Du har helt rett i at det ikke er lurt å kjøpe etter pris. Forskjellige produsenter lager kabler med vidt forskjellige egenskaper, så det er ikke sånn at dyrere = bedre. Kjøp heller etter konstruksjonsprinsipp.
Jeg har gjort mange DIY kabelforsøk siste året og dette er hvordan lyden påvirkes av konstruksjonsmåte (etter min erfaring):
Multistrand / solidcore (multicore): Hvis mange strømførende ledere ligger uisolert mellom hverandre, hopper strømmen mellom lederne og dette påviker lyden.
Multistrandledere gir redusert dynamikk og rundere/bløtere lyd. Ved bruk av mye sånne kabler, kan du risikere at lydtrykk/instrumentseparasjon/engasjement blir kraftig redusert.
Solidcoreledere som ligger isolert fra hverandre ivertar dynamikken.
Ledertykkelse: Det er bedre å bruke mange tynne ledere, enn én tykk. Ved bruk av for tykke ledere, blir diskant og mellomtone dempet. Diameter på rundt 0,5mm pr. leder er vanlig å bruke. Evt. går det an å bruke flatvalsede ledere.
Isolasjonsmateriale: Dårlig isolasjonsmateriale påvirker lyden og kan f.eks. gjør diskanten kornete. Jeg vet ikke hva som er best her, men teflon er f.eks. langt bedre å bruke enn PVC. De som tar det enda lenger, bruker bomull/silke o.l.
Materialtype: Aluminium, kobber, sølv og gull har forskjellig lydsignatur. Aluminium låter litt tilbakelent, kobber litt mer frempå og sølv endre mer klart/frempå.
Det er også andre ting som materialstruktur (f.eks. continous cast) og kontakttyper som kan være verdt å se på. WBT bruker f.eks. plugger med lite gods som blir sagt å gjøre lyden bedre enn store feite plugger med masse gods.
Du kan fint lage en kabel til 100kr som låter langt mer dynamisk enn en van den hul kabel til 5000,- f.eks. hvis du bare bruker de enkle prinsippene her.