Valg av bærbar PC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KKV

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    0

jeg skal anskaffe meg ny Lap top og bruker den nokså generelt som en vanlig PC bruker og særlig på reiser. Den skal brukes til mail, litt bilder, en del musikk og oppslag på nett og skriving av dokumenter. Har fått en del signaler om at ASUS er et bra merke, og ser primært på to eller tre modeller, men er litt itvil om hvilken jeg skal lande på:

Fullstørrelse:

ASUS X53E 15.6" HD Core i3-231
    •Intel Core i3
    •6 GB Rram
    •640 GB Harddisk

ASUS U36SD
    13,3" HD LED GeForce Bærbar PC
    Intel Core i5 2410M / 2.3 GHz
    4 GB Ram
    500 GB Harddisk

ASUS Eee PC 1215B 12,1" HD sort Bærbar PC
    AMD Fusion E-350 / 1.6 GHz
    4 GB Ram
    500 GB Harddisk

Vedlegg

magb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    4gb minne holder og lagringsplassen er relativt lik. Hvilket merke du kjøper har heller ikke så mye å si, innmaten og skjerm er viktigere :D
    Spørsmålet blir da hvilken av skjermstørrelsene du kunne tenke deg og ikke minst processorkraft.

Resultater fra passmark cpu test:

Core i3 2310m: 2588
    Core i5 2410m: 3356
    Amd fusion E-350: 725

Den du viser til med 12.1" skjerm skiller seg veldig ut ser du, vesentlig merkbar svakere cpu. De to andre vet jeg du ikke merker noen forskjell på til ditt bruk. Skjermstørrelse og pris blir da avgjørende =)

Edit: Her kan du søke opp alle verdens prosessorer og se hvor bra de faktiskt yter, Tror ikke jeg hadde kjøpr noe med lavere passmark score enn 1500. http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.181
    Torget vurderinger
    2
    Asus U36-serien har batteritid oppimot 10 timer, og det skal ikke undervurderes når du reiser en del. Jeg har selv en slik og er kjempefornøyd. Den er ikke fullt så kjapp når du setter den i spare/batterimodus, men er mer enn bra nok til film, nett, musikk osv. Til litt tøffere bruk trenger den strøm for og ikke føles treg, eller hvis du kan klare deg med 2 timer batteritid.

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    ASUS er nok et bra merke. Men de har gjennomgående en stor feil: forskrekkelig dårlig skjermoppløsning. de bruker 1366x768 på de aller fleste modellene.
    Jeg mener at 1366x768 er ok på ca 12", dårlig på ca 13" og elendig på alle større. 768 punkt vertikalt legger store begrensninger på bruken. Min anbefaling er å finne en modell som gir minimum 900 punkt. Helst i format 16:10.
    Jeg mener den optimale skjerm på bærbare er en 15" med oppløsning 1600x1200. Men det lages dessverre ikke 4:3 skjermer lenger :(

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    De nye Ultrabook maskinene kommer nå etterhvert på markedet. Disse skal være lette maskiner med lang batteri tid. Kan kanskje lønne seg å kikke på disse etter hvert som de kommer. På en maskin som skal være med på reise er batteritid det aller viktigste.
    Feks. Asus UX31

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632289#extra

eller

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647560#extra

Er fine maskiner til ikke alt for mye penger. Treg 5400rpm disk på den ene, men lett og billig å bytte om nødvendig. Litt store, men skal man ha 13" maskiner med skikkelig oppløsning (og det vil man), så begynner det å koste flesk.

Om man ikke er skrekkelig glad i å scrolle, eller man ikke bryr seg om å jobbe saaakte på PC'en, bør man som Gammeln nevner gå for høyere oppløsning enn 1366x768.Har hatt en MBP 13" med nevnte oppløsning og det er totalt ubrukelig å jobbe effektivt på. Har brukt MBP 17" med 1920x1200 i 3-4 år nå og går aldri tilbake til små skjermer med dårlig oppløsning igjen, uansett hvor mye tyngre den er å bære på. I praksis ikke noe problem (hvis man ikke går tur med den), men det ser kanskje ikke så kult ut på kafe. :p

På kafe er det bare 11" MBA som gjelder ;)

KKV

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    0
    Har fått tips om denne maskinen (Asus U31JG) i påvente av den nye U31SD som er noe dyrere og ikke kommer før seinere i oktober.

Asus U31JG ligger i pris på ca 5.500,- kr og har en tilsvarende Core I3 prosessor, like mye minne, men litt mindre disk på 320 GB.

Tror jeg lander på denne hvis ingen har sterke advarsler eller synes det er gode grunner til å vente på den nye U31SD.

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    540
    Torget vurderinger
    1
    4990,- hos PS:
    http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=182380&banid=hwpg
    Ulempen er at den kommer med et "eksternt" grafikkort som du ikke har behov for, og dermed går batteritiden ned.

Personlig ville jeg heller brukt 10290,- på 13" Macbook Air.
    Solid byggekvalitet. SSD-harddisk som gjør den uendelig mye raskere. Ultra Low Voltage prosessorer, og bruker I5 CPU'en integrerte skjermkort. Mye lengre batteritid, og veier vel 40% mindre enn Asusen. Tror dette i lengden vil spare deg for mye tid og ergrelse.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Man skrev:
    4990,- hos PS:
    http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=182380&banid=hwpg
    Ulempen er at den kommer med et "eksternt" grafikkort som du ikke har behov for, og dermed går batteritiden ned.

Solid byggekvalitet. SSD-harddisk som gjør den uendelig mye raskere. Ultra Low Voltage prosessorer, og bruker I5 CPU'en integrerte skjermkort. Mye høyere batteritid, og veier vel 40% mindre enn Asusen. Tror dette i lengden vil spare deg for mye tid og ergrelse.
    Kjøpte en lignende for en stund siden; Mac Book Pro til ca 10 lapper. Er strålende fornøyd og kommer ikke til å gå tilbake til vanlig pc. Ikke noe tull og mye mer brukervennlig

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Solid byggekvalitet. SSD-harddisk som gjør den uendelig mye raskere. Ultra Low Voltage prosessorer, og bruker I5 CPU'en integrerte skjermkort. Mye lengre batteritid, og veier vel 40% mindre enn Asusen. Tror dette i lengden vil spare deg for mye tid og ergrelse.
    Helt enig. Overlegen reisemaskin. Og maskin. Man kan jo også vurdere den minste modellen (11-tommer) om portabilitet betyr mest. MacBook Pro om den mest brukes hjemme.

http://www.apple.com/no/macbookair/

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er bare hvor mye en er villig til å betale for et merke på lokket på en standard Intel maskin.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Det hadde selvfølgelig vært et poeng hvis det hadde stemt. Men når PC-produsenter ber Intel om ekstra rabatt på prosessorene slik at de skal klare å lage maskiner som kan konkurrere med Apples MBA på pris, synes jeg kanskje at det merkeargumentet blir litt rart.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Anonym skrev:
    Spørsmålet er bare hvor mye en er villig til å betale for et merke på lokket på en standard Intel maskin.
    Hvilken er lik MacBook Air?
    Om den faktisk finnes skulle gjerne kjøpt den til madamen, som trenger en slik med Win 7 på pga jobb.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Det var en Dell som fikk bra omtale på dinside.no idag. Kostet omtrent det samme som en MBA. Antagelig ikke like stabilt chassis, men ellers så den ganske OK ut.

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Det var en Dell som fikk bra omtale på dinside.no idag. Kostet omtrent det samme som en MBA. Antagelig ikke like stabilt chassis, men ellers så den ganske OK ut.
    Ok! Tenkte at det kanskje fantes noe ganske likt konstruert i aluminium som MBA i lavere prisklasse. Noe Anonym antydet i innlegget sitt over. Men synes det høres for bra ut til å være sant ;)

Edit.
    Tittet på testen på Dinside. Ser jo ok ut den med fin nok spec, men ser den ikke billig konstruert ut i forhold til en MBA på bildene?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    MBA i grunnutrustning er helt ok priset egentlig i forhold til hardware spec, konstruksjon etc.
    Et alternativ (pc alternativ) kan være Samsung series 9 (som jeg sitter med). Den er ypperlig, men dårlig wlan mottaker som apple produktene også har.

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    187
    Vidar P skrev:
    Man skrev:
    Helt enig. Overlegen reisemaskin. Og maskin. Man kan jo også vurdere den minste modellen (11-tommer) om portabilitet betyr mest. MacBook Pro om den mest brukes hjemme.

http://www.apple.com/no/macbookair/
    + 1

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    bambadoo skrev:
    MBA i grunnutrustning er helt ok priset egentlig i forhold til hardware spec, konstruksjon etc.
    Et alternativ (pc alternativ) kan være Samsung series 9 (som jeg sitter med). Den er ypperlig, men dårlig wlan mottaker som apple produktene også har.
    Delte meninger om det. Jeg har min Airport stående i en krok nede i kjelleren (så lite optimalt som det kan bli) og har dekning i hele huset, i hagen og ute i garasjen. Nå sitter jeg på loftet, 2 etasjer over Airporten og signalet går på skrå gjennom 4 vegger, og jeg har full signalstyrke på maskinen min.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Anonym skrev:
    Hvilken er lik MacBook Air?
    Om den faktisk finnes skulle gjerne kjøpt den til madamen, som trenger en slik med Win 7 på pga jobb.
    Tenker generelt jeg, mitt inntrykk av mac er at en betaler ekstra for begrenset funskjonalitet (OSX).

Sammenligner en MBP med en standard laptop ser en fort at det er ca 40% å spare, så får en vurdere om skjerm, design og alu kabinett er verdt >4k.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld at jeg sier det, men å bruke begrepet "begrenset funksjonalitet" om en MB er vel så langt fra sannheten som det er mulig å tenke seg. Det må jammen være lenge siden du har brukt en Mac. Og når man ser på trådstarters liste over formål tiltenkt den nye computeren (musikk, bilder, mail, nett, reise, dokumenter) så blir det argumentet om mulig enda mer meningsløst.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Unnskyld at jeg sier det, men å bruke begrepet "begrenset funksjonalitet" om en MB er vel så langt fra sannheten som det er mulig. Og når man ser på trådstarters liste over formål så blir det helt meningsløst.
    Med begrenset så mener jeg det at det ikke går an å installere OSX på alle Intel maskiner.

Jeg har ikke noe problem med å forstå begeistringen for produktene, har klådd litt på Ipad og hvis den hadde kommet med integrert slot for minnekort hadde den stått på ønskelisten min eller allerede vært i mitt eie.

jonlam

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

Om du ikke har bestemt deg ennå, så tenkte jeg bare å nevne at den Lenovo som du har linket til på komplett vil "muligens" være en av timetilbudet som vil komme på komplett sine webside i kveld mellom kl.20-21. ;)

Det blir noen kr å spare på iallefall.

KKV skrev:
    Har ennå ikke landet på valg av maskin.

Hva med denne, er det et godt alternativ?

Lenovo ThinkPad Edge 13.3" HD SortCore i3-380UM, 4GB RAM, 500GB HDD, kamera, Bluetooth, W7 Home 64

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622119

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.864
    Sted
    Holmestrand
    otare skrev:
    bambadoo skrev:
    Delte meninger om det. Jeg har min Airport stående i en krok nede i kjelleren (så lite optimalt som det kan bli) og har dekning i hele huset, i hagen og ute i garasjen. Nå sitter jeg på loftet, 2 etasjer over Airporten og signalet går på skrå gjennom 4 vegger, og jeg har full signalstyrke på maskinen min.
    Har selv airport. Drøyde litt fordi jeg syntes de var dyre, men etter å ha forkasta div Linksys, D-Link etc kjøpte jeg meg en Airport og har aldri kikka tilbake. Har bytta ut hos venner og kjente med forskjellige problemer. Satt inn både airport extr og expr. Alle er fornøyde.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.533
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    jonlam skrev:
    Hei,

Om du ikke har bestemt deg ennå, så tenkte jeg bare å nevne at den Lenovo som du har linket til på komplett vil "muligens" være en av timetilbudet som vil komme på komplett sine webside i kveld mellom kl.20-21. ;)

Det blir noen kr å spare på iallefall.

KKV skrev:
    Har ennå ikke landet på valg av maskin.

Hva med denne, er det et godt alternativ?

Lenovo ThinkPad Edge 13.3" HD SortCore i3-380UM, 4GB RAM, 500GB HDD, kamera, Bluetooth, W7 Home 64

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622119
    Ja, 26%, 1200 kr å spare. Tre kvarter igjen..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Anonym skrev:
    Vidar P skrev:
    Unnskyld at jeg sier det, men å bruke begrepet "begrenset funksjonalitet" om en MB er vel så langt fra sannheten som det er mulig. Og når man ser på trådstarters liste over formål så blir det helt meningsløst.
    Med begrenset så mener jeg det at det ikke går an å installere OSX på alle Intel maskiner.

Jeg har ikke noe problem med å forstå begeistringen for produktene, har klådd litt på Ipad og hvis den hadde kommet med integrert slot for minnekort hadde den stått på ønskelisten min eller allerede vært i mitt eie.
    Bare for å slå det fast - MBA er ikke dyre i forhold til hva du får. I USA koster den 999$, og sjefen i Acer har bedt Intel om å gi dem ekstra rabatt slik at de kan klare å produsere liknende maskiner til den samme prisen.

MacOS X er en full UNIX og der er det ikke mange begrensninger. At MacOS X ikke kan installeres på alle mulige maskiner er en styrke, ikke en svakhet da man ikke behøver å gjøre kompromiss i systemet for å støtte all mulig hardware.

Og slot for minnekort i en iPad? Det er jo bare å kjøpe en minnekortleser til 200 kr og plugge inn.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Liotheles skrev:
    Griselekker den Asus'n :D
    Ser veldig bra ut, men trenger ikke akkurat være Einstein for å se hvor designet kommer fra ;D
    Hehe,,, nei men det kreves en liten Einstein for å lage den både stiligere, tynnere, kraftigere og billigere enn "originalen"
    ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    otare skrev:
    Anonym skrev:
    Vidar P skrev:

Bare for å slå det fast - MBA er ikke dyre i forhold til hva du får. I USA koster den 999$, og sjefen i Acer har bedt Intel om å gi dem ekstra rabatt slik at de kan klare å produsere liknende maskiner til den samme prisen.

MacOS X er en full UNIX og der er det ikke mange begrensninger. At MacOS X ikke kan installeres på alle mulige maskiner er en styrke, ikke en svakhet da man ikke behøver å gjøre kompromiss i systemet for å støtte all mulig hardware.

Og slot for minnekort i en iPad? Det er jo bare å kjøpe en minnekortleser til 200 kr og plugge inn.
    [/quote
    Er ikke uenig i at MBA er et godt kjøp.

Jeg mener det er proteksjonisme å låse et operativsystem til kun egenproduserte maskiner.

Når en har en kloss som stikker ut er ikke Ipad'en stilig lengre men det er jo en god markedsmodell å selge maskinene uten slot for minnekort for å ta svært godt betalt for internminne.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    Hehe,,, nei men det kreves en liten Einstein for å lage den både stiligere, tynnere, kraftigere og billigere enn "originalen"
    ;D
    Air er kanskje stilig og tynn, men kraftig ??? Med en gang du kjører i gang noe som krever prosessor kraft så går det i sirup. Skulle konvertere noen filmer for å legge inn på iPad, men det ga jeg fort opp, en film, 6 timer....
    På konas HP Envy tok det 45 minutt ::)

For all del, til daglig bruk med surfing, mail, og dokument behandling så er den rask og responsiv (eller var før oppgradering til Lion, etter det så henger Safari seg opp til stadighet. Crome kjører som ei kule)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Når en har en kloss som stikker ut er ikke Ipad'en stilig lengre men det er jo en god markedsmodell å selge maskinene uten slot for minnekort for å ta svært godt betalt for internminne.
    For ordens skyld, og tilbake til computere og ikke lekebrett lesebrett; 13'' MacBook Air, MacBook Pro og alle andre Mac'er på OSX har minnekortleser (SD).

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    stejorge skrev:
    Liotheles skrev:
    ;D
    Air er kanskje stilig og tynn, men kraftig ???
    Ja, den er kraftig. Dagens MBA bruker Intel i5 og i7 prosessorer. Første generasjon var ingen "speed king", men de som leveres idag er raske.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    stejorge skrev:
    Liotheles skrev:
    ;D
    Air er kanskje stilig og tynn, men kraftig ???
    Ja, den er kraftig. Dagens MBA bruker Intel i5 og i7 prosessorer. Første generasjon var ingen "speed king", men de som leveres idag er raske.
    NEI den er ikke kraftig. Jeg skriver på en nå og den er ikke noen kraftplugg når det kommer til prosessor krevende oppgaver så sliter den. Photoshop og video konvertering egner seg ikke på MBA.
    Men det er ikke spesielt for Mac, ingen ULV prosessorer er noen racer på disse områdene.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Enig med stejorge, måtte bruke en MBA (istedetfor min MBP) en stund, og skulle man rote litt med PS og Quark og kjøre litt andre ting i tillegg, som man gjør når man jobber, så går maskinen i kne. I tillegg, ble jeg nesten gal av å scrolle ut og inn, opp og ned på 13" skjermen. (er vant til 17" med 1920x1200 i oppløsning) Men til hjemmebruk (internet, email osv, er den ypperlig hvis man godtar 1440x900 i oppløsning som er brukbart) er den ypperlig.

Ellers så får du med OSX Lion hvis du kjøper nå. Gå til brukerforumene til Apple og sjekk. Det har vært utrolig mye ball med Lion i de første 2 utgavene, noen har ingen problemer, noen har måttet byttet hovedkort! Det er veldig mange tusen tråder om problemer, men det forsvinner nok, når OSX får første skikkelige oppdatering, ikke bare nødfikser.

OSX eller Win7, begge er gode å bruke, begge er 100% stabile (utenom Lion foreløpig), det er smak og behag som er forskjellen pluss hvilken programvare man foretrekker. Noe kan kun kjøres på en av plattformene.

Bruker begge OS daglig, og ser ikke helt den store fasinasjon for det ene fremfor det andre. Det viktigste er å kjøpe en litt sprekere maskin enn det man strengt tatt trenger så ikke varmeutviklingen er konstant høy inne i boksen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Eller ihvertfall å sørge for at maskinen får lufting. Pass på at det blir luftstrøm under maskinen slik at den får kjøling.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigste når en skal velge mellom OSX eller Win er å se "Hva har jeg bruk for ?" og "Finness den SW jeg trenger for gjeldene plattform" Mange dingser som telefon, kamera etc. har kun software for windows. Det finnes selvfølgelig løsninger som Bootcamp, men det er en ekstra utgift mtp Windows lisens. Et annet problem er eksterne hdd og minnepinner, det er ikke alltid rett frem med tanke på HFS+ filsystem i OSX og NTFS i windows.
    Alt kan løses, men en bør vurdere fordeler og ulemper det måtte innebære.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn