Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Verste er at jeg tror interne uenigheter i FrP ville blitt enda mer uhåndterlige om de satt alene i en flertallsregjering. Nå vil de til enhver tid kunne forklare seg med uenigheter og forhandlinger med regjeringspartnerne.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.187
    Torget vurderinger
    4
    Hvis Erna bærer staur like samlet som den karen så blir det en stødig regjering.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Verste er at jeg tror interne uenigheter i FrP ville blitt enda mer uhåndterlige om de satt alene i en flertallsregjering. Nå vil de til enhver tid kunne forklare seg med uenigheter og forhandlinger med regjeringspartnerne.
    For en tid tilbake så trodde jeg faktisk at Siv så smått begynte å få en slags kontroll på de løse innad men det var nok bare et synsbedrag, etterhvert så har man jo skjønt at hun ikke har kontrol på seg selv engang.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.339
    Kan vi begynne å ane en regjering uten FrP? Det virker som det koker litt innad i partiet og det er flere fløyer der. Mulig de må ta et nytt møte på Bolkesjø.

V

vredensgnag

Gjest
    Det ble oppstyr da Riksrevisjonen meldte at den skulle gjennomføre en gjennomgang av NRKs etiske vurderinger i sitt programarbeid, og med rette. Slikt skal ikke Riksrevisjonen legge seg opp i.

Her ligger det noen hunder begravet, og vi kommer til å få høre mye rart om beveggrunnene bak. Sjef for Riksrevisjonen, Jørgen Kosmo, har helt klart ikke vært orientert om tiltaket, og har enda ikke uttalt seg. Riksrevisjonen tar nå selvkritikk, og beklager hva som skjedde - og det var ikke lite:

- For man har sendt henvendelser til redaktører/sjefer for TV2, SVT, o.a., for å få vite hvordan disse håndterer området, for å samle inn et erfaringsgrunnlag når man skulle ta for seg NRK. Både SVT og TV2 meldte "what the flying fuck?" Ansvarlig i TV2 trodde det var noen som spøkte med ham.
    - De i Riksrevisjonen som stod bak dette visste ikke en gang at Per Kokkvold er gått av som leder for Norsk Presseforbund - Kjersti Løken Stavrum har overtatt. Så Kokkvold fikk henvendelse om å bistå. Begge forstod ingenting.

Velkommen til "etter valget," nå skulle Arbeiderpartiets Rikskringkasting tas. Her får vi garantert høre om løs kanon på dekk - mer interessant er å lese kommentartråder om saken, spesielt i Aftenposten, der høyrepopulistene først frådet av glede, og nå fråder av sinne.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Hørte en debatt på Dagsnytt 18 her en kveld med en rep. fra RR, flaut er vel et ord som raskt melder seg..

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.187
    Torget vurderinger
    4
    Her ligger det noen hunder begravet, og vi kommer til å få høre mye rart om beveggrunnene bak. Sjef for Riksrevisjonen, Jørgen Kosmo, har helt klart ikke vært orientert om tiltaket, og har enda ikke uttalt seg. Riksrevisjonen tar nå selvkritikk, og beklager hva som skjedde - og det var ikke lite:

- For man har sendt henvendelser til redaktører/sjefer for TV2, SVT, o.a., for å få vite hvordan disse håndterer området, for å samle inn et erfaringsgrunnlag når man skulle ta for seg NRK. Både SVT og TV2 meldte "what the flying fuck?" Ansvarlig i TV2 trodde det var noen som spøkte med ham.
    - De i Riksrevisjonen som stod bak dette visste ikke en gang at Per Kokkvold er gått av som leder for Norsk Presseforbund - Kjersti Løken Stavrum har overtatt. Så Kokkvold fikk henvendelse om å bistå. Begge forstod ingenting.
    Kan vi vente et utvalg som skal føre tilsyn med Riksrevisjonen ?
    :rolleyes:

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

Kan vi vente et utvalg som skal føre tilsyn med Riksrevisjonen ?
    :rolleyes:
    Det der er alltid like interessant; hvem kontrollerer kontrolløren..

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    he he, dette er så gøy, man kan se frustrasjonen i mange av postene her fordi de rød/grønne tapte valget.

Bare fortsett og gjør dagene mine en fornøyelse i tiden fremover.

S

Slubbert

Gjest
    Det kommer ganske godt for en dag hvor skinnhellig mange rødes demokratiske sinnelag er, ja.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    he he, dette er så gøy, man kan se frustrasjonen i mange av postene her fordi de rød/grønne tapte valget.

Bare fortsett og gjør dagene mine en fornøyelse i tiden fremover.
    Du får kose deg mens du kan, det vil gå over..:)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Synes det er litt trist å bivåne alt slarvet rundt en potensiell regjering som INGEN vet noe om, ettersom den ikke en gang eksisterer. Jeg foreslår at man venter til den kommende regjering begynner å utøve politikk; det er uansett lite som tyder på at den skal endre verden nevneverdig. Syting antar jeg vi kommer til få også i fortsetningen, men denne gang får vi nye sytere. Jeg tror ikke de blir mye bedre enn de foregående, de heller. Og sånn går nu dagan.
    Gleder meg til regjeringen legger fram sitt grunnlag, slik at vi får se hva vi har med å gjøre. Det blir sikkert nok å diskutere også i fortsetningen! :)

Honkey

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Synes det er litt trist å bivåne alt slarvet rundt en potensiell regjering som INGEN vet noe om, ettersom den ikke en gang eksisterer. Jeg foreslår at man venter til den kommende regjering begynner å utøve politikk; det er uansett lite som tyder på at den skal endre verden nevneverdig. Syting antar jeg vi kommer til få også i fortsetningen, men denne gang får vi nye sytere. Jeg tror ikke de blir mye bedre enn de foregående, de heller. Og sånn går nu dagan.
    Gleder meg til regjeringen legger fram sitt grunnlag, slik at vi får se hva vi har med å gjøre. Det blir sikkert nok å diskutere også i fortsetningen! :)

Honkey
    Prosessen frem mot en ny regjering er like interessant som det å regjere synes noen av oss. Dessuten så er det faktisk mer gøy enn syting, det er bare noen som ikke skjønner det.:)

F.eks. så er vil det være interessant å se hvordan FrP, som etter sigende er så og si like KrF, takler denne...

http://www.nrk.no/valg2013/hareide-vil-kjempe-for-asylbarna-1.11243094

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Å, så det er best å ikke diskutere hva som foregår, og bare avvente beslutningen fra oven? Sludder, Honkey.
    Dette er faktisk meget interessant. Frp er invitert inn i varmen av Høyre, Venstre har lagt igjen miljøsjelen sin og vil måtte gi avkall på sin holdning til det multikulturelle, og KrFs grunnfjell skal smadres, for at denne koalisjonen skal være virksom. Og så skal man ikke diskutere det?

Det som er av medier, politiske miljøer, statsvitenskapelige kretser og politisk interesserte i Norge diskuterer det heftig, og det syns jeg langt fra er trist, det er klokt. F.eks. har dette avfødt en rekke artikler om hvordan en regjering blir til, noe som mange har villet ha flere opplysninger om.
    Når Hareide melder dette, i Politisk kvarter, så signaliserer han at han ønsker en sentrum/H regjering, med tre partier, uten Frp. Skal vi sitte og vente på utfallet, eller skal vi diskutere det selv?

Skjermbilde 2013-09-16 kl. 11.32.23.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Om 22 minutter setter disse 12 seg til bordet, for å sondere om de er i stand til å lage et forhandlingsgrunnlag.
    Interessant å se hvem de ulike partiene har sendt:

Fra Høyre møter leder Erna Solberg og nestlederne Jan Tore Sanner og Bent Høie. Fra Frp kommer leder Siv Jensen og nestlederne Per Sandberg og Ketil Solvik-Olsen.
    Fra sentrumspartiene kommer leder Knut Arild Hareide, nestleder Dagrun Eriksen og parlamentarisk leder Hans Olav Syversen fra KrF, og fra Venstre møter leder Trine Skei Grande og nestlederne Terje Breivik og Ola Elvestuen.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Flue, jeg skulle ønske jeg kunne være en flue...

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Honkey
    Meget bra skrevet og jeg er helt enig.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Dabladet har vel ihvertfall 2-3 innlegg hver dag hvor dårlig det vil gå med landet i den nye regjeringen, men dette her er direkte skammelig.

Kan bli Ernas Soria Moria - nyheter - Dagbladet.no

Bruker bilde av tyske soldater fra 1940 og et brennende Klekken hotell, det bekrefter jo det folk har sagt i mange år at den såkalte frie pressen er blodrødt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Dette demokratiet dere snakker så varmt om vil ikke ha diskusjoner? Skremmende...Remoten er glad i knebling og sensur, det vet vi. Synes den Vredenske gnageren sa det bra her tidligere; du er en racer til å jobbe imot det du er for.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Frp er en fisk. Nei, en fugl. Nei, en mordersnegle. Nei, en unik, norsk ørn. Nei, en helt gjennomsnittlig terrier. Eller noe.

Et høyrepopulistisk parti er de, okke som. Selv om det ikke passer Erna og Trine at de kalles ved sitt rette navn, siden de har valgt å dele seng med de.

Høyrefaunaen

Meget god artikkel.
    Er du sikker på at de ikke er en døgnflue? Det håper ihvertfall jeg.
    R

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Dette demokratiet dere snakker så varmt om vil ikke ha diskusjoner? Skremmende...Remoten er glad i knebling og sensur, det vet vi. Synes den Vredenske gnageren sa det bra her tidligere; du er en racer til å jobbe imot det du er for.
    Det er ikke diskusjon lenger når de dagelig har flere innlegg som hamrer løs på H/FRP og det til og med før de har startet forhandlinger. Jeg har synes det har vært morsomt fordi de virker som veldige dårlige tapere, men grensen er nådd når de begynner å bruke tyske soldater fra innvasjonen i 1940.

Man må også huske på at Hanna Kvarnmo den store dronningen i SV sin historie tjente frivellig under NS på østfronten i 40- årene.

Jeg er for den frie pressen og ikke slik det er nå, er det ikke pressen som selv går ut og sier at vi er nøytrale og nyheter er viktigst, alt er politisk styrt og drittaviser som Dagbladet bør ikke lenge være sett på journalisme men heller sammenliknes med avisen Blitz huset gir ut.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jøss. Hjelpe meg.

"Man argumenterer ikke mot en uvitende mann." Gammelt ordtak.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.655
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har man trekt "pressen er urettferdige mot oss" kortet allerede?

V

vredensgnag

Gjest
    Pass på blodtrykket.
    Om du leser kommentartråder o.a. finner man mye rart, fra alle kanter og avskygninger. Slik er det - om blodtrykket går i taket fordi man leser noe man misliker, så er det best å la være å gå i aviser, eller kikke på kommentartråder.
    Ellers tror jeg det kan være en idé å lese den artikkelen som ga utblåsning. Høyre har reservert fem hoteller i Oslo, for å avlede pressen. Dagbladet har kommentert hva som har foregått på ulike samlingssteder. (De er på Nydalen).

Selv syns jeg de godt kunne spart seg det bildet - men desken vil vel ha klikk.

Det er ingen som "hamrer løs" på H og Frp. Det diskuteres bare hvordan i hule helvete man skal klare å komme frem til en regjeringserklæring som tilfredsstiller fire partier som tross alt ikke akkurat har overlapp når det gjelder hjertesaker.

At vi er i denne situasjonen skyldes kun to ting:

1. Frp fikk ikke nok stemmer. Hadde de fått like stor oppslutning som sist, og sentrumspartiene like liten, så ville det blitt en blå/blå regjering.

2. Sentrumspartiene fikk for få stemmer. Hadde de fått flere, så ville det blitt en H/sentrumsregjering.

Nå må man klare det kunststykket å finne felles grunnlag for en regjering ingen av dem egentlig vil ha, og det er det spennende å følge.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir det nye gardiner i statsministerboligen? Spenningen er helt ulidelig!
    Ernas ektemann ville ha ut "sofaen til Jens," men det må han ta opp med Statsbygg, siden det er de og arkitekten som har plassert den der.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jøss. Hjelpe meg.

Her har du litt informasjon om dronningen i SV Hanna Kvanmo, hun som var lederen i det partiet som mange av dagens journalister var eller er medlem av i dag, de samme menneskene som prøver å fremme FRP velgere som rasister.

UTROP! | Avisen der DU skriver artiklene!

Et av tingene som kommer frem er at hun satt og oversatte hva torturerte nordmenn sa i avhør, og denne politiske siden har nå klart å snu det til at det er FRP velgere som er nazistene, alt dette har de klart pga det som kalles den 4 statsmakt.

V

vredensgnag

Gjest
    Jøss. Hjelpe meg.

Her har du litt informasjon om dronningen i SV Hanna Kvanmo, hun som var lederen i det partiet som mange av dagens journalister var eller er medlem av i dag, de samme menneskene som prøver å fremme FRP velgere som rasister.

Et av tingene som kommer frem er at hun satt og oversatte hva torturerte nordmenn sa i avhør, og denne politiske siden har nå klart å snu det til at det er FRP velgere som er nazistene, alt dette har de klart pga det som kalles den 4 statsmakt.
    Du er jo rabiat på villspor, Fjernkontrollet.
    Om noe hadde hun nok av motstandere i SV, som utenfor. Hun ble dømt for landssvik fordi hun som 18-åring dro i Røde Kors tjeneste til Østfronten. Det internasjonale røde kors protesterte da hun ble anklaget etter krigen, fordi man mente at slikt personale var nøytralt, og tjenestegjorde for begge sider. Høyesterett avgjorde at hun ikke skulle sone, pga av disse kjensgjerningene.

Dessutan kjem Egil Ulateig med bok om frontsystrene, som vart så dårleg behandla etter krigen. Ein god del av dei var sjukepleiarar tilknytte Raudekrossen. Dei melde seg for å pleia både ven og fiende under krigen, men då dei kom tilbake fekk dei gjennomsnittsstraffer på to års fengsel. Det var mange av dei, truleg fleire hundre. Hanna Kvanmo var ei av dei.
    Hva du har klart å koke opp av konspirasjonsteorier bør du snart forsøke å stå til rette for, før du sprer dem. (Jeg ville ikke satset på en nettside som har som overskrift HannE Kvanmo.)

Jeg er gammel nok til å huske Kvanmo. Stein Ørnhøi sa om henne at hun er den eneste av våre rikspolitikere som har kjempet seg opp fra total fattigdom, og hun må ha vært slagkraftig i argumenter og resonnement - for sant å si hadde hun ikke utseendet med seg.
    Da landssviksdommen kom frem var hun meget åpenhjertig om den - men hun var altså ikke medlem i NS, hun meldte seg som frontsøster i Røde kors.
    Dag og Tid

Jeg har aldri selv stemt på SV, men ditt blinde hat til partiet får meg til å begynne å syns synd på dem. Kan du ikke i det minste bruke fakta? Det er nok å ta av.

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jøss. Hjelpe meg.

(Jeg ville ikke satset på en nettside som har som overskrift HannE Kvanmo.)
    ;)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jøss. Hjelpe meg.

Du er jo rabiat på villspor, Fjernkontrollet.
    Om noe hadde hun nok av motstandere i SV, som utenfor. Hun ble dømt for landssvik fordi hun som 18-åring dro i Røde Kors tjeneste til Østfronten. Det internasjonale røde kors protesterte da hun ble anklaget etter krigen, fordi man mente at slikt personale var nøytralt, og tjenestegjorde for begge sider.

Dessutan kjem Egil Ulateig med bok om frontsystrene, som vart så dårleg behandla etter krigen. Ein god del av dei var sjukepleiarar tilknytte Raudekrossen. Dei melde seg for å pleia både ven og fiende under krigen, men då dei kom tilbake fekk dei gjennomsnittsstraffer på to års fengsel. Det var mange av dei, truleg fleire hundre. Hanna Kvanmo var ei av dei.
    Hva du har klart å koke opp av konspirasjonsteorier bør du snart forsøke å stå til rette for, før du sprer dem.

Jeg er gammel nok til å huske Kvanmo. Stein Ørnhøi sa om henne at hun er den eneste av våre rikspolitikere som har kjempet seg opp fra total fattigdom, og hun må ha vært slagkraftig i argumenter og resonnement - for sant å si hadde hun ikke utseendet med seg.
    Da landssviksdommen kom frem var hun meget åpenhjertig om den - men hun var altså ikke medlem i NS, hun meldte seg som frontsøster i Røde kors.
    Dag og Tid

Jeg har aldri selv stemt på SV, men ditt blinde hat til partiet får meg til å begynne å syns synd på dem. Kan du ikke i det minste bruke fakta? Det er nok å ta av.
    Konspirasjonsteori?

Her er det en annen SF/SV politiker som selv sier at han og Hanna var medlem i NS, det er fra hans egen munn, han husker ikke om han skjøt den personen han ble dømt for.

- Frp forfalsker historien - Nyheter - Drammens Tidende

Dette er også hans egne ord:

Jeg var ikke klar over styrken en slik sak kunne få, og simpelheten i å utnytte meg på den måten. Men støtten i partiet har jeg aldri opplevd maken til, sier Hansen, som fikk i oppdrag av partilederen å ta seg av Hanna Kvanmo da det ble kjent at også hun hadde en NS-fortid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn