Vaske strikken?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er det noen "opplest og vedtatt" måte å rengjøre drivrem på?
Jeg har vært dum og fingret på gamlestrikken etter at jeg satte på white-belt.

Så tenkte jeg å behandle gamlestrikken pent og rengjøre den.

Noen tips?

Mvh
Rolf

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
Tror du ikke lunkent vann gjør jobben?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
Må vel ha noe form for såpe el lign for å fjerne fett?

R

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Rødsprit har jo nettopp den egenskapen at det fjerner fett. Men allt med måte,en liten dæsj på en klut og tørrk godt etterpå.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

R
Litt oppvaskmiddel. Har fungert for meg, men jeg er jo bare en amatør.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:

R
Litt oppvaskmiddel. Har fungert for meg, men jeg er jo bare en amatør.
En gammel erfaren amatør om ikke annet ;)

Prøver det jeg, har ikke rødsprit for hånden

R

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Ikke sprit av noe slag. Tørker ut gummien.
Linn anbefaler å vaske i lunka vann. Dra strikken gjennom en våt fille som ikke loer. De anbefaler også å rense den med møbelpolish! Har aldri prøvd den varianten......

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.325
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
I et tidligere liv spilte jeg bordtennis, ikke spesielt interessant i seg selv,
men jeg har ennå en sprayflaske med rengjøringsvæske til slagflatene -
fungerer fabelaktig på strikken også...

Ellers gjør jo Jif Universal og lunkent vann vei i vellinga med det meste.

Vennlig hilsen

Morten

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Brukte rådet til den gamle og er nå fornøyd.
Skal spille litt på svartstrikken før jeg prøver hvitstrikken igjen.
Er redd det var minimale forskjeller og nettopp forskjeller istedet for forbedringer..... :-X

R

V

vredensgnag

Gjest
Varmt vann, lofri klut, derpå talkum. Aldri såpe, aldri løsemiddel.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Vask ræva di i stedet Roda .det er nok det beste, for da blir lyden bedre når du fiser høyt. ;D ;D mvh.Erling.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Er redd det var minimale forskjeller og nettopp forskjeller istedet for forbedringer..... :-X

R
Hvordan kan egentlig en drivrem, gitt at den oppfyller noen grunnleggende kriterier, forandre lyden hørbart?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hvalross skrev:
Vask ræva di i stedet Roda .det er nok det beste, for da blir lyden bedre når du fiser høyt. ;D ;D mvh.Erling.
Har tarmen på magen

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
RoDa skrev:

R
Hvordan kan egentlig en drivrem, gitt at den oppfyller noen grunnleggende kriterier, forandre lyden hørbart?
Ikke spør meg hvordan, og ikke i denne tråden. Start en egen tråd hvis du føler for det.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Ikke spør meg hvordan, og ikke i denne tråden. Start en egen tråd hvis du føler for det.
Neivel. beklager såå mye. Det var et oppriktig og interessert spørsmål, og ikke en krangel-start. (For protokollen.)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
RoDa skrev:
Neivel. beklager såå mye. Det var et oppriktig og interessert spørsmål, og ikke en krangel-start. (For protokollen.)
Jeg har ikke peiling på hvordan det kan være sånn.
Da kan du starte en oppriktig og interessert tråd om lyden av strikken?
Den kan feie seg inn i rekken av tråder som "hvordan kan to forsterkere som måler likt låte forskjellig" og ikke minst "hvordan kan kabler låte forskjellig"..... :D :D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
Reima skal i tillegg til å overføre kraften fra motoren til tallerkenen også minimere overførselen av vibrasjoner fra motoren til tallerkenen. Derfor vil en annen og bedre reim forandre lyden til det bedre.
Det kan også være avgjørende hvilken side av reima som ligger mot aksling/tallerken.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Dazed skrev:
RoDa skrev:
Da kan du starte en oppriktig og interessert tråd om lyden av strkken?
Den kan feie seg inn i rekken av tråder som "hvordan kan to forsterkere som måler likt låte forskjellig" og ikke minst "hvordan kan kabler låte forskjellig"..... :D :D
Nei, det gidder jeg ikke. Jeg var bare litt interessert i hvilke forskjeller en så enkel mekanisk komponent kunne skape. Jeg visste ikke at det var så utrolig farlig å avspore topic littegrann når det allerede har kommet fullgode svar på det opprinnelige spørsmålet tidligere i tråden.

...Og dessuten er det vel diskutabelt hvorvidt du kan diktere hva andre brukere kan og ikke kan skrive i en tråd selv om det nå engang var du som startet den.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Dazed skrev:
Reima skal i tillegg til å overføre kraften fra motoren til tallerkenen også minimere overførselen av vibrasjoner fra motoren til tallerkenen. Derfor vil en annen og bedre reim forandre lyden til det bedre.
Det kan også være avgjørende hvilken side av reima som ligger mot aksling/tallerken.
Takk.

Den bør altså ikke være helt uelastisk, men kunne strekke seg litt, og ha dempende egenskaper på den svingende bevegelsen?

Verre var det altså ikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Zalo er sikkert mer enn godt nok. Ellers er sprit eller isopropanol helt sikkert enda bedre. Tror ikke man trenger å bekymre seg for uttørking. Dere vasker vel ikke drivrem hver uke akkurat?

Talkum tror jeg det er best å ligge langt unna. Hele poenget er at reima skal klare å drive tallerkenen rundt. Vanskelig å få til uten friksjon...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Zalo er sikkert mer enn godt nok. Ellers er sprit eller isopropanol helt sikkert enda bedre. Tror ikke man trenger å bekymre seg for uttørking. Dere vasker vel ikke drivrem hver uke akkurat?

Talkum tror jeg det er best å ligge langt unna. Hele poenget er at reima skal klare å drive tallerkenen rundt. Vanskelig å få til uten friksjon...
Vel.........når Linn anbefaler å bruke en klut fukta i vann og direkte fraråder sprit så veier det litt tyngre for meg enn hva du tror ;)

Jeg skjønner heller ikke hva talkum har å gjøre på en drivreim, men å si at hele poenget med reima er å klare å dra tallerkenen rundt blir for enkelt, Zomby....

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
Zomby_Woof skrev:

Vel.........når Linn anbefaler å bruke en klut fukta i vann og direkte fraråder sprit så veier det litt tyngre for meg enn hva du tror  ;)

Jeg skjønner heller ikke hva talkum har å gjøre på en drivreim, men å si at hele poenget med reima er å klare å dra tallerkenen rundt blir for enkelt, Zomby....
Nåja.. Hvis du har ambisjoner om å få reima til å vare like lenge som resten av spilleren kan jeg være enig. Ellers synes jeg det blir vel nevrotisk å gå rundt og være redd for at gummien skal tørke ut. Hva Linn anbefaler kan ha sammenheng med en spesiell gummiblanding eller et belegg av noe slag. Da er det egentlig bare å følge anbefalingen fra produsenten. Streit nitrilgummi brukes vel av de aller fleste, og tåler sprit en sjelden gang.

Talkumbelagt gummi blir veldig glatt. Friksjon er en forutsetning for kraftoverføringen. Skjønner ikke at det er noe å diskutere engang.

V

vredensgnag

Gjest
Ikke noe jeg gidder diskutere. Når AR og mange andre spesifikt anbefaler det så må de ta feil. Det er da opplagt.

Kryr av "pure talc" spesifikasjoner - og mengder av beskrivelser på nettet der folk er ekstremt bevisste å rense remmen forsiktig, med hansker på for å unngå å overføre fett fra fingrene, hvorpå de nøye bruker "pure, scentless talc" på den som en finish. Og i tillegg fortsatt bruker hansker når de setter på remmen.

Men deg om ditt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Der tillater jeg meg å overprøve Rega om ikke annet. Jeg har flere ganger vært nødt til å vaske rem og drivhjul på splitter nye spillere for at motoren i det hele tatt skulle greie å dra tallerkenen rundt. Helt utrolig, men sant.

V

vredensgnag

Gjest
Dersom man har spindelhode med stor radius på motorakselen så er det ikke et like stort problem; men med mindre radius bør man bruke talcum.
Poenget er at oppstart med tung tallerken og lite spindelhode gjør at remmen slurer i noen oppstart-sekunder. Dette skaper varme, og denne reduserer elastisiteten der remmen sluret. Med flere slike oppstartfriksjoner får du hardpunkter på remmen, og det gjør at den ikke løper likt gjennom spindelhodet, og det vil kunne høres.

Så derfor talcum.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel... Ny Rega uten vask= 0 rpm. Ny Rega med vask= 33 1/3 rpm. For meg er valget lett. ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Ikke noe jeg gidder diskutere. Når AR og mange andre spesifikt anbefaler det så må de ta feil. Det er da opplagt.
AR? Har de lagd en platespiller på de siste 30 åra?

Edit: Eller 40 år for den saks skyld..........

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
Bare Zalo er Zalo. ;D
Ikke alt var bedre før i tiden, ser det ut som?
En liten teskje, og nå for tiden rekker det med en dråpe! :eek:
Leve fremskrittet 8)

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
FZ skrev:
Dazed skrev:
Takk.

Den bør altså ikke være helt uelastisk, men kunne strekke seg litt, og ha dempende egenskaper på den svingende bevegelsen?

Verre var det altså ikke.
Verre?
Har du fått svar altså, eller lagde du bare ditt eget? :D :D
Hvilke drimremparametre har du funnet som er de beste, og hvordan finner man den rette reima?
Jeg tro dessverre dette blir prøv og feil for de fleste av oss. Heldigvis er ikke reimene så dyre.

Dette er like sleipt å få ta på som hvordan man skal vaske denne fordømte strikken..... ;D
Så mange innlegg og fortsatt ikke noe svar. Moro!

Søkte opp dette på nett, og fant flere synspunkter på dette med talkum også. Det finnes produsenter som ikke anbefaler talkum, og talkum er ikke talkum dessverre. Mye å velge i der også.

R

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Verre?
Ja, jeg har fått svar på hvordan en rem kan forandre/forbedre lyden, som var det jeg spurte om. Remmer kan ha forskjellig evne til å dempe/utjevne hastighetsvariasjoner fra motoren.

Jeg spurte ikke hvilken rem som var best eller akkurat hvilke verdier den skulle ha på noen parametre. jeg spurte hvordan det kunne være noen forskjell.

Har du noen større glede av å være såpass arrogant, så er den deg vel unt. Bare kjør på, du.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
RoDa skrev:
Verre?
Ja, jeg har fått svar på hvordan en rem kan forandre/forbedre lyden, som var det jeg spurte om. Remmer kan ha forskjellig evne til å dempe/utjevne hastighetsvariasjoner fra motoren.

Jeg spurte ikke hvilken rem som var best eller akkurat hvilke verdier den skulle ha på noen parametre. jeg spurte hvordan det kunne være noen forskjell.

Har du noen større glede av å være såpass arrogant, så er den deg vel unt. Bare kjør på, du.

Vi er jævli gode på å havne i tottene på hverandre, det skal vi ha!! ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Så mange innlegg og fortsatt ikke noe svar.
Hva med å spørre Rega om strikkvask istedet for å få dårlige råd her ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Vi er jævli gode på å havne i tottene på hverandre, det skal vi ha!! ;)
Ja, det er viktig å finne sin nisje. ;)

Jeg er ikke så sinna, sånn egentlig. :)

Topp Bunn