VALG AV RIAA - EAR 834P SIGNATURE ELLER ASR MINI BASIS?

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg er på jakt etter RIAA-trinn, og tror jeg kommer til å lande på enten EAR 834P Signature (utgaven med MC-trafoer og uten pot.meter) eller ASR Mini Basis. Anlegget RIAAen skal inn i er følgende:

Voyd Valdi / SME 309 / Benz Micro Glider mk2 0,5 mV
Audio Note OTO SE Line
Audio Note AN/E Lexus

ASR frister mye, men jeg er litt skeptisk til å bringe ICer inn i signalveien. Noen synspunkter på dette???
 
K

kbwh

Gjest
TomVe skrev:
ASR frister mye, men jeg er litt skeptisk til å bringe ICer inn i signalveien. Noen synspunkter på dette???
Liker du ikke biller? ;D
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Valentino skrev:
TomVe skrev:
ASR frister mye, men jeg er litt skeptisk til å bringe ICer inn i signalveien. Noen synspunkter på dette???
Liker du ikke biller? ;D
Vi har noen feite edderkopper i kjellern. Er skeptisk til biller i hifi'n; eddiene spiser dem vel? ::) Har lagt litt vekt på å unngå transistorer og ICer i anlegget; og det blir liksom litt rart å bringe dem inn likevel, sånn på slutten av prosessen. Men hvis noen her kan forsikre meg om at ASR ikke gir transistorglimmer, er saken grei.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det kan jeg forsikre deg om, ASR ligner mer på rør i klangen enn det meste, inkludert rør ;D

O.
 
K

kbwh

Gjest
Det betyr jo ganske mye for grammofonlyden, dette RIAAvalget.
ASR vet jo hva de driver med,men siden jeg ikke har hørt noen av kandidatene (og i tillegg har et SS-basert anlegg, og aldri kunne levd med høyttalerne du bruker) skal jeg ikke anbefale.
Du burde høre på kandidatene hjemme.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er selvsagt et godt råd - bør være godt mulig å få lånt disse hjem. Men er det ikke det kan jeg som sagt anbefale ASR Mini Basis på det varmeste.
Til prisen er den veldig god - når det er sagt får man selvsagt langt bedre riaa-trinn, men det var det med prisen da...

O.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takk for gode og nyttige tilbakemeldinger! ASR frister enda mer nå ;)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hei TomVe,

Nå skal jeg være forsiktig med bastante råd da alt igjen handler om egne preferanser og match/samspill med det utstyr en komponent skal brukes sammen med. Jeg har i eget oppsett (som den gang enten ble kjørt mot JJ Electronic JJ828 rør integrert forsterker eller rørkomboen Audio Valve Eklipse + Audio Valve Baldur 70) testet ut ASR Mini Basis og EAR 834P (Basic og IKKE Signature).

Skulle jeg som rør- og vinylfantast valgt mellom disse ville JEG personlig ha gått for ASR Mini Basis (selv om den ikke er rør). Jeg synes ikke ASR Mini Basis har så ulik mellomtone fra det gode rør riaa kan ha, og i tillegg har den mindre støy og bedre kontroll enn de fleste røralternativene i samme og noe høyere prisklasse (EAR 834P inkl). Jeg synes faktisk at hvis man kan finne en god transistor riaa (som ikke lyder for "transistor") kan dette ofte gi bedre synergier mot rørbaserte oppsett enn rør riaa (unntak finnes sikkert og er igjen avhengig av kombinasjon av utstyr og teknisk kompabilitet mellom komponenter mv). ASR var i tillegg i mine ører bedre match mot Benz Glider (medium varianten!) som faktisk var den første pick up jeg prøvde i de to nevnte riaa. Både ASR Mini Basis og Benz Lukaschek PP-1 (som naturlig nok er en super match mot Benz pick-ups og derfor bør opp på din short list??) er blant mine klareste riaa anbefalinger i prisklassen du skisserer mot rør utstyr og den pick up du skal bruke!!! Intet vondt om EAR generelt eller EAR 834 P Signature spesielt, men jeg ville som du ser valgt ASR (NB! Bruker selv i dag EAR 324 solid state riaa sammen med Audio Valve rørutstyr)
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Her kommer det tilbakemeldinger som er mer innsiktsfulle og nyttige enn jeg hadde turt å håpe på :) Igjen; mange takk!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.212
Antall liker
2.805
Sted
Kongsberg
Hei :)

Det er værdt å merke seg at ASR har kommet i ny versjon (Mk. II / 2008)
som er langt bedre enn den forrige versjonen. Denne gir et seriøst hopp i
kvalitet så Minien faktisk nærmer seg tidligere versjon av Basis Exclusive i
ytelse. Se etter test i et kommende Fidelity. Om ikke dette var nok så
kommer det også en Mini Exclusive med bedre nettledning og enda bedre
op-amper. Jeg har en mistanke om at du må svært langt opp i pris for å
finne en rørRIAA som kan konkurrere.

Lykke til.
Gunnar Brekke
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei
Nå skal ikke jeg buse ut som den mest erfarne RIAA testeren her. Les litt i tråden som Dog linket til. Der har jeg skrevet litt om sammenligning mellom min egen EAR/Yoshino 864 (tilsvarer vel 834 signature, med integrert MC stepup, men uten noen justeringsmuligheter) og en skikkelig versting. Nå tror jeg at mye her handler om preferanser og match, som andre har påpekt! Jeg må likevel si at 864 riaa'en har imponert meg veldig. Den er stille, og gir deg muligheten for å tweake deg frem til din lydpreferanse ved enkle rør bytter. Selv har jeg endt opp med Golden Dragon rør, etter å ha vært gjennom bla. Siemens Halske og Mazda (som forøvrig er foretrukket i linjedelen). ASR har jeg ingen erfaring med, men har jo lest mange lovord om riaa trinnene deres. Jeg mener altså ingenting om hva som er best, bare formidler mine erfaringer med EAR riaa. Synes forøvrig at terryboy's sammenligning var interessant og reflektert! Lykke til i jakten på ny riaa!
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.770
Antall liker
500
Sted
Stockholm
Har ikke hørt EAR, men jeg har ASR Mini Basis, og er utrolig godt fornøyd med denne..! Og med tanke på at den nye versjonen skal være ennå bedre, kan jeg ikke skjønne annet enn at denne er det bare å ta fart og løpe og kjøpe... ;D

Tidligere hadde jeg Dali riia, og Electrocompaniet ECP-1. ASR Mini Basis er klasser bedre enn begge disse, IMO, ennå EC har endel høyere utsalgspris enn ASR. Støygulv, bedre 3D, bedre dynamikk (spesielt i bassen), og smooth og fin topp (iallefall med Ortofon Kontrapunkt C). Den nye versjonen skal også etter hva jeg har hørt ha ennå bedre justeringsmuligheter m.t.p. gain og belastningsmotstand.

Skal du satse på brukt Mini Basis, ser jeg at de pleier å gå for 4-4500.. ::)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Er det noen som vet om det har skjedd noen forbedringer av denne RIIA'n siden denne tråden startet? Lurer på om jeg skal slå til på en slik til ca 11K utsalgspris. Det er jo 2k mer enn ASR mini basis på Stereofil. Spørs om det er verdt de ekstra pengene. Synes den er veldig god, men jeg har ikke hørt ASR'en. EAR er det 12AX7 rør som kan byttes i andre for å tune litt. Noen som vet hvilke rør som er standard for tiden? Fant hjemmesiden, men det er lite opplysninger.
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.212
Antall liker
2.805
Sted
Kongsberg
Er det noen som vet om det har skjedd noen forbedringer av denne RIIA'n siden denne tråden startet? Lurer på om jeg skal slå til på en slik til ca 11K utsalgspris. Det er jo 2k mer enn ASR mini basis på Stereofil. Spørs om det er verdt de ekstra pengene. Synes den er veldig god, men jeg har ikke hørt ASR'en. EAR er det 12AX7 rør som kan byttes i andre for å tune litt. Noen som vet hvilke rør som er standard for tiden? Fant hjemmesiden, men det er lite opplysninger.
Hei.

ASR Mini Basis har kommet i versjon III (testet av Trond Torgnesskar i Fidelity 58 - s. 76)
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/58_hele.pdf etter mine tidligere tester av de to (tre)
foregående versjonene (se index for disse). Et av de sikre kjøpene der ute og et fantastisk
redskap for alle som ønsker å ha en RIAA som takler alt av pickuper. Med sitt store utvalg av
inngangsimpedanser og gainsetting kan denne tilpasses alt. Bra spiller den også. Litt på den
varme siden klangmessig.

EAR 834P er enklere og langt mindre versatil. Trafoer for MC gain og rør kretsløp for MM delen
(to standard gainsteg med 12AX7 (ECC83) med korreksjon mellom og en katodefølger med
12AU7 (ECC82) for å gi lav utgangsimpedans). Spiller bra den også, men som sagt mindre
tilpasningsdyktig i forhold til utvalget av pickuper. Litt på den varme siden.

En tredje aktør du bør ta med er Graham Slee med sine; ERA V, Reflex M eller Reflex C.
Fantastisk gode i forhold til prisen, men ennå mindre tipasningsdyktige, da de to første er
rene MM RIAAer (her kan du benytte Rotwell trafoene dine) og sistnevnte en ren MC RIAA.
Dynamiske og gjennomsiktige til tusen, men kan spille litt lyst i feil oppsett.

ASR Mini Basis og modellene fra Graham Slee er de to(+) RIAAene jeg helst anbefaler i denne
prisklassen, men EARen er heller ikke noe dårlig valg.

MEN, jeg ser ikke helt hvorfor du vurderer disse. Brinkmann RIAAen din er vel ikke så aller værst?
Jeg har aldri hørt den, men med en prislapp på over 20 k bør vel dette være saker...
Dessuten bør du vurdere RIAAkort til Roguen din. Det blir vel den kanskje aller billigste løsningen
(Kr. 4.500,-) og Rogue er jo tradisjonelt flinke på RIAAer.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
488
Antall liker
465
Sted
Jar
Hei igjen

En liten tilbakemelding om valget mitt: Valget falt på ASR Mini Basis III. Har hatt den i over ett år nå, og er imponert. Ikke noe negativt med å bruke denne i et typisk røroppsett. Anlegget er for øvrig oppgradert til SME Model 20/3A, Audio Note OTO SE Signature og Audio Note AN-E Lexus. Audio Note kabler all over. Mini Basisen gir null bakgrunnstøy og er oppløst, lettflytende og musikalsk. Det er en fryd å kunne fintilpasse forsterkning og belastning på en lettvint måte. Anbefales sterkt!

BTW; SME og Audio Note er en utradisjonell kombinasjon; men også den kan jeg anbefale. SME er jo ofte brukt sammen med Kondo; og SME går tydeligvis også godt sammen med Kondos europeiske slektning (Audio Note). Den nøytrale SME-lyden gjør seg med litt ekstra varme og 2.-ordens forvrengning fra Audio Note.
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Takk for tips og erfaringer. Jeg har EAR'en 834P nå til hjemlån(denne har gainjustering) og har klart bedre oppløsning enn min F. Den er også litt mer definert i bassen. Min F er veldig god, men når ikke helt opp. Jeg har også erfart at (i min lommebokstørrelse) at rør gir mer tredimensjonalitet, og tror kanskje at EAR er bedre på det punktet. Derfor håper jeg å få låne med meg ASR'en hjem for å sammenligne. Nå bruker jeg stepupen før EAR og det funker veldig bra. Har ikke prøvd ennå uten. Blir det bare smør på flesk slik at jeg kan kvitte meg med den hvis jeg går for en av disse?

Jeg kjøpte denne stepupen fordi det var mye støy sammen med AT og F. GS har jeg også lyst til å prøve, men det får bli en annen gang. Dessuten tror jeg varme er greit til det oppsettet jeg har nå. Rogue har jeg ikke tenkt på, men det er jo en god løsning.

Har nå prøvd å koble bort Stepupen og den viser seg å være overflødig.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Vekker denne tråden fra dvalen igjen, siden jeg er funderer litt på EAR 834P.

Leser bl.a. at noen mener Project Tube Box DS skal være omtrent identisk som 834P lydmessig, og Stereophile sier bl.a. dette:

Whether the midbass thickness was bothersome to me seemed to vary dramatically from recording to recording. The EAR presented a fat muddiness to the string basses, which seemed to lag behind the higher strings in the third movement of Pierre Monteux's rendition of Tchaikovsky's Symphony 4 (RCA/Classic LSP-2369). This thickness seemed to be isolated in a very narrow frequency range, however.

EAR 834P phono preamplifier | Stereophile.com

Noen som kan kommentere på dette, og om denne er verdt penga sine eller om man får mer bang for the buck andre steder?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
834 p er en definitiv klassiker, men det kommer litt an på hvilken pickup skal du bruke denne med. Husk på at omtalen i Stereophile refererer til rørene som leveres med, og det er mye som kan gjøres her i forhold til "tuberolling". Jeg har hatt denne innom ved etpar anledninger, og synes særlig gjengivelsen av rom, klang og perspektiv er til å få gåsehud av. Fremdeles et veldig godt kjøp, spør du meg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Takk for svar, "definitiv klassiker" virker bra. Sånn det ser ut i hodet mitt nå, så ligger det an til å bli Elys 2 innledningsvis, og kansje en 2M black eller noe Soundsmith i samme prisklasse. Kanskje. Regner med det blir en MM PU i den prisklassen iallfall, og akkurat nå er 2M black den jeg tenker kanskje vil gi en fin balanse med denne riaa'en, men det er jo helt sikkert veldig mye annet som ville vært fint også. Men jeg kommer til å spille en del metal da, ikke bare klassisk. Viktig at oppsettet takler "alt" av musikk uten å låte tregt.
 
Topp Bunn