TEK
Overivrig entusiast
Heisann
Pr. i dag har jeg et 18" Aurasound element med en Keiga plate amp i en 180l kasse (forkledd som en ekornes pall), nedadrettet element. Denne har jeg hatt i ca 6 år nå dersom datoen i byggetråden stemmer (jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde trodd det var så lenge siden!)
Vi holder på å bygge nytt hus og der blir det kombinert kjellerstue/kinorom. I den forbindelse tror jeg at jeg skal endre sub-oppsett. Sub'en slik den er nå er særdeles bra og klarer uten problemer å riste veggene i stua mi, men jeg kunne tenkt meg å oppnådd noen forbedringer.
Forutsetninger:
Romstørrelse 4.2m x 7m
7.1 HT oppsett. B&W 803N fronthøytalere. SCM side og bakhøytalere (om jeg får tak i ett par til). HTM2 som senter i dag - blir oppgradert om jeg finner en til en fornuftig pris. Sub'en skal fylle inn under 803'ene når det høres på musikk.
Dette er hva jeg ønsker å oppnå
Dette er hva jeg tenker
Er det noen som kan tenke seg å gi noen innspill på hvordan de ville løst dette?
De foreløpige alternativene jeg tenker på er:
Veldig hyggelig dersom noen føler for å hjelpe meg lit her.
Pr. i dag har jeg et 18" Aurasound element med en Keiga plate amp i en 180l kasse (forkledd som en ekornes pall), nedadrettet element. Denne har jeg hatt i ca 6 år nå dersom datoen i byggetråden stemmer (jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde trodd det var så lenge siden!)
Vi holder på å bygge nytt hus og der blir det kombinert kjellerstue/kinorom. I den forbindelse tror jeg at jeg skal endre sub-oppsett. Sub'en slik den er nå er særdeles bra og klarer uten problemer å riste veggene i stua mi, men jeg kunne tenkt meg å oppnådd noen forbedringer.
Forutsetninger:
Romstørrelse 4.2m x 7m
7.1 HT oppsett. B&W 803N fronthøytalere. SCM side og bakhøytalere (om jeg får tak i ett par til). HTM2 som senter i dag - blir oppgradert om jeg finner en til en fornuftig pris. Sub'en skal fylle inn under 803'ene når det høres på musikk.
Dette er hva jeg ønsker å oppnå
- Sub'en min i dag går dypt nok - men jeg ønsker meg at den var litt "kjappere", "hardere", "mer kontant". Det blir lett litt for mye av det gode og man kan få følelsen av den ikke helt henger med på musikken.
- Jeg ønsker at sub'en/sub'ene skal stå framme i rommet (jeg har forsøkt både bak og på siden med flere komersielle sub'er og jeg synes alltid at jeg klarer å høre hvor sub'en er)
Dette er hva jeg tenker
- Nedadrettet element plassert midt i rommet synes jeg ikke virker optimalt.Jeg forstiller meg at en subwoofer plassert framme med HT'ene med retning mot lytteren vil gi bedre "trykk følelse". Kan hende jeg innbiller meg noe her, men det er i alle fall det jeg tenker.
- Ettersom jeg ønsker å ha sub'en framme i rommet bør den fortrinnsvis være relativt diskret - dvs. helst en ganske liten kasse
- Jeg tenker at to sub'er sannsynligvis er bedre enn bare en - og at det blir mindre fare for å gjenkjenne hvor sub'en er
- Jeg ønsker å bevare "jordskjelvfølelsen" som jeg får i dag når jeg guffer på litt
- Jeg ønsker fotrinnsvis å gjenbruke elementet og forsterkeren jeg har i dag - men det er ikke et absolutt krav
- Jeg er åpen for å invistere i nye elementer og ny forsterker for å oppnå dette
Er det noen som kan tenke seg å gi noen innspill på hvordan de ville løst dette?
De foreløpige alternativene jeg tenker på er:
- Kjøpe inn et nytt Aurasound 18" element + en ny amp. Bygge to nye lukkede kasser - så små som mulig og plassere disse framme i kinoen.
- Selge elementet og kanskje amp'en jeg har og kjøpe et antall nye mindre elementer og amp'er som jeg bygger to sub'er av (men hvilken type?)
- Beholde elementet jeg har og bygge en mindre kasse til det, i tillegg til å kjøpe inn et nytt mindre element og bygge en sub nr. 2 av det. I forhold til denne løsningen er jeg veldig usikker på om jeg vil få disse to sub'ene til å spille godt sammen.
Veldig hyggelig dersom noen føler for å hjelpe meg lit her.