Venner av Channel D's Pure Music

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    ^Tar du da lyden ut fra macens utganger, eller fra utgangene til ULN8?

    (Litt forvirret Parelius her, siden han ikke har fått sakene opp å gå ennå. Hvilken rute tar lydsignalene?)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Naturligvis fra ULN8. Jeg kjøper ikke et lydkort til 50K for å bruke innebygde utganger. ULN8 er et firewire interface/lydkort og kan ikke spille av noe som helst. Den må ha filene servert fra et avspillingsprogram. I core audio velges ULN8 som lyd ut/inn. Data går da frem og tilbake over firewire og ender tilslutt opp som lyd etter DSP og DA konvertering. Prinsippet er det samme uansett om det er et pro lydkort eller en hifidac med usb/firewire.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Nederst her ligger et ferskt intervju med mannen bak Pure Vinyl/Pure Music, Rob Robinson: http://6moons.com/industryfeatures/gbs/1.html
    Saken inneholder også noen mer generelle betraktninger om computer audio fra Get Better Sound-forfatter Jim Smith.
     

    Ola Haavik

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Akkurat byttet fra CD -> Coax -> Hegel HD 10 til Mac mini -> USB -> Hegel HD10.

    Sliter med å høre forskjell på iTunes direkte og med PM. Noen med tilsvarende DAC som har andre erfaringer?

    Det som virkelig forringer lyden er dersom man har feil innstillinger i Audio Midi Setup som flere nevner her.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg går ut ifra ar du samplet lossless eller AIFF. Gå gjennom PM manualen nøye når det gjelder oppsett.

    Sterke ord i den 6Moons artikkelen:

    Except for vinyl and perhaps SACD, computer audio will make everything that's connected before the audio system power amplifiers obsolete. The sound quality of the latest high-resolution audio converters is indistinguishable from pure analog so we can now also replace the line-level preamplifier with a multi-channel input audio interface using software for source switching and volume control, providing a virtual line-level preamplifier



    Been there, done that.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ola Haavik skrev:
    Akkurat byttet fra CD -> Coax -> Hegel HD 10 til Mac mini -> USB -> Hegel HD10.

    Sliter med å høre forskjell på iTunes direkte og med PM. Noen med tilsvarende DAC som har andre erfaringer?
    Jeg har ikke testet denne dacen i eget system, men det kan jo være at usb-løsningen i HD10 "maskerer" fordelene ved et program som PM, eller gjør effekten svært liten? :)
     

    Ola Haavik

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Benytter iTunes til å rippe til apple lossless med error correction på. Tar gjerne i mot tips til bedre måter å rippe min musikk på.

    Har også prøvd med optisk mellom mac mini og HD10 uten at jeg merket forskjell på det og USB både med og uten PM.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Ola Haavik skrev:
    Benytter iTunes til å rippe til apple lossless med error correction på. Tar gjerne i mot tips til bedre måter å rippe min musikk på.

    Har også prøvd med optisk mellom mac mini og HD10 uten at jeg merket forskjell på det og USB både med og uten PM.
    Jeg prøvde med PM på en macbook air-USB-Wyred4Sound Dac2 uten at jeg klarte å høre noen klar forbedring jeg heller.
    Jeg trodde jeg hadde satt opp feil, men alt var som det skulle være. Eneste fordelen var at PM skiftet sample rate automatisk fra 16/44 til 24/96.
    Så personlig så er jeg foreløpig ikke overbevist om at PM gjør sååå mye for lyden, med forbehold om at jeg har gjort alt rett i.f.m oppsettet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er nok avhengig av hva man mener utgjør "store forskjeller."

    Min avgjørelse om anskaffelse av PM ble tatt på grunnlag av at jeg hørte bittesmå detaljer i en el-gitar bedre gjengitt i et opptak med NHØP -- det var "til å ta og føle på" og lød mer naturlig. Men det var meget små detaljer.
     

    Ola Haavik

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    vredensgnag skrev:
    Det er nok avhengig av hva man mener utgjør "store forskjeller."

    Min avgjørelse om anskaffelse av PM ble tatt på grunnlag av at jeg hørte bittesmå detaljer i en el-gitar bedre gjengitt i et opptak med NHØP -- det var "til å ta og føle på" og lød mer naturlig. Men det var meget små detaljer.
    Bruker du upsampling?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Det er nok avhengig av hva man mener utgjør "store forskjeller."

    Min avgjørelse om anskaffelse av PM ble tatt på grunnlag av at jeg hørte bittesmå detaljer i en el-gitar bedre gjengitt i et opptak med NHØP -- det var "til å ta og føle på" og lød mer naturlig. Men det var meget små detaljer.
    Og det er de små tingene som utgjør den store helheten...-hos meg i mitt oppsett er en slik avspiller blitt uunværlig. Det være seg AW eller PM. Jeg har løst inn lisens hos PM og kommer til å gjøre det samme med Ayre Wave.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ola Haavik skrev:
    Benytter iTunes til å rippe til apple lossless med error correction på. Tar gjerne i mot tips til bedre måter å rippe min musikk på.
    Finnes jo andre måter- om de er bedre tviler jeg sterkt på.
    Annerledes ja...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ola Haavik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er nok avhengig av hva man mener utgjør "store forskjeller."

    Min avgjørelse om anskaffelse av PM ble tatt på grunnlag av at jeg hørte bittesmå detaljer i en el-gitar bedre gjengitt i et opptak med NHØP -- det var "til å ta og føle på" og lød mer naturlig. Men det var meget små detaljer.
    Bruker du upsampling?
    Nei. Jeg har rett inn/rett ut -- innimellom så bruker jeg EQ-muligheten i PM, litt avhengig av hvor "tørr" bassen er i opptaket. Men som regel er det pass-through, hvor jeg bruker PM-avspilleren i stedet for QuickTime for å spille musikk. Med mitt oppsett er det en forskjell der, og slik at jeg velger å anvende den.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    6moons tester PM, her.



    I bought Amarra 2 and ran with it for six indecisive months. Then I upgraded to Amarra 2.1 still feeling strangely noncommittal. But a day after I installed Channel D's rather more affordable and altogether nicer interface and experienced its superior memory play feature, I permanently removed Amarra from my OSX dock. When you enable hybrid memory play in Pure Music Preferences--->Music Server Settings--->Basic, memory play begins to stream your selected album or playlist almost immediately whilst the buffer gets fully loaded. Gapless tracks in buffer mode play back truly gapless.
    Of the two Mac-centric music-player software programs—Amarra and Pure Music—not only is Channel D's cheaper. I think it's actually the superior and better written program. Having interfaced with Channel D creator Rob Robertson via email and telephone, I can also vouch for his hands-on approach and commitment to continuous improvements. When I pointed out that at least reviewers—who ought to make up a truly minute fraction of his clientele—might want to regularly A/B between DACs whilst Pure Music was running, he admitted to never having thought that anyone would want to do that but that this functionality could readily be added. I expect the next upgrade might already have it to no longer require a (quick) relaunch of the software when registering changes in output devices. Consider me very impressed all around. I'm a happy customer...
    :)
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    ceroxol skrev:
    6moons tester PM, her.
    Testen er oppdatert i forbindelse med versjon 1.7.1:



    One performance difference between PM1.7 and 1.7.1. for example was "significantly improved efficiency of memory play. Now one can load twice the duration of Redbook CD tracks and 25% more 24-bit audio. Maximum size of a single CD format track that can be loaded with Memory Play is now 3 hours provided enough RAM is available. This also has beneficial effects on performance since memory fetches during playback for the same track(s) are greatly reduced compared to earlier versions..." Did I mention that Pure Music supports Flac playback? And that running the software puts 1/10th the burden on the operation system than Amarra? Having paid for the latter only to no longer use it did waste some money but sometimes that's part of the learning curve. Perhaps the above will encourage you to save a few bills...
    Jepp, nå er det "Native FLAC support"! ;D Les mer her.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som jeg må låne fruens mac og teste litt :)

    Det var forøvrig ingen anbefaling, men kommando! 8)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    mteinum skrev:
    Det var forøvrig ingen anbefaling, men kommando! 8)
    Sjønner dem godt! ;)







    Ellers er det en test av PM i januar-nummeret (#209, s.80-85) av TAS - "Channel D Pure Music Software - Pure Heaven".

    In Issue 202 I concluded my review of the Amarra software program with, “If you want to hear how good a quality Mac-based system can really sound, you have to use Amarra. In the end, it’s that simple.” Time and the latest version of Channel D’s Pure Music software may make me eat those words.
    How does Pure Music sound? Better than iTunes alone, that’s for sure. Compared to iTunes Pure Music is more dimensional, dynamic, detailed, and involving. ITunes sounds flat, not pitch- wise, but in its overall presentation. It is like going from a 128kbs MP3 file to a 320kbs file. Pure Music delivered substantially more musicality and more information than iTunes did.
    Pure Music is a great piece of software at a price that even a flea-market-scrounging audiophile hobbyist can afford. Combine Pure Music with any recent Mac computer and you have a front end that will play back any digital file (except FLAC) from lowly MP3s up to 192/24 high-resolution with ease. Mate this front end with a top-flight DAC such as the Weiss DAC 202 and you have a digital playback system that will catapult you to the forefront of the new computer-playback revolution. Dare I say it? If you want to hear how good a quality Mac-based system can really sound, you have to use Pure Music, at least for now.

    - Steven Stone
    ;D
     

    Vedlegg

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej,

    jeg har lige downloadet PM i prøve udgaven
    jeg spiller på itunes> mac mini > Firewire>Weiss dac202
    og jeg oplever en stor lydforskel, lang flere klang nuancer og naturlig lyd med PM
    og mindre hårdhed i toppen- det er en stor forskel mener jeg
    jeg må indrømme at det det setuppet præsterer har fået mig til at tænke på om analog er besværet værd ???

    mvh Nikolaj
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Melder meg inn her!

    Jeg er ikke blitt en venn ennå, men har en dCS Debussy i bestilling. Når denne er på plass, får jeg teste ut gratis versjonen i to uker, og se hva jeg syns. Blir spennende det, spesielt når det er litt blandede erfaringer.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som neste oppgradering blir en vinner for meg, muligheten for å kunne bruke PM med Wimp, Spotify eller andre audioprogrammer.
    Også støtte for å spille av DSD filer direkte.


    The first is the unprecedented ability (for a Mac OS audio file player) to directly play DSD format (dsf / dff) audio files, at a user designated PCM sample rate. DSD to PCM conversion is performed in real-time during playback.

    A second major new feature, called “Playthrough,” permits playing other computer audio sources (Internet radio, movies, etc.) through Pure Music, with full access to Pure Music’s dithered volume control, 64 bit crossover, audio EQ plug-ins, NetSend streaming, metering, etc.


    http://www.computeraudiophile.com/content/Pure-Music-18
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Sweet! DSD støtte vil være meget ønsket
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Begynner å bli riktig avansert nå.

    Hvordan er stabiliteten sammen med iTunes?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Stabiliteten med iTunes oppleves som veldig brukbar..
    Med Pure Music i nåværende utgave sliter jeg kun med noen bug i forbindelse med downsampling...
    Pitch blir halvert når 352.8k/384k filer blir downsamplet til 176.4k/192k...
    Leonard Cohen i 1/2 speed blir ganske bass tungt...
    iTunes alene gjør dette korrekt.


    Har prøvd Decibel en stund nå og det er det mest elendige OS X program jeg har vært borte i ???
    Decibel MÅ ha en core audio lydutgang konfigurert når Decibel startes ellers er det crash uten forklaring..
    Og det er stadige crash selv under spilling av spillelister..
    Decibel er vel også det eneste lydavspillings programmet som har klart å få OS X til å crashe, og det flere ganger...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Min krasjer i ny og ned og må restartes mens jeg leser at andre mener denne utgaven er den mest stabile hittil, det skal sies at det ikke plager meg nevneverdig. Kanskje 1 av 10 ganger skjer det. Håper uansett at det blir rettet på i neste utgave.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    johnnygrandis skrev:
    Min krasjer i ny og ned og må restartes mens jeg leser at andre mener denne utgaven er den mest stabile hittil, det skal sies at det ikke plager meg nevneverdig. Kanskje 1 av 10 ganger skjer det. Håper uansett at det blir rettet på i neste utgave.

    1.8 PM virker mer stabil har ikke krasjet for meg enda, i tillegg syntes jeg den låter meget bra !
    Tilleggfunksjonene virker i tillegg være gode.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Noen med hands-on erfaringer med PMs "Playthrough" med f. eks. Spotify / Wimp?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    OK. Lastet ned PM1.8 og satte det opp med Playthrough som manualen viser. Installerte http://www.112db.com/redline/monitor/ for å leke med lyden i hodetelefonene (e.g. soundstage, senterfokus)



    De som vil justere en frekvens (eller flere) litt opp/ned kan gjøre det helt enkelt via PM1.8, dersom man skulle "tweaket" litt på hodetelefonene (eller høyttalerne vs. rommodi).

    Plug-ins funker fett for Spotify via PM1.8. 8) Om lyden er bedre? Vurderer det noen dager.
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke testet Playthrough. Men nå skal jeg teste playthrough med Plex.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Sliter litt med remote appen på min iPad i forbindelse med avspilling av musikk igjennom PM. Kan bruke den greit en stund men så henger alt seg og maskinen må restartes.
    Igjennom iTeleport fungerer det hele fint så jeg antar problemet ligger i intergreringen mellom iTunes/remote/PM.
    Kjører siste skrik med Lion og PM, er det andre som opplever disse problemene ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn