Valg av format i iTunes

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har rippet ett par hundre album i Apple Lossless format, men oppdaget nylig til min "store fortvilelse" att jeg fikk bedre lyd ved å rippe til WAV. Dessuten er d ikke alle avspillere som tolker dette formatet, lurte derfor å starte rippingen på nytt, å bruke AIFF 16bit 1411kbps 44,100khz, eller WAV 16bit 1411kbps 44,100khz, er det noe forskjell på disse to formatene? Jeg har lagt meg til merke att jeg ved å bruke WAV ikkje kan legge til albumbilder, noe jeg kunne tenkt meg og gjort. Hvilket format bør jeg velge? Det er en forutsetning att det støttes av iTunes.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Ikke noe forskjell på AIFF og WAV, bortsett fra at du ikke kan legge til tags på WAV. AIFF er slik jeg forstår et åpent format for ukomprimert lyd.

Hvordan mener du det er forskjell ved bruk av lossless?
 

Omega

Medlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
31
Antall liker
0
Apple Lossless har som navnet sier ingen datatap i forhold til kilden.
Når du ripper en Audio CD til Apple Lossless vil den komprimere PCM dataene fra CD platen og lagre den på maskinen din uten tap. Altså nøyaktig samme PCM stream som lagres i en WAV eller AIFF kontainer.
Hvis du mot formodning hører forskjell på Apple Lossless og WAV (noe som ikke skal skje siden de inneholde samme audio data) så kan du alltids dekode Apple Lossless filene til WAV eller AIFF. Ingen grunn til å rippe fra CD platen en gang til...

AIFF støtter album art og tags. Mens WAV ikke støtter dette.
Så valget av kontainer skulle være rimelig enkelt.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Trodde ikke selv det skulle være forskjell, men det virker noe mindre dynamiskt, men etter å studert litt, så ser jeg att Apple Lossless filene er "lavere innspilt" enn WAV og AIFF formatet, selv om alle tre variantene er rippet i samme programm (iTunes). Noen som hvet hva som kan være skyld i dette?
 
K

knutinh

Gjest
Smibakkjen skrev:
...å bruke AIFF 16bit 1411kbps 44,100khz, eller WAV 16bit 1411kbps 44,100khz, er det noe forskjell på disse to formatene? Jeg har lagt meg til merke att jeg ved å bruke WAV ikkje kan legge til albumbilder, noe jeg kunne tenkt meg og gjort. Hvilket format bør jeg velge?...
En generell bakgrunn til disse spørsmålene finnes i stickyen øverst i datahjørnet:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8265.0.html
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Smibakkjen skrev:
Har rippet ett par hundre album i Apple Lossless format, men oppdaget nylig til min "store fortvilelse" att jeg fikk bedre lyd ved å rippe til WAV. Dessuten er d ikke alle avspillere som tolker dette formatet, lurte derfor å starte rippingen på nytt, å bruke AIFF 16bit 1411kbps 44,100khz, eller WAV 16bit 1411kbps 44,100khz, er det noe forskjell på disse to formatene? Jeg har lagt meg til merke att jeg ved å bruke WAV ikkje kan legge til albumbilder, noe jeg kunne tenkt meg og gjort. Hvilket format bør jeg velge? Det er en forutsetning att det støttes av iTunes.
Konstaterer også bedre lyd fra WAV enn flere lossless formater hos meg. Har nå lagt inn 495 album i WAV istdf. lossless som jeg begynte på. Ved å rippe inn via Mediaplayer 11 tagger den også korrekt inne i hvert spor.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Sitter for øyeblikket å ripper til WAV med Media Player 11 pga. har ikkje fått iTunes til å organisere mapper og filer slik jeg ville ha det, legger merke til att jeg i Media Player har muligheten til å tagge med albumbilder, men iTunes er ikkje i stand til å lese verken albumbilde eller noen annen informasjon enn filnavnet når jeg legger de til der. Oppererer iTunes og Media Player med forskjellige måter å merke/tagge filene, eller gjelder dette bare WAV formatet? Ser ut for meg att Media Player kun merker filene for eget bruk, men hvordan vil disse filene da fungere opp mot SB eller andre nettverksspillere? Vil de da dukke opp kun med filnavnet?
 
Topp Bunn