Van Den Hul model Colibri Gold XGP MC 0.38 mV

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Er det noen som har erfaring med denne Puèn

Van Den Hul model Colibri Gold XGP MC 0.38 mV.

Kunne tenkt meg å kjøpe denne men det hadde vært interessant om noen hadde erfaring med denne.

Loui :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.048
Antall liker
4.130
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har den i light weight versjon. spiller meget bra, men krever veldig nøyaktig finjustering. Stemmer alt er det "himmelen". ;)
hvilken arm har du?
hvilken riaa har du?
spiller veldig kjapp, utrolig 3D. heller noe mot det lyse/nøytrale. ingen "romantisk" PU

du får kjøpt de nytt for rundt 1200-1500euro

håper det hjelper

david
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Her er oppsettet mitt

Michell Gyro SE, (Gyro Pedersen Oppgrdering)
SME V / Lyra Skala
HR POWERSUPPLY
EAR864P
Ayon Typhon I
Martin Logan Summit
Clou Cable Silver Voice

Loui
:cool:
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.048
Antall liker
4.130
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg hvis du liker Lyra, så tror jeg du kommer til å like Colibrien (hadde lyra før, jeg også...)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Men med en Michell Gyro KAN vel dette bli litt "lett" særlig i de nedre oktaver, eller?
At den graver frem microdetaljene er jeg temmelig trygg på:)

Sliter med å finne spec. og info om denne "LW" utgaven slartibartfast- har du de tilgjengelig?
Kan det stemme at XGP (hvor P står for plastikk, og jeg kanskje av den grunn antok var samme som "LW" som jeg trodde sto for low weight:rolleyes:) er en god del dyrere enn LW?


mvh
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Er det denne som VdH lagar signatureversjonar av? Slik at du kan bestille kva eigenskapar du helst vil ha?
Det kan du på mange, ser det ut til!

Sitat fra Vdh`s sider:
" Special customer demands/specifications:
Thanks to the many variations in materials available, it is always possible to build a unit to match the personal demands of the customer.
With these personalized cartridges the wooden container can mention the name of the customer it has been specially built for.
This option is exclusively available for The CANARY, The GRASSHOPPER III series, The GRASSHOPPER IV, The GRASSHOPPER “BEAUTY”, The CONDOR and The COLIBRI versions."

mvh
 

prom

Medlem
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
21
Antall liker
7
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Jeg har en slik en i LW utgave.

Akkurat nå sitter den i mellom rillene på (en litt slitt utgave av) Black Sabbath´s Paranoid og en SME V. Armen er forøvrig forankret i en Oracle Delphi MK. IV. Videre forsvinner signalet inn i en Jasmine LP 2.0 SE som mater en pre/effekt-kombo fra Trafomatic. B&W 805D tar seg av det øvrige.

Jeg kan intet mindre enn anbefale PUén på det varmeste. Gikk fra en Dynavector 23RS og over på denne, og etter min er VDH bedre på alle parametre. Det skulle vel kanskje bare mangle, gitt prisdifferansen?

Har lest noen få brukererfaringer på nettet og ser at enkelte (en på positive feedback, om jeg ikke husker feil) mener at den egner seg mindre godt på metall og rock, dette sammenfaller ikke med mine erfaringer. Jeg hører veldig mye musikk utøvet av menn med tights og sminke, og synes at det funker aldeles utmerket (musikken altså). Det må dog tillegges at mine erfaringer med PUér i denne klassen er begrenset til nettopp denne.

Jeg synes at kvinnestemmer låter naturlig og flott, basstrommer slår, bassen går kjellerdypt (så langt ned resten av anlegget er med på), det er plenty av luft og rom, og det blir aldri kjedelig.

Du må dog passe på, med din SME, at den Colibrien du får (dersom du skulle kjøpe en) ikke avviker fra spec. hva vinkel på nålefane angår. Det er jo lite å gjøre med sånt på disse armene.. Tror dog at de fleste er A-ok.
 
Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Den aktuelle VdH pickupen har jeg ikke prøvd, men jeg eier to andre VdH og er blodfan av lyden! Jeg har både en Canary og en Grasshopper IV GLA (med gullspole som jeg regner med at den aktuelle Colibrien også har). Noen har en merkelig formening om at VdH låter analytisk og tynt. Det må bero på dårlig match eller elendig justering av PU. Jeg har i tillegg til mine to VdHs også hatt en Frog på lån og min erfaring er at klangsignaturen er ganske lik på de jeg har hørt. Ting blir enda mer raffinert og eksttremt (mer dynamikk, bedre oppløsning osv) når man klatrer i hierarkiet Det som kjennetegner lyden er en ekstrem oppløsning i hele frekvensspekteret. Har man problemer andre steder i signalkjeden som ikke takler oppløsningen kan det kanskje by på problemer, men ellers har VdH en unik evne til å grave frem detaljer og presentere dem på en meget behagelig måte. Merk at jeg ikke snakker om oppløsning som lys og analytisk lyd. En pickup som er ekstremt oppløst i hele frekvensspekteret gir også helt nye dynamiske opplevelser med masse detaljer nedover i frekvensområdet også. Mine musikalske preferanser er prog rock (gjerne av nyere dato), prog metal pluss en del annet. Klassisk musikk står ikke på reportoaret her. En lys analytisk lyd ville falt helt gjennom hos meg. Mine VdHs har fått prøvd seg i to forskjellige spillere (Frog'en i en tredje) og på to forskjellige armer (Airtangent og Kuzma 4point) og det har alrdri slått meg at lyen er analytisk eller lys, ei heller har jeg fått kommentarer på det fra de som har vært innom og hørt på vinylriggene mine. Av mine to VdH er det stort sett Grasshopperen som er montert i armen. Dette er den beste pickup jeg noensinne har hatt i hus, les den pickup som har passet mine preferanser best. Hvor mye gullspolen bidrar vet jeg ikke, men jeg mistenker den for å bidra en del. Disse gullspolene er svært limiterte da Van den Hul bare fikk tak i en begrenset mengde gull som var egnet til formålet og dette er ikke lenger å få tak i.

Jeg mener oppriktig at VdH har fått alt for lite oppmerksomhet for sine fantastiske pickuper. De krever dog noe kunnskap om justering/montering av pickup for å yte maksimalt, men med litt knowhow og kjæling gir de full uttelling for jobbingen. Sist, men ikke minst er VdH en av de rimeligste parfyme pu produsenter på retipping! Dette er faktisk ganske viktig når man kjøper pickuper i 40 000kr+ segmentet. Man skal kose seg når man spiller plater, ikke ha drit dårlig samvittighet for hver plate fordi man bruker opp en dyr pickup. Vet ikke hvor trådstarter befinner seg i landet, men er du i nærheten av Rogaland er du hjertelig velkommen for en demonstrasjon av hva du får av lyd med VdH pickuper:)
 
Topp Bunn