Van den Hul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bimmernorge

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    11
    Sted
    Hedmark
    Torget vurderinger
    2
    Skarpt blikk der tore_v1! :)
    Så, Elac og B&W... Noen fler? Lurer på om Monitor Audio også bruker VdH... Mener å huske at jeg har lest dette et sted også.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er selv usikker på hvor man får kjøpt Van den Hul nå. Var nettopp innom Hi-Fi Klubben og sikret meg et sett The TEATRACK HYBRID høyttalerkabler, og fikk da 30 % rabatt siden VdH er på vei ut. Jeg spurte de tidligere om hvorfor de valgte å kutte ut VdH, og de sier at det har bakgrunn i en blindtest (se vedlagt skjermdump fra facebook-siden deres).

    Vis vedlegget 331669
    Går tilbake til dette gamle innlegget. Ganske tvetydig dette svaret fra HFK, men meningen er vel å si at Audioquest er bedre enn VdH....?..

    Litt meningsløst etter min mening, fordi begge produsentene leverer et vell av kabler til ulike formål og i forskjellige prisklasser. Dessuten er jo smaken som baken.

    Det kunne forresten vært interessant å få en nærmere dokumentasjon på denne blindtestingen - hva som ble testet, hvordan, hvem som var med, hvilket utstyr som ble benyttet etc.

    Særlig fair markedsføring er det heller ikke. Omtrent som en bilforhandler skulle skrevet: "Vi solgte inntil nylig Volvo, men etter grundig testing har vi nå gått over til BMW."
    Nå har jeg gjennomført min egen lille subjektive testsammenligning av AudioQuest og Van den Hul.

    Etter at jeg nylig byttet forsterker fra en Electrocompaniet ECI 4 til en Naim Nait XS, måtte jeg også bytte signalkabler mellom dac og forsterker siden jeg hadde kjørt balansert Van den Hul THE D-102 III HYBRID, men måtte kjøre ubalansert til Naim-forsterkeren. Siden jeg trengte nye kabler kjapt, stakk jeg innom Hi-Fi Klubben og skaffet meg et par AudioQuest Red River (de var i en passelig prisklasse rett under tusenlappen).

    Etter forsterker-byttet synes jeg at det har spilt enormt engasjerende, men samtidig litt for pågående og litt "oppjaget". Jeg var usikker på om dette lå i forsterkeren eller i signalkablene, så derfor byttet jeg ut Red River med et par Van den Hul THE THAMES HYBRID som jeg vanligvis bruker mellom RIIA-trinn og forsterker (er fullstendig klar over at disse kablene egentlig er tenkt mellom platespiller og RIAA, men synes de fungerer glitrende også ut fra RIAA). THE THAMES kostet hundrelappen mindre enn Red River.

    Jeg hadde ingen store forventninger om revolusjon i lydbildet med dette byttet, men du verden for en endring det ble! Og det hørtes umiddelbart. Det låt betydelig varmere, men også langt mer avslappet. Det oppjagede, litt stressende preget over lydbildet var borte vekk. Overgangen var så stor at det skapte en illusjon av at noen hadde dradd ned avspillingshastigheten på musikken. Etter hvert la jeg også merke til at flere detaljer kom fram i lydbildet og det hele hørtes mer "raffinert" ut. Det eneste ankepunktet jeg kunne høre ved THE THAMES var at øvre del av diskanten noen ganger "stakk seg litt frem" i lydbildet og kunne skape en litt spiss touch (dette kan ha sammenheng med at kablene er designet for vinyl og nå spilte jeg fra digitale kilder).

    Likevel skal Red River ha skryt for et gnistrende rytmisk engasjement. På rock og metal var de overlegne, og f.eks. Rammsteins låt "Ich Will" som har mye dynamikk i seg, ble av Red River gjengitt med gitarriff i et nærmest eksplosivt attakk. Her kom de virkelig til sin rett, og det var umulig å sitte stille. Det rytmiske ble gjengitt så stramt og "punchy" at det var en fryd å høre på. Her ble THE THAMES litt "sløve" og "trege" med mer puddingbass. Likevel ble Red River litt for pågående i lengden, og i det lange løp ble det mer behagelig å bruke THE THAMES. Jeg ser at også What Hi-Fi? har kommentert dette som et ankepunkt ved Red River at de er litt "overwhelming": Audioquest Red River review | What Hi-Fi?

    Nå er jo dette bare ETT par AudioQuest-kabler, og det skal sies at jeg ikke har hørt andre AudioQuest-kabler. Uansett er ikke Red River noe jeg orker å leve med. Det pågående, litt stressende preget over lydbildet blir for slitsomt i lengden, selv om de låter fantastisk engasjerende (en kort stund) med rock og metal. Det er derimot med andre musikksjangre at de etter min oppfatning låter "feil". Det blir som å stå og headbange på en kammerkonsert. Kablene roper liksom "kom igjen, kom igjen!" selv om dette er rolig musikk som skal nytes, ikke digges. Da blir det like slitsomt som å stå med en som maser om nachspiel når man egentlig har lyst å legge seg.

    Noen tips til hvilke signalkabler jeg bør gå for? Den ubalanserte versjonen av Van den Hul THE D-102 III HYBRID er jo høyst aktuell. Er det andre tips?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Om du finner The Orchid så er den veldig fin. Husker i farten ikke hva den lå på, men jeg oppfattet denne som en noe luftigere variant enn andre vdH-varianter.

    (I tillegg likte jeg rødfargen, samt det at den ikke sugde til seg støv, som alt annet av kabler fra vdH...)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Fant The Orchid via en forhandler i England, men prisen ligger på 280 £ (ca. 3500 kr). Tviler ikke på at den er bra, men noe i overkant av mitt budsjett ;)
     

    bimmernorge

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    11
    Sted
    Hedmark
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg biampet med VdH The D102 III Hybrid og The River, og har en tredje The D102 III Hybrid som forsyner senteren. Alt sammen ubalansert. I mitt oppsett har jeg ikke prøvd andre kabler, men er veldig fornøyd med det jeg har. Fra tidligere, med andre forsterkere og høyttalere, har jeg prøvd Monster (type medium-priset), og Nordost Black Knight, uten at noen av disse ga noen aha-opplevelse.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nå fant jeg et par ubalanserte Van den Hul 3T THE ROCK HYBRID til en hyggelig pris på Torget som jeg har kjøpt. Gleder meg til å teste disse :)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    10
    Til dere som bruker V.D.Hul kabler : Vær ytterst forsiktig når kablene plugges I , eller dras ut !! Fikk inn et par Air til reperson . Loddingene er ikke spesielt bra , I alle fall ikke på dette paret .....!! Hold I den blå hylsa på pluggene når kablene plugges I eller dras ut ! Unngå også å vri på pluggene !! :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Til dere som bruker V.D.Hul kabler : Vær ytterst forsiktig når kablene plugges I , eller dras ut !! Fikk inn et par Air til reperson . Loddingene er ikke spesielt bra , I alle fall ikke på dette paret .....!! Hold I den blå hylsa på pluggene når kablene plugges I eller dras ut ! Unngå også å vri på pluggene !! :)
    Dette har jeg også lest litt om i diverse bruker-omtaler. Leste om en som måtte ha kablene inn på reparasjon tre ganger. Det hevdes at det ikke er Van den Hul som står for termineringen, men at dette gjøres av "billig arbeidskraft" for å presse prisene på de terminerte kablene ned. Ikke spesielt heldig av Van den Hul med en slik løsning om dette er et stort problem, men det er kanskje slik de må gjøre det for å henge med på prismarkedet.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Til dere som bruker V.D.Hul kabler : Vær ytterst forsiktig når kablene plugges I , eller dras ut !! Fikk inn et par Air til reperson . Loddingene er ikke spesielt bra , I alle fall ikke på dette paret .....!! Hold I den blå hylsa på pluggene når kablene plugges I eller dras ut ! Unngå også å vri på pluggene !! :)
    Bra at vi som har noen VdH kabler blir gjort oppmerksom på dette.Det er så utrivelig å ødelegge.
    Mvh Kenneth
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nå fant jeg et par ubalanserte Van den Hul 3T THE ROCK HYBRID til en hyggelig pris på Torget som jeg har kjøpt. Gleder meg til å teste disse :)
    Her er en ny av min egen lille subjektive testsammenligning. Gøy med kabler :)

    The Rock lever virkelig opp til navnet sitt. Sammenlignet disse med The Thames som har vært "vikar" i det siste, og det ble en mektig overgang. The Thames ble en litt forsiktig "spire" sammenlignet med de "autoritative" The Rock. De skaper en autoritet i lydbildet uten at de blir brautende eller pågående. Men de spiller klippefast (herved navnet, går jeg ut fra) og nærmest støper lydbildet fast. Det er liksom ikke noe tull etter at The Rock har overtatt ansvaret for signalveien. Alt sitter som støpt, og det nedre frekvensområdet blir gjengitt med et solid fundament. Likevel ingen puddingbass å spore her i gården, her er det stramt over hele linja. Det eksplosive fra AudioQuest Red River er nå tilbake i dynamikken, uten at det oppjagede, pågående preget er der. Rolig musikk er nettopp det; rolig og nydelig. Og det klippefaste grepet til The Rock gjør at det oppleves enda mer rolig. Naturligvis er lydbildet krydret med langt flere detaljer, rom og luft som seg hør og bør med signalkabler i denne klassen. Men det som slår meg mest er at The Rock er nettopp det de gir seg ut for å være; en klippe.

    Testet mellom Rega Apollo cd-spiller og Naim Nait XS integrert forsterker med Spendor A3 høyttalere (kablet med van den Hul The CS-122 HYBRID terminert med WBT Nextgen).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Største grunnen kan Være at VDH sine ķabler faktisk skapet støy mellom komponentene i den ny nad master serien.
    Nå har jeg selv erfart at VDH kan skape støy brukt sammen med enkelte komponenter. Jeg kjøpte nylig en Rega DAC og hadde planer om å bruke den optiske The Optocoupler Mk II mellom streamer og dac, men kombinasjonen av Rega DAC og The Optocoupler Mk II skapte støy. Etter en test hos Hi-Fi Klubben spilte den først helt reint mellom cd-spiller og forsterker (faktisk NAD, men jeg fikk ikke med meg hvilke modeller), men da Rega DAC kom imellom, ble det mye støy.

    Han jeg snakket med hos Hi-Fi Klubben hadde ingen god forklaring på grunnen til dette, men jeg fikk iallfall inntrykk av at slike problemer var hovedgrunnen til at de hadde sluttet med VDH, selv om de sannsynligvis aldri vil innrømme dette offisielt.

    Men for å gjøre støymysteriumet enda mer komplekst bruker jeg en koaksial VDH The First mellom cd-spiller og samme dac, og det spiller glitrende. Hvorfor og hvordan en optisk kabel kan lage støy, mens en koaksial kabel med utradisjonelle ledermaterialer spiller problemfritt, er for meg et mysterium.

    Og for ordens skyld skal det sies at jeg kjøpte en AudioQuest Cinnamon Optical etter at dette støyproblemet ble oppdaget. AQ-kabelen spiller problemfritt der jeg hadde tenkt å ha The Optocoupler Mk II, så da kan jeg godt forstå hvorfor Hi-Fi Klubben byttet.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja den optiske har jeg også forsøkt, var ikke noe støy her men den satt ikke bra. Jeg har foresten dratt frem noen høyttalerkabler
    d-352 hybrid og magnum hybrid, disse har tidligere blitt henvist til rote-skuffen da Nordost av forskjellige slag måtte forsøkes.

    Jo bedre forsterkere og høyttalere jeg har fått jo bedre er disse kablene blitt, spesielt Tannoy og Luxman passer meget bra med disse kablene.
    Det er viktig at forsterkeren har nok strøm til å holde bassen i sjakk for her slipper alt igjennom. Kjører bearwire.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja den optiske har jeg også forsøkt, var ikke noe støy her men den satt ikke bra.
    Hm, kan det tenkes å være en svakhet ved denne modellen? Den Optocoupler-kabelen jeg hadde, fikk jeg aldri til å sitte fast i den ene enden. Da jeg sammenlignet pluggene, viste det seg at den svarte plastpluggen som skal låse pluggen fast var kortere i den ene enden. Den "klikket" seg da ikke fast, og jeg måtte fysisk holde den fast og presse den inn for å få signal gjennom. Jeg tenkte at det var en produksjonsfeil ved akkurat denne kabelen, men om det viser seg at flere kabler ikke "klikker" helt på plass, burde VDH kanskje vurdere å skifte ut pluggtypen på denne kabelen.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Strømling Kan du fortelle litt mer om dine erfaringer med VdH sammen med Luxman & Tannoy?
    Ja den optiske har jeg også forsøkt, var ikke noe støy her men den satt ikke bra. Jeg har foresten dratt frem noen høyttalerkabler
    d-352 hybrid og magnum hybrid, disse har tidligere blitt henvist til rote-skuffen da Nordost av forskjellige slag måtte forsøkes.

    Jo bedre forsterkere og høyttalere jeg har fått jo bedre er disse kablene blitt, spesielt Tannoy og Luxman passer meget bra med disse kablene.
    Det er viktig at forsterkeren har nok strøm til å holde bassen i sjakk for her slipper alt igjennom. Kjører bearwire.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn