Venner av Croft Acoustics

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.432
Torget vurderinger
1
I over 30 år har engelske Glenn Croft håndlaget egne forsterkere og riaa trinn, under merkenavnet Croft Acoustics.
Først rørforsterkere, de siste årene har han også laget mer hybride forsterkere. Disse leveres både som forforsterker, effekttrinn og integrerte løsninger, hvor alle lages i standard utgave eller en R utgave med ekstra transformatorer. Enkle kretser og point to point kabling. Ingen fjernkontroll leveres med forsterkerne, og de kjennetegnes av å ha to volumkontroller for hver kanal. Elsket av noen, hatet av andre. Fjernkontroll kan monteres av Audioflair i England for den som foretrekker det.

Bilde fra audioflair.co.uk, flere bilder av de ulike komponentene kan ses og leses mer om der.

Stereophile testet Croft Phono Integrated i 2013, Art Dudley trykte forsterkeren til sitt hjerne for dens enkelhet og musikalske egenskaper, John Atkinson mente på sin side etter målinger var gjennomført at den ikke dugde noe særlig. Smak og behag.

Er det noen venner av Glenn Croft sine musikalske komponenter?​

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Antall liker
651
Torget vurderinger
2
Har snust opptil flere ganger, men aldri eid en.

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.432
Torget vurderinger
1
For min egen del har jeg alltid hatt sansen for engelsk hifi, primært for lyden, sekundært for det enkle utseendet og funksjon. Jeg fikk tak i en Croft Line Integrated (uten innebygd phonotrinn) fra en hyggelig kar her på forumet, den har spilt her noen dager nå, og jeg er veldig fornøyd med både lyd, utseende og fungering. Det er den siste/nyeste utgaven fra Croft. Den oppmerksomme leser vil også se at jeg har en utgave med enkel volumkontroll, de kan også leveres med det hvis det bestilles hos Glenn Croft. Han kan levere flere tilpasninger hvis det er ønskelig og lar seg gjøre.

_DSF2053 1.png

Ett ECC83 rør i driverdelen, Mosfet i den andre delen som tilsammen yter ca 45 watt i 8ohm. Driver mine Epos ES14 utmerket på et lydnivå mer enn tilstrekkelig i mitt nærfeltoppsett, koblet sammen med Duelund kabler. Jeg erklærer meg herved som venn av Glenn Croft. Neste steg blir å få tak i et riaa trinn, og jeg kan legge til at her i landet er det Audio Art som er importør.

Sist redigert:

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
579
Torget vurderinger
46
Har også sett på dette merket flere ganger og vært på nippet til å kjøpe. Har sansen for hybriddesignet. Skulle gjerne prøvd den integrerte med riaa. Det har vel vært en prisjustering på dette merket også, forsterkerne var svært rimelige for noen få år siden.
Mvh. Morten

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.004
Torget vurderinger
2
Ønsket å handle Croft midt på 80 tallet en gang. Brev ble postet og sendt men fikk dessverre aldri svar. Det ryktes om en sær mann som jobbet hovedsakelig nattestid.

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Jeg har et linjetrinn som avbildet av trådstarter, med to volumkontroller. Mer britisk blir det ikke! Med så få rør er det billig å prøve ulike rør - og det er lett å høre forskjeller. Ikke verdens mest potente bass men en veldig sjarmerende forforsterker!

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.432
Torget vurderinger
1
Herr Croft beskrives som en eksentriker som trives best når han får holde på med sine ting, på sin måte og sin tid, i alle fall om man skal tro det som skrives på enkelte engelske fora. De som har møtt han og har noe med han å gjøre sier videre at det er en hyggelig og dyktig mann. Han oppgir telefonnummer på hjemmesiden sin (som ikke er oppdatert siden 2015), dog er det knapt noen som får svar hvis de ringer, den står visstnok et sted hvor han har sikret seg at han ikke hører den ringe når han skrur forsterkere. Epost derimot skal han være både rask til å svare på med hyggelige og grundige svar.

Når jeg ser på komponentene han lager for hånd, så liker jeg også beskrivelsene av han og hvordan han jobber. Tanken om en stillferdig engelskmann som sitter bak en grønn dør i sitt verksted og skrur sammen enkle, dog gode og musikalske forsterkere, er et fint mentalt bilde. Når jeg også kan glede meg så stort med lyden forsterkeren produserer, de mekaniske bryterne på fronten (ingen app styring her i gården) som jeg må bøye meg frem for å nå når jeg skal justere lyden, så faller det hele sammen på en fin måte i min verden. Jeg synes også det er spennende at det er så stort sprik mellom målingene gjort i Stereophile, og Art Dudley sin opplevelse av lyden, slikt frister meg mer enn det skremmer. I mitt oppsett er det kun opplevelsen av subjektiv livskvalitet som måles, øvrige målinger får andre ta seg av.

Prisene har nok økt på produktene med årene, likevel mener de som har hørt på de ulike forsterkerne at de gir veldig mye god lyd for det man faktisk betaler. Jeg har planer om å spille på det Psvane 12AX7T-MK2 røret som står i for øyeblikket noen uker fremover, deretter prøve ut litt ulike varianter av ECC83. Om noen har erfaring med ulike rør i disse forsterkerne, tar jeg gjerne i mot innspill på det.

triodelab

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2018
Antall liker
52
Kjøpte en Croft 7 effektforsterker for et par år siden. Den har vært i daglig bruk. Har et Mullard NOS rør. Vet ikke om det blir noen forskjell med andre rørmerker da jeg har brukt det samme røret hele tiden. Deilig, krystallklar lyd med litt touch av varme. Utrolig lite egenstøy. Bruker TOpping D50S som Dac/forforsterker

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.432
Torget vurderinger
1
Det er veldig lite egenstøy i min integrerte også, jo mer jeg spiller på den jo bedre liker jeg lyden. Exposure 3010S2 er for øyeblikket satt i skapet, og jeg tror den blir stående der en god stund.

Jeg er helt ny i rørverdenen, men om jeg har forstått det riktig, så vil ulike rør ikke bare påvirke selve lydbildet, også gain vil kunne variere noe og tilføre mer eller mindre kraft i lyden. Har jeg skjønt det riktig, eller gjelder det bare i riaa trinn?

Topp Bunn