Høyttalere Vegghengt Sonus Faber!

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Da har endelig mine Sonus Faber Cremona Auditor Elipsa ankommet butikk fra Italia:


SonusFaber-AuditorElipsa.jpg

Jeg har måttet kvitte meg med mine kjære Auditorer på stativ, da jeg har flyttet inn i en liten leilighet der stuen ikke er stort større enn 15 kvm. I mangel på gulvplass er det ingen annen løsning enn vegghengte høyttalere - slik jeg ser det. Det jeg lurer på da, er om noen av dere har noen tips til hvordan dette best kan gjøres. Jeg tenker særlig på resonans og å plage naboer i minst mulig grad. Er det f.eks noe gummi eller lignende jeg burde feste på skruene til veggfestet? Alle idèer mottas med takk :)
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Takk Lasse- det synes jeg og!

Nå gjenstår det bare å se om jeg får dem til å spille like godt i min lille, nye bule som i butikken de ble kjøpt i - uten å plage naboene her for mye :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Gratla.
Jeg har disse på vegg som SR & SL.
Tror ikke du oppnår noe særlig med å modifisere festet.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Takker. Blir de eneste dedikerte stereohøyttalere i dette hjemmet :( Da stoler jeg på deg Distinctive...
 
Sist redigert:

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Siden ingen har kommet med motforestillinger tolker jeg det slik at det ikke er noe som helst jeg kan gjøre for å dempe resonans i veggen fra disse? Anyone?:confused:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Poppy: Tynn gipsvegg eller betong? Forøvrig sykt sexy, de der..Hva slags utstyr skal de brukes på?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har alltid vært avstandsforelsket i disse høyttalerne. De er vel laget for å henge på vegg, så da burde det vel ikke være noen store problemer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Uansett skal de ha solid forankring- gipsplater holder ikke her! Da vil de la deg høre det..
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Auditor: Det dreier seg om en yttervegg, så da er det vel mest sannsynlig betong? De blir drevet av en Cayin A-88T:
100078-M.jpg


Jeg bruker også en Musical Fidelity V-DAC2 med oppgradert strømforsyning fra Welborne Labs.

Er forøvrig enig i at de har en viss estetisk apell:p Nå gleder jeg meg bare til å få de i hus! Distinctive, det ser ihvertfall ut som at de sitter godt i veggen - hvordan spiller de hjemme hos deg - er du fornøyd?

Bach_Man, i følge forhandler, er de konstruert nettopp med tanke på å låte godt hengende på en vegg ja. Min bekymring går i retning av at jeg vil plage naboene minst mulig, hvis mulig.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Naboene vil vel merke at bassporten peker inn i veggen ja. Går det an å plugge den?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Det der blir et kjempesett, Poppy. Men du kan ikke- og behøver heller ikke- spille for høyt.Elipsa er detaljerte nok til at du slipper det. De avslører alt, uten å bli harde eller pågående. Det eneste jeg ser som negativt der, er kablingen og det faktum at du ikke har MFs egen VPSU2..jeg har den på min Vdac2. Den er nøytral nok til å holde kineseren litt i sjakk bassmessig også...Har du plass til det, setter du ei lita resonnansfelle mellom høyttalerne- kontakt NAT. En Acoustic Solutions Signature Wall Panel i liten, kvadratisk str bør holde. Morten kan skaffe dem!
 
Sist redigert:

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Takk, Auditor - jeg tror/håper også dette kan bli bra! Joda du har helt rett i at det er en kinamann med bassrøst dette. Kanskje jeg skal låne med meg en orginal VPSU2 og høre om den utgjør en forskjell. Kjempeidè med en resonansplate! Det hadde jeg helt glemt som en mulighet. For jeg er som Bach_Man nevner, ikke så alt for velvillig til å plugge igjen bassporten på disse...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Får du kontrollert responsen med etpar feller, trenger du heller ikke det- det var ikke det Sonus heller konstruerte dem for..Kan være lurt å se over kablingen også- bruker du Kimber/Transparent?
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Dette er et ungkarshjem, så her setter jeg opp så mange feller jeg vil ;-) Jeg har nettopp gitt bort mine Xindak-kabler, som jeg egentlig var veldig fornøyd med, så må uansett ha nye. Uten at dette må utarte seg til en kabeldiskusjon, tilhører jeg den delen som mener kabler har litt og tildels mye å si. Kom derfor gjerne med forslag til det og! Jeg har hverken hatt Kimber eller Transparent i hus før.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Endelig en som skjønner at de faktisk HAR det! Very good! We fix! De kablene som brukes på Elipsa , da? Hvilke er det der snakk om? Xindakkabler er svampete i bånn- ikke rart du har problemer. Send meg ellers en PM, om du vil vite mer..
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Før xindakene kom, brukte jeg noen svenske Ply-kabler. De var greie de, men med Xindak kan jeg sverge på at det opplevdes som om gjengivelsen økte med 1-2 db og at mellomtonen åpnet seg betraktlig! Men som deg, opplevde jeg samtidig at bassen ikke var like fast, dog nok til å leve med på mine Auditorer. Elipsaene har jeg fremdeles ikke hentet faktisk. Bare betalt for dem. De ligger og venter på at jeg er tilbake i landet (om en ukes tid). I skrivende stund har undertegnende bare en radio samt en (syngende) hund som lydformidler i sitt nye hjem i Oslo...

PS! På det siste bildet ser du Distinctives høyttaler og kabel. Mine er altså ennå ikke en gang i hus.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Se svar i boksen!!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Kan du ikke bare leve med at jeg ALDRI blir fortrolig med dette kinesiske merket til personlig bruk- det er en grunn til!???? Dessuten har jeg Fabere i hus, og veit hvordan de skal vekkes.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda men ikke dette:
Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige,
Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget.
Og mye av det du skriver så bastant og arrogant er vås. Noe annet er riktig og sant. En litt annen språklig utforming og vi kan fint leve med mye av det.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bambadoo: Det er lov å være uenig-alle opplever ikke Kina som budsjett- Hi-Fi´ens Xanadu heller- det virker litt som om du gjør det, men jeg kan ta feil.. Usanne i forhold til hvilken referanse? Du har kanskje ikke lest begrunnelsene mine godt nok da, vel?Jeg bruker øra mine for å finne ut hva som tiltaler meg og ikke, som alle andre her. Jeg anser meg heller ikke arrogant i utformingen av språket , men sier det jeg mener uten å "polstre", om det er nødvendig. Selvfølgelig på et upartisk vis Og ikke minst med bredt erfarings-/ sammenligningsgrunnlag- det bruker jeg hele tida, og i alle postinger..jeg liker ikke å lyve heller- og gjør derfor ikke det. Spør du meg om noe, får du klar beskjed og klare, vel begrunnede svar.

Fora er for akkurat det vi gjør-meningsutveksling, sant? Og det er flere her inne som er langt mindre moderate språkmessig enn meg...Andre kunne med fordel- etter min mening- spissa språket litt- fjerna polstringa, om du vil.. Alt for å unngå misforståelser. Er ikke det positivt, så veit ikke jeg- men jeg beklager igjen om moderator mistorstår. No hard feelings..?
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Distinctive, det ser ihvertfall ut som at de sitter godt i veggen - hvordan spiller de hjemme hos deg - er du fornøyd?
De er jo langt bedre enn de jeg brukte før og det er vel litt overkill å bruke dem som SL & SR i et surroundoppsett.
Jeg jobber med utbedringer av anlegget og skal rapportere litt senere når erfaringene har modnet litt.
Når man har skrudd inn festet så trer man bare et rør over en metallstang.
Den kan svinges og strammes på begge sider (ganske gjennomtenkt).
Det er nok en fordel å vinkle den for å få litt avstand mellom bassporten og vegg.
Stapper man en sokk i bassporten så garanterer jeg at den suges inn i høyttaleren.
Denne tabben gjorde jeg på mine Electa Amator (heldigvis var sokken ren).
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Skulle de der evt bassportdempes, hadde Sonus levert portplugger til dem, gutter.:cool: En måte å unngå for mye bassrespons på,er som dere vet å løfte fokus litt opp i mellomtonen- som uansett er disse høyttalernes kremside. Altså- nøytrale, åpne kabler, som ikke leverer svampelyd i noen del av frekvensområdet. Cayinen det refereres til oppi her, er jo ikke akkurat kjent for å IKKE levere varm klang/ opplevd kraftfull bassrespons heller, og selv om VDAC2 har nøytralitet som en styrke, vil det nok ikke skade å stramme det hele enda litt opp. tror jeg, da..Chord, kanskje??
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg bruker anti-cables på dem da disse er veldig hendige å feste i taklist, men nå har jeg et sett Ytercables ledig, så da får vi se.
Yter er også litt overkill, da de koster mer enn høyttalerene.

Problemet med bassport er pustelyder på høyt volum, men har ikke hørt dette fra Auditor Elipsa.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Med et sett Yter er iallefall Franco Serblins arv sikra..hehe--men de låter varmt, som Elipsa- og i dette tilfelle- også den kinesiske kraftpakka. Om det skulle bli overkill, er det nok bare på "opplevd varme fra kombinasjonen". Skjer det, blir det hele både kjedelig og problematisk. Bassportproblemer fra en Cremonamodell har heller aldri jeg opplevd, så jeg tror det bør gå meget bra- sålenge kabelen ikke er FOR nøytral- i den kategorien finner jeg ofte Nordostkabler, og det er en av grunnene til at svært få av dem- men likevel noen- faller i smak her.. Noe annet er om Cayinen liker samarbeidet med Yter-det er jeg langtfra sikker på. Men SF Musica og kineseren har flere av de samme styrkene, da..
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg opplever ikke Yter som spesielt varm.
Synes de minner litt om Crystal Cable.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Kunne tenkt meg et sett selv jeg. Selger du?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hvis prisen er rett.
Settet er 5 og 7m m/banan.
Send meg PM hvis du ønsker pris.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ulik lengde pr side?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Sorry, da er det uaktuelt! Hadde de derimot kunne kappes ned..
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Synd..hehe..men låter bra, det gjør de
 
Topp Bunn