Forsterkere Valg av forsterker til epicon 6

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg synes det er vanskelig å komme utenom devialet 200 på brukten hvis man skal bruke opptil 50k. Ellers, jeg har eid rega elex-r sammen med epicon 2. Glimrende kombo, dette er en virkelig god forsterker til kun 12000. Storebror elicit-r er kraftigere og kan være et godt og ikke veldig dyrt valg. Jeg synes rega er langt mer musikalsk enn hegel, men skal innrømme at jeg kun har hørt hegel hos forhandlere.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal man bruke 50k på elektronikk, så er vel nesten alt mulig. Da ville det kanskje være en løsning å kjøpe feks parasound p5 med inkludert dac til ca 5k og gå all in med bladelius ymer 2 på brukten?

I slike prisklasser synes jeg det blir vanskelig på generelt grunnlag å anbefale noe som helst da man for lengst er over grensen til å få tak i det som kan klassifiseres som mer enn godt nok, uansett klangønsker.
Skulle jeg våget meg på noe, så hadde det blitt en transparent forforsterker/dac med benchmark ahb2 og en DSP løsning som tillater å skru lyden i de retninger som humøret ønsker til enhver tid.

Om jeg ville gått den retningen selv? Kanskje ikke, synes McIntosh er tøffe greier jeg da.. 😉
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Skjønner ikke helt hvorfor dere maser slik på mannen :) Han bør jo prøve å makse det han har først, før tusenlappene flyr ?
Lærerikt er det også...
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hei :) jeg er da ny på forumet, og for den del er jeg også fersk innenfor denne spennende hobbyen.

Det har seg slik at jeg har falt for noen dali epicon 6 som jeg til nå har kombinert med en hegel h160. Jeg liker lyden og det spiller etter mine ører bra, men jeg har den følelsen av at høyttalerne kunne blomstret enda mere med noe "kraftigere" elektronikk. (Forstå meg rett i den mangelen jeg har av ord innenfor fagspråket)

Jeg har lett litt rundt på google, men jeg finner ikke noe spesielt å peile meg innpå, utenom forslag der utstyret fort havner på et nivå jeg ikke har råd til.

Prismessig ser jeg for meg alt ifra 20- 50 tusen.

Håper på positive svar :)

mvh
-Benjamin-
Virkelig gode høyttalere du har :)

Jeg ville tatt en lytt til den nye Denon PMA-2500NE om jeg var deg, og vil tro du kan få låne med deg en hjem fra HiFi Klubben og lytte med egne ører siden du allerede har lagt igjen så mye penger der i form av Epicon 6. Det er dog usikkert om den har mer krefter enn H160 (i alle fall ikke på papiret), men er en solid og godt bygget forsterker som også har en god innebygget DAC.
https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/denon-pma-2500ne-integrert-forsterker/

Vet ikke om Epicon er veldig tungdrevet eller om det du savner kanskje er mer "kropp og fylde" i musikken enn ren effekt/kraft?
Denon'en fikk i alle fall gode skussmål hos Lyd og Bilde dersom effekten forsterkeren gir er tilstrekkelig:
Test av Denon PMA-2500NE | Lyd & Bilde

Lykke til i jakten :)

PS. beklager at jeg er litt kjedelig og kommer med forslag i nedre del av prisskalaen - her inne er det mest vanlig å gi tips på maks budsjett og helst litt over ;)



Støtter dette forslaget, var å hørte på den i dag på B&W 803d satt som ei kule og det er en vanskelig høyttaler å drive. Har hørt på denne ht flere ganger med en god del dyrere dette var første gangen jeg virkelig nøt å lytte til de.
 

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Litt sent på å svare her da jobben har krevd sitt :) Men jeg har lest igjennom postene her, og det stopper jo ikke med gode råd fra dere :)

Jeg har en god del å hente på å få ommøblert og plassert høyttalerne ''rett'' som det blir nevnt, og jeg vil prøve med demping som coolio også foreslår. Ellers vil jeg måtte lese meg opp en del mer på det med akustikk når jeg får tid. Jeg tror jeg har mye her å hente!

Ellers så har jeg fått tenkt litt over det, og det har blitt nevnt en del gode forslag til forsterkere. Det ble også sagt i tråden her at jeg bør prøve med et oppsett der jeg har separate deler, da forsterkere blir utdatert, og jeg ikke har muligheten til å kombinere flere deler ilag. Jeg har vel bestemt meg for i første omgang å få tak i deler brukt, slik at tapet ikke blir så stort over å bytte ut deler. Jeg ser for meg å få prøvd ut electrocompaniet i et rent oppsett til å begynne med, da med monoblokker. Det blir vel handlet inn litt etter litt som jeg finner fornuftige kjøp på markedet :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er verdt å få med at en velrespektert hifi-journalist i et av de store bladene/internettsidene i verden ble veldig flau over sine egne utsagn angående store forskjeller i elektronikk over årene da han endelig fikk somlet seg til å søke profesjonell hjelp til akustisk behandling av rommet sitt.

Plutselig ble ting satt i perspektiv; de "store" forskjellene han tidligere måtte lytte intenst etter for å få med seg viste seg å være fullstendig ubetydelige i forhold til å få kontroll på akustikken.

Husker ikke helt hvem/hva det var, muligens en i soundstage access? Uansett, en viktig lærepenge som vi alle bør ha i bakhodet.

Akkurat nå diller jeg faktisk med utprøving av forskjellige firmware versjoner på Devialet da mange hevder det er stor forskjell på lydkvaliteten på dem. Vel... Det er stor forskjell på om jeg flytter høyttalerne en meter frem eller bak mot veggen. Usikker på om den ene firmwaren låter litt bløtere enn den andre. Kanskje, kanskje ikke?

Hvor bør man legge energien sin, plassering av høyttalere eller iherdig lytting etter minimale forskjeller?

Moralen bør være at når de viktige tingene er så bra som det lar seg gjøre kan man fokusere på de mindre viktige faktorene.

...Må bare prøve den siste (utskjelte) firmwaren også først... 😉
 

Paolo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2016
Innlegg
66
Antall liker
91
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Bruker selv Hegel H360 med Dali Epicon 6. Veldig bra kombo med meget bra lyd.
Hegel H360 har også en veldig bra dac og nok "power" til å drive 100% Dali Epicon 6.
Har prøvd før Epicon 6 med Hegel H160, ser med en gang at de har ikke now kraften til å drive 100% potensial fraDalli Epicon 6.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Noen som har prøvd emotiva på epicon 6?
Xpa-1 eller xpr-1 hadde kanskje spilt bra....
 
M

MarkusH

Gjest
Hvis du vil ha punch ville jeg sjekket ut Nad eller Classé. Har selv Helicon 400 og en gammel Classé pre og det synes jeg at fungerer bra. Hørte Rubicon 6 og en Nad forsterker på Hifiklubben, noe jeg synes spilte veldig likt mitt system. Aldri hørt Epicon 6 dog.
 
Topp Bunn