Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer neppe til å bli noe mer ut av prokrastineringen enn mer prokrastrinering. Skulle jeg gjort noe med Thorensen var det nok å bytte ut armbordet som nå er 7 lag bjørkefinér med noe hardere, som Corian eller Panzerholz. Kassen er jo allerede brakt til Linn Klimax-nivå med forsterkningene som ble gjort da jeg overtok den.
    Men helst skulle den ha hengt på veggen. Skjer ikke.

Annen nerding jeg driver med er å vurdere en ADC eller phonoforsterker-ADC. Og jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er noe muffens med EQ-en til WiiM. Det er i alle fall sikkert at forsøket på å frekvensutlikne min PTG2 ikke falt i smak.

Apropos grunnfjell så mener jeg å huske at boringen for bergvarme måtte 140 m ned her.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.633
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Man bruker trevÆrk fordi det er billig og enkelt og bearbeide, men hvorfor bruke et materiale som beveger på seg hele tiden med både varme og kulde -
    luftfuktighet etc etc....

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabinettsnekkeren min, Jan Bakken, insisterte på impregnert kryssfiner og MDF.

Stemningsbilde fra lytterommet.
    IMG_5378.jpeg
    Lyttestolen står der jeg lyttet med hodetelefoner i går kveld.

Sist redigert:

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Meget smakfullt! Entusiasthøyttalere som glir inn perfekt i stuen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.886
    Sted
    Sunnmøre
    Kort spørsmål om dD, @Valentino :

Etter det eg har lese/forstått heng diskant og høgre mellomtone med fjør (syltestrikk?) i ei ramme på toppen, visuelt under ein akustisk nøytral potteskjular.

LX521/Orion har derimot ein liten, men så-stiv-som mogleg, baffel (td. alu-panzerholz-alu).

Er begge delar ulike tradeoffs, der du har fordelen av at du har plassbygd installasjon, eller er det ulik filosofi som ligg bak?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Linkwitz dro aldri nedover «alt under dipolpeaken»-gata. Den pussige formen på LX521-baffelet er waveforming. Vi har konstruert dD slik at den ikke skal trenge det. Dog kan det være at LX521 oppfører seg jevnere fra 6 kHz og oppover.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5387.jpeg

På lån: En Parks Audio Waxwing. Spiller Mahler helt fint, men jeg synes vel ikke at all denne magien den kan er så magisk.
    Grammofonsignal på den optiske inngangen er bare så 2025.
    IMG_5388.jpeg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.749
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Gratulerer med sveitsisk amerikansk lommekniv til vinyl, om enn bare på lån.
    Hvordan er det å tweake fra lytteposisjon via app? Det er veldig 2025 for meg. Noen lytteinntrykk du vil dele?

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I mine ører er den like kapabel som Cambridge Alva Duo. I tillegg har den jo slike interessante DSP-funksjoner som elliptisk filter til bassummering og en masse muligheter for EQ-trimming (du har vel en Lyra som kunne trenge noe slikt, ahem). Tweaking via app kan jeg allerede fra WiiM Home. Det er selvfølgelig veldig praktisk, spesielt jamført kabelmatching og øreluring med inngangsresistans mot MC-pickuper.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    I mine ører er den like kapabel som Cambridge Alva Duo. I tillegg har den jo slike interessante DSP-funksjoner som elliptisk filter til bassummering og en masse muligheter for EQ-trimming (du har vel en Lyra som kunne trenge noe slikt, ahem). Tweaking via app kan jeg allerede fra WiiM Home. Det er selvfølgelig veldig praktisk, spesielt jamført kabelmatching og øreluring med inngangsresistans mot MC-pickuper.
    Interessant sak det der. Var et kløyva hår unna å kjøpe Puffin. Mange muligheter samt benytte digital overføring fra riaa til "hovedsentralen". Merker selv det er en liten terskel men LP låter LP selv etter ada konverteringer, ihvertfall hjemme hos meg.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg er det slik at jeg ikke vet hvordan vinylen låter uten AD-konvertering. Slik har det vært siden 2009 da høyttalersystemet mitt sto ferdig med versjon 1 av elektronikk og DSP.
    Nå er det jo slik at analoginngangen på WiiM Ultra (jeg bruker den som streamer-forforsterker med digitalutgang) ikke er så god som den kunne ha vært, men THD+N på -85 dB bør jo egentlig holde til vinyl.

Repetisjon av standard signalgang her:
    Drodledipolene 202502 Eng WUltra.jpg

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.749
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Lyraen er snorrett i mine ører! Neida, har jo Puffin selv og bruker DSP-magien aktivt for å kompensere for innspillinger, pickuper, dagsform og humør. Jeg er jo lettere indoktrinert i Parkssektens lære, så interessant å lese om lytteopplevelser fra friske ører.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Her også! Det vrenger, popper, klikker og hopper like mye etter AD-konvertering.
    Samme her. Men lyden da...... Foretrekker absolutt den for det aller meste. Streaming hvis man er litt slakk i tampene, vinyl når man skal kose seg litt ekstra. Trenger en riaa til. Lurer på om det blir Waxwing. Veldig fristende.

