Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    V er også et miniparti.
    Javisst, men ett av minipartiene V og KrF behøves for å få en flertallsregjering dominert av H/FrP, enten man liker det eller ei.
    Hvorfor man skal gjøre 4-parti-diskusjonen til mer enn en pliktøvelse før man står igjen med 3 partier (eller 1 eller 2 for den saks skyld, og dermed en mindretallsregjering) er fullstendig uforståelig for meg.

Edit: Jo mer en regjering spriker, desto dårligere fungerer den og desto raskere bryter den sammen. Å hive inn et ekstra parti for å vise borgerlig samhold er parodisk.
    Enig i det. Samtidig har V og KrF nytte av hverandre og går muligens ikke i regjering alene. Frem til nå ha de i alle fall stått sammen, så får vi se om det eventuelt bryter opp nå som en sentrumsregjering med H er lite sansynlig.

For H og FrP er det vanskelig å se en fordel å ha med begge. Da skulle man tro det er bedre å forhandle fra sak til sak i en mindretallsregjering.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    V er også et miniparti.
    Javisst, men ett av minipartiene V og KrF behøves for å få en flertallsregjering dominert av H/FrP, enten man liker det eller ei.
    Hvorfor man skal gjøre 4-parti-diskusjonen til mer enn en pliktøvelse før man står igjen med 3 partier (eller 1 eller 2 for den saks skyld, og dermed en mindretallsregjering) er fullstendig uforståelig for meg.

Edit: Jo mer en regjering spriker, desto dårligere fungerer den og desto raskere bryter den sammen. Å hive inn et ekstra parti for å vise borgerlig samhold er parodisk.
    Enig i det. Samtidig har V og KrF nytte av hverandre og går muligens ikke i regjering alene. Frem til nå ha de i alle fall stått sammen, så får vi se om det eventuelt bryter opp nå som en sentrumsregjering med H er lite sansynlig.

For H og FrP er det vanskelig å se en fordel å ha med begge. Da skulle man tro det er bedre å forhandle fra sak til sak i en mindretallsregjering.
    Venstre presses nok nettopp med det fra H og FrP: Om dere ikke godtar at KrF er ute og gulrøttene vi gir dere blir det en H/FrP-regjering som søker støtte hos lavest-bydende fra sak til sak.

V

vredensgnag

Gjest
    V er blitt reddet på gravkanten. Sist fikk de to utjevningsmandater, denne gang kom de inn over sperregrensen og sitter med 9 mandater. Partiet må spørre seg hva det vil koste å gå med på Frps holdning til global oppvarming og utbygging i sensitivt miljø. Lider de samme skjebne som SV etter noen år, spesielt nå som MDG står klare til å plukke opp stemmer?

Det er ingen lett regjeringskabal, dette. Og den er slett ikke opplagt. Bare tenk på krangelen mellom Krf og Frp når det gjelder norsk bistand. Dette er Krfs store stolthet, Bondeviks bauta, og Frp kunne tenke seg å slette hver krone i bistand. (Det var Krf som skjøv norsk bistand over 1% av BNP.)

EDIT: Og verdt å huske at SV/Sp satt i regjering med ett stort parti. V og Krf skal sitte med to som er betydelig større enn dem.
    SV hadde 12,5% av stemmene i valget i 2001, og fikk så lyst til å sitte i regjering i 2005.

Det blir veldig spennende å følge dette.

Sist redigert:

Stenna

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem - din analyse er på syre.

H har et meget konkret handlingsprogram fremover, og vet partiet vil få best støtte til dette fra Frp. Å utvanne dette handlingsprogrammet for syns skyld er dårlig politikk. Har forresten radioen på, og Erna meldte nettopp at hun holdt muligheten åpen for ulike partikombinasjoner i regjeringen.
    Med hennes ord skal de nå kartlegge hva slags samarbeidsgrunnlag de har, og hvor skoen trykker.
    Og så skal de hestehandle til de blør. Kommer til å ta uker, så vi kan være godt tålmodige.

