valg av kabler

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
DoMentor skrev:
jokris skrev:
driver og vurderer en kabel oppgradering , har sålangt 4 alternativer på blokka

XLo ref 3 serie ht kabel + xlr
Kimber monoclex + hero xlr
audioquest gibraltar + columbia xlr
DACT xlr + flatline baldur ht kabel

kom med innspill hvis dere vil, også angående eventuelle andre merker serier

prisklasse opptil 15 k for begge deler
Du bør besøke Renaissance Audio sin stand på Hortenmessa hvis du kan, da får du en kjempesjanse til å høre hva snadderkablene til Roald gjør med musikken :) Vet ikke hvilket utstyr han skal bruke ellers, men hvis han skal spille på Von Schweikert VR 35 har du definitivt noe å glede deg til, kanskje beste HT jeg har hørt under 150 K ;) Er forøvrig en grunn til at han har fått så mye skryt for lyden på standen sin der de 3-4 siste åra :)

Mvh :)
Her er budsjettet 15 k

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Schumacher skrev:
Bare for å skyte inn....-jeg fikk nye kabler i hus idag.
Ut gikk DIY solid-core sølvkabler 2,5mm2 som ble kjørt sammen med ett sett solic-core PFSP 4x2,5mm2.Denne komboen sammen ga bedre lyd enn en av de hver for seg.

Inn kom ett sett med Audioquest Volcano 72V DBS.

Forskjellen er STOR!
Her ble det mer av alt som er godt,spesielt fra mellomtone og ned,men også mer detaljer i topp.
Jeg fikk denne billig med sølvkablene i mellomlegg.
Det er verdt å nevne at jeg aldri ville brukt så mye penger på kabel som denne koster ny uansett om jeg hadde vært klar over forskjellen det ga.
Jeg hadde min første skikkelige "Ut-av-kabelen"- opplevelse med disse Volcano. Hørte umiddelbart mye bedre perspektiv/ dybde/ realisme med denne kontra gamle Tara Labs Helix. Men Volcano er kornet i forhold til de høyttalerkablene jeg bruker nå ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
jokris skrev:
Schumacher skrev:
Ut gikk DIY solid-core sølvkabler 2,5mm2 som ble kjørt sammen med ett sett solic-core PFSP 4x2,5mm2.Denne komboen sammen ga bedre lyd enn en av de hver for seg.

Forskjellen er STOR!
Her ble det mer av alt som er godt,spesielt fra mellomtone og ned,men også mer detaljer i topp.
Det er verdt å nevne at jeg aldri ville brukt så mye penger på kabel som denne koster ny uansett om jeg hadde vært klar over forskjellen det ga.
skjønner, liker audioquest sine kabler veldig godt jeg også, men vanskelig å finne veldig gode priser på de, bortsett fra k2 da :)
Smaker det, så koster det gjerne...er ikke K2 så bra kanskje? Sølv og greier...Volcano er kobber, og ligger vel under i pris.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kule-Trygve skrev:
jokris skrev:
Schumacher skrev:

Forskjellen er STOR!
skjønner, liker audioquest sine kabler veldig godt jeg også, men vanskelig å finne veldig gode priser på de, bortsett fra k2 da :)
Smaker det, så koster det gjerne...er ikke K2 så bra kanskje? Sølv og greier...Volcano er kobber, og ligger vel under i pris.

Du Trygve-gutt... Har du et eksempel på at en kabel var billigre men alikevel bedre enn en som kostet mer ? Dette messinga di om at dyrere er lik bedre er i beste fall vås. Har opplevd forskjeller gå kvalitativt lydmessig begge veier uavhenging av pris, men det er kanskje noe nytt for deg at det faktisk går an... :-X

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Cadillacman skrev:
jokris skrev:
Cadillacman skrev:
jokris skrev:

Du mangler det viktigste merke : Van den Hul er utvilsomt viktig å ta med i din liste.
spessifikk vdh kabel du tenker på ?
The First Ultimate og D 102 III og The Magnum Hybrid
jeg har magnuim hybrid og waterfall fra de