Edit: sorry, Valentino. Ikke meningen å spamme tråden din.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kosespam dette, no worries. Jeg er såpass lite imponert av fløytene og bjellene til Waxwing at jeg serriøst vurderer MiniDSP ADept. Den kan brukes som phonoforsterker, differensiell linjeinngang og den har USB ut. Det siste er fint dersom man f.eks. vil gjøre gråmarkedsforretning av DG TOS needle drops.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.144
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Kosespam dette, no worries. Jeg er såpass lite imponert av fløytene og bjellene til Waxwing at jeg serriøst vurderer MiniDSP ADept. Den kan brukes som phonoforsterker, differensiell linjeinngang og den har USB ut. Det siste er fint dersom man f.eks. vil gjøre gråmarkedsforretning av DG TOS needle drops.
    Er det jeg er redd for; at det blir for mye muligheter for innstillinger når jeg egentlig ikke er så interessert i det. Kanskje fortsette ned den balanserte smale veien slik jeg gjør nå. Har jo et par balanserte inputs tilgjengelig på Groundsound.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.749
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Den var jeg ikke oppmerksom på, takk for tipset! Ser spennende ut, pent priset også.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innrømmer: Waxwingens Derumble er veldig fin. Mye bedre bassdefinisjon og mindre trykk på øret med enn uten her jeg sitter og kokkelurer i Beyerdynamicene.

wildbuck

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.09.2008
    Antall liker
    70
    Kosespam dette, no worries. Jeg er såpass lite imponert av fløytene og bjellene til Waxwing
    Hva med de fløytene/bjellene som kan brukes til å stille inn anti-skate, azimuth (og andre ting?), har du testa dem?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Toslink ut 24/96 til Wiim Ultra. Ser jo ingen grunn til et ekstra DA/AD-ledd.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innrømmer: Waxwingens Derumble er veldig fin. Mye bedre bassdefinisjon og mindre trykk på øret med enn uten her jeg sitter og kokkelurer i Beyerdynamicene.
    Men jeg foretrekker UTEN Derumble i sweetspot. Go figure…

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Duh! Derumble monokopler med 12 dB/oktav fra 150 Hz mener jeg å huske. Subene mine er monokoplet med 24 dB/oktav fra 45 Hz. Det forklarer kanskje noe.

Forøvrig:
    1740731717158.png

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oppgradering i @ragwo oppakkingstempo.
    IMG_5416.jpeg

Etter flere års prokrastinering over mitt hifi-haram XLR som høyttalerterminaler har jeg handlet korrekt med riktig/drop in formfaktor.
    Det er steg 1. Dere hører i fra meg.
    Tillegg: Vi hadde kulere klistrelapper som vi ikke brukte i 2009. Blau: Hochtöner - Gelb: Mitteltöner - Schwarz: Tieftöner.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.886
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det første som slo meg då eg såg dette biletet var kor snusfornuftig (og difor kult) det var med den klistrelappen. Tysk hadde nok løfta det enno eit nivå, ja.

Skjønar at du skal byta 1:1 frå XLR til GardenaSpeakon 2-pol? Eg har alltid tenkt at mangepol-Speakon verkar veldig hifi-حلال, men samtidig filosofert meg fram til at det må vera veldig lett å gå i surr på kva som eigentleg er kopla til dei forskjellige polane?

Eg laga ein boks med den minste ICEpower-modulen for 15 år sidan eller noko, og kjende meg skikkeleg kul då eg monterte Speakon i staden for 'vanlege' terminalar. Skikkeleg fjollete, forstod eg i etterkant, men så har eg aldri brukt forsterkaren til noko heller.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.633
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det første som slo meg då eg såg dette biletet var kor snusfornuftig (og difor kult) det var med den klistrelappen. Tysk hadde nok løfta det enno eit nivå, ja.

Skjønar at du skal byta 1:1 frå XLR til GardenaSpeakon 2-pol? Eg har alltid tenkt at mangepol-Speakon verkar veldig hifi-حلال, men samtidig filosofert meg fram til at det må vera veldig lett å gå i surr på kva som eigentleg er kopla til dei forskjellige polane?

Eg laga ein boks med den minste ICEpower-modulen for 15 år sidan eller noko, og kjende meg skikkeleg kul då eg monterte Speakon i staden for 'vanlege' terminalar. Skikkeleg fjollete, forstod eg i etterkant, men så har eg aldri brukt forsterkaren til noko heller.
    Speakon is tha real shit !!!!
    Skjønner ikke at det ikke har blitt en standard innen hifi og..........

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.749
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Godt helligbrøde blir rettet opp i, XLR som høyttalerterminaler er rett og slett nesten utilgivelig. Tenk på alle karaokemikrofoner som har lidd en ublid død ved feilkobling i sene nattetimer grunnet slik terminering.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt firepolskontakter, og på effektforsterkerkabinettet går diskant og mellomtone i én slik. Meeen siden den klistrelappen og Ordnung muß sein blir det tre kontakter i det videre også.
    Vi vurderte 8-pols Speakon på effektforsterkerkabinettet, men å finne et skjær til 31 mm hull var ikke så lett. Hulltaker til XLR og 4-pol Speakon har man jo.
    1741598235429.png

Beist. Passer ikke høyttalerne heller. Men de er ikke vanskelige å kople bortsett fra at slike småspader er litt vanskelige å finne i handelen.

Herlig! Nå har jeg postet enda mer på sentralen i stedet for å lodde og skru!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn