Valg av arm, pickup og riaa ....

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Ja, dette er jo egentlig en umulig oppgave, men hadde satt pris på råd fra vinylfolket :)

Jeg fikk kjøpt en Brinkmann La Grange brukt for en tid tilbake, men måtte dessverre returnere den da senterleiet var ødelagt. Veldig synd.

Vi har etter litt søken bestemt oss for å kjøpe en Eat Forte S. Fantastisk flott spiller som også fruen liker lyd og utseende på.

Men på denne må det monteres arm og pickup. Og ikke minst Riaa. Vi har ca kr. 60,000 i budsjett til dette.

Jeg har kikket på følgende elementer;

Armer: SME 309 / IV, Ortofon RS 212D / AS 212S, Ikeda, Graham Phantom II og VPI JMW 10.5 Classic 3
Riaa: NLE-22, Whest, Parasound og brukt Aesthetix
Pickups: Benz Micro / Gullwing, Ortofon Gadenza, Clearaudio og Dynavector.

Spørsmålet blir hvor man legger inn støtet. Dyr arm og god riaa først. Rimelig pickup først, deretter oppgradere. Tror vel egentlig mest på den løsningen. Men men.

Vi spiller alt slags musikk, men i første rekke pop og rock. Har en mengde vinyl stående fra 60,70,80 og 90 tallet.

Takk for hjelpen!

MVH, Toffen

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Om det er av interesse så er den testet med Ikeda 12" i siste Hifi+. (om du ikke har lest det allerede)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ikeda-armen er vel brukt i utviklingen av EAT, er den ikke? Da har du i alle fall en garanti for at komboen sitter som dritt i kram snø. ;) Fantastisk arm, men den spiser vel opp en grundig del av budsjettet? Fungerer ekstremt bra med en Dynavector XX2, i alle fall. Så kunne du jo prøve å finne en dual mono-versjon av Trichord Delphini, for eksempel. Ikke så lett og ikke helt nytt, men jeeeeezez, for et riaatrinn det er...

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Ja, takker!

Jeg så denne testen i siste nummeret også. Ser også at Eat Forte ofte bruker Ikeda og Project Evo armer. Project Evo lyder visst bra, men måler ikke helt der. Det har blitt påvist endel "spuriøsiteter".

Tror Ikeda koster omlag kr. 30,000 +/-. Absolutt interessant.

MVH, Toffen
;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Du kan trygt sette opp Kuzma 4 point på den lista di Toffen! Les litt om hva erfarne hifi journalister sier om den. Det er ikke tilfeldig! Jeg vurderte Graham Phantom, men valgte Kuzma. Den funker knallbra med både Dynavector og van den Hul pickuper her hos meg. Den var en killer partner til Fremers Lyra Titan, så jeg gjetter på at den er rimelig omgjengelig :) Jeg har spilt mest med VdH Grasshopper IV, komboen gir meg det meste av hva jeg leter etter lydmessig. Aesthetix er ikke et dumt valg mht RIAA, men her er jeg like lite subjektiv som mine andre anbefalinger. Tingene funker uansett strålende ihop! Lykke til med jakten

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville faktisk lagt til Wilson Benesch ACT 2 på armlisten din. De er undervurderte så det holder her hjemme, leverer så grasat mye bedre enn de koster, og er blant de beste og lekreste radialarmer som kan skaffes.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Graham Phantom II er en fantastisk arm som tar det meste av moderne PU'er. Hvis du spiller mest pop og rock fra de siste årtier ville jeg gått for en sånn en med med 10 toms armrør og en PU med litt spark og body i. Både Whest og Aesthetix er lager supre phonotrinn, de andre kan jeg ikke uttale meg om. PU vet jeg ikke helt, men Benz pleier å være litt kjedelige. Jeg ville gått for en Lyra Kleos. Sammen med Miyabi 47 labs er det en av de bedre jeg har hatt uansett pris. Kleos mest detaljert og holografisk, mens Miyabi svinger best, uten at Kleos henger etter her heller. Miyabi får man dessverre ikke lenger.

EDIT: Du skulle sjekke opp tyngden på Ikeda. Jeg mener den er tung og da er du låst på stive PU'er.

Puma

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Glemte 4Point gitt!! Absolutt interessant, men spiser opp mye av budsjettet. Kan jo låne en pickup for en stund :)

Har også lest mye bra om Graham Phantom II. Litt usikker på prisen her hjemme.

Husker godt 80 tallet gitt. Hadde en Micro Seiki RX/RY 1500 med Mørch DP-G i den tiden. Men må nok lese meg opp igjen mht matching. Der er jeg helt blank. Er medlem av korttidsminneforeningen nå mht tekniske spesfindigheter:( Fx hvilken armtyngde gir den mest fleksible løsningen opp mot lydkvalitet? Hmmm.

MVH, Toffen

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
I tro på evolusjonen skulle jeg anta Graham Fantom II er et yppelig valg (Har dog selv bare den forhistoriske B-44 variaten, lever utrolig nok likevel meget lykkelig med denne ;)

Har ikke denne EAT`n behov for 12"? Graham leverer vel uansett det også.

Har ellers skjønt fra informerte kilder at EAT Forte (Ikke S) med Project armen vs Ikeda var to litt "ulike" ;) ting

Lykke til med flott spiller, husk bare at det tar sin tid å få sving på tallerkenen (sikkert litt kortere enn på den svææære Forte som har enda noen kilo mere tyngde som skal snurres rundt).

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Er nok litt gira på Graham Phantom II. Har vært det en stund. Ser veldig fleksibel ut. Ser de har kommet ut med en Supreme nå. Vet ikke helt hva dette innebærer. Kuzma 4Point er også sikkert et godt kjøp, men koster endel mer. Hvordan er ergaringene deres med SME?

Skal sjekke om Eat Forte S kan bruke 9 tommers armer. Regner med det.

Tallerken til Eat Forte S er 15 kilo mot Eat Forte 20 kilo. Voldsomme greier. Jeg får ta noen pushups!

MVH, Toffen

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
10 toms Phantom er tingen. Så vidt jeg husker må man ha ekstra kontravekter hvis man bruker 12" armrør på den, og det tror jeg er litt knotete. Sjekk med forhandler eller Graham selv.

Selv om jeg selv har Phantom II og elsker den, så må jeg si Forte ser grom ut med en 12" Ikeda.

Puma

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Har fått beskjed fra Eat Forte at platespilleren må ha 12 tommers arm. Har dobbeltsjekket om 10 tommers arm går.

Hvordan går det med Graham Phantom II? Kan den leveres i 12 tommer? Er det noen downside her? SME har jo en lett 12 tommer arm. Tenkte mest på ekstra vekt her, og mindre fleksibilitet.

Snakkes med!

Takker og bukker :)

MVH, Toffen

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.600
Torget vurderinger
2
SME sin 12" er ganske så tolerant med tanke på p.u. og spiller helt fantastisk IMO. Den er også lett å justere, det er ikke all 12" som er like enkle her (alle feil blir forstørret opp nå man går fra en liten til en fullvoksen en ;-) ).

Har hatt en i eie en god periode og er vel en av de armene jeg savner.

Mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
ToffenGunnufsen skrev:
Hei!

Har fått beskjed fra Eat Forte at platespilleren må ha 12 tommers arm. Har dobbeltsjekket om 10 tommers arm går.

Hvordan går det med Graham Phantom II? Kan den leveres i 12 tommer? Er det noen downside her? SME har jo en lett 12 tommer arm. Tenkte mest på ekstra vekt her, og mindre fleksibilitet.

Snakkes med!

Takker og bukker :)

MVH, Toffen
Som jeg tenkte ja. Graham har ihvertfall levert 12" armrør. Jeg vurderte en tid EAT og måtte hatt nyt armrør. Du kan jo kjøpe armen med rett armrør med det samme (ikke gratis disse ekstra armrørene heller)

http://excelstereo.com/graham.htm

mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
En liten ting til.

Går du for Graham, må jeg nesten få anbefale http://www.mintlp.com/best.htm framfor den medfølgende monteringsjiggen som riktignok er praktisk og enkelå bruke, men ikke så nøyaktik som Bestractor. Bare ha tid og lys, så blir det flott :)

mvh

PS! SME når vel ikke opp her, eller? :p

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg kan forsikre deg at du ikke trår feil om du kombinerer
SME 309 med Ortofon Cadenza. Det var min forrige kombo og ga
meg bare glede.
Du kan også spare på PU-utgiften ved å gå for en Ortofon Rondo
Bronze. Her snakker vi mye PU for pengene. Kjempe-PU for pop/rock.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
kwil skrev:
En SME Series V-12 er vel ingen direkte smågutt den heller. Men den koster jo penger den også. SME 312 er vel et "billig" alternativ i denne sammenhengen.

