Jeg har ikke noe særlig tro på den kongressen heller, men hvorfor velge enda en klovn til president av den grunn? Skulle tro litt "adult supervision" var mer passende.
Jeg har ikke noe særlig tro på den kongressen heller, men hvorfor velge enda en klovn til president av den grunn? Skulle tro litt "adult supervision" var mer passende.
Politico startet en "authoritarianism" debatt med denne artikkelen - det handler vel om "adult supervision". Er Trump en klovn? Eller er han jævlig smart, kjenner sitt publikum og fullt klar over at folk er drittlei trente politikere?
Blir det Cruz, får de det jo. Trump ... han er sleipere og smartere enn vi instinktivt har lyst til å tro. Han er lett å ta avstand fra, gudene vet om han selv trodde han ville klare å trekke det så langt.
Både du, jeg og de aller, aller fleste vil vel egentlig ha den kloke og innsiktsfulle statsmannen/-kvinnen. Men hvor er denne? Skal man gå etter kommentarer fra velgere, er jo alle politikere idioter, så lenge de ikke er politikerne man har klantilhørighet med.
Den demokratiske prosessen har kjørt seg fast - den leverer ikke lenger et samfunnsgode, men fordeler til utvalgte som har kjøpt (co-opted) prosessen. Se på hvordan fjordene våre svines til av laksenæringen, og hva som skjer med selve laksen -- og hvordan er det mulig? Hvem blir fiskeriministre?
Bukken og havresekken overalt. USA er ikke eneste eksempel. Folk tror ikke på "systemet" lenger, og kaster mer enn gjerne litt granater.
Jeg er sikkert et ondt menneske, men jeg føler at jeg blir bittelitte lite grann glad inni meg hver gang våpengærninger som dette blir skutt av sine nærmeste.
Ammoseksualitet er vel et utslag av amerikanernes hang til voldsdyrkelse. Det tas jo livet av hundrevis av mennesker hver dag, i tv-serier og filmer, i tillegg til dem som dør i virkeligheten. Folk har fått et komplett absurd forhold til våpen. En høyrisiko aktivitet er når de skal ta bilder av seg selv med sine våpen. De glemmer ofte at det er ladd. Nesten komikveld hvor mange "died when taking selfie with gun" tilfeller det er. https://www.washingtonpost.com/news...hile-taking-a-selfie-with-his-gun-police-say/
Det er stater i USA jeg nå ville tenkt meg om før jeg besøker, og ingen tvil om at jeg ville tilpasset min adferd for å unngå enhver provokasjon. Hva skal man tro, når folk går omkring med en pistol i hylsteret og en AR-15 over skulderen, inne på McDonalds?
I snitt dør det 91 amerikanere pr dag som følge av skuddskader, antallet sårede er multipler av dette. http://everytownresearch.org/gun-violence-by-the-numbers/#DailyDeaths
Det rare er at folk ikke innser at dette er ravgalt, hinsides feil. Om dette er "the American Way", er USA kjørt utfor stupet. Og ser man på folks holdning til landets lovgivende forsamling, kan man vel erkjenne at slik er det.
Jeg blir ikke populær når jeg henviser amerikanske våpenidioter til nettsøket "ballistic trauma" - til tross for at de har sett tusenvis av timer med film og tv der folk skytes, eller spilt tusenvis av timer dataspill der de skyter folk, er det veldig få som har sett hvordan det ser ut når noen er blitt skutt.
Her er et pent tilfelle av "skyte seg selv i foten":
Drumpf er bare en eneste twitter-melding unna å legge skylden på en jødisk konspirasjon som må avverges med maktbruk: Bernie er jødisk, utgiveren av New York Times er jødisk, utgiveren av Washington Post er jødisk. I høyreekstreme kretser er det en etablert sannhet at "the mainstream media" er kontrollert av jødene. Kritikk mot "mainstream media" fungerer som enslags hundefløyte for de mest ekstreme.
Jeg begynner å tro at dette er hva Drumpf bygger opp mot som et slags høydepunkt i kampanjen. Dette er tross alt en mann som hadde Mein Kampf liggende på nattbordet. Ingen bør være forundret om han tar skrittet helt ut. Da vil han ikke lenger bare være en fascistoid høyrepopulist, men noe enda mørkere enn det. Han er i så fall ikke den første: How David Duke’s (Very Live) Ghost Haunts Donald Trump - POLITICO Magazine
Panel Discussion on Politics Panelists talked about politics and democracy. Panelists included John Nichols, co-author of People Get Ready: The Fight Against a Jobless Economy and a Citizenless Democracy; Ari Berman, author of Give Us the Ballot: The Modern Struggle for Voting Rights in America; and Samara Klar, co-author of Independent Politics: How American Disdain for Parties Leads to Political Inaction.
Dette viser hvorfor det er grobunn for Trump. Amerikanerne er drittlei "the establishment". Den jevne amerikaner hadde det bedre før og da er det lett å gå for noe annet enn en tradisjonell politiker som representerer Washington. CNBC "ekspertene" forstår ikke hva Edelman snakker om når han sier "recession", de og resten av "main stream media" er alle i samme boble og forstår ikke hva som skjer eller hvorfor Trump slår an.
Smilefjes ble hengt på som en henvisning til flyktningtråden hvor det påstås at denne type holdninger og uttalelser kun forekommer i islamske miljøer..
En måte å påvirke valgresultater på, er ved å gjøre det vanskelig for "feil type velgere" å stemme. Det kan man oppnå på ulike måter - ved å skremme dem bort under påskudd av at man vil sjekke om de har utestående bøter, ved å forlange kontinuerlig oppdatering av bostedsadresse i valgregisteret, ved å kreve ulik dokumentasjon ved forhåndsregistrering, osv. Alt brukes i USA, og mer til.
En fiffig måte å oppnå skjevfordeling av stemmer på, er ved å redusere antallet valglokaler i områder med velgere med en bestemt sympati og å øke antallet lokaler der velgerne vil stemme slik man ønsker.
I går var det valg i Arizona, blant annet. Maricopa county og Pima county er representative for hva som foregår. Det er dobbelt så mange valglokaler i Pima county som i Maricopa. Og over fire ganger så mange velgere i Maricopa. Gjett hvor de mest velstående velgerne befinner seg.
Slik så køen ut ved midnatt, lokal tid, i går. Da hadde folk stått i kø i opptil 10 timer før de kom inn i valglokalet. Man har ikke bare økt antallet valglokaler i Pima, man har også redusert antallet lokaler i Maricopa til halvparten av hva man hadde i 2012. Det er flere som stemmer tradisjonelt GOP og på Clinton i Pima, og flere som stemmer Sanders og Trump/Cruz i Maricopa.
USA har ikke demokratiske valg ...
Arizona primary: Pima County had twice as many polling sites as Maricopa County Pima county population: 996,554 Maricopa county population: 4.009 million Maricopa has less than half the sites that it did in 2012.
Fullkomment hinsides. Arpaio ønsker vel egentlig å bryte ut fra føderasjonen så kjapt som overhodet mulig. Men han "regjererer" altså over fire millioner mennesker ...
Blant tilhengerne av militiabevegelser og utbrytergrupper tilkjennes "County Sheriff" autoritet over føderasjonen i Washington D.C.
En måte å påvirke valgresultater på, er ved å gjøre det vanskelig for "feil type velgere" å stemme. Det kan man oppnå på ulike måter - ved å skremme dem bort under påskudd av at man vil sjekke om de har utestående bøter, ved å forlange kontinuerlig oppdatering av bostedsadresse i valgregisteret, ved å kreve ulik dokumentasjon ved forhåndsregistrering, osv. Alt brukes i USA, og mer til.
En fiffig måte å oppnå skjevfordeling av stemmer på, er ved å redusere antallet valglokaler i områder med velgere med en bestemt sympati og å øke antallet lokaler der velgerne vil stemme slik man ønsker.
I går var det valg i Arizona, blant annet. Maricopa county og Pima county er representative for hva som foregår. Det er dobbelt så mange valglokaler i Pima county som i Maricopa. Og over fire ganger så mange velgere i Maricopa. Gjett hvor de mest velstående velgerne befinner seg.
Det er ihvertfall vanskelig å se USA som noe forbilde for demokrati og frie valg. Mye avgjøres ved å kunne kontrollere spillereglene, tegne opp valgdistriktene, sette regler for hvem som i prasis får lov til å avgi stemme, etc. Hovedgrunnen til at republikanerne fortsatt har flertall i kongressen er at de har flertall i kongressen. Hvis USA nå greier å velge Drumpf til president er overgangen til bananrepublikk komplett. Vi kjenner typen fra Sør-Amerika, enten det er Peron, Pinochet eller Baby Doc.
Bare det at Trump og Cruz er aktuelle presidentkandidater er illevarslende nok.
Carter Center har oppnådd et visst internasjonalt ry som valgovervåkere og valggodkjennere. Senterets retningslinjer for valggodkjenning ville gjort det umulig å godkjenne amerikanske valg, slik de nå foregår. Dette av ulike årsaker. Presidentvalget ville bl.a. blitt underkjent fordi det er så stor forskjell i ulike delstater når det gjelder regler for hvem som kan stemme, hvordan stemmer avgis, hvordan stemmer telles opp, hvordan de sertifiseres, osv.
Senteret lanserte i fjor et initiativ for å søke å forbedre amerikanske valg. Lykke til med det.
Valgene i USA i de siste 15-20 år har rett og slett blitt mer og mer smakløse og uspiselige for oss europere. Det forundrer meg egentlig at den jevne amerikaner godtar denne galskapen, som bl.a. i stor grad dreier seg om hvem om har eller kan mobilisere mest penger å hive inn i sirkuset. Demokratisk er det jo i alle fall ikke, sett med en europeers øyne....
Jeg så noen avisoppslag her hjemme om at norske gutter beviselig er blitt dummere med årene, og at dette vistnok skyldtes fordummende Tv-titting. Hvis det er tilfelle kan det jo være nå man virkelig begynner å se effekten av dum-Tv i USA, siden dem ligger 20 år foran oss.
Mye av utfordringene i USA ligger nok i at man er ute av stand til å mobilisere velgerne. I 2014 var velgerframmøtet ned mot 40%, som var det laveste målte nivået siden WW2. Dette forårsaket nok republikanernes tviholding på Kongress og Senat. Denne manglende mobiliseringen kan antas å til dels skyldes frakoblingen mellom establishment og de menige velgerne. Denne "frakoblingen" er slett ikke ensidig; journalister, politikere, ja hele "intelligentsiaen" står fullstendig uten kunnskap om de forholdene som rår blant den gemene hop, som på sin side ser seg som maktesløse stilt overfor det de ser som overmakta. Vi så en mobilisering ved de to presidentvalgene Obama vant, men plebsen mistet nok trua da det ikke ble rev'lusjon, men status quo. Man har ikke greid å overbevise massene om at endring tar tid, og krever innsats fra alle; ved å avlegge stemme.
Og så får vi slike perverse situasjoner som vi ser i dag, med en narcissistisk narr og en religiøs gærning som kjemper om nominasjon for GOP, og The Establishment personifisert ved HRC for REP.
Ligger ikke mye av grunnen til den lave deltagelsen i at folk flest ikke har noen reell inflytelse på politikken, som i stor grad styres av kapitalkrefter og andre interessegrupper gjennom en vanvittig bruk av betalte lobbyister, i tillegg til en antageligvis ikke ubetydelig politisk korrupsjon sett med europeiske øyne. Tror ikke framgangsmåten med tildels vanvittig store valgkamp og partibidrag fra kapitalindustrien ville blitt godtatt i Europa, hvor den forøvrig er ulovlig i mange land.
Vel, folk flest fikk valgt Obama. 2 ganger. Jeg ser jo at nominasjonsprosessen for presidentvalg i stor grad er pengestyrt, men det er svære blokker av sofavelgere som visselig kan påvirke "mellomvalgene". Dersom alle, endog kun noen prosenter fler av, de frustrerte faktisk gikk og avla sin stemme ville Capitol vært annerledes innredet.
La meg korrigere meg selv før noen andre gjør det: Velgeroppmøtet i 2014 var 36,4%.
Det er enslags feedback-loop på republikansk side:
- Politikerne i Washington får ikke gjort noe som helst
- Velgerne er frustrert og sinte over at lite skjer
- De stemmer på radikale rabulister som skal "ordne opp"
- Disse hverken kan eller vil danne brede allianser for å få noe gjort, fordi kompromiss = forræderi i de kretser
- Politikerne i Washington får ikke gjort noe som helst
GOP har i tillegg bevisst gått inn for å gjøre det føderale statsskiktet så dysfunksjonelt som mulig. Grover Norquist, som i årevis har forlangt at kandidater til Representantenes Hus og Senatet for GOP måtte skrive under på hans "Tax Pledge" der de lovde å ikke gå inn for høyere skatter, sa det slik i 2001:
I don't want to abolish government. I simply want to reduce it to the size where I can drag it into the bathroom and drown it in the bathtub. Valgdeltakelse i USA er lav både i mellomårsvalg og i år med presidentvalg. Men det er vanskelig å sammenligne med valg hos oss, siden så mye gjøres for å opplyse norske velgere om hvor og hvordan de skal avgi stemme, hvor de står i manntall, osv. I USA er det vel kun Minnesota og Oregon som gjør noe tilsvarende på en måte som er til å stole på (ja, mange med skandinaviske røtter i de delstatene). I andre amerikanske delstater hender det at man bevisst sender ut feilaktige opplysninger til enkelte velgergrupper ... Senest i New York nylig: http://gothamist.com/2016/03/23/voter_supression.php
Derfor blir det galt å se kun på tallet for valgdeltakelse og mene at amerikanerne er uinteresserte eller ikke bryr seg. Det brukes enormt med energi på å holde store velgergrupper unna valgdeltakelse, eller å sørge for at det er så vanskelig som mulig for dem å få avgitt stemme.
Denne artikkelen fra 538 gir et godt bilde av hvordan Trump har mobilisert velgere som enten har gitt opp "systemet" eller som resignert har stemt slik partiene ville de skulle stemme, men som nå ser Trump som et verktøy til opprør. Den ble lagt ut idag - skribenten åpner med å innrømme at "I truly had no idea what was going on in America".
Alt det er jo selvsagt riktig. Jeg kan dog ikke fri meg fra tanken om at den tause majoriteten kunne være mindre taus. Jeg ser det selvsagt med norske øyne, og det er ikke tvil i min sjel om at folkebevegelser som kunne samlet flere titalls prosenter ville ha oppstått her. Det er vel ikke så altfor langt unna at det er noe slikt vi ser på Drumpf-siden, og en lignende bevegelse er det for meg merkelig at vi ikke har sett for mye av til fordel for Sanders. Noe er det; han sanker mange flere bidrag enn HRC, men det er så ... tafatt.
Jeg er meget uenig med Fred Reed i mye, men jeg synes han beskriver Drumpf/ hele tragikomedien godt her: http://fredoneverything.org/
"Now, until the Trump Monster appeared, the America was ruled by a pseudo-democracy of one bicephalous party with two names. The Only Party consisted of blackguards and Quislings and pickpockets bought and paid for by the plutocratic oligarchy of large corporations, AIPAC, and the. very rich. These told the two halves of the One Party what to do. Every four years there was played a great tournament in which candidates of the Two Names of the One Party engaged in the most savage combat imaginable. This was to distract the people outside the walls . Afterwards nothing changed and all went on as before, though the division of the spoils shifted a bit."
(Ja, han kan leses som at han tilhører Trumptilhengerne; jeg leser ham som fed-up med bløtdyrene i DC. Han HATER Obama... , men skriver etter min mening godt, til tross for rasisme og annet grums.)