Høyttalere Valg av nye høyttalere

benjarn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
2
Hei:)

Jeg skal kjøpe meg nye HT på nyåret og lurte derfor på om noen hadde svar på om jeg burde gå for klipsch RF-7mkII eller xtz divine ? er åpen for andre forslag også=)
Jeg har hatt forskjellige HT tidligere som dynavoice osv , men de jeg har vært mest fornøyd med er klipsch RF-82 og jbl ls80.
Jeg bruker onkyo hoved receiver og 2stk parasound 2250 i mono som drivkraft.

Jeg hører mest på hip hop og electronica musikk, selv om disse sjangrene ikke er de mest lyd kvalitetsmessig korrekte, og det blir sett en del film.
Det er viktig for meg at det er rikelig med brystkasse bass og at det er detalj rik og oppløst diskant men ikke kald og skrikende på høye volum.

Håper noen kan gi meg litt hjelp her:)

benjarn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
2
Hvilke JBL da? :p jeg synes diskanten var bedre på jbl ls80 enn klipsch RF-82. Men jeg savnet veldig det engasjementet klipschene hadde, de ga liksom ekstra liv i musikken..
Noe av grunnen var nok at ls80 ga en bass som gikk mere ned i gulvet en ut i rommet, det er min mening da. For all del en fantastisk HT men jeg skal ikke gå tilbake på det jeg har hatt tidligere, prøve noe nytt og råere =)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du oppgir størrelse/form på rommet dette skal spille i - samt budsjett, blir det straks enklere å anbefale noe ;)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ærlig talt ---- bruk litt tid og løp omkring og lytt. Kjøp det du liker best selv. Gjør ikke sånn som jeg har gjort og kjøp første gang du hører en høyttaler. Bestem deg på forhånd om at du bare skal lytte. Gå så tilbake og hør en gang til - eller helst få med deg høyttalerne hjem før du bestemmer deg endelig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eller invitér deg hjem til HFS-ere med de høyttalerne du vil høre på først.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
47
Torget vurderinger
4
Jeg er ekstremt fornøyd med mine Divine 100.49. Var innom Cerwin Vega VS15 og XLS215, JBL ES100 og JBL TL260 før jeg slo meg til ro. Flott og rent lydbilde med jevn frekvensgang helt ned på 20Hz-tallet. Mine hovedkrav når jeg endte med disse var nøytralitet, lydbilde og dyp bass.
Hvis du er i Oslo-området må du gjerne komme innom for en lytt. :)

Forøvrig var jeg også innom samme effektoppsett som deg med 2xNC2250 mot Divine, og det var en god match. Etterhvert savnet jeg det lille ekstra og byttet de ut til Coda CS.

benjarn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
2
Jeg bor i molde så det er litt vanskelig og dra rundt og lytte på HT, men så klart jeg forstår at dette er lurt å gjøre.
Jeg har tenkt og bruke mellom 25-40k på brukten, jeg har egentlig ikke holdt på me hifi så lenge så jeg er ikke så bestemt på akkurat hva jeg er ute etter annet en det jeg nevnte.
Jeg er ganske sikker på at jeg ikke gjør feil med klipsch RF-7 siden jeg liker veldig godt lydbildet på RF-82, men jeg bare vil se om noen har tips til andre HT før jeg går for RF-7.
Rommet de står i er langt ifra optimalt men her blir det frem til jeg får kjøpt hus og bygd kino rom , jeg vil da ikke kjøpe en HT for at den skal passe til rommet når jeg forhåpentligvis får bedre forhold til HT uansett hva det skulle være senere:)
Jeg skal faktisk til oslo i helgen, sender pm=)
Takk for svar folkens , men håper noen kan komme med mere info om divine i forhold til RF-7?

benjarn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
2
Hvilken Tannoy HT kan sammenlignes med klipsch RF-7 ? med tanke på oppbygning, str. specs osv.. =)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JBL TL 260 er min favoritt (innan anstendig prisnivå) på slik musikk. Det er ein herleg høgtalar! Men det er massevis å velje i; andre likar veldig godt Klipsch, noko det er lett å skjøne når du spelar på nokre store (gjerne dei utgamle konstruksjonane som tek allverdas plass og ikkje botnar så veldig)
Engelske Tannoy, B&W eller KEF er heller ikkje dårlege val, slik eg ser det. Gå opp litt høgre i pris på høgtalarane enn det du i utgangspunktet hadde tenkt deg. Det vert veldig mykje kjekkare med ein fysisk større høgtalar når du skal dra opp volumet litt.
Og om du tek heilt laust, så er det utruleg moro å høyre slik musikk med rundstrålande høgalarar. Heilt sant!

T

tce-teams

Gjest
Med onkyo og parasound ville jeg ha prøvd meg på klipsch rf-63, ab har noen inne for 10000 kr og rf-83 til 12000. det er jo reine kuppet for disse slags høyttalere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Fornuftig valg og enda mer fornuftig pris!!

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Antall liker
112
Sted
Arendal
Kef R- serien. Men da tror jeg du må til Oslo?
Kan være smart å ta en helgetur til oslo for å høre på høytalere på de ulike "sjappene".
Morro er det også.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.514
Torget vurderinger
2
Jeg har tenkt og bruke mellom 25-40k på brukten, jeg har egentlig ikke holdt på me hifi så lenge så jeg er ikke så bestemt på akkurat hva jeg er ute etter annet en det jeg nevnte......
Rommet de står i er langt ifra optimalt men her blir det frem til jeg får kjøpt hus og bygd kino rom , jeg vil da ikke kjøpe en HT for at den skal passe til rommet når jeg forhåpentligvis får bedre forhold til HT uansett hva det skulle være senere:)...
Du sier at du ikke er så erfaren, uansett efaring er det risikosport å kjøpe høyttalere som IKKE passer til rommet, og hvordan vet du om dyre høyttalere noengang vil passe til rommet du engang får....

Spar heller penger nå og klar deg med rimelig lyd, evt hodetelefoner inntil hus og heim er på plass, De 50 000 du svir av på hifi nå kan være akkurat det det manger for å få det huset du ønsker. Hus og heim først , deretter HIFI. Hi fi er OK ,men pass deg for luksusfellen....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har tenkt og bruke mellom 25-40k på brukten, jeg har egentlig ikke holdt på me hifi så lenge så jeg er ikke så bestemt på akkurat hva jeg er ute etter annet en det jeg nevnte......
Rommet de står i er langt ifra optimalt men her blir det frem til jeg får kjøpt hus og bygd kino rom , jeg vil da ikke kjøpe en HT for at den skal passe til rommet når jeg forhåpentligvis får bedre forhold til HT uansett hva det skulle være senere:)...
Du sier at du ikke er så erfaren, uansett efaring er det risikosport å kjøpe høyttalere som IKKE passer til rommet, og hvordan vet du om dyre høyttalere noengang vil passe til rommet du engang får....

Spar heller penger nå og klar deg med rimelig lyd, evt hodetelefoner inntil hus og heim er på plass, De 50 000 du svir av på hifi nå kan være akkurat det det manger for å få det huset du ønsker. Hus og heim først , deretter HIFI. Hi fi er OK ,men pass deg for luksusfellen....
Balle C har et fornuftig innlegg her synes jeg.

Sitter forøvrig akkurat nå på ferga over fra Molde og ser snødekte fjelltopper bade i førjulssol.

• Liker
Reaksjoner: oct
Topp Bunn