Høyttalere Valg av høyttalere i 40000-50000kr klassen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Er det forøvrig noen her som er kjent med Jbl 4429?

    Mener jo personlig at det jeg har tolket av forskjellige tester av dem så virker dem ganske gode på rock generelt.
    Har aldri hørt 4429, men jeg har "lillebroren" 4319. Og ut i fra hvordan de spiller, så tviler jeg ikke et sekund på at 4429 er gode på rock. Og antageligvis mye annet også.
    Har selv et par Jbl 4319! Det eneste med dem er at jeg opplevere dem litt lyse i toppen, litt for lyse kanskje?? Men så skal det sies igjen at disse er mer eller mindre "nye" de har vel fått rundt 60-70 timer på seg. Mulig dem åpner seg mer etterhvert?

    Disse blir jo selvsagt solgt til fordel for oppgraderingen, men jeg er litt redd med 4429 at de kanskje vil bli spisse? Horn i både diskant og mellomtone? Er dette gjort for at dem skal passe grom-forsterkere i form av Mcintosh eller Rørforsterkere?

    Mvh
     

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Bedre å kalle deg noe som blir slettet her inne istedet kanskje.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Du får alle delene til JBL M2 og en møbelsnekker til å bygge kabinettenefor den summen. Er nok igjen litt Kr for en enkel DSP (2x4HD). Da trenger du bare to potente forsterkere. Mulig det er igjen en slant til det også hvis du makser budsjettet og får en grei pris på kabinetter.
    Til info hvis du vil tenke litt alternativt

    DIY M2:

    Vis vedlegget 369152

    Var innom Lydrommet og lyttet til JBL M2 sist uke. Fikk nærmest sjokk - så ullent og grovkornet at jeg tenkte knapt nok til PA bruk. Men (som vanlig) svært så hyggelige og kule folk der.
    Sånn går det når man fôrer dem med PA forsterkere.
    Har ikke hørt JBL M2, men trenger en virkelig 1200W for å få dem til å spille?

    Recommended Amplifier Power1,200 Watts into 8 ohms
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er det forøvrig noen her som er kjent med Jbl 4429?

    Mener jo personlig at det jeg har tolket av forskjellige tester av dem så virker dem ganske gode på rock generelt.
    Har aldri hørt 4429, men jeg har "lillebroren" 4319. Og ut i fra hvordan de spiller, så tviler jeg ikke et sekund på at 4429 er gode på rock. Og antageligvis mye annet også.
    Har selv et par Jbl 4319! Det eneste med dem er at jeg opplevere dem litt lyse i toppen, litt for lyse kanskje?? Men så skal det sies igjen at disse er mer eller mindre "nye" de har vel fått rundt 60-70 timer på seg. Mulig dem åpner seg mer etterhvert?

    Disse blir jo selvsagt solgt til fordel for oppgraderingen, men jeg er litt redd med 4429 at de kanskje vil bli spisse? Horn i både diskant og mellomtone? Er dette gjort for at dem skal passe grom-forsterkere i form av Mcintosh eller Rørforsterkere?

    Mvh
    Har vel mye med rommet de spiller i å gjøre. Jeg opplever ikke mine som for lyse.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Er det forøvrig noen her som er kjent med Jbl 4429?

    Mener jo personlig at det jeg har tolket av forskjellige tester av dem så virker dem ganske gode på rock generelt.
    Har aldri hørt 4429, men jeg har "lillebroren" 4319. Og ut i fra hvordan de spiller, så tviler jeg ikke et sekund på at 4429 er gode på rock. Og antageligvis mye annet også.
    Har selv et par Jbl 4319! Det eneste med dem er at jeg opplevere dem litt lyse i toppen, litt for lyse kanskje?? Men så skal det sies igjen at disse er mer eller mindre "nye" de har vel fått rundt 60-70 timer på seg. Mulig dem åpner seg mer etterhvert?

    Disse blir jo selvsagt solgt til fordel for oppgraderingen, men jeg er litt redd med 4429 at de kanskje vil bli spisse? Horn i både diskant og mellomtone? Er dette gjort for at dem skal passe grom-forsterkere i form av Mcintosh eller Rørforsterkere?

    Mvh
    Har vel mye med rommet de spiller i å gjøre. Jeg opplever ikke mine som for lyse.

    Dette er mye mulig! Jeg har nå et rom som er veldig godt dempet, svært lite ekko i dette rommet. Kontra det forrige rommet, som var en kjellerstue på rundt 15kvm det også, men ingen akustikktiltak...

    Litt av grunnen til jeg oppgraderer et at jeg solgte det forrige huset og kjøpte nytt med samboeren, så jeg bestemte meg for å kjøpe meg et par solide monitorer da jeg satt igjen med et ganske stort overskudd..

    Det blir nok fort til at jeg finner meg et par og beholder 4319ene så jeg gir dem en sjangse til i det nye rommet. Jeg savner dog at de kanskje skulle låte litt større, men igjen - dette kan også ha noe med det forrige rommet å gjøre!
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Har du vurdert å bygge et bass-system til JBL'ene? Det kunne muligens vært en god løsning.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du får alle delene til JBL M2 og en møbelsnekker til å bygge kabinettenefor den summen. Er nok igjen litt Kr for en enkel DSP (2x4HD). Da trenger du bare to potente forsterkere. Mulig det er igjen en slant til det også hvis du makser budsjettet og får en grei pris på kabinetter.
    Til info hvis du vil tenke litt alternativt

    DIY M2:

    Vis vedlegget 369152

    Var innom Lydrommet og lyttet til JBL M2 sist uke. Fikk nærmest sjokk - så ullent og grovkornet at jeg tenkte knapt nok til PA bruk. Men (som vanlig) svært så hyggelige og kule folk der.
    Sånn går det når man fôrer dem med PA forsterkere.
    Har ikke hørt JBL M2, men trenger en virkelig 1200W for å få dem til å spille?

    Recommended Amplifier Power1,200 Watts into 8 ohms
    Jeg har 25w på kompresjonsdriveren, men 1000 på bassen. Spiller det...
    Effekt blir fort spist opp med heftig EQ for å matche kompresjonsdriveren i tillegg til å få output ned til 20hz i et kabinett som er relativt kompakt.
    Hittils har jeg tunet min bastard til 35hz som er nok på mine 15kvm.
    Kompresjonsdriveren trenger ikke 1200w, men noe av konseptet er lik lydsignatur pluss den innebygde DSP løsningen i Itech HD forsterkerne.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    syns å huske bassen har en Fs på 36hz? så 20hz er ikke så mye å trakte etter selv om man har effekten.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    15 kvadrat mener jeg eliminerer større gulvstående og da er det oftest mye lettere og integrere monitorer. Men vanskelig emnetittel, fordi med mindre du egentlig prøver deg frem, muligens låner litt forskjellig eller iallefall får en følelse i et demorom, er det vanskelig å gi råd. Det vil uansett låte annerledes hjemme i ditt rom med ditt utstyr, mot feks demorommet.Hva akkurat du liker i en høytaler og hvordan du mener det bør presenteres, finnes det ingen fasit på og akkurat å vite det selv er ikke alltid lett..derfor den evige jakten for mange kanskje?:)
    I rimelig små rom har jeg stor tro på stativhøytalere, og mange av dem går også usedvanlig dypt, noe som nok også kan forsterkes ytterligere av rommet. Jeg tror Harbeth har egenlagde bass/mellomtoneelementer, men har SEAS produserte på diskant. Herlig følelse å ha dem foran seg, de er vakre kreasjoner med lyd som aldri er pågående eller plagsom.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Boenicke W8 er også utrolige høytalere, hørte dem på München messa ifjor, der fylte de et stoort rom med en enorm lyd og mye bass. Sto ikke særlig tilbake for mange av de større mastodontene på messa, og det med et lite kabinett. Her er en videosnutt fra dem og nypris er 69k. Litt mer enn du vil gi ifølge emnetittel, men kanskje du kan prute litt;
    https://m.youtube.com/watch?v=PK1X6bSIF5c
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Italienske Kasta bør sjekkes, siste utgave med aktiv bass.
    Selges hos HiFi-Guiden på Hamar
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    15 kvadrat mener jeg eliminerer større gulvstående og da er det oftest mye lettere og integrere monitorer. Men vanskelig emnetittel, fordi med mindre du egentlig prøver deg frem, muligens låner litt forskjellig eller iallefall får en følelse i et demorom, er det vanskelig å gi råd. Det vil uansett låte annerledes hjemme i ditt rom med ditt utstyr, mot feks demorommet.Hva akkurat du liker i en høytaler og hvordan du mener det bør presenteres, finnes det ingen fasit på og akkurat å vite det selv er ikke alltid lett..derfor den evige jakten for mange kanskje?:)
    I rimelig små rom har jeg stor tro på stativhøytalere, og mange av dem går også usedvanlig dypt, noe som nok også kan forsterkes ytterligere av rommet. Jeg tror Harbeth har egenlagde bass/mellomtoneelementer, men har SEAS produserte på diskant. Herlig følelse å ha dem foran seg, de er vakre kreasjoner med lyd som aldri er pågående eller plagsom.

    Emnetittelen er vanskelig, men håpet bare å kunne krympe den hvertfall litt!

    Skulle gjerne ha hørt, her eller hos noen andre disse Harbeth. Jeg har god erfaring med at høyttalere kjøpt i butikk (ikke at det er mange) har hørtes bedre ut hjemme, eller fått dem til å høres bedre ut enn i det faktiske lydrommet jeg prøvde dem i. Så rommet kan gjøres mye med og selvsagt elektronikk.

    Men føler jeg begynner å bikke mer mot stativ igjen da, med mindre det skulle dukke opp noe som kan sammenlignes med Jbl sine eldre monitorer som trives nær vegg...

    Jeg vrir hodet mitt nå, for om jeg faktisk kan vri hele rommet i forhold til det elektriske, da dette er så og si det eneste som mangler...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Opera høyttalere? Har noen relativt rimelige stativhøyttalere, som jeg tror kan være tunge å slå, når det kommer til nærvær.
    Mener Maxwell fører Opera....
    Eller hva med Dynaudio?

    mvh
    Proffen
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Opera høyttalere? Har noen relativt rimelige stativhøyttalere, som jeg tror kan være tunge å slå, når det kommer til nærvær.
    Mener Maxwell fører Opera....
    Eller hva med Dynaudio?

    mvh
    Proffen
    Maxwell er han karen i Stavanger? Hører forskjellige ting om den plassen hehe...

    Dynaudio har jeg faktisk ramlet innom, men føler spekteret på dem er svært bredt? Og mange av dem trenger sub?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser du har vurdert Klipsch Cornwall III, og det er høyttalere jeg personlig liker ganske godt. Hatt mine en liten stund nå, og innser at det finnes bedre, større, og tøffere hornsystemer, men da må man enten legge betydelig mer penger på bordet eller bygge selv. Til prisen syns jeg de gir fantastisk mye musikkglede, og de låter dynamisk og engasjerende på lavt volum, noe som er viktig for meg siden jeg ofte spiller på moderat volum.
    Det ligger noen par med Cornwall på finn nå, men det virker også som mange lever greit med disse ganske lenge når de først har fått dem i hus og blitt fortrolige med hva de gjør. For min del vil jeg nok bare ha mer av det samme hvis jeg skal bytte ut mine, 15" i bassen og hornladet mellomtone/diskant er avhengighetsskapende. Glem stativhøyttalere med lite membranareal IMO, mer er mer. :)

    Vurderer du derimot å bygge selv syns jeg forslaget om DIY M2 ser skikkelig spennende ut, og det er noe jeg kanskje kunne tenkt meg å prøve selv hvis jeg visste hva jeg drev med. :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bass-system! BASS-SYSTEM!

    OK, jeg skal gi meg nå... :rolleyes:
    Bassystem tror jeg helt sikkert er en veien å gå hvis man har plass, penger, og peiling til å realisere det. Men regner fortsatt med at aktiv deling mellom bass og en gulvstående med 15" til å spille øvre bass og nedre mellomtone gir mer kapasitet en mindre stativhøyttalere. Correct me if I'm wrong. :cool:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ingenting i veien for å la en storformatdriver ta seg av mellomtone. Mine GPA 16" spiller flatt opp mot 3000Hz. At ting blir bedre dersom drivere får operere i sine absolutte trivselsområder ooohjeah, men da snakker vi fort 5 veis system. Gjelder å velge bitene med omhu og ikke spare seg til fant der det gjelder mest imo.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Bass-system! BASS-SYSTEM!

    OK, jeg skal gi meg nå... :rolleyes:
    Bassystem tror jeg helt sikkert er en veien å gå hvis man har plass, penger, og peiling til å realisere det. Men regner fortsatt med at aktiv deling mellom bass og en gulvstående med 15" til å spille øvre bass og nedre mellomtone gir mer kapasitet en mindre stativhøyttalere. Correct me if I'm wrong. :cool:
    Fyren har jo JBL 4319. Det har jeg også, og tru meg, der er det mellombass i mengder. ;)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tillater meg å si meg enig med Crusty etter å ha sjekket hva du har fra før. Kommer du til at du ønsker mer helt der nede i bassen (ps. jeg kjører 10x16" bass system som ikke går dypere enn 30Hz) så supplerer du bare med et aktivt delefilter ala Marchand eller Rod Elliot og en god sub. Du har imo et veldig godt utgangspunkt ifht rom og preferanser. Dette får du garantert til å synge som bare det:)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jepp, et par seriøse basstårn rundt 30-80hz så snakker vi fugl...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bass-system! BASS-SYSTEM!

    OK, jeg skal gi meg nå... :rolleyes:
    Bassystem tror jeg helt sikkert er en veien å gå hvis man har plass, penger, og peiling til å realisere det. Men regner fortsatt med at aktiv deling mellom bass og en gulvstående med 15" til å spille øvre bass og nedre mellomtone gir mer kapasitet en mindre stativhøyttalere. Correct me if I'm wrong. :cool:
    Fyren har jo JBL 4319. Det har jeg også, og tru meg, der er det mellombass i mengder. ;)
    Tviler ikke på det, for all del. Men mener en 15" i et stort kabinett vil kunne spille "friere" og mer ubesværet enn en 12" i et mindre kabinett. Som sagt, mer er mer. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Ikke forstå det jeg skriver som at jeg ikke tror eller mener at JBL 4319 kan funke og spille skikkelig bra, det er jeg helt sikker på at de kan. Mine nattlige utgytelser i denne tråden var mer betraktninger som bunner i oppfatningen av at 15" og større kabinett er et godt utgangspunkt for det meste, med eller uten separat bassystem. :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Ser du har vurdert Klipsch Cornwall III, og det er høyttalere jeg personlig liker ganske godt. Hatt mine en liten stund nå, og innser at det finnes bedre, større, og tøffere hornsystemer, men da må man enten legge betydelig mer penger på bordet eller bygge selv. Til prisen syns jeg de gir fantastisk mye musikkglede, og de låter dynamisk og engasjerende på lavt volum, noe som er viktig for meg siden jeg ofte spiller på moderat volum.
    Det ligger noen par med Cornwall på finn nå, men det virker også som mange lever greit med disse ganske lenge når de først har fått dem i hus og blitt fortrolige med hva de gjør. For min del vil jeg nok bare ha mer av det samme hvis jeg skal bytte ut mine, 15" i bassen og hornladet mellomtone/diskant er avhengighetsskapende. Glem stativhøyttalere med lite membranareal IMO, mer er mer. :)

    Vurderer du derimot å bygge selv syns jeg forslaget om DIY M2 ser skikkelig spennende ut, og det er noe jeg kanskje kunne tenkt meg å prøve selv hvis jeg visste hva jeg drev med. :rolleyes:

    Takker for svar!

