Valg av ny kilde:oppgradering. (Blu-ray multispiller, ev CD spiller?)

Status
Stengt for ytterligere svar.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
RojohII skrev:
Digitalspiller-teknologien beveger seg med muselortsfart. Det er bare imbesillene og specleserne som drømmer høylydt. En bra spiller for 5 år siden, er fortsatt bra. Så enkelt er det. Eat shit, specshitters. Analogdelen, anyone?

Det er jo analogdelen jeg gjerne vil ha enda bedre i blu-ray multispillerne, og det er der hovedpotensialet fortsatt ligger. Altså kvaliteten på CD avspilling. Der opplever jeg ikke at utviklingen går med sneglefart, men at utviklerne tvert imot har fokuset der. OPPO har nå satt standarden for hva som er mulig å få til 10K, og jeg tror vi bare har sett begynnelsen her. Mange produsenter har kommet sent igang med å gi ut gode blu-ray multispillere, så jeg ser lyst på fremtiden for oss som ønsker en slik avspiller av god kvalitet.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Fair enough. Sammenlign enhver Oppo mot en gammel Arcam FMJ/Meridian.

Jeg vet ikke utfallet, og jeg gir beng. Jeg benytter Lavry (gårsdagens SOTA?), og er fornøyd. Whatever tickles your fancy. Jeg er dog ikke i hånden til det tabloide hva digital angår. Det store slaget går helt andre plasser enn digitalpromillen.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
RojohII skrev:
Fair enough. Sammenlign enhver Oppo mot en gammel Arcam FMJ/Meridian.

Jeg vet ikke utfallet, og jeg gir beng. Jeg benytter Lavry (gårsdagens SOTA?), og er fornøyd. Whatever tickles your fancy. Jeg er dog ikke i hånden på det tabloide hva digital angår.

Ja, og hvor mye koster en topp Arcam eller Meridian spiller sammenlignet med OPPO95 til knappe 10 K i Norge ? Forøvrig kan OPPOen gjør alt mulig, spille både blu-ray, dvd og CD skiver med god kvalitet. Og det er nettopp en slik evne til multikunster som jeg er spesielt interessert i.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
RojohII skrev:
For you to find out. 8)

Da var det brått ikke så kult å være bråkjekk lenger? ;D Du vet nemlig like godt som meg at for eks spillerne til Meridian generelt er svindyre.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.764
Antall liker
20.578
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
RojohII skrev:
For you to find out. 8)

Da var det brått ikke så kult å være bråkjekk lenger? ;D Du vet nemlig like godt som meg at for eks spillerne til Meridian generelt er svindyre.
Og lyden er derettter...
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Må si meg tildels enig med RojohII her. Det er ingen rivende utvikling på verken cd-spillere, bluray-spillere eller multispillere. Dette er markedstyrt, og når f.eks Sony og Panasonic leverer meget habile bluray spillere til ultralav pris, som også spiller dvd og cd på en grei måte er det jo det folkemassen vil ha.

De siste årene har det vært et voksende marked for standalone DAC, noe man ser på det økte utvalget.
Utvalget av multispillere vokser også, antagelig fordi det er billig å implementere og kjekt å kunne skryte av i markedsføringen selv om de færreste har bruk for det.

Det som skjer av utvikling er at bluray/multispillere etterhvert arver mer av de gode egenskapene til rene cd-spillere, slik som bedre dac og bedre analog del. Samtidig vil de beholde salget av cd-spillere og passer seg for å lage en multispiller som konkurrerer ut disse.

Skal man ha det aller beste må man nok nå som i fremtiden betale for det, og fordele oppgavene over flere bokser.

Det meste av utviklingsfokuset er vel på streamingprodukter hos de fleste produsentene vil jeg anta.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Mye streaming og funksjonalitet utover hva lydkvalitet angår. Det er dessverre dette som selger - ikke lydkvalitet.


En eldre krem-modell fra Meridian (eller andre) får du får pølsepris nå til dags. Kanskje en av de nye modellene til Cambridge kan være noe? CD-spiller med digital inngang kan være en grei mellomting mellom en separat DAC og multi-drivverk.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
norcad skrev:
Må si meg tildels enig med RojohII her. Det er ingen rivende utvikling på verken cd-spillere, bluray-spillere eller multispillere. Dette er markedstyrt, og når f.eks Sony og Panasonic leverer meget habile bluray spillere til ultralav pris, som også spiller dvd og cd på en grei måte er det jo det folkemassen vil ha.

De siste årene har det vært et voksende marked for standalone DAC, noe man ser på det økte utvalget.
Utvalget av multispillere vokser også, antagelig fordi det er billig å implementere og kjekt å kunne skryte av i markedsføringen selv om de færreste har bruk for det.

Det som skjer av utvikling er at bluray/multispillere etterhvert arver mer av de gode egenskapene til rene cd-spillere, slik som bedre dac og bedre analog del. Samtidig vil de beholde salget av cd-spillere og passer seg for å lage en multispiller som konkurrerer ut disse.

Skal man ha det aller beste må man nok nå som i fremtiden betale for det, og fordele oppgavene over flere bokser.

Det meste av utviklingsfokuset er vel på streamingprodukter hos de fleste produsentene vil jeg anta.


Jeg forsto også godt poengene til vedkommende, men presentasjonen ble hakket for bråkjekt etter min preferanse.

Når det er sagt så peker du på mye fornuftig, og flere av spørsmålene stiller jeg meg selv forholdsvis ofte. Mye er som du sier markedsstyrt med sterke krefter, hvilket er viktig å huske på. Jeg ser flere gode grunner til å ha en EN spiller, og jeg ser også med dagens (brukte) CD spiller priser at man kan få utrolig mye for pengene.

I de neste årene tror jeg dog multispillere av god kvalitet vil ta over mer og mer, ettersom man fra produsent sin side blir flinkere og flinkere til å gjøre CD delen bedre i disse spillerne. Hvis kvaliteten er god nok så tror jeg de aller fleste ønsker å kunne klare seg med EN spiller. Det kan da ikke selges mange CD spillere nye pr idag?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
The Edge skrev:
[...]
Hvis kvaliteten er god nok så tror jeg de aller fleste ønsker å kunne klare seg med EN spiller. Det kan da ikke selges mange CD spillere nye pr idag?
Jeg så i forrige uke i lederartikkelen i nyeste utgave av britiske Hi-Fi News & Record Review eller Hi-Fi Choice, uthevet eller i overskrift, noe á la "CD-spillere uten digitalinngang(er) er et dødt produkt".

Slik sett mangler vi vel bare gode multispillere med digitalinnganger. Jeg er dog enig med andre i at de fleste i praksis vil komme meget langt, gjerne i mål, med en spiller som klarer CD, DVD og blu-ray og har digitale innganger. Finnes det? De fleste kan faktisk(/sannsynligvis) leve godt uten DVD Audio, HDCD og endog SACD. Digitale innganger, helst inkl. asynkron USB, er i praksis langt viktigere for de aller, aller fleste.

Betraktningene er basert på bl.a. bruk av eget utstyr og observasjoner av andre. Selv har jeg god støtte for det meste, men visse formater og avspillingsmetoder benyttes som antydet meget sjelden.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
CDWMcInSpots skrev:
The Edge skrev:
[...]
Hvis kvaliteten er god nok så tror jeg de aller fleste ønsker å kunne klare seg med EN spiller. Det kan da ikke selges mange CD spillere nye pr idag?
Jeg så i forrige uke i lederartikkelen i nyeste utgave av britiske Hi-Fi News & Record Review eller Hi-Fi Choice, uthevet eller i overskrift, noe á la "CD-spillere uten digitalinngang(er) er et dødt produkt".

Slik sett mangler vi vel bare gode multispillere med digitalinnganger. Jeg er dog enig med andre i at de fleste i praksis vil komme meget langt, gjerne i mål, med en spiller som klarer CD, DVD og blu-ray og har digitale innganger. Finnes det? De fleste kan faktisk(/sannsynligvis) leve godt uten DVD Audio, HDCD og endog SACD. Digitale innganger, helst inkl. asynkron USB, er i praksis langt viktigere for de aller, aller fleste.

Betraktningene er basert på bl.a. bruk av eget utstyr og observasjoner av andre. Selv har jeg god støtte for det meste, men visse formater og avspillingsmetoder benyttes som antydet meget sjelden.

Ja, jeg er en av de som ser det som fullt mulig " å komme i mål" (når har man egengtlig greid det?) med en god multispiller. Min nåværende BD 7004 er dog ikke riktig god nok til at jeg greier slå meg til ro. Men kommer jeg opp i OPPO95 eller aller helst Marantz UD 8004 på sikt er det hos meg liten tvil om at en slik spiller vil være mer enn godt nok for mine krav og mitt oppsett. Jeg har uansett ingen økonomi til å svi av 100-300 K på anlegg som flere gjør, så da er det snakk om å gjøre det beste ut av de mulighetene man har, hvilket jo gjelder for alle :) Digitalinnganger som du og andre legger stor vekt på er heller ikke viktig for meg, da jeg bruker analoginngangene for 2 kanals stereo rett i stereoforsterkeren min.

Mange veier til rom, som er overskriften i en annen tråd på forsiden :) :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
The Edge skrev:
[...]
Digitalinnganger som du og andre legger stor vekt på er heller ikke viktig for meg, da jeg bruker analoginngangene for 2 kanals stereo rett i stereoforsterkeren min.
[...]
Det er viktig skille mellom innganger og utganger, hvilket er to helt forskjellige ting med to helt forskjellige formål.

Jeg skrev om digitale innganger som gjør det mulig for andre digitale kilder (med digital utgang) å benytte en god CD-/multispiller som (ekstern) DAK. Det kan f.eks. jeg gjøre både med min McIntosh MCD500 og Logitech Transporter som begge har digitale innganger. Begge har selvsagt analoge utganger som jeg kobler til analoge innganger på min forsterker.

Med en asynkron USB -> S/PDIF konverter, f.eks. Musical Fidelity V-Link eller Stello U3, kan jeg også bruke ovennevnte produkter som DAK matet fra USB på min datamaskin. Det blir stadig vanligere at nye produkter i tillegg til S/PDIF- og Toslinkinnganger også har en USB-inngang. Da trenger man ikke en USB -> S/PDIF konverter.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
CDWMcInSpots skrev:
The Edge skrev:
[...]
Digitalinnganger som du og andre legger stor vekt på er heller ikke viktig for meg, da jeg bruker analoginngangene for 2 kanals stereo rett i stereoforsterkeren min.
[...]
Det er viktig skille mellom innganger og utganger, hvilket er to helt forskjellige ting med to helt forskjellige formål.

Jeg skrev om digitale innganger som gjør det mulig for andre digitale kilder (med digital utgang) å benytte en god CD-/multispiller som (ekstern) DAK. Det kan f.eks. jeg gjøre både med min McIntosh MCD500 og Logitech Transporter som begge har digitale innganger. Begge har selvsagt analoge utganger som jeg kobler til analoge innganger på min forsterker.

Med en asynkron USB -> S/PDIF konverter, f.eks. Musical Fidelity V-Link eller Stello U3, kan jeg også bruke ovennevnte produkter som DAK matet fra USB på min datamaskin. Det blir stadig vanligere at nye produkter i tillegg til S/PDIF- og Toslinkinnganger også har en USB-inngang. Da trenger man ikke en USB -> S/PDIF konverter.

Takk for en god og presis oppklaring. Naturligvis jeg som sausa sammen her, godt noen holder hodet kaldt ;D
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Tygger litt på Denon DBP-2012 nå, da klubben har fin pris på denne.(4800 kr, og med salg av min nåværende spiller blir det ikke mye imellom). I tillegg er det en stund siden jeg hadde noe fra Denon i anlegget, og jeg er nysgjerrig på hva en kilde fra Denon kan bidra med for tiden.Kan noen som eier denne og bruker den til hovedkilde/ bruker den til avspilling av CD komme med noen erfaringer/lytteinntrykk?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.952
Antall liker
2.977
Torget vurderinger
1
Når kommer den ultimate multispilleren:
- tar alle formater; CD, SACD, DVD-A, BD og HDCD (viktig, mange plater har denne kodingen og det gir entydig bedrelyd!)
- digitale innganger; nok til at en kan koble til Harddisk, nett osv.
- forforsterkerdel! Da har man en alt-i-etmaskin som kun trenger effekttrinn for å utgjøre et formidabelt anlegg.

En sånn maskin ville jeg kjøpt, det er kjekt å kunne klare deg seg med kun en fjernkontroll, kabelproblematikk redusert til et minimum osv. De spillerne som kommer nærmest er typisk nok McIntosh MCD500 (kun to kanaler, ikke HDCD og noe begrensing på digital inn, tar vel ikke 24/196 uten nedskalering) og Marantz UD9004- den har alt untatt mastervolum og ekstra innganger. Tullete at dette mangler da det er mulig å justere innbyrdes volum på kanalene ved analog ut. Og altså ingen digitale innganger slik at en kunne få brukt de fine DACene til andre kilder også. Selvfølgelig selger da også UD9004 nesten ingenting heller da, selv om det er en super maskin.

Tyskerne lager en BD-receiver, T+A K8:

http://www.taelektroakustik.de/index.php?id=45&L=1&P=2&webgruppe=11&sorting=20352

Den er i praksis en BDspiller og moderne forforsterker/prosessor i en enhet. Dyrt, men deilig......

:)
 

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
kjøp dæ en oppo,så vi får avsluttet linken. du er jo negativ til alt de andre legger frem ???
 

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.861
Antall liker
18.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
hansen48 skrev:
kjøp dæ en oppo,så vi får avsluttet linken. du er jo negativ til alt de andre legger frem ???
+1
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
800
Antall liker
207
Torget vurderinger
19
Du kan få oppgraderte (Audiocom) Signature og Reference modeller av BDP-95 hos nobleman.no også.
http://www.nobleman.no/index.php/cPath/47_42
Noen som har hørt noen av disse?

The Edge skrev:
Ketil skrev:
Hva med Modwright sin modifiserte utgave av Oppo BD-95? Denne kan du bestille hos Oppo sin amerikanske nettbutikk for $995 og oppgi Modwright som mottaker. Tube modden vil da komme på $1795 i tillegg, altså $2800 + frakt, altså vel 17k + moms.

Den så heftig ut :) :) En blodtrimmet OPPO ja, hehe. Men er ikke den spilleren meget god fra før, også på CD avspilling? Tror du det er verd å legge de ekstra penga på bordet for den modda versjonen eventuelt? Har du noen opplysninger om hva denne modden innebærer?

Utvilsomt et svært spennende tips,takk for det.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
hansen48 skrev:
kjøp dæ en oppo,så vi får avsluttet linken. du er jo negativ til alt de andre legger frem ???

Jeg er kresen ja, noe jeg ser på som en styrke. Jeg har en grei oversikt over hva jeg vil ha/hva jeg ikke vil ha. Dessuten har jeg vært positiv til flere ting, blant annet EC og OPPO. Har du problemer med at jeg ikke er blodhappy med alle innspill som kommer så er det ingen skrivetvang i denne tråden, ei heller lesetvang.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
The Edge skrev:
Til slutt: DAC er ikke aktuelt i denne sammenheng, bare så det er nevnt.
Er du klar over at alle cdspillere inneholder en dac?
Ved å utelukke å se på mulighetene med dac (hvor utviklingen går svært rask), utelukker du også også best mulig lydkvalitet! Med ditt budsjett kan du få en kilde som utklasserer cdkilder i 100000-klassen. Ønsker du å oppgradere kilden merkbart uten å se på dagens mest kostnadseffektie løsninger, er det bare å betale mer. Det er ditt valg, du kan ikke få både i pose og i sekk. Et konkret tips er å få tak i en brukt Cary CD 306 SACD.
Har du vurdert DIY? Få noen til å bygge det du er ute etter, f.eks driverk og Buffalo-dac i et pent kabinett.

Reagerer på dine sure oppstøt til flere som gir deg gode råd ;)
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
John_Harald skrev:
The Edge skrev:
Til slutt: DAC er ikke aktuelt i denne sammenheng, bare så det er nevnt.
Er du klar over at alle cdspillere inneholder en dac?
Ved å utelukke å se på mulighetene med dac (hvor utviklingen går svært rask), utelukker du også også best mulig lydkvalitet! Med ditt budsjett kan du få en kilde som utklasserer cdkilder i 100000-klassen. Ønsker du å oppgradere kilden merkbart uten å se på dagens mest kostnadseffektie løsninger, er det bare å betale mer. Det er ditt valg, du kan ikke få både i pose og i sekk. Et konkret tips er å få tak i en brukt Cary CD 306 SACD.
Har du vurdert DIY? Få noen til å bygge det du er ute etter, f.eks driverk og Buffalo-dac i et pent kabinett.

Reagerer på dine sure oppstøt til flere som gir deg gode råd ;)

-Først av alt igjen: angående "sure oppstøt" så har jeg klargjort i åpningsinnlegget at separat DAC ikke er en aktuell løsning for meg, av ulike grunner. Hvor vanskelig kan det egentlig være for voksne mennesker å lese norsk skriftlig, å forholde seg til de rammer som blir satt i et åpningsinnlegg?
Når dette åpenbart er fryktelig vanskelig for enkelte, så må det være greit å påpeke dette i en noe krass tone. Det er også som nevnt ingen skrivetvang eller lesetvang av tråder her på sentralen. Greier man ikke forholde seg til enkle retningslinjer og avgrensning i et gitt tema, så foreslår jeg at man velger la være delta i tråden. Dette er for meg selvsagte elementer, og jeg finner det utrolig at man nesten må bedrive opplæring i debattskikk av godt voksne debattanter her på sentralen.


Cary er et merke jeg vurderer (ikke minst på sikt da kildene deres er meget gode), så her er jeg takknemlig for konkret modelltips. Dog har jeg ikke sett så mange av disse på brukten, så her må man kanskje være tålmodig og observant for å slå til raskt hvis en slik spiller dukker opp?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Når dette åpenbart er fryktelig vanskelig for enkelte, så må det være greit å påpeke dette i en noe krass tone. Det er også som nevnt ingen skrivetvang eller lesetvang av tråder her på sentralen. Greier man ikke forholde seg til enkle retningslinjer og avgrensning i et gitt tema, så foreslår jeg at man velger la være delta i tråden. Dette er for meg selvsagte elementer, og jeg finner det utrolig at man nesten må bedrive opplæring i debattskikk av gode voksne debattanter her på sentralen.
Jeg har sagt jeg skal ligge unna dette, men jeg klarer dessverre ikke la være. Beklager at jeg bidrar til å spore tråden ytterligere av fra det tiltenkte emnet. Jeg må bare få si at med den holdningen og arrogansen du legger for en dag, kan det ikke synes spesielt motiverende å forsøke å hjelpe deg.

Du har ganske riktig sagt du ikke ønsker anbefalinger av separate d/a-convertere, men når og hvis noen synes dette er en så gode løsning at de likevel forsøker å argumentere overfor deg om det, må du nesten bare akseptere deres innspill og argumenter uten å bli ufin. Selvsagt kan du velge å ignorere disse argumentene, men de er like fullt gyldige argumenter i debatten. (Merk: Nå diskuterer jeg selve debatten, og ikke eksterne vs. innebygde d/a-convertere.)

Det blir litt komisk når du stiller deg på en pidestall og begynner å snakke om at du må lære opp andre forummedlemmer i "debattskikk", synes jeg. God gammel netikette sier at det er god kotyme å "lurke" på et forum i noen dager før man poster selv, for å sette seg inn i og rette seg etter formen, tonen og sjargongen som brukes der. Forumet på HFS fungerer som det fungerer, og liker du det ikke, foreslår jeg at du følger ditt eget råd.

Føler du at noen oppfører seg uakseptabelt eller bryter forumreglementet med det de skriver i tråden din (eller noen andre steder) foreslår jeg at du rapporterer det til moderatorene, og lar disse håndtere saken slik de ser hensiktsmessig.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Dazed skrev:
The Edge skrev:
Når dette åpenbart er fryktelig vanskelig for enkelte, så må det være greit å påpeke dette i en noe krass tone. Det er også som nevnt ingen skrivetvang eller lesetvang av tråder her på sentralen. Greier man ikke forholde seg til enkle retningslinjer og avgrensning i et gitt tema, så foreslår jeg at man velger la være delta i tråden. Dette er for meg selvsagte elementer, og jeg finner det utrolig at man nesten må bedrive opplæring i debattskikk av gode voksne debattanter her på sentralen.
Jeg har sagt jeg skal ligge unna dette, men jeg klarer dessverre ikke la være. Beklager at jeg bidrar til å spore tråden ytterligere av fra det tiltenkte emnet. Jeg må bare få si at med den holdningen og arrogansen du legger for en dag, kan det ikke synes spesielt motiverende å forsøke å hjelpe deg.

Du har ganske riktig sagt du ikke ønsker anbefalinger av separate d/a-convertere, men når og hvis noen synes dette er en så gode løsning at de likevel forsøker å argumentere overfor deg om det, må du nesten bare akseptere deres innspill og argumenter uten å bli ufin. Selvsagt kan du velge å ignorere disse argumentene, men de er like fullt gyldige argumenter i debatten. (Merk: Nå diskuterer jeg selve debatten, og ikke eksterne vs. innebygde d/a-convertere.)

Det blir litt komisk når du stiller deg på en pidestall og begynner å snakke om at du må lære opp andre forummedlemmer i "debattskikk", synes jeg. God gammel netikette sier at det er god kotyme å "lurke" på et forum i noen dager før man poster selv, for å sette seg inn i og rette seg etter formen, tonen og sjargongen som brukes der. Forumet på HFS fungerer som det fungerer, og liker du det ikke, foreslår jeg at du følger ditt eget råd.

Føler du at noen oppfører seg uakseptabelt eller bryter forumreglementet med det de skriver i tråden din (eller noen andre steder) foreslår jeg at du rapporterer det til moderatorene, og lar disse håndtere saken slik de ser hensiktsmessig.

DAC og ulike DAC-løsninger diskuteres i shitloads med tråder fra før av, det er et aktuelt tema for mange. Og nettopp derfor følte jeg for å pressisere dette ettertrykkelig allerede i trådstarten at en slik løsning IKKE er aktuell for MEG. Når man da alikevel, og til tross for en soleklar avgrensning i trådstart får flere debattanter som tviholder på DAC også i denne tråden, så må jeg si at det er ganske utrolig. Kanskje man kunne få ha EN tråd uten DAC diskusjon? Nei, det var åpenbart altfor mye forlangt.

Forøvrig vil jeg takke de som har greid å forholde seg til denne avgrensningen gjennom tråden, og kommet med gode konstruktive råd om spillere fra blant annet OPPO, EC og Cary.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
At Dac ikke er aktuelle for deg, betyr ikke at det ikke er interessant for andre som leser tråden og er opptatt av best mulig lydkvalitet. Ønsker du å starte en diskusjon hvor andre ikke for komme med sine vel kvalifiserte meninger, foreslår jeg at du oppretter en tråd undre mitt anlegg. Der gjelder andre regler, men her bør du skjerpe oppførselen din.

Min mening er at EC låter dårlig i forhold til dagens løsninger. Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte. Deretter kan du vurdere om det er verdt å legge 20000 ekstra for å få det i en innpakking.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner at det er irriterende når du har sagt fra at du vil ha EN boks, men når likevel folk fortsetter med dac og drivverk-anbefalinger, må det vel være fordi det er så fornuftig at de forsøker å overbevise deg, da. Rett eller galt; det som fikk meg til å "bry meg" igjen var det at du først syntes det var akseptabelt å bruke en krass tone mot de du er uenig med, og så at du sier at "voksne folk" trenger opplæring fra deg i diskusjonsteknikk. Ville du synes det var greit å ty til en "krass tone" i en diskusjon med et annet menneske ansikt til ansikt?

Heldigvis (synes jeg) er det ikke opp til trådstarter å bestemme i hvilken retning en diskusjon og argumentene i den skal dreie, og å snakke om dac/drivverk i en CD-spillertråd, synes jeg (på generell basis) er helt on topic.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
John_Harald skrev:
[...]
Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte.
[...]
Hvilken test er dette? Kan du være så snill å oppgi lenke eller evt. referanse?

På forhånd takk.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
John_Harald skrev:
At Dac ikke er aktuelle for deg, betyr ikke at det ikke er interessant for andre som leser tråden og er opptatt av best mulig lydkvalitet. Ønsker du å starte en diskusjon hvor andre ikke for komme med sine vel kvalifiserte meninger, foreslår jeg at du oppretter en tråd undre mitt anlegg. Der gjelder andre regler, men her bør du skjerpe oppførselen din.

Min mening er at EC låter dårlig i forhold til dagens løsninger. Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte. Deretter kan du vurdere om det er verdt å legge 20000 ekstra for å få det i en innpakking.

Sludder og nonsens. Dette med DAC og nettverksspillere har vært diskutert opp og ned i mente i 40 000 andre tråder. Hvilket jeg har fullt respekt for. Nettopp derfor pressiserte jeg dette i trådstarten, at det ikke er en aktuell løsning for meg. For meg er det ubegripelig at godt voksne debattanter ikke er istand til å forholde seg til en slik banal og enkelt forståelig avgrensning som jeg gjorde for denne diskusjonen.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om "dagens teknologi". Det er andre parametre som er viktigere for meg. Blant annet kortest mulig signalvei, nostalgi og konservativt syn jmf to hifi-komponenter og høyttalere i oppsettet osv. Det burde være unødvendig å forklare jmf avgrensningen i trådstart, men her må man tydeligvis frem med de aller minste teskjeene.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Dazed skrev:
Jeg skjønner at det er irriterende når du har sagt fra at du vil ha EN boks, men når likevel folk fortsetter med dac og drivverk-anbefalinger, må det vel være fordi det er så fornuftig at de forsøker å overbevise deg, da. Rett eller galt; det som fikk meg til å "bry meg" igjen var det at du først syntes det var akseptabelt å bruke en krass tone mot de du er uenig med, og så at du sier at "voksne folk" trenger opplæring fra deg i diskusjonsteknikk. Ville du synes det var greit å ty til en "krass tone" i en diskusjon med et annet menneske ansikt til ansikt?

Heldigvis (synes jeg) er det ikke opptil trådstarter å bestemme i hvilken retning en diskusjon og argumentene i den skal dreie, og å snakke om dac/drivverk i en CD-spillertråd, synes jeg (på generell basis) er helt on topic.

Nei, det er alldeles ikke on topic når du leser mitt åpningsinnlegg som setter premissene for debatten. Det er å betrakte som en soleklar avsporing.Hvor vanskelig kan det være å forstå dette?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
En CDspiller består av en DAC og et drivverk, om det kommer i en boks eller to bokser er ett fett. Det burde trådstarter skjønne. FOR Å UTTRYKKE MEG KLINKENDE KLART
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Dazed skrev:
La oss la en moderator vurdere det, da.

Ja, det er åpenbart nødvendig, hvilket for meg er ubegripelig.

Jeg oppretter en ny tråd, denne tråden er for lengst ødelagt av avsporinger og meningsløse diskusjoner om helt andre ting enn hva som var meningen.

Moderator: Steng gjerne denne tråden, så oppretter jeg en ny, hvor man forhåpentligvis kan få diskutere topic avgrenset i trådstart uten avsporinger og fjas.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Dazed skrev:
La oss la en moderator vurdere det, da.

Ja, man må tydeligvis ha barnevakten på plass for å påse at folk poster innlegg som holder seg innenfor tema skissert i trådstart. Utrolig.
En forumtråd eksisterer, som John_Harald nettopp var inne på, ikke bare for trådstarter. Derfor er slik informasjon helt relevant, og trådstarter kan vel bare ignorere de tipsene han ikke liker, så lenge han får relevante tips han er fornøyd med samtidig.

Jeg håper "barnevakten" som du i din sedvanlige arroganse omtaler dem, kommer med sin oppfatning av dette, og fårhåpentligvis er han også enig i at du som trådstarter ikke har noen rettighet eller grunn til å forvente at du kan, styre trådens retning og tema med jernhånd, slik du ønsker. I tillegg håper jeg at han kan forklare at du ville fått mye bedre respons med en littegrann hyggeligere tone overfor dine med-forumdeltakere.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
En-boks multispiller vs. ekstern DAK
Jeg kan forstå begge sider.

Det bør være mulig å oppgi et presist emne i trådstart og kunne forvente at bidragsytere i all vesntlighet (for)holder seg til dette. Det er på mange måter god folkeskikk.

Jeg savnet dog en kort, tydelig og lettforståelig forklaring fra trådstarter om hvorfor han ønsker en en-boksløsning og misliker frittstående DAKer. Hvis man forstår en persons utgangspunkt, motivasjon og ønsker er det straks mye enklere å sortere for evt. bidragsytere. Dette har jeg sett meget vellykkede eksempler på i andre tråder. Jeg har også sett særdeles mislykkede eksempler, der man bruker flere sider bare på å finne ut hva trådstarter egentlig ønsker hjelp til.

Jeg kan også forstå de som gjerne vil fortelle at en moderne DAK med flere innganger gir en utmerket, fleksibel løsning med fremtiden for seg. Det kan jo vanskelig påstås å være galt.

Det er forøvrig neppe heller god folkeskikk å bevisst være krass mot mennesker som ikke allerede har vært krasse eller ufine.

Det finnes i hvert fall et godt, teknisk argument for en en-boks multispiller:
Selv om multispillere har digital ut, er det kun noen formaters opprinnelige signal som videreformidles uendret. De høyoppløste formatene sendes ikke ut via S/PDIF. Man får isteden et signal som er nedskalert til CD-kvalitet. Dette gjelder (vel) bl.a. blu-ray, SACD og DVD Audio. Nyere en-boks multispillere kan gjerne sende et intakt signal digitalt via HDMI, men det er det meget få eksterne DAKer som håndterer. Da trenger man normalt hjemmekinoprosessering. En en-boks multispiller med god formatstøtte og -prossessering, god DAK og gode analoge utganger har altså sine fordeler, i hvert fall når den skal benyttes med et godt stereoanlegg.

Gitt trådstarters ønsker synes jeg som tidligere fortalt, at en-boks multispiller med digitale innganger (gjerne inkl. (asynkron) USB), subsidiært en ditto kun med støtte for de mest vanlige formatene CD, DVD og blu-ray, er en god løsning. Da har man en bedre fremtidssikring og er mindre låst. Dessverre finnes det vel fremdeles ikke et produkt som oppfyller alle disse ønskene. Man må velge et subsett. OPPO BDP-95 er en god kandidat.

Med vennlig hilsen
CDWMcInSpots
(i det diplomatiske hjørnet)
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Til de som ønsker en konkret begrunnelse for mitt valg om et oppsett uten separat DAC:

-Jeg er av den gamle skolen, og foretrekker det "gamle" hifi romantiske oppsettet med to flotte hifi komponenter (avspiller, forsterker), samt høyttalere. Seprat DAC bryter med dette ønsket, gir flere (uønskede) bokser i racket og i tillegg lengre signalvei og flere kabler. For mange kanskje idioti, men for meg er det viktig. Design og "renhet" i oppsettet er for meg svært viktig.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
At Dac ikke er aktuelle for deg, betyr ikke at det ikke er interessant for andre som leser tråden og er opptatt av best mulig lydkvalitet. Ønsker du å starte en diskusjon hvor andre ikke for komme med sine vel kvalifiserte meninger, foreslår jeg at du oppretter en tråd undre mitt anlegg. Der gjelder andre regler, men her bør du skjerpe oppførselen din.

Min mening er at EC låter dårlig i forhold til dagens løsninger. Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte. Deretter kan du vurdere om det er verdt å legge 20000 ekstra for å få det i en innpakking.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
John_Harald skrev:
[...]
Min mening er at EC låter dårlig i forhold til dagens løsninger. Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte. Deretter kan du vurdere om det er verdt å legge 20000 ekstra for å få det i en innpakking.
Jeg gjentar:

CDWMcInSpots skrev:
John_Harald skrev:
[...]
Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte.
[...]
Hvilken test er dette? Kan du være så snill å oppgi lenke eller evt. referanse?

På forhånd takk.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
John_Harald skrev:
At Dac ikke er aktuelle for deg, betyr ikke at det ikke er interessant for andre som leser tråden og er opptatt av best mulig lydkvalitet. Ønsker du å starte en diskusjon hvor andre ikke for komme med sine vel kvalifiserte meninger, foreslår jeg at du oppretter en tråd undre mitt anlegg. Der gjelder andre regler, men her bør du skjerpe oppførselen din.

Min mening er at EC låter dårlig i forhold til dagens løsninger. Anbefaler deg å lese testen av EC mot Transporter, for å få et innblikk i hvordan moderne teknologi kan låte. Deretter kan du vurdere om det er verdt å legge 20000 ekstra for å få det i en innpakking.

Jeg gjentar: DAC løsninger diskuteres i 40 000 andre tråder på forsiden daglig. Det er ingen grunn til å dra dette inn i absolutt alle tråder og diskusjoner. Det finnes ingen unnskyldning for ikke å følge enkle avgrensninger som er presisert i trådstart. Som det er påpekt fra den mest reflekterte på lenge like over her, så må det i anstendighetens navn være mulig å skissere mer presise temaer og problemstillinger i den enkelte tråd. Man må ikke diskutere ALT i hver eneste tråd, det må være rom for å gå mer avgrensede temaer i dybden.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn