Høyttalere Valgets kval - nye høyttalere.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det høres ut som allsidighet og variasjon er stikkord for din musikksmak. Hvis det stemmer er vel nøytralitet og evne til å "spise alt" viktige krav? Høyttalere som har sterke kjennetegn i den ene eller andre retning vil trolig snevre inn hva som vil låte bra. Jeg ville lett etter en kameleon.
 

skogmus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
109
Antall liker
21
Hei..Mitt forslag til deg er å få teste ut et høytalermerke som heter Zingali fra Italia.. Det er på mange måter en sivilisert Klipsch.. De har også horn i diskant mellomtone..Har dynamikk og futt og fart og en veldig tranperent diskant mellomtone..Veldig behagelig signatur i lyden..Jeg har modellen Home Monitor 2.8.
Ikke mange zingali på bruktbørsen men..
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har hørt på store Zingali ht. Så ut som mumipappa. Lyden var ekstremt bra. Ellers synes jeg Proac spiller veldig bra.
Lasse
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Jeg er på utkikk etter en allsidig høyttaler som kan levere godlyden, uansett hva slags musikk som blir satt på, skal den levere "troverdig"
selvsagt vil det være punkter en er svakere på enn andre. Kravstor kan det hende jeg er, men uansett så vil det være en oppgradering fra de jeg sitter med idag.

Mange gode tips her !
Jeg tror jeg vil bevege meg litt bort fra dynamiske høyttalere som klipsch, etter litt tenking.
Jeg tror, kanskje jeg har snevret inn litt i første omgang.
Etter mye lesing av tester, omtaler o.l.
Så sitter jeg igjen med disse:

Sonus Faber Venere 3.0
Arendal Sound 1723
Vienna Mozart / Bethoven.

Noen over eller noen under på denne listen?
(Klipsch palladium har et vakkert design, men er over min prisklasse uansett)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.788
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg er på utkikk etter en allsidig høyttaler som kan levere godlyden, uansett hva slags musikk som blir satt på, skal den levere "troverdig"
selvsagt vil det være punkter en er svakere på enn andre. Kravstor kan det hende jeg er, men uansett så vil det være en oppgradering fra de jeg sitter med idag.

Mange gode tips her !
Jeg tror jeg vil bevege meg litt bort fra dynamiske høyttalere som klipsch, etter litt tenking.
Jeg tror, kanskje jeg har snevret inn litt i første omgang.
Etter mye lesing av tester, omtaler o.l.
Så sitter jeg igjen med disse:

Sonus Faber Venere 3.0
Arendal Sound 1723
Vienna Mozart / Bethoven.

Noen over eller noen under på denne listen?
(Klipsch palladium har et vakkert design, men er over min prisklasse uansett)
Skal ikke banne på det, men mistenker at Pylon Emerald 25 vil ha litt mer "sprut" og være hakket livligere enn SF og Vienna.
AS har jeg ikke hørt....

mvh
Proffen
 
M

MarkusH

Gjest
Dette er noe man må høre selv og finne ut av, jeg har hatt et par "demoer" av AS-høyttalere og har funnet ut at de ikke passer for meg, men det gjør ikke Sonus Faber Venere 3.0 heller, VA har jeg ikke hørt, men designet passer ikke for min del.

Nå er vel jeg den sære som kun vil ha høyttalere som ikke er kvadratisk/rektangulære, ikke finert, men lakkert (helst i sort høyglans eller hvit høyglans), elementene skal sitte tett, dome-diskant og helst to bass-elementer (10" eller større), avslappet topp, men likevel høyoppløste, spille tilnærmet fullfrekvent, ha god dynamikk og være altspisende hva angår musikk-sjangre. Dette har jeg i dag med komponentene i signaturen, jeg har funnet mitt oppsett og det er kun flaks at det er det jeg har endt opp med. Hva andre måtte like tar jeg ikke noe standpunkt til, man må finne det man liker sjøl så får det koste det det koster. ;)

Btw, Klipsch Heresy III som ligger ute til 17k kunne vel vært aktuelt å låne et øre til?
 
Sist redigert av en moderator:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.483
Antall liker
17.257
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg er på utkikk etter en allsidig høyttaler som kan levere godlyden, uansett hva slags musikk som blir satt på, skal den levere "troverdig"
selvsagt vil det være punkter en er svakere på enn andre. Kravstor kan det hende jeg er, men uansett så vil det være en oppgradering fra de jeg sitter med idag.

Mange gode tips her !
Jeg tror jeg vil bevege meg litt bort fra dynamiske høyttalere som klipsch, etter litt tenking.
Jeg tror, kanskje jeg har snevret inn litt i første omgang.
Etter mye lesing av tester, omtaler o.l.
Så sitter jeg igjen med disse:

Sonus Faber Venere 3.0
Arendal Sound 1723
Vienna Mozart / Bethoven.

Noen over eller noen under på denne listen?
(Klipsch palladium har et vakkert design, men er over min prisklasse uansett)
En tanke som slo meg er at du kanskje også bør vurdere å sjekke ut litt rundt Monitor Audio GS 20. Finnes masse tester/omtaler på nett. Det er noen år siden de gikk ut av produksjon, og de går som regel "billig" på bruktmarkedet.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det ligger en Spendor A4 til fin pris på brukten nå. Det er vel rimelig nøytralt, lettdrevet og allsidig? Kan det være en kandidat?
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Tror jeg for nå kommer til å holde meg til disse alternativene, hvis ikke kommer jeg aldri i mål. Ihvertfall til jeg får testet og lyttet litt.
Jeg legger også til Venere 2.5 på listen. Har forstått det ikke er verdens største forskjellen på 2.5 og 3.0(innspill?).
Og gjerne tilbakemeldinger mtp listen min, hvilke som anbefales og bør prioriteres?

-R.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.483
Antall liker
17.257
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg legger også til Venere 2.5 på listen. Har forstått det ikke er verdens største forskjellen på 2.5 og 3.0(innspill?)
Nå er jo det en høyst subjektiv mening fra min side - og karakteristikken fra en høyttaler har man egentlig ikke hørt før den er koblet opp mot eget utstyr i egen stue, men...
Om jeg skulle valgt mellom Venere (uansett 2,5 el 3,0), de angitte Vienna´s eller MA GS 20 var Venere de første som hadde blitt eliminert.
Basert på: Vienna Mozart Grand har jeg pr dato og MA testet jeg under like forhold hjemme. Venere lyttet jeg til mot Vienna hos Stereofil.

Men, igjen - understreker at det er min subjektive mening.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.222
Torget vurderinger
2
^^ Fantastiske musikkformidlere! Det slumper at vi er enige, BB. Jeg har jo sagt at du er en av oss! :D
 
Ble medlem
02.07.2018
Innlegg
26
Antall liker
12
Litt overasket over at du vurderer AS og SF Venere. De er jo svært forskjellige. Ikke kjøp SF V Uten å ha hørt de først er min anbefaling.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Litt overasket over at du vurderer AS og SF Venere. De er jo svært forskjellige. Ikke kjøp SF V Uten å ha hørt de først er min anbefaling.
Det er igjen ting i veien for å like helt forskjellige høyttalere heller. Man bør selvfølgelig ikke kjøpe noen høyttaler uten å høre den først.
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Og da var det jaggu på tide å ombestemme seg litt igjen.
Jeg har endret planen som følger:
maxpris: 12-13.
Foreløpige kandidater:
Sonus Faber Venre 2.5
Vienna Acoustics Mozart Grand
Ønsker ikke horn eller elektrostater.

Vil kunne spille høyt, men ikke høyt-høyt.
Spille pent, formidle musikk.
Vil bli brukt til 100% musikk.

Går jeg glipp av noe om jeg ikke vurderer stativ høyttalere i denne prisklassen?
Jeg er redd for å miste dybden om jeg går til stativhøytalere.

Vil foreløpig ble drevet av ECi-3, men om det ikke matcher utmerket, så går jeg nok til innkjøp av noe ny elektronikk ila sommeren/høsten.
(typ hegel, naim o.l)

Til alle fantaster der ute, dere kjenner problematikken med endringer av planer ;)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
900
Antall liker
583
Hei..Mitt forslag til deg er å få teste ut et høytalermerke som heter Zingali fra Italia.. Det er på mange måter en sivilisert Klipsch.. De har også horn i diskant mellomtone..Har dynamikk og futt og fart og en veldig tranperent diskant mellomtone..Veldig behagelig signatur i lyden..Jeg har modellen Home Monitor 2.8.
Ikke mange zingali på bruktbørsen men..
Ja, det er en lækker speaker!
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Og da var det jaggu på tide å ombestemme seg litt igjen.
Jeg har endret planen som følger:
maxpris: 12-13.
Foreløpige kandidater:
Sonus Faber Venre 2.5
Vienna Acoustics Mozart Grand
Ønsker ikke horn eller elektrostater.

Vil kunne spille høyt, men ikke høyt-høyt.
Spille pent, formidle musikk.
Vil bli brukt til 100% musikk.

Går jeg glipp av noe om jeg ikke vurderer stativ høyttalere i denne prisklassen?
Jeg er redd for å miste dybden om jeg går til stativhøytalere.

Vil foreløpig ble drevet av ECi-3, men om det ikke matcher utmerket, så går jeg nok til innkjøp av noe ny elektronikk ila sommeren/høsten.
(typ hegel, naim o.l)

Til alle fantaster der ute, dere kjenner problematikken med endringer av planer ;)
Da gjenstår vell å teste ut de to du har sett deg ut for å høre om de falt i smak. Kan være
lurt å starte der isteden for å få hundre tips til.
Du går selvfølgelig glipp av noe av dybden med nær sagt alt av stativhøyttalere,
men da kan man supplere med ett par sub.
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Jeg støtter forslaget til bambi her att Tannoy DC 10 kan være noe å teste ut ellers har de nok flere modeller du kan ta en kikk på ikke minst Prestige Stirling gr selv om de kanskje havner noen lapper over 20.
HAr selv DC10 Ti, og det var ingen høydare med EC elektronikk, i hvertfall ikke i mine ører.. trenger ikke så mye for å spille, nokså følsomme, men det ble litt traust og kjedelig. hadde to stk 250R brokoblet på hver, sammenlignet med ECI3 kan jeg ikke si om den er bedre eller dårligere.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg støtter forslaget til bambi her att Tannoy DC 10 kan være noe å teste ut ellers har de nok flere modeller du kan ta en kikk på ikke minst Prestige Stirling gr selv om de kanskje havner noen lapper over 20.
HAr selv DC10 Ti, og det var ingen høydare med EC elektronikk, i hvertfall ikke i mine ører.. trenger ikke så mye for å spille, nokså følsomme, men det ble litt traust og kjedelig. hadde to stk 250R brokoblet på hver, sammenlignet med ECI3 kan jeg ikke si om den er bedre eller dårligere.
Ja det er ikke godt å si, annet enn att ECI3 har litt annen lydkarakter enn dine 250r.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Har bare hørt dem et par ganger, men sitter med inntrykket at DC 10t er ganske lette å drive. Men tror kanskje heller ikke at ECI-3 på de høyttalerne hadde vært den endelige og fullkomne løsningen for all evighet. Tror bare det hadde vært høyst akseptabelt og levelig til man eventuelt ville prøve seg på en oppgradering. En kombo jeg godt kunne tatt sjansen på å prøve selv hvis forholdene lå til rette.
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Har bare hørt dem et par ganger, men sitter med inntrykket at DC 10t er ganske lette å drive. Men tror kanskje heller ikke at ECI-3 på de høyttalerne hadde vært den endelige og fullkomne løsningen for all evighet. Tror bare det hadde vært høyst akseptabelt og levelig til man eventuelt ville prøve seg på en oppgradering. En kombo jeg godt kunne tatt sjansen på å prøve selv hvis forholdene lå til rette.
For å legge til så ser Accuphase sammen med Tannoy (Dc10Ti i mitt vedkommende) en uslåelig kombo


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Har bare hørt dem et par ganger, men sitter med inntrykket at DC 10t er ganske lette å drive. Men tror kanskje heller ikke at ECI-3 på de høyttalerne hadde vært den endelige og fullkomne løsningen for all evighet. Tror bare det hadde vært høyst akseptabelt og levelig til man eventuelt ville prøve seg på en oppgradering. En kombo jeg godt kunne tatt sjansen på å prøve selv hvis forholdene lå til rette.
For å legge til så ser Accuphase sammen med Tannoy (Dc10Ti i mitt vedkommende) en uslåelig kombo


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Sikkert fint det også hvis man har mulighet. Luxman er visst også en kombinasjon flere er fornøyd med på Tannoy.
 
Topp Bunn