    Hva tenker du om Cornwall i rom på tja, si rundt 15kvm? :p Jeg sier også ja til mye membranareal, og vil helst slippe plasseringene med sub osv osv. Føler jeg må bytte ut hele ampsettet om jeg hadde gått for det, da jeg har en dedikert blokk og en svært god preamp. Så enkel to kanaler er det jeg ønsker.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Tillater meg å si meg enig med Crusty etter å ha sjekket hva du har fra før. Kommer du til at du ønsker mer helt der nede i bassen (ps. jeg kjører 10x16" bass system som ikke går dypere enn 30Hz) så supplerer du bare med et aktivt delefilter ala Marchand eller Rod Elliot og en god sub. Du har imo et veldig godt utgangspunkt ifht rom og preferanser. Dette får du garantert til å synge som bare det:)

    Hei og takker for svar!

    Den ekstreme dypbassen er ikke nødvendigvis det jeg jakter med full los etter, jeg har ingen erfaring med Klipsch f.eks. Bare Infinity,(veldig mange infninity modeller),Jbl og Yamaha montiorer. Men 4429 og Cornwall frister, prisen er ikke skremmende og virker som stødige modeller. Jeg har bare en liten følelse av at når horn blir brukt i mellomtonen også, så er jeg så redd for at de blir veeeldig lyse? Men dette kan hende jeg bommer ekstremt med og at dette bare gjør høyttaleren mer raffinert?

    ØØØØ 10x16??? Bilder??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bruker mine Cornwall i en stue som jeg tror er ca 18 m2, et rom med en åpen trapp i ene hjørnet, og et skråtak som er ganske høyt i ene enden. Jeg lytter vel relativt nærme, og spiller ganske mye på relativt moderat volum, noe jeg syns funker bra med Cornwall, siden de er ganske våkne og dynamiske også på "tomgang".

    I mitt oppsett låter det ikke lyst med horn, men her er det såklart mange variabler ute å går, både med plassering, akustikk generelt, og elektronikken som er koblet opp. El-gitarer låter deilig, og det er noe av det som er viktigst for meg, sammen med timing og klangbalanse. Trøkket i brystkassa er ikke helt til stede her alltid, men det velger jeg å tilskrive måten rommet og høyttalerne interagerer med hverandre på. Siden jeg skal flytte senker jeg heller bare skuldrene og konser om å høre på musikk istedenfor å sette i gang med tiltak, og med den innstillingen så funker det her veldig bra.

    Hvis du ikke er ute etter å oppgradere med en gang men bare vil ha noe som spiller musikk uten altfor mye kødd, så kan det hende Cornwall vil funke for deg også. :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg bruker mine Cornwall i en stue som jeg tror er ca 18 m2, et rom med en åpen trapp i ene hjørnet, og et skråtak som er ganske høyt i ene enden. Jeg lytter vel relativt nærme, og spiller ganske mye på relativt moderat volum, noe jeg syns funker bra med Cornwall, siden de er ganske våkne og dynamiske også på "tomgang".

    I mitt oppsett låter det ikke lyst med horn, men her er det såklart mange variabler ute å går, både med plassering, akustikk generelt, og elektronikken som er koblet opp. El-gitarer låter deilig, og det er noe av det som er viktigst for meg, sammen med timing og klangbalanse. Trøkket i brystkassa er ikke helt til stede her alltid, men det velger jeg å tilskrive måten rommet og høyttalerne interagerer med hverandre på. Siden jeg skal flytte senker jeg heller bare skuldrene og konser om å høre på musikk istedenfor å sette i gang med tiltak, og med den innstillingen så funker det her veldig bra.

    Hvis du ikke er ute etter å oppgradere med en gang men bare vil ha noe som spiller musikk uten altfor mye kødd, så kan det hende Cornwall vil funke for deg også. :)

    Hva annser du som nære? 3-4meter til lytteposisjon?

    Skal søke litt opp på Cornwall, spennende saker. Store saker! :D
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Noe jeg har gått glipp av?
    er nok et par eiere som blir forbannet når jeg disser produktene de har kjøpt. mens jeg blir forbannet av selgere som bløffer seg gjennom markedet uten nåla i veggen å vise til, bare hiver ut agn og venter på at noen skal bite på. alt noen trenger er fine ord og høye priser.. ikke rart utenforstående ler av oss audiofile når vi kjøper kabler til kilokroner, høyttalere som er åpenbart feilkonstrukert og forsterkere med 10-20watt og astronomisk forvrengning. blir litt butthurt men "the end justifies the means" som man sier ;)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Noe jeg har gått glipp av?
    er nok et par eiere som blir forbannet når jeg disser produktene de har kjøpt. mens jeg blir forbannet av selgere som bløffer seg gjennom markedet uten nåla i veggen å vise til, bare hiver ut agn og venter på at noen skal bite på. alt noen trenger er fine ord og høye priser.. ikke rart utenforstående ler av oss audiofile når vi kjøper kabler til kilokroner, høyttalere som er åpenbart feilkonstrukert og forsterkere med 10-20watt og astronomisk forvrengning. blir litt butthurt men "the end justifies the means" som man sier ;)

    Ahhh! I see ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bruker mine Cornwall i en stue som jeg tror er ca 18 m2, et rom med en åpen trapp i ene hjørnet, og et skråtak som er ganske høyt i ene enden. Jeg lytter vel relativt nærme, og spiller ganske mye på relativt moderat volum, noe jeg syns funker bra med Cornwall, siden de er ganske våkne og dynamiske også på "tomgang".

    I mitt oppsett låter det ikke lyst med horn, men her er det såklart mange variabler ute å går, både med plassering, akustikk generelt, og elektronikken som er koblet opp. El-gitarer låter deilig, og det er noe av det som er viktigst for meg, sammen med timing og klangbalanse. Trøkket i brystkassa er ikke helt til stede her alltid, men det velger jeg å tilskrive måten rommet og høyttalerne interagerer med hverandre på. Siden jeg skal flytte senker jeg heller bare skuldrene og konser om å høre på musikk istedenfor å sette i gang med tiltak, og med den innstillingen så funker det her veldig bra.

    Hvis du ikke er ute etter å oppgradere med en gang men bare vil ha noe som spiller musikk uten altfor mye kødd, så kan det hende Cornwall vil funke for deg også. :)

    Hva annser du som nære? 3-4meter til lytteposisjon?

    Skal søke litt opp på Cornwall, spennende saker. Store saker! :D
    Akkurat nå har jeg en tilnærmet likesidet trekant hvor det er ca. 2,5 meter mellom diskanten i hver høyttaler, og der jeg sitter med hodet mitt. Unngår en del refleksjoner fra de harde flatene i rommet her på den måten. Jeg liker ialllfall å tro at det funker sånn.

    Joda, relativt store i forhold til mye annet, men jeg syns på ingen måte størrelsen er avskrekkende. De er ikke så påtrengende som man kanskje skulle tro, og jeg for min del kunne gjerne hatt enda større høyttalere også. Samboeren har nok en annen oppfatning, så sonder terrenget litt hvis du ikke bor alene er mitt råd. :rolleyes:
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg bruker mine Cornwall i en stue som jeg tror er ca 18 m2, et rom med en åpen trapp i ene hjørnet, og et skråtak som er ganske høyt i ene enden. Jeg lytter vel relativt nærme, og spiller ganske mye på relativt moderat volum, noe jeg syns funker bra med Cornwall, siden de er ganske våkne og dynamiske også på "tomgang".

    I mitt oppsett låter det ikke lyst med horn, men her er det såklart mange variabler ute å går, både med plassering, akustikk generelt, og elektronikken som er koblet opp. El-gitarer låter deilig, og det er noe av det som er viktigst for meg, sammen med timing og klangbalanse. Trøkket i brystkassa er ikke helt til stede her alltid, men det velger jeg å tilskrive måten rommet og høyttalerne interagerer med hverandre på. Siden jeg skal flytte senker jeg heller bare skuldrene og konser om å høre på musikk istedenfor å sette i gang med tiltak, og med den innstillingen så funker det her veldig bra.

    Hvis du ikke er ute etter å oppgradere med en gang men bare vil ha noe som spiller musikk uten altfor mye kødd, så kan det hende Cornwall vil funke for deg også. :)

    Hva annser du som nære? 3-4meter til lytteposisjon?

    Skal søke litt opp på Cornwall, spennende saker. Store saker! :D
    Akkurat nå har jeg en tilnærmet likesidet trekant hvor det er ca. 2,5 meter mellom diskanten i hver høyttaler, og der jeg sitter med hodet mitt. Unngår en del refleksjoner fra de harde flatene i rommet her på den måten. Jeg liker ialllfall å tro at det funker sånn.

    Joda, relativt store i forhold til mye annet, men jeg syns på ingen måte størrelsen er avskrekkende. De er ikke så påtrengende som man kanskje skulle tro, og jeg for min del kunne gjerne hatt enda større høyttalere også. Samboeren har nok en annen oppfatning, så sonder terrenget litt hvis du ikke bor alene er mitt råd. :rolleyes:

    Jeg har en svært snill samboer, hun gir meg tross alt et eget rom. Men skal trappe opp søket på Cornwall III og Jbl 4429, kanskje prøve å få sammenlignet disse om noen i nærheten har disse..

    Tusen takk for svar!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Rockehøyttaler?!

    Min nye funfactor taler...

    HECO Direct

    29676754-origpic-c5e1dd.jpg


    Specifikationer:
    Princip - 2 vägs basreflex
    Bestyckning- 11" bas/mid och 1.2" dome diskant
    Effekttålighet RMS 200 w, max 320 w
    Impedans - 4-8 ohm
    Verkningsgrad - 95 db
    Frekvensomfång - 25- 28 000 Hz
    Delningsfrekvens - 2350 Hz
    Storlek - 440*998*397(inkl utstickande fot) mm
    Vikt - 26 kg/st

    http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art54/29676754-6e8ef1-HIFI-0012-A-016-A_HECO.pdf

    http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art54/29676754-f206b8-Direkt_HifiChoice_02_16_EN.pdf

    http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art54/29676754-3ca14d-Direkt_ifidelity_08_15_en.pdf

    http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art54/29676754-447267-HECODirekt_Trenddokument615en.pdf

    http://www.akkelisaudio.com/shop/1785/art54/29676754-b9c7b7-Heco_Direkt_11_15en.pdf

    6moons audioreviews: Heco Direkt

    Tror ikke det er noen Norsk forhandler, ennå, men Gøteborg er nærmeste for øyeblikket, spørs hvor mye det haster for deg
    :)

    Hadde en stund med denne alene for ett par dager siden, veldig hyggelig sak...

    IMG_2813.jpg


    IMG_2814.jpg


    IMG_2812.jpg


    mvh
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    samt:
    Maximus-12-lxe DIY Sound Group
    cornscala er muligens litt mer morro og eksplosiv i mellomtonen, men bedre fokus på on og offaxis målinger i denne.
    om prisen ikke er så nøye tror jeg ville bygd M2 om jeg først skulle bygge.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    AudioArt har begynt å selge Heco:) Og han venter inn Direkt..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn