Vedlikehold av hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser ikke at dette har vært viet særlig oppmerksomhet, kanskje med unntak av smøring av knirking i oppheng osv.

    I motsetning til annet Hi-Fi utstyr er htlf mye i kontakt med hud og hår. Mao - svette og fett. Dette fordrer at htlf bør rengjøres i perioder. Spes. gjelder dette putene, enten de er i stoff, kunstskinn eller skinn.

    Stoffputer kan man enkelt (de fleste) ta av og vaske med vanlig tøy-vaskemiddel. Putene på mine HD650 ble som nye etter en slik operasjon.

    Skinnputer og skinn hodebøyler bør rengjøres med rengjøringsmidler beregnet for skinn. Likeledes bør de etter rengjøring behandles med lærfett/krem. Møbelforretninger selger egnede produkter for dette. En slik operasjon en gang i mellom øker levetiden på skinnet betraktelig. OBS! Litt ulike varinater basert på skinntype.

    Men, én ting bør man være oppmerksom på. Gjennom huden og svette utskiller vi en syre som over tid får skinn/lær til å "morkne".
    Jeg var for noen år tilbake (i forbindelse med et skinnratt i bil som etter noen få år begynte å bli stygt) i kontakt med en lærmaker som gjorde meg oppmerksom på dette. De rengjøringsmidler som er på markedet har visstnok ikke tilsetningsstoffer som spesielt motvirker dette "syreangrepet". Løsningen er enkel. Man blander en 5% eddik-oppløsning og "vasker" skinnet med fuktig klut før man bruker de tidligere nevnte rengjørings- og smørepreparater.
    Eddik-oppløsningen nøytraliserer syren og man bør gjøre dette med 4-6 mnd. intervall. Man kan med fordel gjøre dette på alt skinn/lær som er i direkte kontakt med hud, der kombinasjonen håndsvette/skinnratt visstnok er det som er mest utsatt.
     
    Sist redigert:

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Og denne syren vi svetter er laktat (gatespråk: melkesyre) ... ?

    Mer on-topic: Så var det hodetelefoner med treverk som må smøres (med olje (?)) ... eksempelvis Audeze LCD-2 (og formodentlig LCD-3).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.915
    Antall liker
    18.538
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Og denne syren vi svetter er laktat (gatespråk: melkesyre) ... ?

    Mer on-topic: Så var det hodetelefoner med treverk som må smøres (med olje (?)) ... eksempelvis Audeze LCD-2 (og formodentlig LCD-3).
    Har ikke søkt info om hva syren(e) er.

    Treverk kan/bør en sjelden gang i blant oljes med treolje, eller voks for treverk - dersom det ikke er lakkert. Htlf er lite utsatt for vær og forurensing, så det er ikke ofte de bør behandles. Primært benyttes det vel også en del "eksotiske" hardwood tresorter som ikke har like stort behov for å oljes. Det finnes flere gode oljer hos f.eks. våpenhandlere (stokkolje).
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fra orthokongen på HFS (som nå også liker dynamiske hodetelefoner).

    Om behandling av skinnputer på Audeze
    Oljen [som følger med Audeze og i utgangspunktet ment på treverket] kan brukes på putene også. Behandle putene med sparsome lag. Tørk av og la de "tørke" over natten. Alt blir som om det var nytt. Trevirket får også en herlig glød.
    På den flasken som medfølger står det følgende tekst: "Wood care oil. Keep away from Heat, Sparks and Flame. Combustible. Keep away from Children. If swallowed, please call physician immediately. Contains a combination of beeswax, carnauba wax and orange oil".

    Rent umiddelbart så kan de se rart ut å bruke dette på skinputene, men flere sier de gjør det. Har selv gjort det et par ganger, men aller helst så bruker jeg Ekornes skinnbehandling [på putene] - siden jeg har det i huset.
    Jeg ville nok definitivt satset på produkter dedikert for vedlikehold av skinn ja. Ulike type oljer kan ha tilsetninger som lær/skinn ikke nødvendigvis er go-venner med. En "reaksjon" vil ikke nødvendigvis gjøre seg gjeldende umiddelbart, men kan komme gradvis over tid.

    Og - har man først investert i htlf til x-tusen, så bør man vel kunne spandere på de en hundrelapp i et godt skinnbehandlingspreparat - som f.eks Ekornesproduktet du nevner.
    Har forsøkt å finne URL til nettbutikk som selger Ekornes skinnbehandling, men kan ei finne noe. Kanskje det heter noe annet? Noen?


    Om behandling av treverk på Audeze
    Loevhagen; jeg har oljet LCD-3 nå. Tidligere har jeg passet på å olje dem når jeg har vært avgårde, slik at de har fått god tid til å suge til seg oljen, men nå er jeg keen på å bruke dem. Hvor lenge pleier du å la dem ligge?
    Jeg oljer dem vått i vått, slik at de områdene som suger mest olje mettes. Gjentar dette ca. 4-5 ganger hver 15 min. Når alt er mettet, så polerer jeg med kjøkkenpapir. Da blir trevirket jevnt farget og blankt.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sorgenfri kom hjem fra sjøen og opplevde at putene på Audeze hadde fått kvite prikkar. Det ble hevdet muligheten for at dette kunne være tilvekst av muggsopp, næret av døde hudceller og ellers ukjent sekret fra huden hans.

    Kom akkurat hjem til beibisene, og konstanterer at skinnet er blitt hvitprikket


    noen?
    Vis vedlegget 155138

    Hadde bare iphone for hånden, og beklager størrelsen..
    Det er bare på toppen det er slik, jeg bruker ikke noe i håret..
    Det er vel hudrester, svette / salt, e.l. Tørk dem med en klut og behandle dem med oljen som fulgte med fra Audeze. Eventuelt skinnbehandlingsmiddel / klut fra velassortert møbelforhandler.
    En alternativ løsning på tilsmussede puter kan potensielt være å kjøre rens som ved behandling av skinnmøbler, men dette må noen med erfaringer bekrefte. I linket guide bruker de blant annet følgende produkter ved rengjøring av skinnmøbler.

    Spesialmiddel: Strong Effect Leather Clean - Alanor
    Liberon Universalklut - Alanor
    Liberon Lærkrem - Alanor
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oljevalg og -kilder, samt voks

    [...]
    [...]
    Rent umiddelbart så kan de se rart ut å bruke dette på skinputene, men flere sier de gjør det. Har selv gjort det et par ganger, men aller helst så bruker jeg Ekornes skinnbehandling [på putene] - siden jeg har det i huset.
    Jeg ville nok definitivt satset på produkter dedikert for vedlikehold av skinn ja. Ulike type oljer kan ha tilsetninger som lær/skinn ikke nødvendigvis er go-venner med. En "reaksjon" vil ikke nødvendigvis gjøre seg gjeldende umiddelbart, men kan komme gradvis over tid.

    Og - har man først investert i htlf til x-tusen, så bør man vel kunne spandere på de en hundrelapp i et godt skinnbehandlingspreparat - som f.eks Ekornesproduktet du nevner.
    Har forsøkt å finne URL til nettbutikk som selger Ekornes skinnbehandling, men kan ei finne noe. Kanskje det heter noe annet? Noen?
    Det er en stund siden sist jeg var i en møbelbutikk, men de pleide å ha en del slikt, ofte nær disken. Dessuten har de mer erfarne ekspeditørene en viss peiling på slikt. Det finnes forskjellige skinn- og lærtyper, og i tillegg kan de være garvet og behandlet forskjellig. Etterbehandlingen skal (helst) være tilpasset dette. Skinn er m.a.o. ikke skinn. Det er ikke uten grunn at møbelhandlerne har en hel hylle med slikt.

    Andre mulige kilder:
    • (Skikkelige) butikker som selger lærvarer:
      • Vesker
      • Skinnjakker
      • Sko
    • Skomakere
    • Hobbybutikker som bl.a. satser på skinn og lær
    • Firmaer som driver med lærsøm
    • Jernvare
    • Klassisk fargehandel, men det tynnes i rekkene
    Treolje fås i en del av de ovennevnte, og nettbutikker som betjener de som driver med tredreiing og tresløyd. Det finnes treolje for forskjellige typer tre, trebehandling, ønsket finish m.m. Det finnes endog bøker kun om trebehandling, og faste spalter i "wood working journals".

    Voks er en annen kjent trebehandlingsmetode.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Det beste produktet til behandling av lær er syrefri vaselin. Billig er det også.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.525
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Syrefri Vaselin har jeg tro på.
    Må huske på at dette er puter som skal ligge inn til hud over lang tid. Noen er veldig følsomme ovenfor kjemikalier....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det beste produktet til behandling av lær er syrefri vaselin. Billig er det også.
    Syrefri Vaselin har jeg tro på.
    Må huske på at dette er puter som skal ligge inn til hud over lang tid. Noen er veldig følsomme ovenfor kjemikalier....
    Forslag til konkrete produkter og hvor de kan skaffes? Det er skummelt å handle ting man ikke har greie på.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Syrefri vaselin

    Det beste produktet til behandling av lær er syrefri vaselin. Billig er det også.
    Syrefri Vaselin har jeg tro på.
    Må huske på at dette er puter som skal ligge inn til hud over lang tid. Noen er veldig følsomme ovenfor kjemikalier....
    Forslag til konkrete produkter og hvor de kan skaffes? Det er skummelt å handle ting man ikke har greie på.
    Syrefri vaselin kan man kjøpe på apotek. Vi brukte det på stemmebøylene på messinginstrumenter, og da ble de solgt i helt hvite tuber á la diverse litt større salvetuber (hvis jeg ikke husker helt galt).

    Et raskt googlesøk tyder på at båtfolket også benytter syrefri vaselin, og at det også fåes i andre og større forpakningstyper inkl. bokser fra Statoil. Disse selges visstnok av Proffpartner, Felleskjøpet, Tools, Würth o.l.

    Lysbilde26.JPG


    1969-11.png
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk til dere alle ihop.

    Hvordan blir det med eksempelvis de falske lærputene på D7000, da? Er dette noe man kan kline vaselin på?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Av egen erfaring kan jeg meddele at vaselin eller skinn/lærbehandling fungerer dårlig på kunstskinn (som er en plasttype evt. skinn med plastovertrekk).
    Jeg bruker å tørke kunstskinn med en lett fuktet bomullsklut eller en antibakteriell serviett.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Barts vedlikehold støttrs som preventivt vedlikehold. For de som ikke driver med PM (Preventive Maintenance) så vil korrektivt vedlikehold være viktig. Selv synes jeg PM er å foretrekke. :)

    Jeg oljer innsiden av skinnputene svært lite for å unngå og behandle anleggsflaten mot huden mer enn jeg må.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ Vet ikke, jeg fant den på hjemmesiden til Audeze- 10$ pr flaske.

    Kjenner jeg Blekansikt rett har han dette på lager om noen dager:)

    Og, da bestiller jeg en flaske.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    bestilte.nu.sender i morgen.
    takk til blekansikt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I kveld var det 6M PM på alle tre Audeze-ene. De fikk vedlikehold før vintersesongen - og ny runde i kveld som inngang til våren. De ser helt nye ut etter PM og eiergleden er fortsatt 100% til stede. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, de tar seg bra ut etter å ha fått stellet sitt :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nesten dobbelpost (men annet bilde) - men det tolereres vel da det er on-topic. Vedlikeholdet er utført - og de skinner på bakerste benk. :)

    Fra venstre bakerst: LCD-3, LCD-2 rev.1 og LCD-2 rev. 2
    Fra venstre fremst: T1, TH-900 og HE-500

    bilde-13.jpg
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.536
    Antall liker
    1.059
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^hvis du kjøper seks hodetelefoner til får du dobbelt så mange som du har nå :D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Pøh - Jeg er der allerede. I stua ligger 12 hodetelefoner (de 6 over + CAL! + QC15 + AKG271 + 3 stk. T50RP; hver med ulike "mods" / puter). :rolleyes:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Antistatspray? Sær sammenligning. Såpass sært at det er helt irrelevent.

    Hvilket skinnbehandlingsprodukt anbefaler du - og hva har du benyttet til egne hodetelefoner?
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Antistatspray? Sær sammenligning. Såpass sært at det er helt irrelevent.

    Hvilket skinnbehandlingsprodukt anbefaler du - og hva har du benyttet til egne hodetelefoner?
    Tja... Vil du ikke ha antistatiske hodetlf?
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    For fjerning av ørevoksen din, bør du nok oppsøke fastlege....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    For fjerning av rusen din bør du nok spise et par solide brødblingser med 2-3 glass juice - og legge deg. :)
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    men , d r fredag vel?
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    haha, got him real good with that one.....
    Audeze er vel topofthepops om dagen, og jeg hakke så mye å bidra m her.
    Foretrekker mine Sneller jeg : )

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denne tråden skal være en ressurs for informasjon om hodetelefonvedlikehold

    men , d r fredag vel?
    Ja, men ta det i en fredagstråd på "Off-Topic" (eller i jallatråden).

    Denne tråden er ment som en ressurs for de som søker informasjon om hodetelefonvedlikehold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn