Politikk, religion og samfunn Valget i USA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.877
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det er slik jeg oppfatter det og jeg har en følelse av at det er mange som føler det slik.
    Ja, det er mye føling i denne valgkampen. Og forsvinnende lite politikk.
    Det er jo lite realpolitikk i politikken, derfor blir valgene basert på følelser og hvor man føler at man hører hjemme.
    Og her scorer Trump, han sier hva han mener, ofte uten å tenke nøye igjennom og polere utsagnet slik en politiker pleier å gjøre. Dette går rett hjem i store grupper. Hillary oppfattes som en arrogant bitch av mange. Nei, jeg er ganske sikker på at Trump vinner. Og da blir det jo spennende tider, både i USA og resten av verden. Det er mulig at USA vil bli mindre verdenspoliti og det er kanskje en fordel for verden.
    Vi får se....

H

Hardingfele

Gjest
    Velgerne koker av sinne, i Europa og i USA, over det landeveisrøveriet som globalisering, finanspekulasjon og "trickle down economics" har medført. Francis Fukuyama ser en oppløsning av politiske strukturer, etterhvert som velgerne stemmer i protest, og for å skape mest mulig med problemer for elitene ..
    Når vanlige velgere ikke lenger har noe å tape, sørger de for at de som har mest å tape også får lide.

»Der er voldsom utilfredshed, og vælgerne – særligt i Nordeuropa og Frankrig – flytter sig fra venstrepartier til højrepartier for at vise deres utilfredshed og vrede imod eliten. Men det betyder også, at diskursen ændrer sig. Man tror ikke på de gamle autoritative fortællinger, som de traditionelle partier fortalte. De store politiske massepartier plejede at strukturere samtalerne. Man kunne være uenige om graden af social sikkerhed eller om velfærdsstaten, men det var en diskussion inden for veletablerede rammer.«

Når Fukuyama betragter Europa og USA i dag, ser han opløsning. Splittelse. Kaos. Vi er vidne til det, han kalder »en afinstitutionalisering af Vesten«, og det puster til den postfaktuelle fornemmelse, mange sidder med; »ideen om at der ikke findes én dominerende sandhed, som borgerne kan blive enige om«, som han siger.

https://www.information.dk/kultur/2...n-traadt-helt-ny-politisk-epoke-forfaerdeligt

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.551
    Torget vurderinger
    4
    Nei, jeg er ganske sikker på at Trump vinner. Og da blir det jo spennende tider, både i USA og resten av verden. Det er mulig at USA vil bli mindre verdenspoliti og det er kanskje en fordel for verden.
    Vi får se....
    Litt morsom det der at Trump vil slutte å bruke penger på å være verdenspoliti samtidig som Obama får skylden for omtrent at som har gått galt i Midtøsten de siste årene. Obama som jo har vært vesentlig mer tilbakeholden enn sin forgjenger med å intervenere i konfliktsituasjoner.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel den typen dobbelkommunikasjon som går hjem hos velgerne, dessverre.
    Obama har vært forsiktig, ihvertfall offisielt. Men det har skjedd ting i f.eks. Afrika https://www.thenation.com/article/the-us-militarys-best-kept-secret/
    Blir spennende å se hvilken utenrikspolitikk USA kommer til å føre i tiden fremover.
    Jeg ble flere ganger feilaktig tatt for å være military advisor i Kampala på grunn av kakiklær, crew cut og dog tags jeg hadde fått i gave fra min femåring dagen før avreise.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.877
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Obama har vært forsiktig, ihvertfall offisielt. Men det har skjedd ting i f.eks. Afrika https://www.thenation.com/article/the-us-militarys-best-kept-secret/
    Blir spennende å se hvilken utenrikspolitikk USA kommer til å føre i tiden fremover.
    Jeg ble flere ganger feilaktig tatt for å være military advisor i Kampala på grunn av kakiklær, crew cut og dog tags jeg hadde fått i gave fra min femåring dagen før avreise.
    Var det en fordel eller ulempe ?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Han har i alle fall overlevd...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ganske nøytralt, faktisk. Til og med en fordel overfor søte universitetsstudiner som syntes jeg var tøff på en kul måte, virket det som. Gutter brydde seg ikke sålenge jeg skålte med dem og var kompis. ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mye god underholdning i denne valgkampen. I denne TV-dekningen av et Clinton-valgmøte er det tilsynelatende ikke samsvar mellom mobiltelefonskjermene i salen og det som angivelig foregår på scenen. Sikkert bare perspektivforskjeller som lurer oss, men underholdende er det.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Holder Trump kjeft frem til valget vinner han.
    Clinton må overgå seg selv.

H

Hardingfele

Gjest
    "It's my turn" Clinton skulle skjønt at hun fikk en sjanse i 2008, men at hun ikke kom i mål. Åtte år senere prøver hun påny -- folks skepsis til "the establishment", som hun er en sentral del av, er ikke blitt mindre. Snarere går folk nå rundt og hater etablissementet.

I tillegg er hun en usedvanlig dårlig taler, som leverer manualer og bruksanvisninger fremfor gloheite appeller til handling og endring. I 2008 vitset man med at hun var suveren til å "snatch defeat from the jaws of victory".

Det som kan redde henne er at hun har en formidabel bakkeoperasjon, mens Trump ikke har noe som ligner.

Den 26. får vi første debatt ... Den blir avgjørende. Ingen tar Clinton på kunnskap om hvordan USA styres, på regjerings/kongress/statsadministrasjon/ledende næringslivsnivåer. Men det er ikke dette folk vil ha nå.

Om noen lurer på hvordan en Trump-administrasjon vil se ut, så har New Yorker gjort en meget grundig jobb:

President Trump’s First Term - The New Yorker

Det blir berg og dalbane, og verden vil aldri bli den samme igjen. Glem ethvert klimamål.

Skjermbilde 2016-09-20 kl. 05.20.52.jpg

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Tror klimamålet til USA er trygt, i henhold til avtalen de inngikk så har de rett til å øke utslippene så mye de vil frem til 2030, så lenge kommer nok ikke Trump til å sitte uansett om han vinner eller ikke.

H

Hardingfele

Gjest
    Kommentatoren Socrates på NYTimes er alltid verdt å få med seg - når han skriver noe er det garantert blant innleggene som får flest anbefalinger fra andre lesere. David Brooks skriver for avisen, og tar for seg hva som er skjedd med arbeidere i Kentucky.

Socrates kommenterer:

David Brooks, here's another Kentucky story, a deplorable story of voter indignity and incoherence.

Meet Frank Dixon, now 54, his body damaged from decades working as a mechanic in the coal mining industry.

“There’s mornings, days I can’t hardly get up,” he says, easing into a chair in his living room. But say the word “Obamacare,” and Dixon bristles — even though he’s covered by it.

At least half a million Kentucky residents have gotten coverage — one of the largest drops in the number of uninsured in the nation.

Dixon lost his job and health coverage in 2012 in the coal industry, an industry in obvious decline for decades.

He and his 19-year-old son were uninsured for a year.

Then the Affordable Care Act started, and Kentucky set up its own insurance exchange, called Kynect. Dixon signed up and qualified for a Medicaid plan.

Once insured, the first thing he did was get his back checked out.

But when asked if he supports “Obamacare,” Dixon let out a long sigh and fidgeted in his chair. “I don't know how to answer that,” he said. “Some things are left unsaid”.

Things like "I hate Obama and Obamacare"

In 2012, Kentucky voted for Mitt Romney 61% to 38%.

Romney, the guy who sliced and diced employees and companies and organ-harvested the tax code for a living, was a Kentucky superhero.

Obama, the guy who helped Kentuckians...is the Devil.

And Kentucky will vote for Donald Trump, the man who is going to 'bring back coal' and repeal 'Obamacare'.

Incoherent people.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.585
    Jeg leser at pengeinnsamlingen til Trump har skutt fart gjennom mange små donasjoner.

Det er grunn til bekymring når Clinton i perioden august-september har brukt mange ganger så mye penger på nasjonal Tv-reklame vs Trump, og at hun i samme periode har tapt på meningsmålingene.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.231
    Torget vurderinger
    0

Aha! Blackwater ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.231
    Torget vurderinger
    0
    Ganske nøytralt, faktisk. Til og med en fordel overfor søte universitetsstudiner som syntes jeg var tøff på en kul måte, virket det som. Gutter brydde seg ikke sålenge jeg skålte med dem og var kompis. ;)

Du bør ikke si det på den måten i Sverige i alle fall! Du vil umiddelbart bli stemplet som homofob kjønnsfacist!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Aha! Blackwater ?
    Det finnes faktisk offisielle militærrådgivere fra hovedsamarbeidsland som UK og USA i land som Uganda fordi de sliter med grupperinger på FNs terrorliste, som den kristne ekstremistgeriljaen Lords Resistance Army.

@Spirre: Mannsgris? Moi? Selvfølgelig... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Meh ... litt mye å forlange at folk på gaten kjenner latinske benevnelser på forhistoriske arter.

Har man et hull i vokabularet fyller man det inn med det man finner mest meningsfullt ut i fra konteksten.

eller som Alic sa:

H. G. Wells and others have pointed out with serene justice that a gap in your vocabulary implies a gap in your mind; you lack the corresponding idea.

Kan vi alle si at vi virkelig forstår alle ordene vi hører, bruker .. og hva gjør vi når vi er usikre?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Meh ... litt mye å forlange at folk på gaten kjenner latinske benevnelser på forhistoriske arter.

Har man et hull i vokabularet fyller man det inn med det man finner mest meningsfullt ut i fra konteksten.

eller som Alic sa:

H. G. Wells and others have pointed out with serene justice that a gap in your vocabulary implies a gap in your mind; you lack the corresponding idea.

Kan vi alle si at vi virkelig forstår alle ordene vi hører, bruker .. og hva gjør vi når vi er usikre?

Javisst, men det er likevel artig hvor lav terskel mange har for å uttale seg skråsikkert om ting som de åpenbart ikke vet så mye om. Spesielt når de ledende spørsmålene de får, er noe som passer overens med deres selection bias. Scott Adams har på bloggen sin noen skarpe betraktninger om dette.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ...

Hillary Clinton can never do anything right.

Vis vedlegget 400113
    En absurd tweet.

Hillary ønsker, som kjent, å innføre en langt strengere våpenlovgivning, mens Trump er tilhenger av å bevare det 2. grunnlovstillegget. Han forsøkte å ironisere over sin motstanders standpunkt ved å framstille det som hyklerisk at Hillary er i mot at sivilister skal kunne beskytte seg med våpen, mens hun selv er under konstant beskyttelse av menn med våpen. Det var derfor han vitset om at Hillary burde fjerne livvaktene sine og se hva som skjer. En smakløs og plump uttalelse fra Trump, kan man gjerne si, men man må være retorisk analfabet for å tolke det som en drapstrussel.

Å hevde at media er pro-Trump, er en nesten enda mer absurd påstand. Er det noe som har kjennetegnet mediadekningen av denne valgkampen, så er det nettopp det at store deler av media har så sterk antipati for Donalden at de har kastet overbord alle pretensjoner om objektivitet. Jeg er ingen Trump-sympatisør, men jeg reagerer på den ensidige dekningen, selv i våre hjemlige medier. Ta f.eks. de nylige lekkasjene fra Colin Powell sin email-konto som hadde blitt hacket. Norske medier rapporterte frydefullt Powells karakteriseringer av Trump, men jeg har tilgode å se at at noen av dem siterte de temmelig kritiske kommentarene han kom med om Hillary og Bill Clinton. Det jeg har lest på CNN, MSNBC ogCBSnews er mer eller mindre friserte utdrag og man må goggle litt (gjerne mens man holder seg for nesen) for å finne ordrette, komplette sitater. Så her er et par av dem, for balansens skyld:

powell-emails-1024x233.jpg

Litt om Clintons løgnaktige forsøk på å kaste Powell under bussen ved å hevde at det var han som hadde rådet henne til å ha sin egen email-server:

The Clinton campaign’s effort to blur the lines between Clinton’s private email server and Powell’s AOL account left Powell deeply frustrated.

“They are going to dick up the legitimate and necessary use of emails with friggin record rules. I saw email more like a telephone than a cable machine,” Powell wrote last year to his business partner Jeffrey Leeds. “As long as the stuff is unclassified. I had a secure State.gov machine. Everything HRC touches she kind of screws up with hubris.”.

(kilde)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Javisst, men det er likevel artig hvor lav terskel mange har for å uttale seg skråsikkert om ting som de åpenbart ikke vet så mye om.
    Velkommen til verden ...

Spesielt når de ledende spørsmålene de får, er noe som passer overens med deres selection bias. Scott Adams har på bloggen sin noen skarpe betraktninger om dette.
    /nerdmode on: er ikke selection bias en feil statistikere kan gjøre ved å henvende seg til en ikke helt representativ del av masse. ... litt som å starte en spørreunderøkelse på HFS om HFS er positivt eller negativt for hifimiljøet.

Scott Adams er forøvrig skremmende innsiktsfull.

Det er bare en mann som kan redde oss nå!

hqdefault.jpg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så... Scott Adams for president?