Høyttalere Veldig grunne høyttalere

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har en veldig liten TV-stue, der fysiske begrensninger gjør at den perfekte høyttalerløsningen hadde vært noe som kan stå/henge helt inntil vegg, og bygge maksimalt 20 cm i dybden. Jeg vil unngå en delt løsning med subwoofere.

Det beste alternativet jeg har funnet foreløpig er PMC Ci 140 .

Dette er helt i grenseland for budsjettet mitt, og ikke så enkelt å få prøvelyttet...

Har noen gode tips om alternativer? Er spesialbygg eventuelt en vei å gå, og er det noen som tilbyr slikt? Filmlyd er ikke vesentlig, helt fint med noe som går ned mot 30hz, som PMC-ene.

Takk.
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
497
Antall liker
169
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag skulle säga Larsen!
Det är de högtalare som funkat absolut bäst i mitt rum oavsett! Hade jag inte råkat köpa de jag har idag så hade jag definitivt satsat på ett par Larsen. De är så otroligt immuna mot akustikproblem att det är nästan komiskt👍🏻
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Jag skulle säga Larsen!
Det är de högtalare som funkat absolut bäst i mitt rum oavsett! Hade jag inte råkat köpa de jag har idag så hade jag definitivt satsat på ett par Larsen. De är så otroligt immuna mot akustikproblem att det är nästan komiskt👍🏻
Takk, jeg har vurdert noe fra Larsen tidligere, men de blir litt for dype i dette rommet.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Bruker DAli LCR vegghengt på hytta, dog med sub. Fungerer glimrende, men kjør på med sub.
Takk, jeg har brukt Gallo Strada med sub i rommet før, som for så vidt fungerte, men jeg henger meg så opp i hvordan det fungerer sammen. Slapper mer av med en "fulltone"-løsning, og ser etter det nå.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.144
Antall liker
1.564
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Bruker en rel sub med 8" som smelter inn. Men skjønner du irriterer deg over de små detaljer. Du er egentlig ikke ute etter råd:)
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Bruker en rel sub med 8" som smelter inn. Men skjønner du irriterer deg over de små detaljer. Du er egentlig ikke ute etter råd:)
Jeg vet jo rent rasjonelt at det sikkert blir bedre med subber, men jeg er ute etter noe som kables til forsterker, og ferdig med det.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.472
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Nei,dessverre ikkje. Slanke saker skal det tydeligvis være🙄🤔🤪 De som æ linket til er konstruert for å stå inntil vegg
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.693
Antall liker
3.336
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hei!

Jeg har en veldig liten TV-stue, der fysiske begrensninger gjør at den perfekte høyttalerløsningen hadde vært noe som kan stå/henge helt inntil vegg, og bygge maksimalt 20 cm i dybden. Jeg vil unngå en delt løsning med subwoofere.

Det beste alternativet jeg har funnet foreløpig er PMC Ci 140 .

Dette er helt i grenseland for budsjettet mitt, og ikke så enkelt å få prøvelyttet...

Har noen gode tips om alternativer? Er spesialbygg eventuelt en vei å gå, og er det noen som tilbyr slikt? Filmlyd er ikke vesentlig, helt fint med noe som går ned mot 30hz, som PMC-ene.

Takk.
Disse ser interessante ut, men jeg er litt overrasket over hvor lite jevn frekvensresponsen er. Polar responsen ser bra ut. Jeg ville prøvd å lytte til en Lyngdorf løsning med sub hos hifiklubben. Fortrinnsvis en 2+2 løsning. Kanskje Dali on wall er et alternativ.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.869
Antall liker
1.482
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Noe fra Dali phantom serien montert i on wall kasse som kan kjøpes som tilbehør kan kanskje være noe.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.572
Antall liker
3.123
Torget vurderinger
2
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
273
Antall liker
429
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Hei!

Jeg har en veldig liten TV-stue, der fysiske begrensninger gjør at den perfekte høyttalerløsningen hadde vært noe som kan stå/henge helt inntil vegg, og bygge maksimalt 20 cm i dybden. Jeg vil unngå en delt løsning med subwoofere.

Det beste alternativet jeg har funnet foreløpig er PMC Ci 140 .

Dette er helt i grenseland for budsjettet mitt, og ikke så enkelt å få prøvelyttet...

Har noen gode tips om alternativer? Er spesialbygg eventuelt en vei å gå, og er det noen som tilbyr slikt? Filmlyd er ikke vesentlig, helt fint med noe som går ned mot 30hz, som PMC-ene.

Takk.
DLS Flatbox, finnes i forskjellige størrelser, også subwoofer.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.292
Antall liker
2.406
Bygg høyttalerne inn i veggen. Da inngår du både diffraksjon og høy baffelstep. KEF har f.eks en kurante modeller. Merk at det ikke bør være on wall.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Takk for mange innspill. Ser ut som om konklusjon må være at det er veldig begrenset med løsninger som ikke inkluderer sub, om det skal skje noe særlig under 40hz.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.214
Antall liker
2.479
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Vanskelig å komme utenom diy. En mulighet er jo å få noen til å bygge Troels Gravesen Poor Mans Strad for deg. De er ca 16cm dype pluss evt utstikkende føtter. Jeg har brukt Hunsbedt, men det finnes sikkert flere andre.


Et bilde fra nettet
pms-yury-07.jpg
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
Vanskelig å komme utenom diy. En mulighet er jo å få noen til å bygge Troels Gravesen Poor Mans Strad for deg. De er ca 16cm dype pluss evt utstikkende føtter. Jeg har brukt Hunsbedt, men det finnes sikkert flere andre.


Et bilde fra nettet Vis vedlegget 1052641
Ja, som nevnt så vidt innledningsvis er spesialbygg noe jeg også lurte på. Er det noen som tilbyr dette kommersielt?
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
3.007
Antall liker
12.041
Sted
London
System Audio har ting som kan henge på vegg. Og de har vel en aktiv versjon av disse i tillegg
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.938
Antall liker
1.100
har ikke en del lydplanker blitt ganske bra da? og med sub vil de gi en annen dimensjon som ingen vegghengte fronter klarer
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.144
Antall liker
1.564
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Den sub dimensjonen kan vel brukes til vegghengte fronter så vel som lydplanke?

Men for å sitere trådstarter:
"Jeg vet jo rent rasjonelt at det sikkert blir bedre med subber, men jeg er ute etter noe som kables til forsterker, og ferdig med det."
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.646
Antall liker
9.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
System Audio har flere veggmodeller. Aktive også med dsp som hjelper dem fungere bedre osv.
Ellers så er det mange ansatte i hifiklubben som sverger til dali sine innebyggings høytalere. De kan fint henges på vegg med en grei kasse rundt f.eks.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.214
Antall liker
2.479
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ja hvis man ikke trenger den laveste oktaven så finnes det nok av alternativer. Gato FM-9 hadde da stått høyt på min liste. Fornuftig pris/ytelse/kvalitet virker det som.

 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.079
Antall liker
1.225
Sted
VestBredden
DIY / Custom Made

Hvor bred og hvor høy kan du ha et kabinett ?
Vi vet at maks 20cm ut
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
708
Antall liker
700
Sted
Larvik
Torget vurderinger
5
Händel Horn 10 P. Gjør seg godt inntil vegg. 😊

mvh. Ole G
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
253
Antall liker
76
Torget vurderinger
1
DIY / Custom Made

Hvor bred og hvor høy kan du ha et kabinett ?
Vi vet at maks 20cm ut
Ca. 140x50x20.

Kanskje best med noe mer ned mot 40cm bredde, for å eventuelt ha plass til et større TV, men ikke kritisk det.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.114
Antall liker
18.196
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
HiFi-Klubben fører Lyngdorf, som har både subs og ht til under 20 cm i dybden. Skal visstnok spille svært bra også.
 
Topp Bunn