Ønsker anbefaling Valg av forsterker til Guru Junior og fremtidige høyttalere.

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Det er selvsagt de tonale kvalitetene til prisen som gjør at jeg tror LM 211 iA kan fungere med Guru Junior, opp til moderate lyttenivåer, i et ikke alt for stort rom. Er det ønskelig med høyest mulig volum og trøkk finnes det garantert bedre løsninger. ;)

Hvis trådstarter ikke har forsøkt rør tidligere, så er jo dette en perfekt anledning :)
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Gratulerer med knallbra høyttalere. :)

Dette er høyttalere som har en 3D effekt i mellomtonen utenom det vanlige. Ser du har vurdert noen gode SS forsterkere også.

Med utgangspunkt i at lydkvalitet på lavt volum er en viktig parameter hos deg, ville jeg forsøkt en LM 211 før jeg tok den endelige avgjørelsen hva angår forsterker. Jeg syntes denne spilte svært godt til prisen hos meg, og den vil sannsynligvis løfte kvaliteten i mellomtonen merkbart i forhold til de forsterkerene du til nå har lånt øre til.

Det ligger et eksemplar ute på brukten til 7k.
Hei, takk for det. Denne vet jeg ikke noe om og jeg får vel ikke prøvd den ut heller? Tror deg men, må nesten høre den selv. :)
Du får som regel låne av Mala Audio dersom de har modellen inne. Send dem en mail og spør ... :) www.malaaudio.no. (PS: Er litt skummelt å låne en god rør-forsterker. Jeg lånte en 216 av Mala; kjøpte den, og oppgraderte til en LM518 noen få måneder senere ... :) )
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Gratulerer med knallbra høyttalere. :)

Dette er høyttalere som har en 3D effekt i mellomtonen utenom det vanlige. Ser du har vurdert noen gode SS forsterkere også.

Med utgangspunkt i at lydkvalitet på lavt volum er en viktig parameter hos deg, ville jeg forsøkt en LM 211 før jeg tok den endelige avgjørelsen hva angår forsterker. Jeg syntes denne spilte svært godt til prisen hos meg, og den vil sannsynligvis løfte kvaliteten i mellomtonen merkbart i forhold til de forsterkerene du til nå har lånt øre til.

Det ligger et eksemplar ute på brukten til 7k.
Hei, takk for det. Denne vet jeg ikke noe om og jeg får vel ikke prøvd den ut heller? Tror deg men, må nesten høre den selv. :)
Du får som regel låne av Mala Audio dersom de har modellen inne. Send dem en mail og spør ... :) www.malaaudio.no. (PS: Er litt skummelt å låne en god rør-forsterker. Jeg lånte en 216 av Mala; kjøpte den, og oppgraderte til en LM518 noen få måneder senere ... :) )
Ok takk for forslaget dere, jeg sjekket hvor malaaudio ligger og det er jo i mysen som ikke er langt unna. Kanskje jeg tar en tur dit når jeg har fått guruene, har jo aldri hørt en rør forsterker før så det er vel på tide å prøve det og. Er ikke 2x15w eller 2x32w veldig lite? men igjen takk for tipset folkens!
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
De ultralinjære 2x32 wattene driver Guru bra (innenfor rimelighetens grenser) IMHO
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Hm ok, ser det er 2 forskjellige typer. En med EL34 rør og en annen med KT88. Effekten som er forskjellen?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hm ok, ser det er 2 forskjellige typer. En med EL34 rør og en annen med KT88. Effekten som er forskjellen?
Du snakker vel om 211IA og 216IA. Jeg har ikke hørt sistnevnte, men mitt inntrykk er at forskjellen primært handler om rørene, EL34 vs KT88, og at disse har forskjellige egenskaper.

Som Mala skriver: "Dette gir en noe høyere utgangseffekt enn 211IA, samt at KT88 røret har en litt friskere/mer dynamisk spillestil."

Andre kan sikkert si mer enn meg om EL34 vs KT88. Men hvis du tenker å besøke Mala så er det vel bare å smelle opp begge? :)
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Ja, KT88 forsterkeren kan levere noen watt ekstra, men vil nok også låte litt forskjellig fra EL34. Mange foretrekker måten EL34 formidler musikk på i mellomtoneområdet. KT88 varianten vil nok kunne by på litt mer kontroll i bassområdet og litt mer sprut helt i toppen. Hva som fungerer best er ikke enkelt å forutsi uten å ha prøvd selv.

Tanken med LM 211 iA og EL34 var vel nettopp å få så mye som mulig ut av Guruenes fantastiske mellomtone. :)
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Hm ok, ser det er 2 forskjellige typer. En med EL34 rør og en annen med KT88. Effekten som er forskjellen?
Du snakker vel om 211IA og 216IA. Jeg har ikke hørt sistnevnte, men mitt inntrykk er at forskjellen primært handler om rørene, EL34 vs KT88, og at disse har forskjellige egenskaper.

Som Mala skriver: "Dette gir en noe høyere utgangseffekt enn 211IA, samt at KT88 røret har en litt friskere/mer dynamisk spillestil."

Andre kan sikkert si mer enn meg om EL34 vs KT88. Men hvis du tenker å besøke Mala så er det vel bare å smelle opp begge? :)
Bare jeg som så feil ja, det er 2 forskjellige modeller. Kan like like godt høre på begge to som du sier :)

Ja, KT88 forsterkeren kan levere noen watt ekstra, men vil nok også låte litt forskjellig fra EL34. Mange foretrekker måten EL34 formidler musikk på i mellomtoneområdet. KT88 varianten vil nok kunne by på litt mer kontroll i bassområdet og litt mer sprut helt i toppen. Hva som fungerer best er ikke enkelt å forutsi uten å ha prøvd selv.

Tanken med LM 211 iA og EL34 var vel nettopp å få så mye som mulig ut av Guruenes fantastiske mellomtone. :)
Ok. skal prøve mitt beste å legge merke til forskjellen :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
LM 211 sammen med Guru er absolutt en kombo som bør sjekkes ut, med den fordelen at man kan tune lyden ved bytte av rør. Gjerne hos Mala (dette er seff ikke en oppfordring til å bruke butikkenes resurser hvis man likevel skal handle brukt).
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har eid begge 2.
Mellomtonen på 211ia er flott, men den mangler selvsagt dynamikken du får med 216ia.
Jeg har prøvd LM126 ( KT66 rør ) på Q10 og det fungerer bra, men LM126 veier 42 kg og har selvsagt bedre strømforsyning enn både 211ia og 216ia.
Jeg holder en liten knapp på 216ia.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Jeg har eid begge 2.
Mellomtonen på 211ia er flott, men den mangler selvsagt dynamikken du får med 216ia.
Jeg har prøvd LM126 ( KT66 rør ) på Q10 og det fungerer bra, men LM126 veier 42 kg og har selvsagt bedre strømforsyning enn både 211ia og 216ia.
Jeg holder en liten knapp på 216ia.
Til slutt så valgte du å bruke brio-r isteden? om signaturen din stemmer :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har 2 ulike anlegg. Ett med rør og horn og Q10 med Rega brio r.
216ia prøvde jeg ikke på Q10, men 211ia prøvde jeg med.

Rega Brio r er veldig god på Q10 og bedre enn 211ia på de fleste punkter på Guru høyttalere synes jeg.
Spiller du mye rolig jazz, singer/songwriter, og enkel klassisk så kommer du langt med 211ia. Drar du på litt blir nok 211ia litt liten hvis du favoriserer høyt volum på rockemusikk eller vil ha mer dynamikk.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Jeg har 2 ulike anlegg. Ett med rør og horn og Q10 med Rega brio r.
216ia prøvde jeg ikke på Q10, men 211ia prøvde jeg med.

