Digitale avspillere Valg av cd-spiller.. Har det noe å si...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.531
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Optisk her. WiiM Ultra har ikke coax inn, så da. Optisk også mellom Wiim Ultra og MiniDSP Flex Eight.
Den som klarer å høre forskjell på coax og optisk på en Flex tror jeg på med bevis fra en ABX-test.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.531
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Poenget er at i dag er teknologien for å sende og motta digital audio elektronisk eller optoelektronisk så velutviklet at den ikke trenger å påvirke lyden. Det har ikke alltid vært slik.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.656
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Dette er jo et av de mange betente temaene i denne hobbyen. Som Valentino sier, så har man "i dag" fikset mange av de utfordringer man feks hadde med jitter på 80/90-tallet. Det man har klart å fremkalle av forskjeller på den tiden er ikke nødvendigvis tilfellet idag.

I mine øyne kommer det nok også an på hva man karakteriserer som forskjeller. Er det forskjeller hvor man må A/B-teste mange ganger frem og tilbake for å etterhvert mene at man klarer å høre en forskjell. Eller er det forskjeller som er så åpenbare at det er nok å først høre den ene, for så å bytte til den andre. Siden man oftest ikke har en felles forståelse av hva som faktisk er en forskjell, gjør at det igjen blir en subjektiv mening.

Og uansett om man liker det eller ikke, så vil det også avhenge av resten av anlegget om man kan høre forskjeller på slikt. Jeg sitter med et budsjett-anlegg selv, men det sier seg selv at hvis man har et vesentlig påkostet oppsett hvor både elektronikk og høyttalere har fokus på transparens og nøytralitet - så vil det være lettere å høre eventuelle små forskjeller i drivverk eller digitale overføringsprotokoller. Forskjeller som ikke er hørbare på et anlegg som mitt eget, kan være hørbare på andre sitt- uten at man skal gå helt opposisjon mot utsagn som "du har ikke dyrt nok anlegg".

Jeg har ikke foretatt noen egne tester her hjemme med mange forskjellige spillere, så jeg skal ikke påstå om det ene eller det andre er rett ift mine tanker om forskjeller. Men igjen - hvordan man vekter hva som faktisk er en forskjell vil i stor grad avgjøre ens egen vurdering av det.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.508
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Da har jeg tatt et valg, siden jeg bruker en simpel minidsp-flex så velger jeg å ikke bruke for mye penger på cdspiller.

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Antall liker
479
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
21
Noen som har gode tips til ett greit drivverk til max ca. 5.000,-? Må være i fargen sølv slik at den passer inn med resten :) Trenger kun digital coax ut da den skal inn i en Denafrips Pontus II 12th DAC.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
859
Forskjellen på drivverk må vel være subtil. Ville heller brukt mere tid evt. penger på høyttalere, og annet,der er det store forskjeller og mye å hente på riktig valg.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.122
hvor mange typer drivverk finnes lenger egentlig. vil tro de fleste egentlig er dvd/bluray og laget så billig som mulig siden salget av cdspillere er i dass for lengst, eller? vil også tro evt. forskjeller er i s/pdif etter drivverk. ikke en fin metallkasse rundt slik at det ser high-end ut.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.508
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Meget fornøyd med min cd-s300, men det var sønnen min også - så snart skal han overta den sammen med en yamaha r-s300 forsterker. I går bestilte jeg en nad c538. Gjør sikkert jobben den også.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.337
Torget vurderinger
1
...kan være hørbare på andre sitt- uten at man skal gå helt opposisjon mot utsagn som "du har ikke dyrt nok anlegg".
Det heller mer imot at dårlig design og utgåtte komponenter er dyrt idag, slikt man gjerne fant på fyllinga på 90-tallet da det har så mange svakheter at det er lett å høre forskjeller og en grunn til at det ikke produseres idag. Dyrt og bra finner man ikke lengre, dyrt og dårlig derimot florerer det av og PR apperatene er det som selger slikt idag. Ting som utvikles på en kjøkkenbenk er tydeligvis det beste man får idag, bare det er dyrt nok (og man hører forskjell såklart)..

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.170
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har en nostalgisk dac, den låter fantastisk i mine ører. Men det er vel fordi jeg har valgt et bra drivverk. Om den låter bra med andre drivverk vet jeg ikke.
Men jeg er i grunn litt enig med @Valentino.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.342
Det KAN være klart hørbare forskjeller mellom drivverk - også om man bruker en god ekstern dac!

mvh
Proffen
Ja, men hvorfor?

Etter S/PDIF transport-testene jeg utførte som lenket til tidligere i denne tråden mener jeg vi har eliminert i hvertfall 3 faktorer som kan støtte slike observasjoner.
- S/PDIF som transport selv uten mulighet for resending av data er likevel robust og gir repetive resultater.
- Klokke over S/PDIF gir 100% eksakte datakopier om mottager er kvalifisert.
- CD drivverk er ufølsom for mekanisk påvirking. Og selv 15 år gamle CD/DVD/BD spillere i øvre lavprissegment gir repetive resultater.

Så hva kan da ellers påvirke resultatet?
- Jordstrømmer kan potensielt endre "hele" anlegget. Selv det å koble til en kassettspiller med RCA kontakter til stereoanlegget kan potesielt endre hvordan jordstrømmer flyter i resten anlegget. Det er ikke så mange pre-amper som også kobler bort jord fra slike apparater når dem ikke er i bruk.

Jeg nevnte i testen at alle 3 spillere testet er såkalt dobbeltisolert. Det sikrer at det ikke går jordstrømmer tilbake til anlegget gjennom stikkontakt. Men det sikrer ikke mot jordplan til CD spiller kobles sammen med jordplan til DAC om man benytter S/PDIF over Coax. Med en slikt oppsett kan faktisk jordstrømmer endre seg om man står i sokkeleisen og berører chassis til CD spiller.

Derfor var det veldig posetivt å erfare at optisk over Toslink gir eksakt samme data som Coax. Men her har jeg selv en merkelig observasjon, — nemlig at min Audio-gd Master 7 låter anderledes over optisk inngang. I hvertfall gjore den det med firmware V5. Har ikke testet etter oppgradering. Men M7 lærte jeg i ettertid faktisk benytter en annen S/DIF receiver (PLL kretsen ligger her) på Toslink enn benyttet på BNC kontakten som jeg den gangen sammenlignet med. Så en mulig forklaring på fenomenet. Til daglig benyttes USB så ikke noe jeg snarlig behøver besøke.

- Ser vi bort fra PLL i DAC ikke evner undertrykke jitter kan en annen faktor være at CD drivverk faktisk ikke sender repetive data. Når jeg tenker etter har jeg så langt ikke testet et rent CD drivverk. Kun DVD og BD. Det sagt så er det jo kjent at CD Pro-8 faktisk benytter en DVD laser selv om den kun nyttegjør CD delen.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.656
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det heller mer imot at dårlig design og utgåtte komponenter er dyrt idag, slikt man gjerne fant på fyllinga på 90-tallet da det har så mange svakheter at det er lett å høre forskjeller og en grunn til at det ikke produseres idag. Dyrt og bra finner man ikke lengre, dyrt og dårlig derimot florerer det av og PR apperatene er det som selger slikt idag. Ting som utvikles på en kjøkkenbenk er tydeligvis det beste man får idag, bare det er dyrt nok (og man hører forskjell såklart)..
Helt klart 👍
Den setningen du siterte meg på var dog ment ift at det kan være forskjeller som ville vært hørbare på et mer avslørende anlegg enn jeg selv besitter.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.337
Torget vurderinger
1
Helt klart 👍
Den setningen du siterte meg på var dog ment ift at det kan være forskjeller som ville vært hørbare på et mer avslørende anlegg enn jeg selv besitter.
Avslørende er ikke i positiv forstand der ihvertfall, avslørende tolkes jo gjerne som noe positivt og fullt av detaljer etc.

Topp Bunn