Valg av platespiller

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Er det noen her som kan hjelpe meg. Jeg skal kjøpe meg en platespiller, og da budsjettet er veldig begrenset, så trenger jeg hjelp til å velge rett spiller. Ja, budsjettet er på 3000,-

De spillerne jeg har kikket på er en 4 år gammel Rega RP1 hvor pickup er oppgradert til Rega Bias 2 for 2 år siden. Denne får jeg for 1500,-.

Så har jeg sett på 2 helt nye. Den ene er den helt nye Rega Planar 1 som koster 2.990,-. Denne har en Rega Carbon stift, litt dårligere enn Bias 2 etter hva jeg forstår.

Så det siste valget jeg har sett på, er en Pro-Ject Debut Carbon DC med Ortofon 2M Red. Denne er på tilbud hos platekompaniet til 3.291,-, i tillegg får jeg med 3 LP plater gratis, til en verdi til 700,-.

Ett eller annet trekker meg mot den nye Rega Planar 1, så får jeg heller stå over platene, men hva som trekker meg mot den vet jeg ikke. Alle disse har jo fått gode testresultater, dem er vel best i test i hver sine tester.

Håper noen her kan hjelpe meg, slik at jeg får en fin start på vinyleventyret:)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Det er mye igjen i en 4 år gammel spiller. Jeg ville kjøpt den brukte spilleren og satt på et annet element.

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Ser dere anbefaler Rega, både den gamle og nye. Er det ikke slik at det er ny og bedre(mer stabil) motor, ny og bedre arm, samt bedre lager til tallerkenen?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
866
Jeg foretrekker vintage. Men hvis du vil ha Rega så er det liten forskjell på ny og en som er fire år. Så kan du bruke penger på plater eller element. Mer for pengene.

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Er det ingen som foreslår Pro-Ject Debut Carbon? Det er jo en mye dyrere spiller i utgangspunktet, og har fått karakter best i test av What Hifi, Techradar og Lyd og Bilde. Alle sier at det er den beste spilleren du kan på i den prisklassen. En prisklasse som er på nivå med Rega Planar 2.

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Det er det jeg har følelsen av også, for når man leser testene så blir vel spillerne testet mot spillere i samme prisklasse, så nå som jeg kan få Project Debut Carbon DC med Ortofon 2M red for 3200,- inkl 3 lp-plater, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være det beste kjøpet, selv om den nyeste Rega Planar 1 er penest å se på:)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ville kjøpt den brukte Regaen, og bytta ut pickupen. I mine ører fine spillere, pickup, not so much...

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Er det opplegget med å ikke fjerne transportskruene du tenker på? Trodde det bare gjaldt de litt eldre, eller er det slik ennå?

X

X186841

Gjest
På min la jeg inn tykke silikon pakninger som fulgte med ett vibrasjons dempingssett til hardisk, der transport-skruene hadde sittet.

Bokholderen

Medlem
Ble medlem
04.05.2013
Antall liker
4
Sted
Geithus
Torget vurderinger
2
Da kan jeg fortelle at jeg i dag har blitt den lykkelige eieren av en helt ny Rega RP 3 Spesial edition. Ja, jeg økte budsjettet med 1500,-, og gjett om det var verdt det:) Den spiller som en drøm i mine ører, så nå kan jeg kose meg med nydelig musikk i lang tid fremover.

Denne spilleren kan jeg anbefale på det sterkeste til de av dere som vurderer ny spiller.

Topp Bunn