora och hela är de två väldigt lika i både sitthöjd, rygg och sittställning, men vill gärna höra synspunkter om någon haft den i sin ägo och suttit länge i den.
    Var inom show-rummet till LK Hjelle idag och prövsatt 711. Flott möbel, bredare än förväntat och fin sittställning. Skal absolut vurderas som ny lyttestol.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn