Valg av arm, pickup og riaa ....

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Takk skal dere ha. Det som er forvirrende også er at Artsound selger armene. Jeg har bare gode erfaringer med Artsound. Skal sende ham en mail om armproblematikken. Hvem som produserer hva her. Eat Forte er jo linket tett til Project, og Project går vel for å være et bra firma. Det er jo kone og mann her.

Skal sjekke litt rundt.

MVH, Toffen
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Toffen
Har du sett at det ligger en 12" Ikeda arm på artsound sine bruktsider?
(bare et tips)
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei,

Takk for den :) Tror jeg sikter meg mot SME / Reed / Graham / etc. Sjekker litt rundt Brinkmann & Schroeder også. TW har også kommet med en god arm.

MVH, Toffen
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
ToffenGunnufsen skrev:
Hei,

Takk for den :) Tror jeg sikter meg mot SME / Reed / Graham / etc. Sjekker litt rundt Brinkmann & Schroeder også. TW har også kommet med en god arm.

MVH, Toffen
En fordel med SME er at Odd Arve gir god rabatt for tiden - dersom du da skal kjøpe ny. Et alternativ som jeg har sett på, og som mange liker vel så bra, er Origin Live Conqueror mk3c. Har en kamerat som bruker denne sammen med en Micro Seiki, og som er stålende fornøyd.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
ToffenGunnufsen skrev:
Hei,

Takk for den :) Tror jeg sikter meg mot SME / Reed / Graham / etc. Sjekker litt rundt Brinkmann & Schroeder også. TW har også kommet med en god arm.

MVH, Toffen
Jeg har sikla på Schrøder sine armer mange ganger, men så vidt jeg vet er de ganske kinkige og møysommelige å sette opp. Pluss at ventetiden for å få den levert er flere år.

Puma
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Schrøder:
"Been there done that" 8)
En fasinerende klang fra trearmer, men ikke samme dynamikken (innbiller meg at årsaken er at tre blir for mykt og at dette dermed vil gjelde alle trearmer) og heller ikke samme kontrollen som f.ks. Graham (kan skyldes magnetlagringen i Schrøder).
Brinkman har også blitt nevnt og det er vel egentlig bare en kopi av Breuer.
Har "been there done that" også 8)
Kjapp, men lys i klangen.
Triplaner: Kontrollert og teknisk bra, men litt "mekanisk og metallisk" i klangen.
Ville ha satset på Graham eller 4point hvis budsjettet strakk til.
Hvis ikke er 312S et alternativ.

Pickup?
Air Tight PC1, Ortofon Cadenza Black, Lyra Delos, Denon 103R i denne rekkefølg utifra lommebok.

Riaa:
Er noe verre ettersom det finnes mye forskjellig der ute og man får som regel det som man betaler for ::)
Lurer på om ikke Faber her på forumet har en eller annen transistorsak med "villedende" pris på ca 10.000,- kjøpt fra Audioroyal som kan være en god begynnelse.
Er ikke så verst denne og man må helt opp til Aesthetix Rhea Signature for å finne noe som er betydelig bedre.
Når det er sagt så finnes det selvfølgelig UFATTELIG mange riaa trinn der ute som jeg ikke kjenner......
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hva med Kleos da Jens? Den er jeg veldig fornøyd med på Phantom II

Puma
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Hva med Kleos da Jens? Den er jeg veldig fornøyd med på Phantom II

Puma
Da er Kleos også offisielt anbefalt ;D
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Valg av arm, pick up og riaa

Hei,

Håper dere har det bra, det har jo vært en stund siden.

Ja omsider er Eat Forte S i hus. Skulle egentlig kommet uten arm, men når vi pakket den opp så var en 12 tommers EVO CC montert. Det passet jo egentlig fint, så har man en habil arm påmontert mens man leter etter en bedre en og økonomien kan komme på plass :). Fruen presser på med nytt kjøkken.

Jeg har en Ortofon MC 20 liggende fra forgangen tid, og lurer på om den kan byttes inn i en ny mot reduksjon i pris. Ser nå at Ortofon har lansert denne på ny siden det er 25 år siden den kom ut. Litt usikker på hvordan MC 20 greier seg mot andre pickups i 5,000 kroners klassen...

Når pengene kommer på plass på vårsiden blir det ny arm og pickup. Har noen av dere sjekke ut den nye armen til Funk Firm? Eller den nye Ortofon TA 210? Begge har jo fått veldig god mottakelse. Reed 2A er selvfølgelig et veldig habilt valg til ca kr. 20,000. Ser en Ikeda er til salgs i DK til kr. 15,000. Men den er jo litt tung, og kanskje begrenser pickup valget noe. AMG har jo også en fin 12 tommer til ca Euro 3,000.

Ellers kikker jeg på diverse riaa trinn som ASR Mini Mk 3, SimAudio, Parasound JC3, etc.

Ja, nå er det bare å få platespilleren på veggen - det er jo et løft i seg selv bokstavelig talt!

MVH, Toffen
 

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.836
Antall liker
16.769
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ahh, se der ja. Den var virkelig massiv den EAT'en Toffen. Gratulerer med ankomsten.

Apropos Riaa-trinn, så har jeg fire ulike her hjemme på prøve. Alle i prisklassen under 20.000,-. Det er særlig ett av phono-trinnene >10k som skiller seg fra massen: Monk-Audio phono preamp!!! Ikke bare at trinnet har tre innganger og ulike eq-kurver for henholdsvis Riaa, NAB, EMI, ffrr/Decca og Colombia, men lydmessig, er det kun topp-trinnet til VTL som er i nærheten. Foreløpig kjenner jeg ikke til alt rundt kontruksjonen, men på dynamisk bassgjengivelse er ingen av de andre i nærheten.

Personlig synes jeg at du bør ta sikte på å skaffe deg en mer dynamisk pickup enn Ortofon etterhvert.

Mvh
Jan P.
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Har ikke bestemt meg for Ortofon. Det hadde bare seg slik at jeg hadde en gammel liggende, og hvem vet om det er en innbytte ordning. Goldring Legacy høres jo interessant ut nå i første omgang, eller kanskje en Clearaudio MM rundt de kr. 5,000.

Sjekker Monk Audio!

MVH, Toffen
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Jeg har tenkt å beholde armen som nå fulgte med, og finne en ny arm i 2014.

Riaa: Det står mellom Parasound JC3 og ASR Mini Basis mk3. Hva tror dere. Det er endel forskjell i pris her, men det er godt mulig man skal ta steget helt ut på bekostning av valg av pickup... Som

Pickup: Lyra Delos vs Orfofon Gadenza Delos

Mvh, Toffen
 
Topp Bunn