Helt klart at det er ørene der bestemmer....og for at ingen skal misforstå mine udtalelser: ja, det er en rigtig fantastisk højtaler......men vi har jo også alle en eller anden "drømme-lyd" i hovedet og i kroppen, som vi vel alle forfølger og momentvis oplever......men er det måske bare narrens fløjte? :gut_man skrev:Prøv heller å eksperimentere litt med volum på subene og delefrekvenser. Jeg kjører delefrekvens på 6 og subbene mine er satt på nesten 7. Som Canales sier, finnes det ikke noen universell riktig instilling. Det er ører (tinnitus eller ei), rom og preferanser som må styre. AG forandrer seg også ganske dramatisk hvis du ikke har rett toe in. Ellers opplever jeg ikke horna som veldig plasseringskritiske. Jeg kjøpte meg Jim Smiths bok, brukte hans oppskrift på høyttalerplassering og har ikke sett meg tilbake 8) Hvis ikke subene justeres riktig, eller delefrekvensen settes feil, kan en fantastisk høyttaler forvandles til en middelmådig/skrikende høyttaler. Nå virker det jo som om høyttalerne har fått spilt en del før du fikk dem, hør med forhandler om han kan si noe om de er innspilt eller ei og bruk tid på å finne riktig plassering og justering. Lykke til!
Jeg er også enig i at der skal eksperimenteres med delfrekvens og volume på subben - jeg er dog endt op med 7 1/2 på frekvensen og 5 3/4 på volumen - toe-in har, som du skriver, har en dramatisk effekt, og jeg er endt op med ca. 25-30 grader, med diskanter der "skyder" hen over mine skuldre (jeg er bredskuldret ;D). jeg sidder lidt over 3,5m fra højtalerne......men jeg synes stadig - det er dag 5 nu - at diskanten er voicet for fremtrædende - og det mest i den nedre del af frekvensen. Jeg er dog optimistisk for fremtiden!
Tak for alle råd og flere er velkomne.
Mvh
Dave