Politikk, religion og samfunn Valget i USA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Hyggelig å se hvor enige dere er og klør hverandre på ryggen ;) preaching to the choir. Gasse seg i misnøye :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.150
    Torget vurderinger
    0
    Det mest bekymringsfulle ved denne valgkampen, noe som vi har sett i økende grad de siste 30 årne i alle fall, er at det er nesten null fokus på politikk og masse fokus på personene. Det hele har blitt en avart av Paradise Hotel! Det blir mere og mere på samme måte her på berget også, skjønt vi har heldigvis et stykke å gå før vi er riktig så ille her som i USA!

Til og med her på HFS er det mye mer fokus på personene og lite på politikken de står for. Jo jeg forstår dette siste da det ikke har vært alt for mye snakk om hva disse to egentlig vil gjøre om de vinner. Ikke mye informasjon har tilflytt oss fra media på dette punktet. Men jeg ser det som et tegn på at noe er usundt når håret til Trump er av interesse!

D

Danke

Gjest
    Trump gjorde en stor sak av en fyr som spiste pannekaker i intervju... så klart en trend.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det begynner å bli litt snålt nå, RRR. Nesten så man får inntrykk av at du har blitt fortalt at 'flertallet har rett' så mange ganger at du har gått fullstendig i vranglås og overbevist deg selv om at 'flertallet alltid tar feil'....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å se hvor enige dere er og klør hverandre på ryggen ;) preaching to the choir. Gasse seg i misnøye :)
    For noen dager siden mener jeg at du forsøkte å kritisere meg for usaklighet og hersketeknikker. Velkommen i klubben.

Kunne du tenke deg å utdype standpunktene dine saklig, slik at vi kan forstå hvorfor du eventuelt mener det du ser ut til å mene? Contrarians kan ha et poeng, men de bør kunne underbygge synspunktene sine for å bli tatt seriøst.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest bekymringsfulle ved denne valgkampen, noe som vi har sett i økende grad de siste 30 årne i alle fall, er at det er nesten null fokus på politikk og masse fokus på personene. Det hele har blitt en avart av Paradise Hotel! Det blir mere og mere på samme måte her på berget også, skjønt vi har heldigvis et stykke å gå før vi er riktig så ille her som i USA!

Til og med her på HFS er det mye mer fokus på personene og lite på politikken de står for. Jo jeg forstår dette siste da det ikke har vært alt for mye snakk om hva disse to egentlig vil gjøre om de vinner. Ikke mye informasjon har tilflytt oss fra media på dette punktet. Men jeg ser det som et tegn på at noe er usundt når håret til Trump er av interesse!
    Du har selvfølgelig rett. Problemet er at fanden vet hva Drumpf vil gjøre om han skulle være så uheldig å bli valgt. Politisk har han motsagt seg selv så mange ganger at det er umulig å forstå hva han egentlig står for, bortsett fra noen overordnede idéer som immigrasjonskontroll, proteksjonisme og ytterligere skatteletter for eiendomsutviklere. Derfor er hans impulsivitet, manglende dømmekraft og manglende selvkontroll et tema i seg selv. CNN Money skrev forleden at
    The financial markets continue to view Trump warily. His unpredictable nature is scary. Remember that one of the key clichés about Wall Street is that investors hate uncertainty. He's uncertainty with a capital U. Heck, he's ALL CAPS.
    http://money.cnn.com/2016/10/05/inv...-trump-fed-dollar/index.html?iid=hp-stack-dom

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.494
    Hvis det er én direktesendt duell mellom Trump og Clinton det kunne vært verdt å stå opp grytidlig for å få med seg, så må det bli nattens debatt. Her blir det høy fun-factor. Bare å finne frem popcornet.

Forresten, er det de obligatoriske 10-20 sekundene delay på sendingen? I tilfelle ordene pupp, pikk og fitte skulle bli nevnt, at man da kan putte inn en pipelyd? Det ville jo være katastrofalt støtende for det amerikanske folket i det 21 århundre å høre sånne vederstyggelige ord;)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel ikke Tump vs Clinton som er problemet her egentlig, og spørsmålet om hvem som er mest usympatisk eller uegnet.
    Det -virkelige- problemet, slik jeg oppfatter det, er at dette er de to kandidatene som kom lengst. Av mange millioner av svært politisk engasjerte amerikanere ender folket opp med å velge mellom to kandidater de i utgangspunktet ikke ønsker å ha som president.
    Hvordan ble det slik?

Etter min mening er dette et resultat av at den jevne velger er langt mer interessert i å la seg underholde. Og hvor morsomt er det å høre på nøkterne, fornuftige og godt gjennomtenkte synspunkter om samfunnet vi lever i og om fremtiden?

Sannsynligvis ville Chuck Norris eller Hulk Hogan fått betydelig større oppslutning dersom de hadde stilt til presidentvalg, enn hva f.eks Bernie Sanders fikk.

Sirkus selger. Og Trump ER sirkus. Og han vet veldig godt at det er dette som gjør at han kan bli president, så han kan egentlig bare fortsette.

U

Utgatt24668

Gjest
    For noen dager siden mener jeg at du forsøkte å kritisere meg for usaklighet og hersketeknikker. Velkommen i klubben.

Kunne du tenke deg å utdype standpunktene dine saklig, slik at vi kan forstå hvorfor du eventuelt mener det du ser ut til å mene? Contrarians kan ha et poeng, men de bør kunne underbygge synspunktene sine for å bli tatt seriøst.
    Takk skal du ha ! gjør som jeg sier - ikke som jeg gjør - dessuten var dette med Glimt i øyet :)

Jeg mener å beviselig ha argumentert saklig for mine argumenter. Du får gjerne kommentere på hvor du savner mer utdypende forklaringer fra min side.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Nå er det vel ikke Tump vs Clinton som er problemet her egentlig, og spørsmålet om hvem som er mest usympatisk eller uegnet.
    Det -virkelige- problemet, slik jeg oppfatter det, er at dette er de to kandidatene som kom lengst. Av mange millioner av svært politisk engasjerte amerikanere ender folket opp med å velge mellom to kandidater de i utgangspunktet ikke ønsker å ha som president.
    Hvordan ble det slik?

Etter min mening er dette et resultat av at den jevne velger er langt mer interessert i å la seg underholde. Og hvor morsomt er det å høre på nøkterne, fornuftige og godt gjennomtenkte synspunkter om samfunnet vi lever i og om fremtiden?

Sannsynligvis ville Chuck Norris eller Hulk Hogan fått betydelig større oppslutning dersom de hadde stilt til presidentvalg, enn hva f.eks Bernie Sanders fikk.

Sirkus selger. Og Trump ER sirkus. Og han vet veldig godt at det er dette som gjør at han kan bli president, så han kan egentlig bare fortsette.
    Her treffer du nok midt i blinken.
    Dette er årsaken til at jeg ikke orker høre på såkalte politiske debatter på TV lenger. Det er bare sirkus - man får ikke gjennomføre sin argumentasjon, og den som roper høyest er den som får taletid. Takke meg til gamle dagers TV-debatter der deltagerne fikk tildelt taletid og et visst antall replikker. Da fikk de faktisk sagt det de mener og samtidig kommentert det de andre sa. Det ble interessante program, men det ville sannsynligvis bli for kjedelig (og avansert) for dagens TV-seere.
    Et annet problem med dagens debatter er at hvis noen prøver å trekke fram noe fakta - f.eks. snakke om prosenter og prosentvis endring og slikt, blir de ganske raskt avbrutt av programlederen som sier noe sånt som "nå må vi ikke gjøre dette alt for komplisert"...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ny forside på CNBC, mer av det samme som RRR kritiserer norske media for.
    "Patetisk og slett journalistikk" fra "potetåkeren" tror jeg det var i VGs tilfelle:

Capture.PNG

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg er spent på hva som skjer i årene etter at Trump har vunnet valget. Hvor mye klarer han å kødde det til? Får han et akutt innfall av selvinnsikt og samler inn et kobbel av eksperter som i praksis legger ordene i munnen hans slik at han kan være gallionsfigur med suksess? Kommer han til å gå av og la visepresidenten ta over? Kommer det til å bli et attentat? Vil det bli noe av all galskapen han har snakket om , som f.eks muren mot Mexico og utkastelse av alle som har kommet seg inn i landet på ulovlig vis (utenom kona)?
    Eller blir det som ved alle andre (også norske) valg: Kun valgflesk og tomme ord, og når alt kommer til alt, så blir det meste som før?

Uansett står vi helt klart foran en spennende periode før, under og etter valget. Det er ikke ofte jeg orker å bry meg spesielt mye om å følge med på internasjonal politikk, men dette er så drøyt at selv jeg blir engasjert. Sånn sett kan man jo takke Trump, for det kan jo hende at dette påvirker den jevne amerikaner også, slik at folk våkner litt opp og innser hva slags system de egentlig har skapt.

U

Utgatt24668

Gjest
    Ny forside på CNBC, mer av det samme som RRR kritiserer norske media for.
    "Patetisk og slett journalistikk" fra "potetåkeren" tror jeg det var i VGs tilfelle:

Vis vedlegget 403884
    Hmm du misforstår jo med overlegg her. Det er berettighet å kritisere Trump. Det er derimot slett journalistikk å bedrive cherry picking slik norsk media gjør der man stort sett kun kritiserer republikanere og hyller demokrater.

Dette er enda mer komisk når norsk venstreorientert media hyller demokratisk politikk (i protest mot republikanere) som får FrP og Høyre til å se kommunistisk ut.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er vel bare naturlig at norsk 'venstreside' heier på en amerikansk 'venstreside', selv om den ligger langt til høyre for norsk 'høyreside'? Man heier da vitterlig på den side som ligger nærmest deres egne standpunkter i konkurranse med det som ligger lengst unna.

At norsk høyreside heier på amerikansk høyreside, til tross for amerikansk venstreside ligger milevis til høyre for dem selv, den trenger forklaring. Da heier man på den siden i amerikansk politikk som ikke bare ligger lengst unna norsk politikk generelt, men også deres egne standpunkter. Det synes jeg rett og slett er rart.

Blir litt som om østlendinger skulle like New York og vestlendinger Los Angeles, bare fordi de identifiserer seg med byenes plassering på det amerikanske kartet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig er jeg godt plassert på den norske høyresiden. Ikke i nærheten av sentrum heller. Jeg har bodd lenge nok i USA til å forstå hvem jeg er mest enig med, og "heier på" dem heller enn på folk som står milevis fra meg politisk. Egentlig ville jeg regnet meg som moderat republikaner, men den arten er dessverre utryddet for lenge siden. Partiet er overtatt av kristenfundamentalister, spinnville rabulister og autoritære høyrepopulister.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Trumptilhengere ikke nødvendigvis kvitt rask:

Trump-Wähler: Trumpenproletariat |*ZEIT ONLINE

Erste Überraschung: Diese "Loser" haben ein höheres Haushaltseinkommen als der US-Median (Mittelwert): 72.000 Dollar vs. 56.000.

Die zweite: Trump-Wähler verdienen mehr als die Wähler der linken Ikonen Hillary Clinton und Bernie Sanders, die auf 61.000 kommen.

Die dritte: 44 Prozent der Trumpisten haben einen College-Abschluss, was nur für 29 Prozent der Durchschnitts-Amerikaner zutrifft.

Es sind also weder die Doofen noch die Absteiger, die in den Vorwahlen für den Gelbschopf gestimmt haben (laut Nachwahl-Umfragen in 23 Bundesstaaten). Aber das doch nicht hier! Wieder gefehlt. Laut dem Institut der deutschen Wirtschaft sind AfD-Sympathisanten gut gebildete Besserverdiener. Ein Drittel gehört zum reichsten Fünftel der Bevölkerung. Laut stern/RTL liegt das durchschnittliche Haushaltseinkommen von AfD-Anhängern knapp über dem aller Wahlberechtigten. Es ist mit 3140 Euro höher als die Werte für die SPD (3000) und die Linke (2690).

U

Utgatt24668

Gjest
    Personlig er jeg godt plassert på den norske høyresiden. Ikke i nærheten av sentrum heller. Jeg har bodd lenge nok i USA til å forstå hvem jeg er mest enig med, og "heier på" dem heller enn på folk som står milevis fra meg politisk. Egentlig ville jeg regnet meg som moderat republikaner, men den arten er dessverre utryddet for lenge siden. Partiet er overtatt av kristenfundamentalister, spinnville rabulister og autoritære høyrepopulister.
    +1

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.964
    Begynner vel å bli noen år siden de moderate republikanere sto sterkt i det partiet?

Pratet forøvrig med en gammel (han var en av seniorrådgiverne til McGovern alt i 1971) demokratisk valgkampstrateg i dag. Han hevdet at den siste videoen med Trump bare er småtteri om hva som vil komme, der formålet ikke er å diskreditere Trump, som han klarer fint på egen hånd, men å drive hans republikanske surrogater, og da særlig teselskapsgjengen og populistene som av prinsipp har blokkert eller trenert Obama, ut i åpent lende.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Begynner vel å bli noen år siden de moderate republikanere sto sterkt i det partiet?

Pratet forøvrig med en gammel (han var en av seniorrådgiverne til McGovern alt i 1971) demokratisk valgkampstrateg i dag. Han hevdet at den siste videoen med Trump bare er småtteri om hva som vil komme, der formålet ikke er å diskreditere Trump, som han klarer fint på egen hånd, men å drive hans republikanske surrogater, og da særlig teselskapsgjengen og populistene som av prinsipp har blokkert eller trenert Obama, ut i åpent lende.
    Hvorfor kom de ikke med alt dette før han ble valgt til presidentkandidat?
    Det er jo likevel "ingen" som vil ha ham.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.964

Det er jo likevel "ingen" som vil ha ham.
    Nettopp derfor.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktignok ville demokratene foretrukket Cruz som motkandidat (ufyselig type, ekstrem politikk) fremfor den løse kanonen Drumpf, men hvorfor skulle de legge seg opp i et annet partis nominasjonsprosess?

Du kan gå ut fra at "oppo research" har jobbet fulltid siden det ble sannsynlig at Drumpf kom til å vinne nominasjonen, og at det har vært lange diskusjoner om når hver enkelt sak skal slippes for å gjøre maksimal skade. Det er fortsatt en måned igjen, også etter nattens debatt.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg går i utgangspunktet ut i fra at de vil ha den best egnede kandidaten til å lede landet sitt.
    For oss virker det kanskje som om det velges mellom pest eller kolera, men det er jo det amerikanske folket selv som har valgt disse.
    Hva da om ens egen kandidat viser seg å ha nok svin på skogen til at folket ikke vil ha henne, vil man da risikere å bli sittende igjen med svarteper (Trump).
    Eller mener de at det var helt usannsynlig?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Merkverdig: Her skal altså et «parti» (GOP) bedrive utspekulert strategi mot en kandidat (Trumpy) som er deres egen og de ikke vil ha, uten at de gjorde noe utspekulert for at han ikke skulle bli deres kandidat? Hva er det utspekulerte de vil? Å kvitte seg med en mann de kunne ha kvittet seg med? Unnslipper meg den der.

At T er hinsides er ikke det samme som at GOP ikke er det. Det er en fåfengt øvelse å presse rasjonalitet (strategi) på en verden (GOP kanskje) som er ut av vater.

Det eneste vi vet - og nesten ikke hvorfor, engang, er: Vi er dritt lei. En må bare ikke tro at dette «dritt lei» pr. def. er hinsides. Og uansett hvor hinsides T er, så må en spørre seg hvordan det kunne komme dit hen at fyren ble mannen. Hvordan i all verden kunne det ha seg at de ble så dritt lei? Det er ikke T ansvar!

Tillegg:

Intet er så lærerikt som å se hvordan en preparerer grunnen, fremfor å moralisere over hvordan folk så velger.

Men når en nå er ved valget, så er jo ikke det vanskelig for oss uhildede betraktere.

Tillegg 2:
    Ser at det er litt vindskjevt i forhold til innleggene foran, men neppe i forhold til virkeligheten og GOP

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva da om ens egen kandidat viser seg å ha nok svin på skogen til at folket ikke vil ha henne, vil man da risikere å bli sittende igjen med svarteper (Trump).
    Eller mener de at det var helt usannsynlig?
    I den grad demokratene hadde noen som helst grunn til å mene noe som helst om republikanernes nominasjonsprosess, så ville de naturlig nok foretrekke at den kandidaten som gir dem selv størst sjanse for å vinne blir nominert.

Å grave i Drumpfs fortid var på det tidspunktet en jobb for de andre kandidatene og media, men ingen så seg tjent med å gå til frontalangrep på ham. Motkandidatene fordi de vurderte at de ikke hadde noe å tjene på det, media fordi galningens utbrudd ga høye seertall. GOP sentralt hadde ikke noe med å mene noe om det. (Jfr oppstyret da det ble "lekket" av russisk etteretning at demokratenes partiapparat muligens foretrakk Hillary fremfor Bernie. Wasserman Schultz måtte gå som konsekvens av det.)

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg "undrer fælt" på hva som står i norske aviser i morgen tidlig - velg fritt mellom:

"Clinton knuste Trump" - "Trump er nå ferdig i valgkampen" - "Dundrende nederlag for Trump" - eller "Enveiskjøring for Clinton" - usikker på bruk av utropstegn.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.750
    Rart med Trump, han bruker veldig mange ord for å ikke si noe. Stort sett babling.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Virker som han har samme kommunikasjonsrådgiver som idrettspresident Tom Tvedt, sånn innimellom snøftingen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.006
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg "undrer fælt" på hva som står i norske aviser i morgen tidlig - velg fritt mellom:

"Clinton knuste Trump" - "Trump er nå ferdig i valgkampen" - "Dundrende nederlag for Trump" - eller "Enveiskjøring for Clinton" - usikker på bruk av utropstegn.
    Ingen av delene, såvidt jeg kan se. Mange skriver "uavgjort", noen refererer til CNN's flash poll som viser Clinton-seier. Ingen er engang i nærheten av å skrive noe i retning av dine alternativer.

Reality check?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.331
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jim Wright:
    The debate is already a burning outhouse and we haven't even gotten started yet.
    Trump har lite å ta Hillary for, så han prøver å sverte henne med å angripe Bill.

Debatten endrer neppe så mye for de som har bestemt seg fra før, mens de som ikke er fanatiske Trump-tilhengere blir nok mere styrt av hvilken dritt mediene greier å grave opp på den ene eller den andre underveis, enn av debatten.

Johan-Kr

U

Utgatt24668

Gjest

Ingen av delene, såvidt jeg kan se. Mange skriver "uavgjort", noen refererer til CNN's flash poll som viser Clinton-seier. Ingen er engang i nærheten av å skrive noe i retning av dine alternativer.

Reality check?
    Det ser ut som han leverte over forventningene for å si det slik. Vanskelig å ta en person som står oppreist etter avsløringer og debatt mot Hillary Clinton på samme helg.

Edit: Det er jo lett å være belærende når man sitter på fasiten og kan se ting i etterpåklokskapens navn. Det er forskjell på predikativ analyse og regnskapstall :)

Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ....eller vanskelig å ta en person som har et ego så stort som en Zeppeliner og en virkelighetsforståelse med like mye bakkekontakt som en 17 mai ballong....

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    973
    Sted
    Oslo
    Patetiske greier!

Trump fikk vinklet debatten over på sine premisser. Han er tydelig mer komfortabel med barslagsmålsdebatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn