Høyttalere Velge mellom Dynaudio focus 220 og excite x32?

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Som tittelen sier så må jeg velge mellom disse høyttalerne. Focusene med en pris på 10000kr og excite med en pris på 7300. Skal i første omgang drive de med en gammel nad c272 på 150watt og en matrix mini i-pro dac med volumkontroll. Det blir ett blindkjøp men ur fra hva jeg har lest kommer jeg til å like begge.
Noe som er noe bedre kjøp enn det andre?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Et svar er kanskje bedre enn ingen svar.
Har bare hørt Focus 220 og synes det var veldig gode høyttalere. Og til 10.000 synes jeg at det er et veldig godt kjøp.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har hatt et par Exite X16 stativhøyttalere,og der var det noe som ikke stemte helt.Tror egentlig det var p.g.a. at jeg hadde en Hegel H 200.Burde ikke solgt de så kjapt,angrer litt på det.Nå har jeg et par Focus 260,og de er i en helt annen klasse.Eneste jeg savner litt er dypbass,men det er nok fordi jeg kanskje har en litt for svak forsterker.

mvh.s,

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.979
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har hatt et par Exite X16 stativhøyttalere,og der var det noe som ikke stemte helt.Tror egentlig det var p.g.a. at jeg hadde en Hegel H 200.Burde ikke solgt de så kjapt,angrer litt på det.Nå har jeg et par Focus 260,og de er i en helt annen klasse.Eneste jeg savner litt er dypbass,men det er nok fordi jeg kanskje har en litt for svak forsterker.

mvh.s,
Og at du bruker Nordost kabler

mvh

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Takk for svar :)
Mener du "mikefish" at det er klasseforskjell mellom modellseriene excite og focus? Finner litt blandete meninger om focusene mens nesten bare positivt om excite. Men det kan vel være at den opprinnelige prisen er med i betraktning, mens jeg kan få de nesten for samme pris nå.. Vanskelig valg mellom de når det må bestemmes fort og uhørt hvertfall..

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Nå er vel Exite lettere få tak i på brukten, enn 220.

Prøv 220, selg hvis det ikke passer deg? For 10.000 kr. så får du fint solgt de i ettertid.

(Så et par. 220 for 12.000 ikke lenge siden)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517

mvh.s,
Og at du bruker Nordost kabler

mvh
Jeg er nå også blitt skeptisk til Nordost.Har begynnt å bruke Van Der Hul til under halve prisen,og de er faktisk å foretrekke.Brukte Nordost noen dager i forrige uke,men byttet kjapt tilbake til de andre kablene.Husker ikke hva disse Van Der Hul het,de var på rull hos klubben og fikk påmontert med bananplugger.Har også en fin signalkabel av samme merke.Har glemt å redigere signaturen.

mvh.s,

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Ikke for å gjøre det enda vanskeligere for trådstarter, men jeg hadde en periode X32, og jeg ble veldig positivt overrasket. De spilte ihvertfall mye større enn de ser ut til.
Klokkerent i toppen også, uten å bli slitsomt. Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva jeg hadde av forsterker. :p

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Et svar er kanskje bedre enn ingen svar.
Har bare hørt Focus 220 og synes det var veldig gode høyttalere. Og til 10.000 synes jeg at det er et veldig godt kjøp.
Hva hørte du de opp mot? :)
Hegel H200.
Testet de mot System Audio Ranger og JBL LS60.
JBL-ene var jo klart gøyest på rock og den høyttaleren som låt varmest. God livefølelse av disse.
Focus 220 skilte seg klart ut som den beste allrounderen. Jeg testet disse tre i 3 timer og brukte nok aller mest tid på Focus 220 som var hovedmålet med demoen den gangen. Og de ble testet hardt, styrte meg selv og slapp å ha en selger der til å styre musikken og volumet :)
Mye og god bass og fant ellers ingen dårlige sider.

Topp Bunn