Raidet i Oslo i går.
Først innom Stereofil hvor jeg fikk høre på Audio Note AN-E drevet av "den nye" Luxman integrerte. Diverse musikk fra Tidal fra en liten Lumin-streamer. Særdeles skuffende. Et lydbilde som var likt på all musikk, fra Keith Richards til John Eliot Gardiner. Lydproduksjon i stedet for lyd-reproduksjon.
I kjelleren hos NAT hørte jeg på de store og dyre passive PMC MB5-SE med 12" og en 3" dome-mellomtone trukket av den splunknye integrerte Bladelius Ask streamerforsterkeren. Meget kompetent anlegg. Men det er digre saker de høyttalerne, og i rommet synes jeg at dypbassen ble for tilbaketrukket. Men Bladeliusen har prosessorloop så sakene kan ordnes lokalt.
Traff så min far som er innom riksen et par dager for å fikse på utseendet. Middag på Brasserie Hansken. Deilig uer (vanskelig å uttale, kelneren ba om språkkurs) med Weissbier fra Berlin til og espresso doppio etterpå.
Så dro vi til Big Dipper. Det står en brukt Jackie du Pré 5 LP-boks der til en femhundrelapp som nok hadde blitt med om jeg ikke hadde reist lett i går.
Rega Planar 10 med en av "pakkepickupene" den selges med, den integrerte Audio Research I/50-forsterkeren og Klipsch Forte IV. Lo and behold! En Klipschøyttaler som kan spille (og ikke skrike) mellomtone! Vi fikk dessverre ikke gitt dem noe supervanskelig som Gardiner og Monteverdikoret, men det var faktisk en god hifiopplevelse. Fra et par Klipscher! Whowouldathunk?
Tillegg: Erin har
lyttet til og målt på Forte IV. Det er ikke så rart at jeg liker dem, de har jo BBC-dip, haha!
Vi fikk også en kort sammenlikning av Planar 10 slik den stod og Thorens 124 DD påmontert Ortofon (for Thorens) SPU 124. I det nøkterne hjørnet: Rega. I det romantiske: Thorens, eller kanskje SPU.
Så ruslet vi til Universitetets aula.
Stinn brakke for Galskap med Det norske Kammerorkester, Tora Augestad (mezzo), Stian Carstensen (verdens raskeste trekkspiller? Farmers Market etc.) og Pål Hausken (trommer og perkusjon). Programmet var et bevis på Ellingtons ord om at det kun finnes to typer musikk, og som ekstranummer dro de Chandelier av Sia (Ja, vi så ikke den komme heller).
Hjemover på toget leste jeg om arbeidet med restaureringen av Soltis Ring i Sound on Sound. I bladet var det også bilder av Beyoncé med nesten ingen klær på.