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
119
Torget vurderinger
0
jokris skrev:
Cadillacman skrev:
jokris skrev:
Cadillacman skrev:
jokris skrev:

Du mangler det viktigste merke : Van den Hul er utvilsomt viktig å ta med i din liste.
The First Ultimate er veldig bra på CD

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Cadillacman skrev:
jokris skrev:
Cadillacman skrev:
jokris skrev:
Cadillacman skrev:
jokris skrev:

The First Ultimate er veldig bra på CD
oki, takker for tips :)

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Kule-Trygve skrev:
Schumacher skrev:

Forskjellen er STOR!
Jeg hadde min første skikkelige "Ut-av-kabelen"- opplevelse med disse Volcano. Hørte umiddelbart mye bedre perspektiv/ dybde/ realisme med denne kontra gamle Tara Labs Helix. Men Volcano er kornet i forhold til de høyttalerkablene jeg bruker nå ;D
Selfølgelig er dine kabler bedre enn mine.....-selfølgelig.
Anlegget mitt er bedre enn ditt....-pappa'n min er sterkere enn din osv.....

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
min ringe erfaring med audioquest har lært meg at det ikke nødvendigvis er prisen det kommer an på, men matching
med riktig serie, jeg har ihvertfall 300 timer lytting med den tidligere toppmodellen i sølv til ett sted over 100 k
i high end oppsett var den usynlig rett og slett som en god kabel skal være, men i mindre oppsett var den faktisk ikke
så lett å ha med å gjøre, da virket det rett og slett som om den protesterte av og til, volcano er en kjempekabel
i riktig oppsett og hadde jeg hatt kroner til den så hadde den vært interesang til de grader , tror den kunne passet godt hos meg her

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Takker så mye for alle innlegg og forslag/tips , settes pris på ;D ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Siden du har røroppsett, så ville jeg ha sett på sølvkabler som feks. RA... og da evt kompensert med rørtrilling ::)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
ansepe74 skrev:
Siden du har røroppsett, så ville jeg ha sett på sølvkabler som feks. RA... og da evt kompensert med rørtrilling ::)
har bestillt en audio synthesis xlr som skal testes i oppsettet, sammen med bm kabler, takker for alle innspill og ikke minst alle pm jeg har fått i forbindelse med denne tråden

M

musicus

Gjest
HCS skrev:
jokris skrev:
musicus skrev:
jokris skrev:
stikkord jeg er ute etter (ikke i mengder ) dynamikk,åpenhet, gjennomsiktighet, naturlig lyd
Jeg har testet endel kabler oppigjennom tiden, nu (med rør/horn 93db/8 Ohm) funker Cardas SE9 og Cardas Musician Reference IC best i mitt oppsett, de er å regne som budget kabler for meg. SE serien til Cardas er "rimelige" og gode samt meget naturlige (man bestiller ht kablene i ifht htènes følsomhet).

En meget god kombinasjon som er blandt det mest musikalsk tilfredstillende jeg kan huske jeg har hatt av kabler innenfor rimelighetens prisgrenser.
Se evnt AudioArt`s hjemmeside for mer info/priser
mvh
disse er dog beregnet for se forsterkere er de ikke ? er ikke det jeg har

"Our line of SE speaker cables was designed to be used with low power amplifiers and high efficiency speakers. The name "SE" is a bit of a marketing decision since as you pointed out the speaker cables can be used with any type of amplifier. " ( Brian von Bork, Cardas Tech )
Ser det har skjedd ting her siden siste jeg var innom, men HCS svarer vel godt med en mail fra Cardas på spmet ang forsterkere, som nevnt ifht prisen er dette noe som burde vært på test lista di, imo :)

mvh

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
musicus skrev:
HCS skrev:
jokris skrev:
musicus skrev:
jokris skrev:
stikkord jeg er ute etter (ikke i mengder ) dynamikk,åpenhet, gjennomsiktighet, naturlig lyd
Jeg har testet endel kabler oppigjennom tiden, nu (med rør/horn 93db/8 Ohm) funker Cardas SE9 og Cardas Musician Reference IC best i mitt oppsett, de er å regne som budget kabler for meg. SE serien til Cardas er "rimelige" og gode samt meget naturlige (man bestiller ht kablene i ifht htènes følsomhet).

En meget god kombinasjon som er blandt det mest musikalsk tilfredstillende jeg kan huske jeg har hatt av kabler innenfor rimelighetens prisgrenser.
Se evnt AudioArt`s hjemmeside for mer info/priser
mvh
disse er dog beregnet for se forsterkere er de ikke ? er ikke det jeg har

"Our line of SE speaker cables was designed to be used with low power amplifiers and high efficiency speakers. The name "SE" is a bit of a marketing decision since as you pointed out the speaker cables can be used with any type of amplifier. " ( Brian von Bork, Cardas Tech )
Ser det har skjedd ting her siden siste jeg var innom, men HCS svarer vel godt med en mail fra Cardas på spmet ang forsterkere, som nevnt ifht prisen er dette noe som burde vært på test lista di, imo :)

mvh
har absolutt ikke glemt dette tipset ;D

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Du har helt rett i at det ikke er lurt å kjøpe etter pris. Forskjellige produsenter lager kabler med vidt forskjellige egenskaper, så det er ikke sånn at dyrere = bedre. Kjøp heller etter konstruksjonsprinsipp.

Jeg har gjort mange DIY kabelforsøk siste året og dette er hvordan lyden påvirkes av konstruksjonsmåte (etter min erfaring):

Multistrand / solidcore (multicore): Hvis mange strømførende ledere ligger uisolert mellom hverandre, hopper strømmen mellom lederne og dette påviker lyden.
Multistrandledere gir redusert dynamikk og rundere/bløtere lyd. Ved bruk av mye sånne kabler, kan du risikere at lydtrykk/instrumentseparasjon/engasjement blir kraftig redusert.
Solidcoreledere som ligger isolert fra hverandre ivertar dynamikken.

Ledertykkelse: Det er bedre å bruke mange tynne ledere, enn én tykk. Ved bruk av for tykke ledere, blir diskant og mellomtone dempet. Diameter på rundt 0,5mm pr. leder er vanlig å bruke. Evt. går det an å bruke flatvalsede ledere.

Isolasjonsmateriale: Dårlig isolasjonsmateriale påvirker lyden og kan f.eks. gjør diskanten kornete. Jeg vet ikke hva som er best her, men teflon er f.eks. langt bedre å bruke enn PVC. De som tar det enda lenger, bruker bomull/silke o.l.

Materialtype: Aluminium, kobber, sølv og gull har forskjellig lydsignatur. Aluminium låter litt tilbakelent, kobber litt mer frempå og sølv endre mer klart/frempå.

Det er også andre ting som materialstruktur (f.eks. continous cast) og kontakttyper som kan være verdt å se på. WBT bruker f.eks. plugger med lite gods som blir sagt å gjøre lyden bedre enn store feite plugger med masse gods.

Du kan fint lage en kabel til 100kr som låter langt mer dynamisk enn en van den hul kabel til 5000,- f.eks. hvis du bare bruker de enkle prinsippene her.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Selfølgelig er dine kabler bedre enn mine.....-selfølgelig.
Anlegget mitt er bedre enn ditt....-pappa'n min er sterkere enn din osv.....
Hehe..jeg berømmet jo kabelen din jo..har den liggende selv, brukte den i et år cirka. Du fikk jo tak i den brukt til en sikkert rimelig penge, og har etter alt å dømme gjort et røverkjøp. MEN det er ikke verdens aller beste kabel, for den jeg bruker nå overgår den. Men den koster $$$£££$$$ da ;D mye mer enn du kunne tenke deg å bruke på noen kabel. Men Volcano er godt oppe i high- end- sfæren tross alt da :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fra det ene til det andre; hvilke kabler mener dere passer best i et Densenoppsett? Jeg bruker nå Black Magic Revelation med meget godt resultat, men funderer på å anskaffe NordOst Frey tvers gjennom. Noen som har erfaring med disse?

Finnes det bedre kabler der ute i dette prisleiet? Innspill mottas med stooor takk!

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.922
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nordost Frey er svært gode kabler. Har selv hatt de round baut. Spesielt høyttalerkablene er veldig bra. Anbefales. Det er godt mulig å få gode priser brukt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
lars_erik skrev:
Nordost Frey er svært gode kabler. Har selv hatt de round baut. Spesielt høyttalerkablene er veldig bra. Anbefales. Det er godt mulig å få gode priser brukt.
Hmmm...ikke SÅ ofte å finne disse brukte, men jeg har sett de, ja. Takk for innspill.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
VilhelmW skrev:
Fra det ene til det andre; hvilke kabler mener dere passer best i et Densenoppsett? Jeg bruker nå Black Magic Revelation med meget godt resultat, men funderer på å anskaffe NordOst Frey tvers gjennom. Noen som har erfaring med disse?

Finnes det bedre kabler der ute i dette prisleiet? Innspill mottas med stooor takk!
Morn du :) Tja, Renaissance Audio Blue Standard eller Blue Signature er i samme prisleie ca, og de er nok minst like bra, jeg ville iallefall testa de / vurdert de seriøst hvis jeg var deg ;) Du er forøvrig hjertelig velkommen innom på en kaffe hvis du skal til Tromsø :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
VilhelmW skrev:

Har prøvd begge. De låter VELDIG forskjellig.
BM er mørke, udynamiske og runde i lyden.
Nordost er lyse og dynamiske.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
sinep skrev:
VilhelmW skrev:

Hmm, med høyde for at jeg er helt på bærtur nå så tror jeg at RA er en mellomting mellom disse to ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.922
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
DoMentor skrev:
sinep skrev:
VilhelmW skrev:

Hmm, med høyde for at jeg er helt på bærtur nå så tror jeg at RA er en mellomting mellom disse to ;)

Du er selger av disse kablene? Eller kjenner importøren?
8)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
sinep skrev:
VilhelmW skrev:

Gammel BM er enig kan helle litt mot det mørke, men udynamiske og runde i lyden har de imo aldri vært. Det er mulig du kan ha hatt dårlig synergi i ditt anlegg. Den nyeste serien er nøytral i lydkarakteren, og veldig transparent og godt oppløst. Hos meg også bl.a.mye bedre i bassen enn f.eks.Nordost.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
EiK skrev:
sinep skrev:
VilhelmW skrev:

Gammel BM er enig kan helle litt mot det mørke, men udynamiske og runde i lyden har de imo aldri vært. Det er mulig du kan ha hatt dårlig synergi i ditt anlegg. Den nyeste serien er nøytral i lydkarakteren, og veldig transparent og godt oppløst. Hos meg også bl.a.mye bedre i bassen enn f.eks.Nordost.
Jepp, synergi er et basalt viktig parameter som altfor ofte blir tatt for lite hensyn til ;) Mao i noen oppsett er f.eks. RA best, i andre f.eks. BM eller Nordost :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
EiK skrev:
Ja, BM låter ganske bra med forsman faktisk. På B&W låter det som en biltemakabel omtrent.
Regner med at dipolkonstruksjoner er mindre sensitive for kabler enn andre høyttalere.

At du har mer bass med BM tviler jeg ikke på da disse er tunet mørkere, men jeg blir veldig overrasket hvis den er mer dynamisk enn nordost i ditt anlegg (raskere/mer "smekk").

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
sinep skrev:
EiK skrev:
Ja, BM låter ganske bra med forsman faktisk. På B&W låter det som en biltemakabel omtrent.
Regner med at dipolkonstruksjoner er mindre sensitive for kabler enn andre høyttalere.

At du har mer bass med BM tviler jeg ikke på da disse er tunet mørkere, men jeg blir veldig overrasket hvis den er mer dynamisk enn nordost i ditt anlegg (raskere/mer "smekk").
Har du Forsman ? ? VSSS 5 er griselekre, exepsjonelt flott møbelhåndverk :) Håper jeg får hørt de etterhvert også :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
DoMentor skrev:
Har du Forsman ? ? VSSS 5 er griselekre, exepsjonelt flott møbelhåndverk :) Håper jeg får hørt de etterhvert også :)
Nei, men det er gode høyttalere. Låter veldig luftig og uanstrengt. Løp og kjøp ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
sinep skrev:
DoMentor skrev:
Nei, men det er gode høyttalere. Låter veldig luftig og uanstrengt. Løp og kjøp ;)
Oki, men så var det bare en "bitteliten" faktor som heter ca. 190 000 kroner som man må ta hensyn til, da ;)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
sinep skrev:
EiK skrev:

På Forsman hører man veldig lett forskjell på kabler, og har opplevd kabler som helt har ødelagt god følelsen. F.eks.var Nordost Valhalla en gedigen skuffelsen. Hadde forventet det du skrev, men opplevde det ikke. Det var tamt over hele linjen, og en altfor slank bass. Virker sikkert bra i andre anlegg, men hos meg var det en veldig dårlig synergi. Det å kjøpe kabler på grunnlag av anbefaling er derfor gambling. Man bør prøve det først i eget anlegg før man går til anskaffelse.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
EiK skrev:
På Forsman hører man veldig lett forskjell på kabler, og har opplevd kabler som helt har ødelagt god følelsen. F.eks.var Nordost Valhalla en gedigen skuffelsen. Hadde forventet det du skrev, men opplevde det ikke. Det var tamt over hele linjen, og en altfor slank bass. Virker sikkert bra i andre anlegg, men hos meg var det en veldig dårlig synergi. Det å kjøpe kabler på grunnlag av anbefaling er derfor gambling. Man bør prøve det først i eget anlegg før man går til anskaffelse.
Det er viktig å skille mellom 2 ting når det gjelder kabler
1. tonal balanse
2. dynamiske egenskaper

Når den tonale balansen blir altfor lys, høres det ikke ut som at det er bass i anlegget i det hele tatt.
Jeg vet godt hvordan nordost kan ta livet av bassen i et feil oppsett fordi den tonale balansen blir skeiv, MEN de tar ikke livet av dynamikken, snarere tvert imot.
Et oppsett som har for lys lyd, tar omtrent livet av alt som er morro, til og med lydbildet forsvinner.

BM er langt unna dynamikken til nordost, men det er ikke dermed sagt at de vil låte bedre i ditt oppsett av den grunn. Den tonale balansen er veldig viktig og den er et resultat av hele signalkjeden fra veggen til høyttalerelementene og det er derfor synergi er veldig viktig som du sier.
Hvis du prøver nordost i anlegget igjen, kan du legge merke til at du kan skru ned volumet mange dB, men allikevel ha samme opplevd lyttevolum i diskant/mellomtone i forhold til BM.

BM ville jeg bare anbefalt til folk som vil ha rundere og mørkere lyd.
Nordost for de som vil ha mer "smekk" og lysere/klarere lyd.

L

larkus

Gjest
Nordost Valhalla = Lys og bassfattig lyd

Bm Revelation = Mørk og fyldig lyd

Egentlig ingen stor overraskelse. Stemmer perfekt med det visuelle ;D

mvh
kabelsatan

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Jeg opplever hos meg at bm revelation signalkabler og bm giant ht kabler er
ganske så nøytrale i forhold til vdh kablene jeg benyttet tidligere
langt mer åpen lyd og "mørk" i det henseende at bakgrunne virker tydeligere/stillere, mer pondus / kropp
i himmelstore forskjeller , men dog veldig viktige for meg, flaskehalsen ble borte på en måte

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hmmm...mange bra innspill her. Dette med BM og NO, stemme rbra med det jeg har prøvd til nå ( NO Heimdall ). Jeg lånte BM giant hos EiK, og hos meg ga de "meir av alt". Men akkurat det settet, var for korte for mitt oppsett, og så tjukke og stive at jeg frykta for terminalene på Densenfosterkeren min. BM Rev. er ille nok - for terminalene,altså.

Jeg har også vurdert de nye BM-kablene, så....kanskje høsten blir brukt til å prøve kabler.

Takk for invitasjonen, DoMentor! Jeg er i Tromsø med ujevne mellomrom. Send gjerne en pm med tlf.nr., så skal jeg ta kontakt!

Topp Bunn