Valg av sub

thenok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
78
Antall liker
0
Hei!

I mitt oppsett var jeg ute etter den dype bassen fra orgel og kontrabass osv. Anlegget mitt står ikke satt opp som hjemmekino anlegg og benyttes utelukkende til musikk. Har prøvd flerkanalsanlegg, men var ikke noe for meg.

Har gått til anskaffelse av en REL Strata V. Denne fungerer helt perfekt til mitt bruk i alle fall. Forsøkte en REL Stampede først, men denne virket litt anstrengt med litt lyd.

Gode instillings muligheter og mulighet for lagring av 4 forskjellige innstillinger med hurtigvalg.

Eneste er vel at naboene setter lite pris på min investering, vi for se hvor lenge den blir :-/

T
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.755
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
The Stig....

Min erfaring tilsier at en trykkammer-sub er adskillig lettere i intigrere i rommet,enn en air-flow sub.Om den så er dyr eller billig.Så der er vi som du påpekte uenig...
For å uttrykke meg på en enkel måte: Man oppnår best resultat med theStig's anbefalinger............og med tiden får sikkert du også mer erfaring på dette området.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.755
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
Å bruke en sub for å "skjøte på" bassresponsen i høyttalerne synes jeg er en dårlig ide. Det er bedre å avlaste høyttalerne for all bass, og heller la en god subwoofer (helst to) håndtere hele bassområdet. Det gir som regle både bedre bass OG bedre lyd fra hovedhøyttalerne.
Hvorfor er det ikke flere audiofile som har skjønt dette?

For ekspertisen er dette ren, skjær barnelærdom..........og her kan du se en mester i faget dokumentere fakta!

 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hvorfor er det ikke flere audiofile som har skjønt dette?

For ekspertisen er dette ren, skjær barnelærdom..........og her kan du se en mester i faget dokumentere fakta!
Kanskje fordi ting er ikke alltid så enkelt? Jeg har prøvd og testet dette i 20 år uten å bli fornøyd, suber med trinnløs fase, plassert i absolutt hele rommet. Uansett synes jeg det høres best ut UTEN subwoofer. Hva er det jeg da skal skjønne? At du mener du har rett? At du kan og vet alt? ;) Jeg stoler på det jeg hører ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
The Stig....

Min erfaring tilsier at en trykkammer-sub er adskillig lettere i intigrere i rommet,enn en air-flow sub.Om den så er dyr eller billig.Så der er vi som du påpekte uenig...
Her er jeg på linje med theStig; om sub'en har port eller ei synes ikke å gjøre noen forskjell på det du kaller å "intigrere" i rommet.
Jeg har tilfeldigvis lukket sub nå (REL Storm V), men f.eks en Stadium 3 (åpen) gjør ikke noen forskjell ift å "drive" rommet, og ærlig talt ser jeg ikke helt hvorfor det teoretisk skulle være noen slik forskjell heller... ihvertfall ikke på sub'er.

Mvh Vidar P
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Det slår meg at hovedproblemstilling er åpen eller lukket
sub, og at integreringen i rommet er vanskelig. Mitt oppsett spiller flott på gode innspillinger men mangler fundament på bassfattige produksjoner med mine krav til bass. Da mener jeg at mye av problemet med å få dette til å funke må ligge i innspilling, rom og plassering og er det sagt at alle høyttalere lar seg integrere med en sub?
Vi blander jo her lydfilosofi fra forskjellige produsenter og får egentlige ligninger med mange ukjente? OK, dette er jo en hobby vi har så det er jo ganske artig å prøve seg fram??!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Trykk-kammer er bedre enn bassrefleks på alt annet enn maks lydtrykk for kontinuerlig sinus ved og nær resonans. Å kople svingesystemer kan bare ikke annet enn å ødelegge impulsresponsen. Og musikk består av impulser.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hvorfor ikke satse høyt

gå inn på :
http://www.morel.no/ se under nettbutikk og Arvus loudspeaker.
Dette monsteret av en subwoofer er bestykket med ikke mindre enn 14 stk. 8"
Denne subwooferen er i stand til å pumpe ut 139 dB ved 22Hz! og 147dB ved40Hz.
Mvh Jan I
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Da er det vel en såkalt passiv radiator eller slavebass den store rundingen midt på. Bedre enn et hull i kassen, men koplede svingesystemer like fullt. Se langt etter en korrekt impulsrespons.
Kvantitet fremfor kvalitet, drevet av økonomer i beslutningsleddet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.755
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
........... Å kople svingesystemer kan bare ikke annet enn å ødelegge impulsresponsen.........
Sliter litt med å forstå hva du EGENTLIG skriver. Det ville være fint om du kan UTDYPE dine teorier, sammen med henvisninger til fakta-ark på nettet.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Det er nokså enkelt:
Punkt 1, sett opp differensialligningene for koplede svingesystemer, løs dem i tidsplanet, ikke frekvensplanet, plott impulsresponsene.
Punkt 2, gjør så det samme for et enkelt svingesystem. Drøft forskjellene.

Jeg venter ikke at almenpraktiserende leger forstår dette, men de som pusher subwoofere bør ta seg bryet med et lite studium i svingelære.
 
T

theStig

Gjest
Trykk-kammer er bedre enn bassrefleks på alt annet enn maks lydtrykk for kontinuerlig sinus ved og nær resonans. Å kople svingesystemer kan bare ikke annet enn å ødelegge impulsresponsen. Og musikk består av impulser.
En bassrefleks løsning kan ha like bra impulsegenskaper som et lukket system. Et lukket system er også et "svingesystem" (resonant system). Hvor bra impulsresponsen bli avhenger bla. av Q-verdien, og den kan man velge lav både i bassrefleks og lukket system.

Det er også flere andre fordeler bassrefleks har over lukkede systemer, bla. lavere forvrengning, bedre effektivitet og mindre power compression.
 
T

theStig

Gjest
Her er en liten simulering som viser at impulsrespons i høyttalere kan være et direkte resultat av frekvensrespons, og intet annet.

Begge systemer er på 200 liters volum. Driveren er en Beyma 15G50 (ref HFS-sub). Bassrefekssystemet er tunet til 23 Hz. Det lukkede systemet er equalizet 6 dB for å gi tilnærmet samme frekvensrespons som bassrefleks systemet, slik at sammenligningen skal være reell. Som man ser helt tydelig, er impulsresponsen til de to systemene så og si klin like.



 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Her har du nok brukt en veldig lav Q, lavere enn de aller aller fleste kommersielle fabrikanter får lov av sine økonomer å lage. Er det 0.5 ?
 
T

theStig

Gjest
Lavere enn 0,5. Dette er en respons som er godt tilpasset det roomgain man normalt får, og i praksis vil man få en flat respons til rundt 20 Hz i rommet.

Dette er sånn JEG lager subwoofere, og da foretrekker jeg uten å blunke bassrefleks pga alle fordelene, og jeg unngår stort sett alle ulempene også.

Hva andre gjør er jo opp til dem selv, men på generelt grunnlag vil jeg vel si at det finnes mange produkter på markedet som ikke er spesielt gjennomtenkte.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
OK, bra designkriterium det. Forstår likevel ikke responskurven din, venter en tidsforskyvning og en stigende flanke med langt under uendelig steilhet. Hvor er første del av plottet, jeg tror ikke på at lydtrykk er simultant med elektrisk impuls.
 
T

theStig

Gjest
Hva mener du med "første del av plottet" ? Det som skjer foran pulsen?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Lite intressant om placering och delning av basmoduler

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Jag gjorde en studie på just detta på 70-talet (som såsmåningom resulterade i bland annat THX-normen...), efter en diskussion med SR som avsåg förse flera av sina studior med basmoduler och aktiv delning.

Min slutsats var att 80 Hz (i förekommande fall 70 - 80 Hz) är bästa delningsfrekvens.


Orsaken till att man inte bör dela vid lägre frekvens än 70 Hz är:

1. Lägre delnigsfrekvenser än 70 Hz får till följd att sidosystemet (=toppsystemet) inte får någon signifikant avlastning/distorsionsminskning, i synnerhet inte om det är ett basreflexsystem. Tittar man på normal musiks energiinnehåll ser man nämligen att den gör anspråk på ungefär lika stora membranutslag vid alla frekvenser under 70Hz. Att använda ett basmodulsystem delat så lågt i frekvens att sidosystemet inte vinner någonting på det är ju rätt meningslöst.

2. Låga delningsfrekvenser gör att man inte kommer att kunna tillgodoräkna sig bassystemets goda stöd från sin väggnära placering, utan det ur bassynpunkt sämre placerade sidosystemet sidosystemet kommer då istället att tvingas återge en stor del av basområdet.

3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".


Att man inte bör dela högre än 80 Hz beror på flera saker, bland annat:

1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster. Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.

2. Örat hör intrinsiskt riktningar ned till ungefär 50 Hz, men i ett verkligt rum med sina reflexioner och ståendevågor kan man i praktiken bjuda på nästan en oktav ytterligare, förutsatt att bassystemet som används är extremt lågdistorderande. 100 Hz alltså. Vill man ha en signifikant undertryckning av ljudnivån vid 100 Hz måste man dela senast vid 80 Hz.

3. Delningar högre än 80 Hz klyver röstområdet, vilket gör att röstklanger kommer att vara svåra att integrera snyggt inom hela det området inom vilket man kan tänkas vilja kunna sitta och lyssna.

4. Delningar högre än 80 Hz (L/4 = drygt 1 meter) betyder allt större förkortning av våglängden - vilket gör det allt svårare att få sidosystem och basmodul att sammarbeta i alla riktningar.


Man skulle alltså kunna säga att delningar mellan 70-80 Hz är lämpliga, men ju högre inom detta intervall man lägger sig, desto högre ljudtryckskapacitet och lägre distorsion för man, så 80 Hz blir bästa valet.


Fast jag personligen brukar lägga HP-delen vid 80 Hz (-3 dB), och sedan efter bästa förmåga anpassa basdelen till detta. Lyckas man fasintegrera systemen perfekt (vilket förvisso inte alltid är önskvärt) så betyder det att basdelens LP-funktion får sin -3 dB väsentligt lägre än 80 Hz, inte sällan nedåt 65-70 Hz.

Men det är en annan fråga som lätt kanske komplicerar sammanhangen onödigt mycket.



Det kan nämnas att Tomlinson (Tom) Holman på Lucas film (ansvarig för THX-normens utformning) fick del av denna studie och fastställde enligt egen uppgift THX-delningsfrekvensen till 80Hz utan att göra några egna studier i ämnet. :wink:


Vh, iö

- - - - - - - - - - - - - -

PS. Örats "tålighet" mot grupplöptidsdistorsion, med fekvensberoendet inbakat, är ungefär 0,8/frekvensen (sekunder) mellan 10 - 1000 Hz. Den är då angivet med viss marginal förstås. Ligger grupplöptiden under detta värde så tycker vi att saker spelar i takt och snyggt.

Men (viktigt undantag): Inom området 100 - 250 Hz (sisådär) kan vi detektera en grupplöptidsdistorsion som är en bråkdel av detta. Kanske är känsligheten vid värsta frekvens (~150 Hz) hela >4 ggr högre för vissa lyssnare!

Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Hva mener du med "første del av plottet" ? Det som skjer foran pulsen?
Jeg tror ikke at lyd kommer momentant med pådrag. Jeg tror ikke på tannfeen engang. Jeg tror ikke på kurven din.
 
T

theStig

Gjest
Jeg tror ikke at lyd kommer momentant med pådrag. Jeg tror ikke på tannfeen engang. Jeg tror ikke på kurven din.
Så du tror ikke at en puls ser ut som en puls?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.022
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Nå stiller jeg sikkert et dumt spørgsmål : hvordan vil dette se ut i mit tilfelde med Kef B139 i et 217 liters transmisjonlinje kabinet ?
Findes den driver i programmet ? Sikkert ikke....
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Jo da, puls ser ut som puls, med følgende parametre (minst): delay, stigetid, halvverdibredde, oscillasjoner innen envelopen hvis Q er høy nok, decay. Her må en god del være stukket under et par stoler.
 
T

theStig

Gjest
Jo da, puls ser ut som puls, med følgende parametre (minst): delay, stigetid, halvverdibredde, decay. Her må en god del være stukket under et par stoler.
Forslår at du heller retter spørsmålet til Ingemar Johanson som har laget det aktuelle simuleringsprogrammet (LSPCad). http://www.ijdata.com/
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.755
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
Jo da, puls ser ut som puls, med følgende parametre (minst): delay, stigetid, halvverdibredde, oscillasjoner innen envelopen hvis Q er høy nok, decay. Her må en god del være stukket under et par stoler.
Det er tydelig at du har noe på "tunga"...........men hva med å heller linke til relevant informasjon som underbygger dine antydninger om manglende "bevisførsel" fra theStig?

Jeg leser at du prøver å si noe....................men er det teoretisk "flisespikkeri"? eller kan det være at dine "momenter" er uten betydning i praktisk gjennomføring?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Det er vel heller mangelen på relevant informasjon som er problemet. Det er veldig få (ingen?) produsenter som publiserer MÅLTE impulsresponsresponser (eller sprangresponser for den del), det er heller ikke lett å få oppgitt total (teoretisk eller målt ) Q-faktor. Derimot oppgir alle produsenter frekvensspektra, som kan være så mangt. Ja jeg vet at hvis alt er lineært, og en har fase- og amplituderespons så kan en beregne impulsresponsen, men hvorfor ikke oppgi den. Svaret er selvsagt at den ville vist at det er bare grøt, det er ikke mange som designer med Q godt under 0.5 som Stig, det er jo helt eksemplarisk. Med en mer typisk Q som brukes kommersielt er det nok ingen fabrikant som tjener på å vise impulsresponsen.

Skulle vi ikke alle begynne å kreve impulsresponsen oppgitt, jeg har sett noen få, og de aller fleste var fæle.
 

Claus

Medlem
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Har akkurat anskaffet Epos ELS3 med ELS sub.

Suben er av trykkammertype, 10' element og 300W klasse D forsterker, fasejustering, high-pass og low-pass filter. Gir tilnærmet flat respons ned til 20hz.

Denne koster snaue 6000,-

Har hørt endel suber, hovedsakleig med "lufting" og de har ikke vært i nærheten av farten, definisjonen, samt generell basskvalitet.

Bassen integreres 100% sømløst med stativerne og gir et meget troverdig helhetsinntrykk.

Tror trådstarter, som jeg, kunne fått stor glede av denne.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Das Stimmt Claus.
Trykkammer suber er også etter min erfaring mye raskere,strammere og generelt"finere".Spesielt til musikk.
På film blir kriteriene litt andre.Da er vi mere over på kvantitet kontra kvalitet,som er letter å finne med en air-flow sub.---
 
T

theStig

Gjest
Sunfire er en trykk-kammer sub.... Synes dere den er bra?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Sunfire bruker passiv radiator.

Ok. Jeg ser at de har modeller med kun ett element også. Min kunnskap omkring Sunfire var nok foreldet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sunfire er en trykk-kammer sub.... Synes dere den er bra?
Nei, de låter jammen dårlig imho...  :D
Ellers hjertens enig med ånden til theStig her; det går ikke an å generalisere å si at det ene prinsippet konsekvent er bedre enn det andre.

Er rørforsterkere bedre enn transistorforsterkere? Er runde høyttalere bedre enn firkantede? Låter det best når diskanten er montert over eller under mellomtonen...? Umulig å si noe på så generelt grunnlag.

Mvh Vidar P
 
T

theStig

Gjest
Jøss, er vi enige om noe Vidar?! Dette bør feires... med litt andebryst og en flaske Ripasso eller noe annet helt enkelt kanskje. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jøss, er vi enige om noe Vidar?! Dette bør feires... med litt andebryst og en flaske Ripasso eller noe annet helt enkelt kanskje. :)
Er mye enig med deg jeg, theStig. Jeg vræler bare når jeg er uenig; i andre fall kan du se på det som stilltiende samtykke :D

Hva angår ripasso; fikk du smakt Tommassi's tro..?

Mvh Vidar P
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Selfølgelig går det an å si at det ene er bedre enn det andre.Det koker ned til det som alt bunner ut i.........Personlig smak.
All mulige kurver og grafer kan ikke gjøre bot på at min erfaring er at trykkammer suber har en generell bedre lydkvalitet og er lettere å integrere i ett rom.

Jeg sier ikke at dette er det endelige fasitsvar,det er min mening og erfaring ut ifra personlig smak.....

Kan jeg få lov til å mene det The Stig og Vidar P....??
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.755
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
Schumacher's Standard er herved erklært for åpnet. Den dagen "personlig smak" skal defineres som allmen standard...................må vi ha flere menn i hvite frakker.

Det er en annen kar i frakk som til og med har egne lover: "Fantomet sier........."

Anarki har aldri vært positivt i stort format.
 
T

theStig

Gjest
Er mye enig med deg jeg, theStig. Jeg vræler bare når jeg er uenig; i andre fall kan du se på det som stilltiende samtykke  :D

Hva angår ripasso; fikk du smakt Tommassi's tro..?

Mvh Vidar P
Hyggelig det Vidar. Og Tommassi ripassoen var jævlig god, for å si det enkelt.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Flageborg.....

Er ditt intellekt på det nivået du her demonstrerer,eller misforstår du med vilje...????

Les en gang til å se at min personlige smak er at trykkammer-suber er generelt best.
Det er MIN PERSONLIGE mening,og derfor er det min rett til å hevde at det ene er bedre enn det andre,i dette tilfellet trykkammer suber kontra air-flow suber.Om du er uenig i min smak så har du all rett til det.
Bare du respekterer mitt syn på en detalj som dette.
Og hvis du påstår at jeg er an anarkist fordi jeg har en annen mening enn deg om en sak så er det ikke jeg som har problemer...
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med forbehold om at jeg ikke har lest alle innleggene over grundig så mener jeg å hevde at jeg ville latt fronthøyttalerne tatt så mye av bassen som mulig og ikke motsatt. Dette gjelder selvfølgelig hvis det er brukbar kvalitet på disse fronthøyttalerne.

Noe av grunnen til at vi er i stand til å høre subwooferens plassering skyldes nettopp at delingen ikke er tvert av men gjøres av et lavpass filter som demper høyere frekvenser i et antall dB pr. oktav, f.eks 18 eller 24. Deler man på 75 Hz så vil frekvenser på 150 fortsatt "bare" være dempet ca 40-50 dB og altså fullt ut hørbare og retningsbestembare. Dess lavere delefrekvensen er, dess mindre slik hørbar lyd vil slippe igjennom.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Som trådstarter vil jeg hive meg på debatten igjen til tross for at emnet har utartet seg til noen personlige feider og "tåkete" innspill!
For meg virker det fornuftig som aodioslave sier, hvis jeg forstår riktig. Man er stort sett fornøyd med bassen i hovedhøyttalerne, men lar subben hjelpe til nedover.
jeg har ikke fått tak i noen subwoofer enda, men heller til at en REL Quake,trykkammer, fortsatt er det som virker som det mest fornuftige i mitt oppsett.
Det er vel ikke så lenge før det er handlet en sub tenker jeg. Det har vært mange bra innspill i dette spørsmålet jeg slengte ut!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som trådstarter vil jeg hive meg på debatten igjen til tross for at emnet har utartet seg til noen personlige feider og "tåkete" innspill!
For meg virker det fornuftig som aodioslave sier, hvis jeg forstår riktig. Man er stort sett fornøyd med bassen i hovedhøyttalerne, men lar subben hjelpe til nedover.
jeg har ikke fått tak i noen subwoofer enda, men heller til at en REL Quake,trykkammer, fortsatt er det som virker som det mest fornuftige i mitt oppsett.
Det er vel ikke så lenge før det er handlet en sub tenker jeg. Det har vært mange bra innspill i dette spørsmålet jeg slengte ut!!
Hører du på REL, så merk deg at ST-serien er jevnt over er mer egnet til hifi-anlegg med belegg for tittelen...

Mvh Vidar P
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Ja, det ble en rimelig sub av typen Audio Pro med 6,5 tommers bass, kjøpt hos JFS Sound System i Drammen.
John som driver den lille koselige butikken var av den sjeldne sorten i bransjen som lyttet til mine meninger og hadde ikke et snev av arroganse; med andre ord: et riktig trivelig sted!!
Den er koblet opp med selvfølgelig en smule skepsis etter at jeg kastet inn spørsmålet om sub.
Jeg har hørt gjennom endel musikk, og konklusjonen så langt er at suben fra Audio Pro til skarve 2K ga meg den
virkningen jeg var på jakt etter!
Jeg har selvfølgelig ikke hatt anledning til å sammenligne med mer påkostede suber, men det var egentlig ganske artig at en rimelig løsning spilte så bra som det gjorde.
Jeg har satt delefrekvensen på laveste nivå som var 50Hz og heller ikke satt nivået noe særlig høyt på suben.
Dette spiller etter min oppfatning meget bra sammen med Krixene, som jeg føler får den avlastningen de skal ha.
 
Topp Bunn