Forsterkere Valg av forsterker til Canton gulvhøyttalere

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
2 dager, har du fått spilt utstyret inn ordentlig på den tiden?
Hjelper det ikke å stille på bass/diskant på forsterkeren og har du prøvd litt frem og tilbake med plassering og vinkling av HT?
Bluetooth er vel ikke ment for særlig god lyd så vidt jeg har forstått, men er merkelig om den og/eller optisk skulle vise seg å være bedre enn Usb.

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Primare er en superb match til Canton, ser det ligger en på brukten nå. Perfekt match :)

Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
1
Proffen: Kan få ganske mye for pengene på bruktmarkedet har jeg skjønt :p Har sett på og ser masse på bruktmarkedet nå. Kjenner ikke til Lyngdorf-merket.

Zissou: Har ikke fått spilt helt inn enda, har spilt inn ca 15 timer tilsammen, men tror det trengs mer ettersom høyttalerne også er helt nye. Skal gi det en litt mer tid før det kan endelig konkluderes hvorvidt RA-12 skal byttes ut.

alghatar: Primaren er en økning i 20W i forhold RA-12 og vil nok være en bedre match, men jeg mistenker/lurer på om jeg ikke bør gå opp enda mer i kraft, blæh!

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Jeg tenkte faktisk på den a 30'en til 5. Det er en beskjedent oppgitt 100w. Hatt både den og en i30. Syntes de var kraftigere i lyd og dynamikk enn Hegel H200

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.467
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Proffen: Kan få ganske mye for pengene på bruktmarkedet har jeg skjønt :p Har sett på og ser masse på bruktmarkedet nå. Kjenner ikke til Lyngdorf-merket.

Zissou: Har ikke fått spilt helt inn enda, har spilt inn ca 15 timer tilsammen, men tror det trengs mer ettersom høyttalerne også er helt nye. Skal gi det en litt mer tid før det kan endelig konkluderes hvorvidt RA-12 skal byttes ut.

alghatar: Primaren er en økning i 20W i forhold RA-12 og vil nok være en bedre match, men jeg mistenker/lurer på om jeg ikke bør gå opp enda mer i kraft, blæh!
Hei, det er ikke watt du mangler, det er strøm. En økning fra 60 til 80 watt gir deg kanskje 1Db mer volum...det er ikke der problemet ligger. Primaren oppgis å doble effekten fra 8-4ohm, det er et godt tegn og angir brukbar strømforsyning selv om de ikke sier noe om hva som skjer under 4 ohm. Soundgarden har I22 på tilbud nå, i alle fall i noen finisher, dermed mulighet for et godt kjøp på et bra produkt.

Det virker på meg som du ønsker å handle hos Soundgarden, dermed kan Marantz PM8005 også være et alternativ. Generelt er den meget god, men jeg aner ingenting om match med dine høyttalere. Det virker ikke som Rotel-forhandleren du bruker vet så mye om det heller, da hadde ikke vedkommende solgt deg en liten Rotel i utgangspunktet til disse høyttalerne.

Canton er vel kjent for litt "utfordrende" diskant. Det blir ikke bedre med en forsterker med pusteproblemer, da skriker det godt i ørene når man drar på litt. Jeg har hørt et par Canton, men ikke din modell. De jeg har hørt har alltid profitert stort på kraftige forsterkere. Gode reserver på strømsiden gjør at høyttalerne oppleves som oppløst i stedet for anstrengende (ofte). Jeg synes forslaget vedr brukt Vincent er bra, det er en kraftplugg med veldig fin lyd til meget bra pris.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ville absolutt ikke anbefalt Vincent SV-233 til disse høyttalerne. Da bør du i hvert fall vite hva du begir deg ut på. Det er en brukbar forsterker med mye kraft, men den mangler finesse. Hard og pågående i toppen.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.467
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ville absolutt ikke anbefalt Vincent SV-233 til disse høyttalerne. Da bør du i hvert fall vite hva du begir deg ut på. Det er en brukbar forsterker med mye kraft, men den mangler finesse. Hard og pågående i toppen.
OK, kjenner ikke eksakt denne modellen men har et godt inntrykk av en del andre Vincent-modeller. Mulig det var hybrider.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hybridmodellene er generelt mye snillere. Er ellers enig i at mye fra Vincent er veldig bra.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.467
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Nå ble det nettop lagt ut en Plinius 9200 integrert på torget til en meeget bra pris. Den spiller ringer rundt alt vi har diskutert tidligere i denne tråden. Løp og kjøp til trådstarter:) !!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.675
Sted
Holmestrand

Hei, det er ikke watt du mangler, det er strøm. En økning fra 60 til 80 watt gir deg kanskje 1Db mer volum...det er ikke der problemet ligger. Primaren oppgis å doble effekten fra 8-4ohm, det er et godt tegn og angir brukbar strømforsyning selv om de ikke sier noe om hva som skjer under 4 ohm. Soundgarden har I22 på tilbud nå, i alle fall i noen finisher, dermed mulighet for et godt kjøp på et bra produkt.

Det virker på meg som du ønsker å handle hos Soundgarden, dermed kan Marantz PM8005 også være et alternativ. Generelt er den meget god, men jeg aner ingenting om match med dine høyttalere. Det virker ikke som Rotel-forhandleren du bruker vet så mye om det heller, da hadde ikke vedkommende solgt deg en liten Rotel i utgangspunktet til disse høyttalerne.

Canton er vel kjent for litt "utfordrende" diskant. Det blir ikke bedre med en forsterker med pusteproblemer, da skriker det godt i ørene når man drar på litt. Jeg har hørt et par Canton, men ikke din modell. De jeg har hørt har alltid profitert stort på kraftige forsterkere. Gode reserver på strømsiden gjør at høyttalerne oppleves som oppløst i stedet for anstrengende (ofte). Jeg synes forslaget vedr brukt Vincent er bra, det er en kraftplugg med veldig fin lyd til meget bra pris.
Nå henger strøm og effekt(=watt) uløselig sammen da.
Mye effekt betyr at du har mye strøm. Mye strøm betyr at du har mye effekt.
P=I^2/R

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.467
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2

Nå henger strøm og effekt(=watt) uløselig sammen da.
Mye effekt betyr at du har mye strøm. Mye strøm betyr at du har mye effekt.
P=I^2/R
Selvsagt. Utgangseffekten i 8ohm sier likevel null og niks om hvordan forsterkeren fikser en vanskeligere last.

Topp Bunn