Rega Brio r er veldig god på Q10 og bedre enn 211ia på de fleste punkter på Guru høyttalere synes jeg.
Spiller du mye rolig jazz, singer/songwriter, og enkel klassisk så kommer du langt med 211ia. Drar du på litt blir nok 211ia litt liten hvis du favoriserer høyt volum på rockemusikk eller vil ha mer dynamikk.
Forstår. Det er mulig jeg kjører innom for å prøve den rør forsterkeren, men har Rega i siktet enn så lenge. Eneste jeg har blitt usikker på i ettertid er om det kanskje er verdt å gå for Elex-r isteden om jeg får den litt billigere enn full pris. Spurte tidligere i tråden om noen viste om forskjellen på de, altså om lyd karakteren er den samme med bare mer kraft. Vet du noe om det? kanskje jeg bør starte en ny tråd å spørre spesifikt om det?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har desverre ikke hørt elex. Mulig du finner svar i Rega tråden?

Jeg har hørt at Elex låter en smule slankere enn Brio og må matches med de riktige høyttalerene, men jeg har altså ikke hørt den selv.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Jeg har desverre ikke hørt elex. Mulig du finner svar i Rega tråden?

Jeg har hørt at Elex låter en smule slankere enn Brio og må matches med de riktige høyttalerene, men jeg har altså ikke hørt den selv.
Ok, det er litt rart. Dyrere med mer kraft men høres slankere ut. HiFi verden er ikke helt til å forstå seg på innemellom :p
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.776
Antall liker
59.283
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg deler samme skepsis som Griffenfeldt vedr Rega Elex kontra Brio.

Stol på dine egne ører.
Nå har du jo gjort det eneste riktige, nemlig det å høre ulike alternative forsterkere på høyttalerne.
Gratulerer med godt høyttalervalg.

Hvis du skal ha et enkelt og greit anlegg, er det best å vente litt med rørforsterker.
Rør kan gi en lyd man ikke får med andre forsterkere, og i mange tilfeller er det uovertruffent mht god lyd, men det er selvsagt en smaksak.
Man kan i noen tilfeller oppleve en livaktighet og nærvær man vanskelig oppnår på annen måte.
Oftest er det dessverre snakk om helt andre summer enn hva enn Rega Brio koster.

Det er lett å gå seg bort, hvis man ikke vet hva man er ute etter. Det koster penger å bytte rør, og ikke alle rørkonstruksjoner er like driftsikre.
Så faren for mer plunder er der, men har man lyst, har man lov.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei alle sammen,

Håper jeg har valgt riktig sted for denne tråden..

Trenger litt hjelp av forhåpentligvis noen som kan mye mer enn meg (skal ikke mye til)

Vurderer og er ganske nærme på å kjøpe meg de Guru høyttalere, men er veldig usikker på hvilken forsterker jeg bør matche de med. Har lest en del og har kommet frem til noen forskjellige valg (Må ikke koste mer en 15 tusen):

Rega Brio-R
Rega Elex-R
Naim 5si
Naim UnitiQute
Yamaha A-S1100

Det er viktig at dem klarer å spille fint på lavt volum. Går ut ifra om hva salgs type musikk som skal spilles er viktig å opplyse om. Det blir hovedsaklig r&b fra Tidal eller Flac filer fra PCen. Uten om Yamaha'n så vil det kreve at jeg også kjøper en DAC, så anbefalinger på valg av hvilken DAC ville vært kjekt og men det er hovedsaklig forsterkeren i seg selv jeg trenger mest hjelp med.

Hva tror dere ville være det beste kjøpet?

Evig takknemlig for all hjelp.

Richart
Gode valg her, hatt/har Rega/Naim. Ville nok valgt Elex selv blant disse, da jeg foretrekker diskant og mellomtonen til Rega.
MEN, om budsjett er 15k, så har jeg sett nye Naim Atom på bruktmarkedet til denne prisen. Da har du det du ønsker i en vellydende sak.

Ellers så ser jeg Miles her på sentralen har tatt inn Atoll. IN 100 SE forsterker + DAC 100 kan være en god kombo med Guru Jr.
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Takk for alle svar folkens. Skal en tur til shoppa i mårra for en siste prøve session. Planen er å kjøpe enten Brio/Elex/5si med en Henry Audio DAC Mk 3. Kan ikke mye om forskjellen på DACer, men det var den som ble brukt første gang jeg hørte på guruene. For meg hørtes det ganske bra ut med den. Synd den bare har USB men har bare tenkt å bruke PC med den. USB er vel som regel bedre en optisk? selv om det ikke er tilfelle på min lille NAD forsterker.

Ang rør forsterkene så tror jeg ikke at jeg er helt klar for det enda, dette blir jo mitt første decent system. Kanskje i framtiden :)

Edit: Bør jeg heller gå for Pro-Ject Pre Box S2 over Henry?
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hvis du går for brio eller elex er vel Rega sin egen dac et opplagt alternativ å vurdere. Ca 3 på brukten
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Hold utkikk etter en Dac-R på brukten over tid. Perfekt oppgradering for små penger
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Gratulerer. Må bli bra dette :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hold utkikk etter en Dac-R på brukten over tid. Perfekt oppgradering for små penger
Hvorfor mener du at Dac-R er bedre en Henry MKIII om jeg kan spørre?

-BB-
En forsterker matchet dac til ca 4x prisen med en rekke topp tester, og i tillegg flere muligheter, må man vel kunne anta at er en oppgradering. Eller ikke.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.463
Antall liker
12.657
Sted
Sørlandet
Hold utkikk etter en Dac-R på brukten over tid. Perfekt oppgradering for små penger
Hvorfor mener du at Dac-R er bedre en Henry MKIII om jeg kan spørre?

-BB-
En forsterker matchet dac til ca 4x prisen med en rekke topp tester, og i tillegg flere muligheter, må man vel kunne anta at er en oppgradering. Eller ikke.
Det er bemerkelseverdige små forskjeller på mine DAC`er til tross for store prisforskjeller og jeg har til gode å ha besøk av noen som klarer å høre forskjell på dem på mitt anlegg. Men ja, Rega DAC har noen flere innganger.

-BB-
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ok. Har hatt et knippe dac er jeg også, og min erfaring er en helt annen. Bunner nok ut i matching og preferanser vil jeg tro
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Det samme tror jeg. DAC-R fremhever de positive sidene til Brio enda litt mer + flere tilkoblinger+ filterfunksjon som gjør at han nok kan få enda mer ut av høyttalerene. Og så får en kastet de etter seg brukt for 3 laken. Men Henry er nok sikkert ikke noen dårlig dac.
Når det er sagt var mitt opprinnelige innlegg et velment råd, ikke noe angrep på Henry. Jøssenam.....
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Ja, DACen er jeg litt usikker på. For meg låter Henry bra men jeg har jo ikke hørt noe annet. Regner nesten med at Rega DACen ville være bedre med tanke på prisen. Men har også lært at det ikke alltid er prisen som bestemmer. Skulle ønske jeg kunne prøvd med en Rega dac. Noen som vil låne meg en i Østfold område? hehe :)
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Kanskje du vet noe om dette Beetlebug. Kan jeg ikke bruke den i UAC2 mode og fortsatt ha lyder fra windows gående til den?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Ja, DACen er jeg litt usikker på. For meg låter Henry bra men jeg har jo ikke hørt noe annet. Regner nesten med at Rega DACen ville være bedre med tanke på prisen. Men har også lært at det ikke alltid er prisen som bestemmer. Skulle ønske jeg kunne prøvd med en Rega dac. Noen som vil låne meg en i Østfold område? hehe :)
Kos det med Henry dacen din og utstyret du akkurat har kjøpt ikke la deg lure til å tro att det alltid finnes noe som er så mye bedre. Det meste handler om matching og personlig smak.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Henry DAC er knallbra! Ingen grunn til å oppgradere den de nærmeste årene. (Med mindre du trenger flere tilkoblinger.)
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Fikk den til å fungere på mode 2 nå (rødt lys) i Windows etter litt knoting. Ja lyden er veldig bra syns jeg. Ingen MQA men helt ærlig så vet jeg ikke hvor viktig det er?
 

Richart

Medlem
Ble medlem
27.06.2018
Innlegg
37
Antall liker
11
Fikk lånt meg en dac-r og kan med uten tvil bekrefte at den er bedre enn Henry dacen på brioen. Endte med å kjøpe den.
 
Topp Bunn