Selv kunne jeg tenke meg å prøve SME 309 med Ortofon Cadenza. Min spiller er litt lavere prisklasse dog.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
kwil skrev:
En liten ting til.

Går du for Graham, må jeg nesten få anbefale http://www.mintlp.com/best.htm framfor den medfølgende monteringsjiggen som riktignok er praktisk og enkelå bruke, men ikke så nøyaktik som Bestractor. Bare ha tid og lys, så blir det flott :)

mvh

Jeg slutter meg til koret. Super protractor. Graham sin egen passer kun til 9" armen.

Puma

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Takk for alle gode råd :)! Skal sjekke SME også. Både 309, IV og V har fått gode kritikker både her og der. V er jo blant de absolutte toppene. Hva er egentlig forskjellen mellom dem?

Fikk mail fra Eat Forte igjen som er skikkelig fans av Graham Phantom II. Må bare forsikre meg om at 12 tommers armen fungerer bra. Skal sende noen mailer rundt forbi som det heter.

Valget blir nok godt drivverk, god arm og god riaa. Så får vi sette på en pickup av grei kvalitet imens til jeg får tak i mer cash. Slik er jo stereolivet..

MVH, Toffen

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.274
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
kwil skrev:
En liten ting til.

mvh

Jeg slutter meg til koret. Super protractor. Graham sin egen passer kun til 9" armen.

Puma
Da får en sån protractor ingå i hifi-planer for -12 mye for pengerne virker det som :D Grahams egen er veldigt grov i målet!
bruker andre universelle som komplement.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
ToffenGunnufsen skrev:
Hei!

Takk for alle gode råd :)! Skal sjekke SME også. Både 309, IV og V har fått gode kritikker både her og der. V er jo blant de absolutte toppene. Hva er egentlig forskjellen mellom dem?
Hei,
Tror det står litt om forskjellen mellom IV og V i denne gamle tråden (inkl. en link til video fra fabrikken!):
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54208.0.html

309 er vel en enklere konstruksjon antar jeg.

Selger forresten ikke Audioroyal både SME og Graham Engineering? Da burde vel de vite litt om forskjeller.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Ramses skrev:
Jeg kan forsikre deg at du ikke trår feil om du kombinerer
SME 309 med Ortofon Cadenza. Det var min forrige kombo og ga
meg bare glede.
Du kan også spare på PU-utgiften ved å gå for en Ortofon Rondo
Bronze. Her snakker vi mye PU for pengene. Kjempe-PU for pop/rock.
Har ikke hørt 309 med Ortofon, men mye med Lyra og Benz. Låter kjempebra i mine ører!

OU812

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.332
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er mange solide forslag du har fått Toffen. Takk for sist forresten. Du har jo fremdeles Wilson.
Slik jeg (tror at jeg) kjenner deg, ønsker du at vinylen skal spille fandenivolsk med en råskap, helt på grensen i et
oppsett hvor arm, pu og riaa ikke setter særlige begrensninger. Eat er en platespiller med betydelig masse, særlig tallerkenen.

Da kjenner jeg ikke til bedre valg enn en 12" fra Reed i samspill med ZYX eller DV.
SME er og blir litt snill, men det kan jo tenkes at du allikevel ønsker det. Det samme er pu'ene fra Benz.

Reed får du med ulike wood i arm-røret. Alle har ulik signatur. Finish får du også i ulike varianter, alt fra
White Shell til Rhodium. -Her er det bare å sette i sammen godlyden Toffen! -En arm helt på høyde med Grandezza'en fra
Da Vinci, men kanskje enda noe råere (imo.), men til en hyggeligere pris.

PS! Enig med Impulse at Tricord'en er et satans utmerket riaa-trinn, men du kan selvsagt dra den enda lenger. Faktisk er det
en grei start som muliggjør å legge mesteparten av investeringen i arm/pu ...inntil videre.

Start uansett med en god arm og tenk helhet!
Graham/ZYX i kombinasjon har jeg også hørt mye godlyd fra, så er det sagt.
Det handler om å dra ut maksimalt av rilla ...gjør det ikke det da?

Godt nytt år
/-Jan P.

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Ja, her blir det mye å tenke på!

Takk for sist. Skal oppgradere til Sophia 3 også i løpet av året. Så for 2013 stå i forsterkerens år :)

Det morsomme er jo at Fru Heidi i huset digger stereo nesten mer enn meg. Hun var tilogmed villig til å ofre nytt kjøkken ..

Noen som har erfaring med VPI armene?

MVH, Toffen

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
ToffenGunnufsen skrev:
Hei!

Ja, her blir det mye å tenke på!

Takk for sist. Skal oppgradere til Sophia 3 også i løpet av året. Så for 2013 stå i forsterkerens år :)

Det morsomme er jo at Fru Heidi i huset digger stereo nesten mer enn meg. Hun var tilogmed villig til å ofre nytt kjøkken ..

Noen som har erfaring med VPI armene?

MVH, Toffen
Heldig du som har en sånn fru :)

OU812

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Hei.

Mine anbefalinger ville vel være å gå for følgende:

SME 312S Kr. 22.500,- http://www.sme.ltd.uk/content/Series-312S-1521.shtml
Ortofon Cadenza Black Kr. 17.000,- http://www.ortofon.com/products/cartridges/moving-coil/cadenza/cadenza-black
NLE 22 ca. Kr. 17.000,- http://aboutmusic.se/nle-22--nle-15-p-868-c-273.aspx
SUM Kr. 54.500,- minus eventuelle rabatter.

Selv om armen "bare" er i 300-serien er denne modellen utstyrt med magnesium armrør og kommer svært nærme SME V-12
-armen (som koster det dobbelte). Armen er liksom alle SME-armer en drøm å sette opp, justere og betjene. Klangmessig
snakker vi om en nøktern arm (noe sval i klangkarakteren) som trives med en litt varmt klingende PU.

Ortofon Cadenza Black bør være en perfekt match til armen så det hele avhenger da av klangen på drivverket. Se testen
min av Ortofon Cadenza Black i siste nummer av Fidelity.

Er EARen basert på ProJects toppmodell? http://www.project-audio.com/main.php?prod=xtension&cat=turntables&lang=en
I såfall er vel denne rimelig nøytral så kombinasjonen med NLE-22 RIAA bør være bortimot helt nøytral.

Ønsker du noe mer varme eller mer punch kan VPI JWS-12.7 være et utmerket alternativ som gir deg det meste av det du
får i Grahamarmen - til rundt samme prisen som SME 312S. http://www.vpiindustries.com/static.php?page=JMW-127

Et billigere alternativ som også vil tilføre noe varme til kombinasjonen kan være SMEs retroutseende M2-12R som du handler
for omtrent halvparten av hittil nevnte armer. http://www.sme.ltd.uk/content/Series-M212R-1536.shtml
eller den ennå billigere Jelco SA-750L http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm
men slike "nedgraderinger" vil gi deg et redusert presisjonsnivå.

Et ytterligere alternativ for å tilføre varme kan være å gå ned til Ortofon Cadenza Bronce i 312S armen, men dette gir noe
redusert oppløsning og sporing. http://www.ortofon.com/products/cartridges/moving-coil/cadenza/cadenza-bronze

mvh
Gunnar Brekke

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi,

Takk skal du ha Gunnar :)

Jeg har vært i kontakt med noen forhandlere i løpet av de siste dagene, men har blitt i flere tilfelle blitt påpest produkter jeg ikke er interssert i. Blant annet drivverk. Litt irriterende. Påståelige forhandlere er kanskje grunnen til at jeg tok pause fra hobbyen i 8 år. Vi har bestemt oss for Eat Forte S. Og der er det 12 tommers armer som gjelder.

Jeg kikker på Reed, SME V-12, Ikeda og Graham Phantom II Supreme for øyeblikket. Når det er satt så blir det riaa. Pickup tar jeg når det hele skal avstemmes. Eat Forte S er litt cocktail i sin spillestil (eller sval som du sier), men mer upfront enn Eat Forte som er toppmodellen. Platespilleren bør derfor ha en nøytral til dynamisk spillende arm. De 4 som er nevnt er innenfor denne målgruppen håper jeg :). NLE - 22 riaa virker også svært interessant ut fra hva jeg har lest og hva den koster.

Snakkes!

MVH, TG

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
ToffenGunnufsen skrev:
Jeg kikker på Reed, SME V-12, Ikeda og Graham Phantom II Supreme for øyeblikket. Når det er satt så blir det riaa. Pickup tar jeg når det hele skal avstemmes. Eat Forte S er litt cocktail i sin spillestil (eller sval som du sier), men mer upfront enn Eat Forte som er toppmodellen. Platespilleren bør derfor ha en nøytral til dynamisk spillende arm.
Antageligvis supre armer alle sammen; men jeg tviler på at det finnes noe slikt som en universell arm i forhold til PU. Dersom du ser for deg en moderne pick-up av typen Lyra, VdH o.l. spørs det om ikke Ikeda blir for tung. På den annen side gir nettop høy masse bedre resultater med bl.a. SPU, Decca (og muligens også Koetsu?). Flyttet en Super Gold fra V-12 til en SAEC 407 med økt autoritet og kontroll som gevinst og det på tross av at SME’en normalt spiller 3 divisjoner over den aldrende og tunge SAEC’en.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har ofte tenkt på denne NLE Riaa'n en SME og annen platespiller. Ganske grei projecten, men armen er det svake punkt her. Noe upresis i bevegelsene synes jeg. Treffer ikke sporet helt presis. Elles synes jeg Gunnar Brekkes test av NLE riaa'n er meget god og interessant. Var også inne på et utsagn som mange ikke tenker på. mvh Guit

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei
Bare for å lage forvirringen total så kanskje jeg også skal slenge inn enkelte kommentarer/råd ;)
Angående Ikeda arm så PASS PÅ :eek: :eek: :eek:
Det har vært mye snakk om Ikeda armer levert fra EAD og for ett par år siden ble det ihvertfall levert kopier av originalen som ble laget i et eller annet østblokkland (sikkert der hvor spiller blir lagd).
Disse hadde tildels elendig byggekvalitet og kunne overhodet ikke sammenlignes med originalene fra Japan :mad:
Såsant du ikke er 100% sikker på at Ikeda armen virkelig er 100% original vare fra Japan så hold deg langt unna!
Da er det mye mer "safe" med en 312S eventuelt en Phantom II Supreme 12" hvis du har råd.
Undertegnede har eid begge samtidig og mener helt klart at sistnevnte er en betydelig bedre arm, men dog til en noe høyere pris. Synes rett og slett at Graham låter mer naturlig og ikke like "mekanisk" som SME.
Et annet alternativ som virkelig er "in" i disse dager er jo Kuzma sin 4point, men som med Graham koster den endel mer enn SME.

Når det gjelder pickup så må jeg også si at testen til Gunnar av Ortofon'en fikk det til å rykke litt i "kjøpefoten" min også. Har hatt noen Ortofon'er opp gjennom årene, men den eneste som jeg har likt klangen på har vært Rohman.
Alle andre har jeg enten funnet for lyse eller for kjedelige.
De har liksom manglet "sjel".
Rohman derimot hadde noe i seg, men dessverre så manglet den fullstendig dynamikk så hvis denne Cadenza Black virkelig er en Rohman på steroider så kan det være en spennende sak :)
Den befinner seg også prismessig midt imellom mine personlige favoritter Air Tight PC1 og Lyra Delos så hvis ikke budsjettet strekker helt til en Air Tight PC1 så kan sikkert denne Cadenca Black være et utmerket valg :)

Når det gjelder riaa er jeg dog ikke ubetinget enig med Gunnar.
Nå er det dog noen år siden jeg har hørt på denne NLE saken så hvis det er gjort store endringer med den de siste årene så gjelder ikke mine kommentarer.
Da jeg prøvde den fant jeg den dog litt kald og steril og med vel mye "transistorlyd".
Litt på samme måte som DP, Whest samt diverse andre transistor riaa'er.
Dette er dog mye snakk om smak og behag og du vet forhåpentligvis selv hvordan du liker lyden :)

Uansett skal du ha lykke til med dine valg!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Oi Jens, det var litt uartig nytt :'(. Kjenner en som nettopp "oppgraderte" sin EAT Forte, til en med Ikeda 12", levert fra spillerprodusenten.
Men helt seriøst, er det mulig at dette er kopiarmer?, Ville det ikke blitt oppstandelse om så var tilfelle, går ikke EAT for å være en seriøs aktør? Prisen tilsa i hvert fallat den så absolutt bør være original.

mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
En ting til, du kanskje kan svare på Jens.

Forstår nesten at du har byttet fra Phantom II til nyeste versjon Supreme, i tilfelle kunne du si noe om lydmessige opplevde forskjeller disse i mellom?

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg har det fra sikre kilder tett innenfor bransjen at tidligere leverte armer fra EAT/Project var rene kopier og slettes ikke originale Ikeda armer fra Japan.
Og kvaliteten var også mildt sagt tvilsom ::)
Når det er sagt så kan EAT/Project for alt jeg vet ha kjøpt rettighetene til å bruke Ikeda navnet og dermed kunne produsere fullt lovlig selv. Om så er så har de forhåpentligvis også fått orden på kvaliteten, men dette vet jeg egentlig ingenting om.

Angående Graham så har jeg ikke byttet fra Phantom II til Supreme og vet derfor ingenting om eventuelle lydforskjeller. Utifra det som jeg har hørt er dog de tekniske endringene minimale og siden jeg er så fornøyd som jeg er med mine to Phantom II så tenker jeg ikke noe mer på det 8)

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi,

Dette var voldsomme saker. Tester av Eat Forte har ikke såvidt jeg har lest stilt spm rundt kvaliteten på armene som ble levert. Det burde jo kommer frem. Nå skal jeg kjøpe et rent drivverk, men dette er jo alvorlige påstander om juks fra en ellers velrennomert produsent?

Mvh Toffen

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Jens skrev:
Hei
Jeg har det fra sikre kilder tett innenfor bransjen at tidligere leverte armer fra EAT/Project var rene kopier og slettes ikke originale Ikeda armer fra Japan.
Og kvaliteten var også mildt sagt tvilsom ::)
Når det er sagt så kan EAT/Project for alt jeg vet ha kjøpt rettighetene til å bruke Ikeda navnet og dermed kunne produsere fullt lovlig selv. Om så er så har de forhåpentligvis også fått orden på kvaliteten, men dette vet jeg egentlig ingenting om.

Angående Graham så har jeg ikke byttet fra Phantom II til Supreme og vet derfor ingenting om eventuelle lydforskjeller. Utifra det som jeg har hørt er dog de tekniske endringene minimale og siden jeg er så fornøyd som jeg er med mine to Phantom II så tenker jeg ikke noe mer på det 8)
Takker så mye for info. "Jens"

Vedr. Ikeda, så opplyste Norsk EAT forhandler at disse nå kun er tilgjengelig fra EAT (bekrefter kanskje det du sier om navnerettigheter). Men jeg har da vitterlig sett Ikeda selges via Dansk forhandler ???. Er dette de samme armene da, eller? ? ?

Ser Graham fortsetter å tilby oppgradering, både opprinnelig Phantom og Phantom II kan oppgraderes til siste Supreme utgave (etterhvert som de får kapasitet og deler, ser noen har ventet noen mnd. på dette, men har avtalt oppgradering i starten av dette året). Leser jo også at noen opplever "formidable" forbedringer med Supreme vs. Phantom II;)

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dessverre så vet jeg ikke hvordan dette henger i sammen, men hvis det er slik at Project/EAT har kjøpt rettighetene til Ikeda så gjør de jo ikke noe ulovlig.
Er dog kanskje litt på kanten å la være å opplyse om at disse armene ikke lages i Japan lengre...........
Det er jo også ganske naturlig at når de så har startet opp produksjonen så kan de hatt kvalitetsproblemer til å begynne med. Forhåpentligvis har de fått orden på det nå.
Ellers så ser det ut som om det fortsatt produseres enkelte armer i Japan som selges til høye priser.
Se f.ks. her:
http://www.ebay.com/itm/IKEDA-IT-34...ltDomain_0&hash=item414a67b37a#ht_1434wt_1185
Legg merke til at det her presiseres at disse armene kommer ifra Ikeda Japan.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.963
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
cash 63 skrev:
Nightpuma skrev:
kwil skrev:
En liten ting til.

mvh

Puma
Da får en sån protractor ingå i hifi-planer for -12 mye for pengerne virker det som :D Grahams egen er veldigt grov i målet!
bruker andre universelle som komplement.
bra investering dette her mintlp er supre saker- men husk du trenger en god lupe og massse lys!

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Artsound i Danmark selger Ikeda. Vet ikke hvilke versjoner. http://www.artsound.dk/264-235-ikeda_tonearm.htm

Uansett virker konstruksjonen litt tung i 12 tommers versjon, så vi ser nok etter andre løsninger.

Har dere hatt erfaringer med Schoeder armer? De har jo kommet med en ny "linear tracking" modell.

Takk for all hjelp så langt!

MVH, Toffen

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg var på en workshop der M. Fremer brukte EAT Forte med Ikeda for å demonstrere oppsett av PU/arm. Det viste seg da at armen var defekt i leiet. Tenkte ikke noe videre over det da, men med infoen til Jens, så faller jo brikkene på plass.

Ikke for å forvirre deg mer, men hvis EAT lager eller bruker dårlige kopiarmer som leveres sammen med spilleren, så ville jeg personlig vært forsiktig med hele firmaet.

Puma

Topp Bunn