Velg meg VINYLPAKKE 2008!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Nydelige bilder, er det zyx Pu som står på armen.
Hvordan er du fornøyd med denne?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
argh skrev:
Nydelige bilder, er det zyx Pu som står på armen.
Hvordan er du fornøyd med denne?
ZYX R100-02: Varm, detaljert med god dybde, punch og gjengivelse i lavere oktaver, men jeg har foreløpig ikke tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag til å kunne konkludere med hold i noe som vil være i nærheten av vitenskapelig forskningsstudie.    ...Så det får stå for min regning ;D.  Er ikke plaget av Sssss'er, men er mer lei for dårlig pressekvalitet på enkelte Classic-titler som jeg hadde tenkt å nyte (må være slurv i "støpen") .  Flere som har dårlige erfaringer med Classic Records?
Så da blir det heller litt spilling av titler fra MoFi og Opus3 før jeg setter kursen mot Tyskland ....uff, det minte meg på at skjortestryken gjenstår... :'(

Et forestående armbytte vil trolig føre meg helt nederst i de dype oktaver..... ;)
- Trolig låter ZYX'en langt bedre enn det den visuelt fremstår som.

Mvh en lykkelig så langt
Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvilken arm vil du i tilfelle gå for på denne? Flott spiller,en vpi ist bare bøyer seg for å gratulere!!

Håper den spiller som den fryder for øyet!-Espen

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Hvilken arm vil du i tilfelle gå for på denne? Flott spiller,en vpi ist bare bøyer seg for å gratulere!!

Håper den spiller som den fryder for øyet!-Espen
Jo takk Espen.  Jeg var skrekkelig nære på å bli ekte VPI'er jeg også.  Vet at jeg hadde blitt knallfornøyd med det også, men sånn er det av og til;  foretrekker man brunetter, så hender det at en blondine plutselig blir jæklig attraktiv...... kanskje spesielt når prisen er god ifht. vare og innhold..... ;D

Jan P.

Edit: Arm ja .....ehhh er i forhandlinger og vil helst ikke røpe for mye. Men det står trolig i mellom: JR Trans Rotor 9.1 og Dynavector DV-505.
Any comments eller råd, til det?

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Grumpy skrev:
Ja, nå har jeg vært treg og ikke holdt avtalen om å oppdatere tråden med "resultater.
- Nå står jeg på farten til Tyskland og vil bli der noen dager.

Det får bli med et par bilder ...så får jeg lage meg noen nye frister med noe mer utførlig beskrivelse. Dog kan det sålangt konkluderes med et lydbilde som ihvertfall har tilfredstilt de fleste lyttere som har vært på besøk. Noen stygg andunge er jo heller ikke ...Transrotoren.
Litt subjektivt, innbiller jeg meg om at dette er jeg fornøyd med! Eller er jeg ikke det?

...Joda, for all del. Lydmessig smaker det av fugl og lyder som engler. ;D Sammenligningsgrunnlaget har vært mot EMC 1 Up. Dog er det ingen sammenligning mot andre vinylrigger, men det sier noe om lydbildet. Dette vil jeg beskrive mer om senere. Vurderer seriøst å oppgradere arm - her vil det være ting å hente på alle fronter. Ting er allerede på gang......

Pt. er ZET 3'en satt opp med: JR Trans Rotor 250STR (arm), ZYX R100-02 (pu) i tillegg til Jolida JD 9 (riaa)

Noen nesten dagslysbilder:

More to come

Jan P.

Må gratulere deg med flott vinylrig, Har selv handlet på hifistasjonen. Det blei en Jr trans rotor New Classic 25/40 på meg og jolida Riaa og zyx R50 Blom på meg. Samme arm som deg. Må si at jeg er fornøyd med kjøpet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Grumpy skrev:
Edit: Arm ja .....ehhh er i forhandlinger og vil helst ikke røpe for mye. Men det står trolig i mellom: JR Trans Rotor 9.1 og Dynavector DV-505.
Any comments eller råd, til det?
DV505, det er gamle saker, tror det står en brukt slik hos Lyric.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Gammel ..... JA, men også god, sett på en Denon DL103 C, D, E eller Pro og hildranedu......... det er god vintage lyd det ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Hadde en standard Denon DL103 på min DV507MKII og jeg likte absolutt det jeg hørte. Har du hørt Zu 103 Rudi?
(Beklager off-topic).

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.901
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Fosse skrev:
Hadde en standard Denon DL103 på min DV507MKII og jeg likte absolutt det jeg hørte. Har du hørt Zu 103 Rudi?
(Beklager off-topic).

Sorry, vet ikke helt hva en Zu 103 er for noe.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Finnes det virkelig pickupelementer du ikke vet om, Rudi? Som til alt overmål er omtalt i Stereophile? ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
TEST og lydopplevelser:

Hensikt og mål:
Å finne ut forskjellen(e) i lydbildet/-karakter mellom egen analoge kilde (platespiller) vs egen digital (cd-spiller).
I tillegg ønsket jeg å få konstantert om investeringen var verdt pengene lydmessig.

Testpanel: fire, mer eller mindre kompetente sett ører = 8 ører tilsammen, symetrisk plassert på hver sin side av 4 hoder.

Plint og 10 kg. tallerken:

Historien og resultatene:
Med alle ørene vel plassert i sittegruppen bestemte vi oss for spillereglene:

Blindtest med vekselvis avspilling av analog/digital kilde. Testen ble utført med lik cd-tittel som vinyl. Avspillingen ble synkronisert til å starte likt - dvs. avspillingen fra begge kilder gikk parallelt og det ble switchet mellom vinyl og cd tre ganger ila hvert spor via fjernkontrollen.
Lytteinntrykk og forskjeller noteres fortløpende. Notater og opplevelser ble diskutert i etterkant av testen.
(Pre-ampen tildekkes/snus slik at lyttere ikke vil kunne se hvilken kilde som spiller).

Analog kilde: JR Trans Rotor ZET 3
Digital kilde: EMC-1 Up

ZYX R-100:

Jeg var svært spent på om Transrotoren vil kunne gjengi et like godt lydbilde som cd'en med alle sine 15 milliarder bits av nuller og ettall. -Og kanskje klarte ikke Transrotoren å konkurrere ...eller?

Testskiver:
Johnny Cash - American History V: Original-cd vs 180 grams vinyl.
Patricia Barber - Nightclub: Original-cd vs180 grams vinyl, 45 rpm.
Stevie Ray Vaughan - Texas Flood: Original cd vs 130 grams vinyl (vanlig skive - første CBS-pressing)

Konklusjon (kortversjon):
Liten forskjell i partier hvor vokal dominerte lydbildet. I lydpartier med hele "orkestre" ....å fytti rakkern - her var det klare forskjeller å høre.

Vinyl: Testpanelet oppfattet lydbildet som tilnærmet litt ukontrollert, uforutsigbar, uslepen og vanvittig mye mer dynamisk og detaljert med crisp i toppen og masse slam i bassen. Lydbilde større rom, bredere og med mer informasjon.

CD: Fantastisk kontrollert, lite feil, men endel flatere og tilbakelent. Musikerne ble på mange måter plassert litt lengre bak på scenen ....om du forstår.

Etter en lang kveld satt jeg igjen med en beroliget følelse av at forskjellene mellom disse to kildene var tilstrekkelig ulike til at jeg kunne forsvare å ha avkapitalisert lommeboken til fordel for båre cd-spiller og platespiller.

Lykken er..... 8)

Mvh Jan P.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for kort lyttebeskrivelse og ikke minst NYDELIGE stemningsbilder i siste innlegg Jan P! :)

Men "ukontrollert" og "uslepent".......
Det er noe jeg ikke kjenner igjen fra min rigg sammenlignet m cdmediet.
Men regner med at du bare brukte ordene for å beskrive noe som du oppfattet som annerledes......?

De andre parametrene kjenner jeg godt igjen ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Dette var flotte stemningsbilder Grumpy, akkurat slik emotikon påpeker.
Jeg synes også du skal ha stor takk for at du er så oppriktig og ærlig i dine formuleringer. Her vant du i hvert fall min tiltro. Dessuten synes jeg det er fint at du nevner hvilke utgaver av vinyl og cd du har testet.

Takker for fine betraktninger. Forskjellen gjør det verdt å samle på begge medier etter mitt skjønn.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.700
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
- har PU'n fått tilstrekkelig med timer på baken?
- er arm optimalt justert?

Må innrømme at jeg hadde forventet at Transrotor'n skulle parkere EMC på alle punkter. Har selv en gammel Thorens med std arm og greit PU, og håper virkelig at en transrotor har langt større "kapasitet" som denne... (ellers betyr det at jeg kaster pengene ut vindu neste år.......)

-Kai

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
Hvorfor betyr det at man kaster bort pengene? At noe subjektivt er bedre samlet sett betyr vel ikke at det nødvendigvis må være bedre på alle preferanser? Etter mitt skjønn kreves det mye for å få til den oversikten og kontrollen via vinyl som en mellomklasse cdspiller klarer.

EMC er en bra cd-spiller, en fullstendig "parkere" av den på alle områder er en ganske krevende oppgave, etter mitt skjønn.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.700
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei

mulig det var klomsete å bruke uttrykket "parkere", men ser ikke EMC1 som en umulig motstander. Har en oppegående cd-rig selv og har også hadde EMC 1 på besøk, uten at den blåste sokkene av meg. Men det som er mitt ståsted, eller point of view på saken, er at jeg har opplevd alt for få sikkelig gode vinyl rigger(!). Det er ikke enkelt når man bor der jeg bor. Har derfor bare min gamle (stakkarslige-) Thorens TD318, med low-end orginal arm og en Ortofon Rondo Blue, som forsåvidt ikke spiller bedre i denne spillern enn min gamle Denon 103. MEN mitt poeng er/var, er at når denne Thorensen + Denon103, bet såpass bra ifra seg som det gjorde, så har jeg litt forhåpninger til hva en moderne og solid spiller som en Transrotor kan prestere. Hvis jeg ikke går på en økonomisk smell de kommende årene, så er faktisk planen å spare til en Transrotor Zet 1, men transrotor 2.6 arm og kanskje en Lyra PU. Så i og med at jeg dette er en rigg som koster en pen stabel med lapper, har jeg forventninger at det blir en invistering jeg ikke vil angre på. Prøver av beste evne å forøke LP samlingen, slik at det lar seg forsvare å ha en slik spiller, men er vanskelig når man bor her nord. Både brukt og nytt blir kun kjøpt på reiser til større byer. Derfor har jeg kanskje fulgt ekstra godt med på denne tråden til Grumpy, som jeg må si har fått seg et smykke av en spiller !! (Designet til ZET 1 er faktisk godkjent av administrasjon for interiør og husholdning.......:) )

mvh Kai

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Heisan legger in et bilde av Jr Trans rotor her jeg da, Handlet den i januar noe mindre utgave her da..

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.828
Torget vurderinger
27
kaap skrev:
Hei

mulig det var klomsete å bruke uttrykket "parkere", men ser ikke EMC1 som en umulig motstander. Har en oppegående cd-rig selv og har også hadde EMC 1 på besøk, uten at den blåste sokkene av meg. Men det som er mitt ståsted, eller point of view på saken, er at jeg har opplevd alt for få sikkelig gode vinyl rigger(!). Det er ikke enkelt når man bor der jeg bor. Har derfor bare min gamle (stakkarslige-) Thorens TD318, med low-end orginal arm og en Ortofon Rondo Blue, som forsåvidt ikke spiller bedre i denne spillern enn min gamle Denon 103. MEN mitt poeng er/var, er at når denne Thorensen + Denon103, bet såpass bra ifra seg som det gjorde, så har jeg litt forhåpninger til hva en moderne og solid spiller som en Transrotor kan prestere. Hvis jeg ikke går på en økonomisk smell de kommende årene, så er faktisk planen å spare til en Transrotor Zet 1, men transrotor 2.6 arm og kanskje en Lyra PU. Så i og med at jeg dette er en rigg som koster en pen stabel med lapper, har jeg forventninger at det blir en invistering jeg ikke vil angre på. Prøver av beste evne å forøke LP samlingen, slik at det lar seg forsvare å ha en slik spiller, men er vanskelig når man bor her nord. Både brukt og nytt blir kun kjøpt på reiser til større byer. Derfor har jeg kanskje fulgt ekstra godt med på denne tråden til Grumpy, som jeg må si har fått seg et smykke av en spiller !! (Designet til ZET 1 er faktisk godkjent av administrasjon for interiør og husholdning.......:) )

mvh Kai
Jeg tror heller ikke EMC 1 up er noen umulig motstander, poenget mitt var bare at det finnes styrker og svarkheter med begge medier, og det krever ganske mye av en platespiller om den på SAMTLIGE parametre skal parkerer en habil cd-spiller (uten dermed å ha sagt at det er umulig. Denne typen sammenligninger har vært gjennomført mer eller mindre vitenskapelig holdbart av flere her inne, OG når flere lyttere er invitert er det ikke alltid at konklusjonene er entydige for alle ører og låter.

Selv mener jeg det ikke kan stresses nok at det, i hvert fall vinyl, er et slikt utvalg av masteringer og pressinger at en slik sammenligning nærmest er umulig, eller i verste fall utrolig krevende.

Det betyr imidlertidig ikke at ikke mine preferanser er klare. Alt i beste mening, og honør til Grupmy for en ærlig tilbakemelding, det synes jeg er troverdig og kult presentert. Flotte spillere dere har gutter. (Dessuten kan jo Thorens spille riktig så godt også, uten at jeg kjenner spilleren du har kaap).

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Takk for kort lyttebeskrivelse og ikke minst NYDELIGE stemningsbilder i siste innlegg Jan P! :)

Men "ukontrollert" og "uslepent".......
Det er noe jeg ikke kjenner igjen fra min rigg sammenlignet m cdmediet.
Men regner med at du bare brukte ordene for å beskrive noe som du oppfattet som annerledes......?

De andre parametrene kjenner jeg godt igjen ;D
Hyggelig tilbakemelding emotikon - takk for det.

Utrykkene ukontrollert og uslepent er trolig neppe en terminologi som er en korrekt uttrykksform i audiofil sammenheng i beskrivelser av "øreinntrykk". Uttrykkene beskriver mer en egenoppfattet følelse der-og-da.
- En følelse som nok var preget av redsel i forkant av at vinylen ikke ville gi meg fler gleder enn å ha større bokstaver på covere og innersleaver. Der tok jeg lykkeligvis feil! Vinylen gav så mange flere detaljer i enkelte partier i avspillingen at jeg oppriktig var engstelig for at det hele skulle "skjære seg" - derav uttrykkene. ;D ....det var jo så bra!

Mvh
Jan P.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Dette var flotte stemningsbilder Grumpy, akkurat slik emotikon påpeker.
Jeg synes også du skal ha stor takk for at du er så oppriktig og ærlig i dine formuleringer. Her vant du i hvert fall min tiltro. Dessuten synes jeg det er fint at du nevner hvilke utgaver av vinyl og cd du har testet.

Takker for fine betraktninger. Forskjellen gjør det verdt å samle på begge medier etter mitt skjønn.
Takker Fosse - YOU ARE BEHAVING WELL TOO....... ;D

Mvh
Jan P.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
- har PU'n fått tilstrekkelig med timer på baken?
- er arm optimalt justert?

Må innrømme at jeg hadde forventet at Transrotor'n skulle parkere EMC på alle punkter. Har selv en gammel Thorens med std arm og greit PU, og håper virkelig at en transrotor har langt større "kapasitet" som denne... (ellers betyr det at jeg kaster pengene ut vindu neste år.......)

-Kai
La det være klart Kai - Trans Rotoren is no waste of money! Jeg har forsøkt å være litt balansert og ikke altfor overivrig - noe som er lett å bli når man har kjøpt noe nytt som ser ut som en lekker dame som ønsker å elske med deg...

Ehhh ...PU'en bekreftes innspillt med sine 200 timer (demokjøp).
Armen er justert og småjustert ihvertfall fire ganger de første dagene. Jeg har gjort så godt jeg kan, både med medfølgende protraktor, vater, laservater og sikkert endel andre unødige måleinstrumenter. Ja, for ikke å glemme elektronisk pu-vekt av det nest beste merket. Er fristet til å legge til at armen er jo en TR-utgave av Rega's 250. Her er det nok endel å hente på alle områder ...har jeg blitt fortalt.

Tusen takk for tbm. - det er jo kritiske spørsmål som får oss til å komme det ene steget videre ...selvom jeg ikke påstår at du retter noen form form kritikk - ihvertfall ikke negativt Kai. Veldig bra - takk! ;D

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et par Chrome-Vanadium til:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
bjornendrestad skrev:
Heisan legger in et bilde av Jr Trans rotor her jeg da, Handlet den i januar noe mindre utgave her da..
Du skal ikke skjemmes over størrelsen Bjørn  ;D.
Faktisk hadde jeg med konen når jeg handlet ...en geni-strek viste deg seg å være. 
Til din orientering Bjørn, var det modellen DIN hun likte best ...altså snurreren.

Mvh
Jan P.

Edit: Jeg lurte kona på "pris" - det gikk hjem, men nå er det slik engang at konene alltid vinner tilslutt, bare vi får det litt slik vi vil for en stund ...

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Ett spørsmål til deg. har du testet andre rør i riaa trinnet ditt, har vurdert og teste ut andre typer her.

Topp Bunn