Vanskelig stueanlegg. Hjelp taes imot hvis den finnes!

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har autokalibrert den og satt lpf på 60 hz og 24 oktav(usikker på om det var det det het) som anbefalt i manualen samt eq off. Får justert mer når jeg får surroundforsterkeren.
 
T

tce-teams

Gjest
Når du får denne surround forsterkeren din , bør du sette hz på subwooferen på fullt , volum på halvt. Og ta rom korreksjon med reciveren din.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Har autokalibrert den og satt lpf på 60 hz og 24 oktav(usikker på om det var det det het) som anbefalt i manualen samt eq off. Får justert mer når jeg får surroundforsterkeren.
Ok.

Først og fremst bør man prøve å plassere både høyttalere og sub der de gir jevnest frekvensgang. Siden suben har auto-kalibrering kan den nok blir stående i hjørnet uten de største utfordringene.

Autokalibreringen tipper jeg tar for seg frekvensgangen?

Har du jobbet noe med fasen? Ser det er 4 muligheter på denne(0, 90, 180, og 270) og disse bør du teste om du ikke har gjort det ennå. Et enkelt triks er å sette delingen til suben på maks, og sette på en sinustone på 70-80hz. Test først denne tonen med kun fronter og kun sub og pass på at det er en frekvens begge kan gjengi med godt nivå. Deretter setter du på sub og høyttalere og justerer til den innstillengen du føler gir høyest lyd. Da er du så nære fase som mulig. Her er det en stor fordel å ha en RadioShack eller lignende, men forskjellene er normalt sett så store at man lett hører dem. Hjelper ikke dette nevneverdig kan man forsøke å snu fasen på begge høyttalerne.

Etter dette kan man justere volum, og så delefrekvens. Grunnen til at jeg foreslår nivå først er for å ikke få alt for mye nivå på suben. Man kan såklart øke dette som man vil i ettertid, men det er en grei pekepinn når man ikke har måleutstyr. Om du skal ha så lav deling som 60hz kan du også vurdere å sette sub i hjørnet bak sofa. Men du bør også teste ut litt høyere deling om du syntes du har lite nivå i bassen. Av erfaring ser jeg at det av en eller annen grunn oftere gir jevn frekvensgang rundt delefrekvens av å bruke 2. ordens(12dB/okt) deling om man har valget, jeg ville dermed testet dette om jeg var deg.

Se om det hjelper, og rapporter gjerne tilbake om du finner noen mer konkrete utfordringer. Men det er ganske vanskelig å foreslå mye spesifikt uten å se en måling.


Geir Arne
 
Sist redigert:

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Sikkelig bra tips hele veien her!!! Skal teste ut det som har blitt nevnnt når jeg får tilbake forforsterkeren(EC4.7.) tilbake fra oppgradering:) Kommer tilbake med resultat...
Har fått litt trua:)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Ta ned størrelsen på sub til 10" REL, eller bruk PL200 UTEN.. det ville jeg gjort- for så å selge sub! Hva slags forsterkere har du til drift? Kilder?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Skal brukes til film og musikk:) Viktigste blir film men kommer til og gjøre alt det jeg kan for at det skal funke på musikk også i stereo.

Bruker Electrocompaniet AW250R.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Skjønner at flere kanskje ikke ser surround delen. Legger til ett bilde uten front på TV-bord:)



Kunne kanskje fjernet bildene men hvem bryr seg:)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Noen hus suger til seg bass som en svamp, det er den kjedelige sannheten.
Som andre her har sagt bør det nok måles så vi kan se hva som skjer.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.029
Antall liker
7.280
Sted
Kongsberg
Leste nettopp dette: http://www.bgcorp.com/PDFs/Better%20bass%20through%20multiple%20subwoofers.pdf.
En interessant ting var at autokalibreringen som gjøres av subwooferen noen ganger kan gjøre feil. Min egen erfaring med dette er en velodyne DD12 jeg lånte for noen år siden. Vi kjørte først autokalibrering som riktignok fungerte greit, men det var først når vi gjorde manuelle målinger og justeringer at vi fikk det beste ut av den. (Plasseringen hadde også mye å si)
En annen ting som også ville hjulpet deg i ditt rom er rett å slett å bruke flere suber. Flere suber til lavere pris gir nok et bedre resultat enn bare en dyr sub. (hvis man finner plass til dem da)
 
Topp Bunn