Vegghengt høyttaler

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Er på jakt etter erstatning for mine Klipsch W5800R in-wall høyttalere.

Høyttalerne skal spille sammen med en Sugden A21se foret fra en Stello DA220 mk2 DAC
Trenger noe som klarer å fylle en stue med vellyd uten å det høres presset og hardt ut, misliker sterkt tynn, skarp og kjedelig lyd.
Prisklasse opp til 20k og høyttalerne må henges på vegg.

Noen tips?

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Kan ikke se at den kan henges på vegg?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
System Audio har en hel del høyttalere som kan henges på vegg. Exact er den dyreste, til rundt 16k.

Dali har både Mentor og Ikon i on-wall.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
760
Torget vurderinger
4
HalvorV skrev:
Han mente nok denne: http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/vienna_webern.html

Jeg har hatt B&W FPM5 en lytterunde hjemme og på hytta. http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/flatvegg/bw_fpm5_hoeyttalere_sort.htm Forsøkte dem med Doxa, Hegel og Arcam. Sammen med en B&W PV1 hadde jeg ikke noen problemer med å kose med med disse. Dog er det et paradoks med veggmonterte høyttalere; - de spiller ofte best når de blir flyttet litt ut fra veggen. Montering på vegg reduserer fort høyttaleres evne til å gjengi dybde i lydbildet. Løsningen kan være å feste dem på braketter med mulighet for å svinge høyttalere ut fra veggen ved seriøs lytting. Dessverre fant jeg ikke noen god løsning på det. Nå lever FPM5 hos andre i familien og spiller godt som suplement til veggmontert flatskjerm.

Lykke til!

Mvh Olav E.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
HalvorV skrev:
De kommer med fot, men du kan kjøpe veggbrakett som gir varierende toe-in.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
760
Torget vurderinger
4
Aubi skrev:
Olav E skrev:
HalvorV skrev:
Han mente nok denne: http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/vienna_webern.html
Det gjorde jeg nok ikke ;)
Bra du korrigerte meg. Det er ikke lett å finne ut at den kan henges på vegg ut fra nettsiden til Vienna.

Forøvrig er det ikke lett å finne gode løsninger når man ønsker veggmontering. På kjøkkenet og på soverommet har jeg endt opp med Gallo A`Div. På kjøkkenet er de suplert med en TR-1. Galloene krever litt guffe for å låte bra.

Mvh Olav E.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
Er det maktpåliggende at den skal henges på vegg contra in-wall?

In-wall har noen fordeler mht akustikk (et kontinuerlig plan/baffel og «perfekt» 2PI) som går ad undas når ei kasse henges på veggen.

mvh
KJ

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Det er ikke så viktig at høyttalerne er flate, de kan godt bygge litt ut fra veggen.

Problemet jeg har er at den veggen høyttalerne skal spille på er dekket av en lav skuffe- / skapseksjon (50cm høy) og høyttalerne kan derfor ikke så på gulv/stativ.
Jeg har et par B&W805N som spiller bra i stuen (har ikke prøvd de på veggstativ), men jeg kunne godt tenkt meg noe nytt.
Skal jeg være safe så lager (eller skaffer) jeg meg et sett veggfester til et par 805D og blir sikkert happy med det.

Men nå er det nå engang slik at man av og til vil prøve noe nytt.....

Edit:

KJ skrev:
Er det maktpåliggende at den skal henges på vegg contra in-wall?

In-wall har noen fordeler mht akustikk (et kontinuerlig plan/baffel og «perfekt» 2PI) som går ad undas når ei kasse henges på veggen.

mvh
KJ
Jeg gidder nok ikke bygge ny vegg nei, så in-wall utgår...

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Kan legge til at høyttalerne må kunne spille bra ved lavt volum.
Dette er kanskje Klischene sin største svakhet, de trenger relativt høyt volum for å våkne til liv.

Kort summert:

Fremoverrettet port, eventuelt lukket kasse.
Engasjerende lyd uten å bli slitsom i lengden.
Spille bra på lavt volum, men samtidig ha evnen til å dra på litt hvis ønskelig.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
26
HalvorV skrev:
Er på jakt etter erstatning for mine Klipsch W5800R in-wall høyttalere.

Høyttalerne skal spille sammen med en Sugden A21se foret fra en Stello DA220 mk2 DAC
Trenger noe som klarer å fylle en stue med vellyd uten å det høres presset og hardt ut, misliker sterkt tynn, skarp og kjedelig lyd.
Prisklasse opp til 20k og høyttalerne må henges på vegg.

Noen tips?
Spendor SR 5.2 er et spennende alternativ. De har nok et par hos Norsk Hifisenter og de får du for ca. 10´k.

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Da ble det et par Revel Gem2 med JL Fathom F113.
Bør kunne funke bra siden Gem2 er designet med tanke på veggmontering.

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
101
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Eg har Mirage Omnisat i vesleanlegget, men det vert nok litt spakt for deg....kva med innbyggingshøgtalarar, kan det vere aktuelt?
Er nok i mål (foreløpig) Arve, se innlegg over...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HalvorV skrev:
Da ble det et par Revel Gem2 med JL Fathom F113.
Bør kunne funke bra siden Gem2 er designet med tanke på veggmontering.
Det høres spennende ut. Tror det er skikkelig bra saker. Del gjerne noen erfaringer.

Topp Bunn