Men en 4-partiregjering har jeg liten tro på. Du bør kanskje ta en kikk på partiprogrammene til disse borgerlige?
    På syre?
    Analysen hans er slettes ikke så dum, litt grove trekk, alt er ikke med, men slettes ikke usannsynlig.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Oljeborring i Lofoten droppet? Særlig.
    Vent å se! Om ikke droppet så i alle fall lagt på is hele 4-års perioden. Nett som med EU.

Det er nøkkelen til å kjøpe Venstre.

Men står de utenfor regjeringen så kommer Lofoten til å bygges ut...

Venstre har ikke noe valg.. de må med i regjering og de må gå med på mye rart i bytte.

Og Krf kan dele æren ved at det ikke blir noen utbygging nå.

... selv Frp kan få miljøkred om de gir i denne saken, og det er ingen fanesak for dem hva som skjer der oppe i "sameland" uansett.
    What I said:

Setter noen spesidaler på at Siv Jensen finner ut at det ikke er fullt så enkelt å radikalt forandre Norge som hun gir inntrykk av at hun har planer om.

Litt spennende nå om KRF og V rotter seg sammen og sier "begge eller ingen" siden de har en viss risiko for å bli veldig lillebror alene.

Og så finner vi nok ut om det virkelig har rablet for Carl I. eller om han bare gjør sitt ytterste for å gi inntrykk av det.
    Det spørs om Krf og V går inn i regjering. Stanghelle mener de vil finne det bedre å være samarbeidspartnere utenfor.
    Hareide høres rimelig klar ut, han. Men han er nok klar til å kjøpslå om hestene, bare han får solgt noen av de gamle økene sine.

En ting jeg legger merke til er at Lofoten, Vesterålen og Senja blir den store brekkstanga i miljøpolitikken. Faktum er at utenfor Finnmark så har man igjen gjort store funn ca. 31 mil nord for Hammerfest. Det finnes mer Olje og gass her oppe, som man heller kan kaste seg over uten at noen av partiene vil forblø.
    Miljø alibiet er vel i varetatt. V og Krf kan triumfere i Lofoten, Vesterålen og Senja, men kan glatt kjøpeslå om Brantshavet. Her må de gå med på H og Frp sine krav på andre områder.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Siv kommer til å skremme liv-skiten ut av Knut-Arild på kammerset, bare hun får blitt litt varm i trøya. Kan allerede se galskapen i øynene hennes. Dette blir råere enn Karl & Co. Gud hjelpe meg.
    Er det fortsatt billige hus i Sverige?

V

vredensgnag

Gjest
    Hmmm... den ellers så frittalende Hoksrud er litt tilbakeholden. Lokalavisen pleier å være mer positiv enn dette.
    Tror på Frp i regjering | pd.no
    – For mitt vedkommende ser jeg jo at bomfinansierte veier er en utfordring, og at det kan by på vanskeligheter å få fjernet alle bomstasjonene sånn med en gang. Men det finnes gode løsninger for samferdsel som vi faktisk er enige om alle sammen også, og de kan vi bygge videre på, sier Hoksrud.

;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hoksrud er vel en av de mer sympatiske personlighetene i partiet, rene charmtrollet sammenlignet med Per Sandberg, og Madam Mim, men han blir ingen minister. Han blir veiet og funnet for lett.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Hadde ventet dette, kanskje ikke allerede dagen etter men det kan bli noen folk som har stemt det de har stemt som etterhvert kan sitte med en flau smak i munnen...

NHO krever at ny regjering endrer arbeidsmilj�loven - nyheter - Dagbladet.no

"Den viktigste endringen hun ønsker seg, er at det åpnes for mer gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, det vil si at man kan jobbe lengre dager i perioder uten å få overtidsbetaling, og at man i stedet blir kompensert med mer fritid i andre perioder."

Sannsynligvis når det passer arbeidsgiver..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser med glede at Sveinung Rotevatn er inne fra Sogn og Fjordande. Dette er en av de mest lovende unge politikere vi har i Norge nå.

Det hadde vært konge om han ble vår nye kulturminister, men det er vel ikke utsikter for det riktig ennå.

V

vredensgnag

Gjest
    Ser med glede at Sveinung Rotevatn er inne fra Sogn og Fjordande. Dette er en av de mest lovende unge politikere vi har i Norge nå.

Det hadde vært konge om han ble vår nye kulturminister, men det er vel ikke utsikter for det riktig ennå.
    Her har du ham: Olemic Thommessen - Wikipedia

@Jim - du skal se det blir så bra, så. Norsk høyreside har alltid visst hva som er best for arbeiderne.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

@Jim - du skal se det blir så bra, så. Norsk høyreside har alltid visst hva som er best for arbeiderne.
    Nja, vi får se. Ettermæle er viktig så at det kommer forandringer det tror jeg. Men at folk skal begynne å jobbe overtid uten kompesasjon når det passer arbeidsgiver tror jeg også sitter langt inne, det blir i så tilfelle ikke uten kamp. Da skal LO medlemmer som har stemt blått kjempe mot forandringene. Artig det også.

G

Gjestemedlem

Gjest

Her har du ham: Olemic Thommessen - Wikipedia

Han er nok en kandidat, sikkert noen Krf kan omfavne i alle sin tannløse kjedsommelighet. Noe mer dørgende nitriste enn en konservativ, familievennlig advokat fra Høyre med hang til litt teater og opera som kulturminister kan jeg knapt se for meg.

Det vil bli en nitrist dag for Norge og det er vel kun på Kalfaret og i Hollywood dette vil frembringe jubel og optimisme.

..

Men det kan jo bli enda verre, om Krf graver frem en eller annen bedehusgjenger eller om Frp får departementet og henvender seg til Adecco for å finne en høvelig kandidat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er veldig spent på denne:

200-kronersgrensa

Du må betale moms og eventuell toll på varer du kjøper over nettet om prislappen havner over 200 kroner. Beløpet ble fastsatt på 70-tallet, og har ikke endret seg siden. Hvis produkter solgt i Norge ilegges moms, mens produkter fra utenlandske nettbutikker slipper momsen så lenge varene koster mindre enn tusen kroner, får sistnevnte et åpenbart konkurransefortrinn.

Men grensen skaper frustrasjon blant en del norske netthandelkunder, som må holde kjøpesummen nede for å unngå høye ekstrautgifter. De blir ikke mindre frustrert av at 200 kroner i 1975 tilsvarer 970 kroner i dag.

Høyre vil heve denne grensen til 1.000 kroner. Partiet har programfestet i perioden 2009 til 2013 at de ønsker å gjøre det enklere for nordmenn å handle på utenlandske nettbutikker. Tidligere har de både vært for og mot å heve grensen.

– Høyre mener dagens 200 kroners-grense er for lav og skaper unødvendig mye arbeid og byråkrati, har medlem av finanskomiteen Arve Kambe i Høyre sagt til DinSide.
    Dette har Høyre lovet deg | ABC Nyheter

Håper ikke det er noe som blir forhandlet bort. Det kan bli gode nyheter for musikkinteresserte. Nå kan man kjøpe en samler eller en boks, en kilo ost, en TV-sesong eller mindre hifikomponenter, klær, sko og andre rimelige varer uten å måtte betale fortollingsgebyrer og MVA på import.

Det blir en gledens dag om dette blir realiteter, men partier har lovet og løget før om dette ... så ingen gleder på forskudd.

S

Slubbert

Gjest

Rotevatn kunne blitt liberaliseringsminister, for hjelpes, det trengs. Da må de imidlertid kvitte seg med KrF-hemskoen. Jeg håper at Rotevatn etterhvert blir ny partileder i Venstre og staker ut en ny kurs for partiet (eller en kurs overhodet, er vel mer riktig å si). Da skal jeg begynne å stemme på dem igjen.

G

Gjestemedlem

Gjest

Rotevatn kunne blitt liberaliseringsminister, for hjelpes, det trengs. Da må de imidlertid kvitte seg med KrF-hemskoen. Jeg håper at Rotevatn etterhvert blir ny partileder i Venstre og staker ut en ny kurs for partiet (eller en kurs overhodet, er vel mer riktig å si). Da skal jeg begynne å stemme på dem igjen.
    Ja det er håpet for fremtiden. Grande har samlet oppslutning og vært ivrig og alt det der, men hun har ikke et liberalt hjerte og er tydeligvis villig til å skusle bort alt det gode partiet står for med å binde seg fast til Krf. Hva er poenget med et Venstre uten noen av de liberale sakene? Noe grønn uvesentlig symbolpolitikk veier aldri opp for dette.

Kanskje det vil bli bedre om Høyre og Frp danner regjering alene, da kan det i det minste være muligheter for å finne flertall i Stortinget for liberale saker. Jeg går ut i fra at ikke Grande føler seg forpliktet til å stemme med Krf i alle saker der også :/

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er veldig spent på denne:

200-kronersgrensa

Du må betale moms og eventuell toll på varer du kjøper over nettet om prislappen havner over 200 kroner. Beløpet ble fastsatt på 70-tallet, og har ikke endret seg siden. Hvis produkter solgt i Norge ilegges moms, mens produkter fra utenlandske nettbutikker slipper momsen så lenge varene koster mindre enn tusen kroner, får sistnevnte et åpenbart konkurransefortrinn.

Men grensen skaper frustrasjon blant en del norske netthandelkunder, som må holde kjøpesummen nede for å unngå høye ekstrautgifter. De blir ikke mindre frustrert av at 200 kroner i 1975 tilsvarer 970 kroner i dag.

Høyre vil heve denne grensen til 1.000 kroner. Partiet har programfestet i perioden 2009 til 2013 at de ønsker å gjøre det enklere for nordmenn å handle på utenlandske nettbutikker. Tidligere har de både vært for og mot å heve grensen.

– Høyre mener dagens 200 kroners-grense er for lav og skaper unødvendig mye arbeid og byråkrati, har medlem av finanskomiteen Arve Kambe i Høyre sagt til DinSide.
    Dette har Høyre lovet deg | ABC Nyheter

Håper ikke det er noe som blir forhandlet bort. Det kan bli gode nyheter for musikkinteresserte. Nå kan man kjøpe en samler eller en boks, en kilo ost, en TV-sesong eller mindre hifikomponenter, klær, sko og andre rimelige varer uten å måtte betale fortollingsgebyrer og MVA på import.

Det blir en gledens dag om dette blir realiteter, men partier har lovet og løget før om dette ... så ingen gleder på forskudd.
    Drøm søtt Deph, mange har gått til valg på dette, og intet er gjort så langt! Har ingen tro på at det blir endringer nå heller!
    Men mye ville blitt bedre om grensen ble senket til 0,- og man f.eks betalte momsen men slapp alle gebyrene fra Tollen og Posten!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ser alle som "undrer seg" over HVORFOR vi byttet regjering i dette landet som går så bra. Vel er det INGEN her som husker da Bondevik ble byttet ut med Stoltenberg? Akkurat de samme spørsmålene og den samme argumentasonen fra både utenlandske og innenlandske "forståsegpåere"!

Fan har dere ikke mere husk enn en gullfisk gutter!?

Eller begynner jeg å bli senil, husker det som skjedde for "lenge " siden men glemmer det som skjedde i går?? Men 8 år er da ikke så lenge siden????
    :rolleyes:;););)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Forfatteren Karin Fossum er jo god med språket, da. Hun finner det opportunt å skrive en kronikk nå som det ser ut til at FrP også kan få en viss innflytelse over justispolitikken. Leseverdig, om ikke annet bare fordi det er godt skrevet.

Kjære Per Sandberg

Honkey

K

kveita

Gjest
    Jeg er ikke Frp'er, men jeg er heller ikke snauere enn at jeg tror at Frk. Jensen vil klare dette godt. Jeg tror det blir mye tøffere for Hareide i Krf.
    Jeg vet ikke hvor mange hundre millioner denne frp dama skulle slanke offentlig sektor med, men d var iallfall et betydelig beløp. Som offentlig ansatt kan det å gi henne et års prøvetid være altfor meget. Dette må ikke misforstås, jeg oppfordrer ikke offentlig ansatte til å begå politisk attentat. Men, jeg regner med at denne brokete forsamlingen på høyre fløy, ledet av Erna og Siv, begår politisk harakiri innen fristen, gitt av "Pink Panther."

V

vredensgnag

Gjest
    Høyredama kan fort lede landet inn i en generalstreik. Hvis hun etter press fra NHO prøver å svekke arbeidsmiljøloven tipper jeg mange av damenes velgere er glad de er tilsluttet LO. Forøvrig klønete av NHO å komme med dette kravet allerede nå.

NHO krever at ny regjering endrer arbeidsmiljøloven - Aftenbladet.no
    Å, slike krav står i kø som dominobrikker, så det er like greit å legge inn NHOs nå. De vil vel ha det med i regjeringsforhandlingene. Valget er over - man tar for gitt at H skal holde på i fire år. No reset or replay.

Mange chips som skal veksles inn nå.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Høyredama kan fort lede landet inn i en generalstreik. Hvis hun etter press fra NHO prøver å svekke arbeidsmiljøloven tipper jeg mange av damenes velgere er glad de er tilsluttet LO. Forøvrig klønete av NHO å komme med dette kravet allerede nå.

Skogen Lund bruker så vidt jeg kan se ikke "krever" noe sted, men allikevel har ordet fått plass i overskriften. Forskjellen på et krav og et fromt ønske er at det første også inneholder i det minste implisitte varlser om vesentlige sanksjoner om kravet ikke etterkommes. Eksempel: Nå spiser du maten din! (hvis ikke blir det null lørdagsgodt og barne-TV ut året). Hva er det som gjør NHOs ønske til et krav? Hvis ikke legger alle NHO-bedriftene ned virksomheten på trass?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Morsom

Ser ikke det morsomme, at det må spises kameler er da akkurat som forventet, om de fleste kameler ble spist på forhånd for å klare og presentere en felles Platform eller om de blir servert etter at styrkeforholdet er avgjort endrer neppe på smaken, men porsjonene blir muligens litt mer demokratisk da folket har servert styrkeforholdet.

Ellers er det helt fint om Krf og Venstre klarer å utsette Lofoten

K

kveita

Gjest

Skogen Lund bruker så vidt jeg kan se ikke "krever" noe sted, men allikevel har ordet fått plass i overskriften. Forskjellen på et krav og et fromt ønske er at det første også inneholder i det minste implisitte varlser om vesentlige sanksjoner om kravet ikke etterkommes. Eksempel: Nå spiser du maten din! (hvis ikke blir det null lørdagsgodt og barne-TV ut året). Hva er det som gjør NHOs ønske til et krav? Hvis ikke legger alle NHO-bedriftene ned virksomheten på trass?
    Det hun kommer med er som forventet. Lange dager uten overtidsgodtgjørelse. Pensjonen til oss statsansatte plager henne også. Sjøl vil hun antagelig motta full lønn til sine dagers ende. Dette er vanlig praksis i det private,100 prosent av lønn, mens statsansatte har 66 prosent. I tillegg kan folk i privat sektor jobbe så mye de vil når de tar ut AFP, statsansatte maks 15000 kr. Men, det er jo flertallet av Norges befolkning som ønsker dette, så da er det vel ok.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    T.o.m. mange av de som kommer dårligst ut har stemt på disse. Som sagt tidligere så skal det bli morsomt når mange av de som stemte blått skal sloss mot endringene fra de samme. Av og til får man som fortjent.

N

nb

Gjest
    100 prosent pensjon vanlig i det private? Har du røyka? Offentlige pensjoner er latterlig gode og grovt underfinansierte. Noen lever i den villfarelse at de 2.5% de betaler inn til SPK står i forhold til ytelsen de får, men det gjør den altså ikke. Rundt 10% eller så ville vært rimeligere

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    100 prosent pensjon vanlig i det private? Har du røyka? Offentlige pensjoner er latterlig gode og grovt underfinansierte. Noen lever i den villfarelse at de 2.5% de betaler inn til SPK står i forhold til ytelsen de får, men det gjør den altså ikke. Rundt 10% eller så ville vært rimeligere
    Toppledere i det private kan ha slike pensjoner, slett ikke så uvanlig i store konsern.
    Offentlige pensjoner er slett ikke latterlig gode, pensjonene har alltid gått inn i de generelle betingelsene for offentlige stillinger og lønna har derfor tradisjonelt ligget under tilsvarende i privat virksomhet. Det har alltid blitt brukt mot offentlig ansatte i lønnsoppgjør aat de har hatt denne pensjonen. Ønsker du å redusere pensjonen vil du se krav om høyere lønn, så enkelt er det. Offentlig ansatte har også begrensninger på hvor mye de kan tjene ved siden av pensjonen. Det har ikke privatansatte!

N

nb

Gjest
    Toppledere i det private kan ha slike pensjoner, slett ikke så uvanlig i store konsern.
    Offentlige pensjoner er slett ikke latterlig gode, pensjonene har alltid gått inn i de generelle betingelsene for offentlige stillinger og lønna har derfor tradisjonelt ligget under tilsvarende i privat virksomhet. Det har alltid blitt brukt mot offentlig ansatte i lønnsoppgjør aat de har hatt denne pensjonen. Ønsker du å redusere pensjonen vil du se krav om høyere lønn, så enkelt er det. Offentlig ansatte har også begrensninger på hvor mye de kan tjene ved siden av pensjonen. Det har ikke privatansatte!
    Joda, på toppen er det andre regler som gjelder.

Det er flere grunner til at lønn i offentlig sektor ligger under privat. Pensjon er en av de, omtrent 100% jobbsikkerhet og en automagisk lønnsprogresjon en annen. For øvrig er mange av lønnssammenligningene rimelig bonk, særlig for høyt utdannede. I næringlivet har man gjerne helt andre arbeidsoppgaver om man har 20 års erfaring, det har man ofte ikke innen offentlig sektor om man går inn i en profesjon. Underviser man når man er 25 gjør man fort det samme (korrigert for siste mote innen pedagogikk osv) den dagen man går av med pensjon. Kanskje har man blitt mer produktiv, kanskje ikke. Lønnen er i alle fall høyere enn den var da man startet.

Det er for øvrig også mange godt betalte stillinger i offentlig sektor, men dit kommer man seg generelt ikke på ansennitet og som belønning for lang og tro tjeneste.

Sist redigert:
    K

kveita

Gjest
    Joda, på toppen er det andre regler som gjelder.

Det er flere grunner til at lønn i offentlig sektor ligger under privat. Pensjon er en av de, omtrent 100% jobbsikkerhet og en automagisk lønnsprogresjon en annen. For øvrig er mange av lønnssammenligningene rimelig bonk, særlig for høyt utdannede. I næringlivet har man gjerne helt andre arbeidsoppgaver om man har 20 års erfaring, det har man ofte ikke innen offentlig sektor om man går inn i en profesjon. Underviser man når man er 25 gjør man fort det samme (korrigert for siste mote innen pedagogikk osv) den dagen man går av med pensjon. Kanskje har man blitt mer produktiv, kanskje ikke. Lønnen er i alle fall høyere enn den var da man startet.

Det er for øvrig også mange godt betalte stillinger i offentlig sektor, men dit kommer man seg generelt ikke på ansennitet og som belønning for lang og tro tjeneste.
    100 prosent jobbsikkerhet var nok tilfelle for 20 år siden. Siden dengang har d vært drøssevis med reformer og omorganiseringer.Tusenvis av offentlige arbeidsplasser er blitt borte, særlig i distriktene. Ytre etater har fått blø, mens direktoratene har fått mange nye medarbeidere, var d ikke Jernbaneverket som nylig fikk 1000 nye stillinger til vedlikehold.

Lønnsnivået har økt betraktelig, slik at mellomledere og oppover tjener tålig bra, men dog er det et stykke til nivået i privat sektor.

Utviklingsmuligheter er tilstede og arbeidsoppgavene endres stadig. Påstanden om at man stort sett gjør d samme etter 25 år gjelder nok ganske få. Du finner dem nok også i privat sektor.

Privat byråkrati er mye større enn d offentlige, og betales jo av de som kjøper tjenester hos dem. Det offentlige har etter hvert blitt en stor kunde i d private marked.

D er derfor meningsløst å gå løs på AM loven og pensjonsrettighetene til offentlig ansatte, de er jo selvfinansierende uansett hva du måtte påstå.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.098
    Torget vurderinger
    23
    Sansui sez;
    Privat byråkrati er mye større enn d offentlige, og betales jo av de som kjøper tjenester hos dem. Det offentlige har etter hvert blitt en stor kunde i d private marked.

- Når skal det gå opp for de OFFENTLIG ansatte at vi private faktisk er kunder av DE??

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn