Venner av Veridian Utopia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    En liten ekstra kommentar til noe som er positivt med pre integrert, og det er at det er mulig å stille inn gain. Noe kan du nok gjøre med volumkontroll på forsterker, men jeg personlig har stilt den litt lavt. Skulle jeg kjørt "full pupp" ville det blitt for mye av det gode i min stue.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan legge Musical Innovation til den lista di Baluba.
    tror at mengden MI har produsert opp gjennom årene kanskje ikke helt tendere til et garasjeprodukt :)
    men at det var det en gang er det ingen tvil om
    Nå var jeg oppe hos RM i kjelleren på Hokksund i romjula.
    Han har riktignok ikke garasje, men den er ikke stor den kjelleren he he...
    Men føler MI er litt i samme kategori der som Monopulse og Veridian Utopia. Det går vel så og si ikke en krone til markedsføring og ingen mellomledd som skal ha en bit av kaka.
    Det er custom produkter hvor kjøper kan være med å ta avgjørelser på hvor langt strikken skal strekkes. Maksimal utnyttelse av hver krone man putter i produktet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mener det finnes et strømfilter også fra Veridian i Norge.
    Hvis noen skulle ha interesse av å ha oversikt. Ellers har vel HCS, HIFI-girl77, meg og en som jeg antar er norsk og som heter Stig, dac'er i Norge.
    Nå er det vel 3 i bestilling hos han, meg, Bilia og cbarth. Da er det vel snart totalt 7 dac'er her. Og så tror jeg det finnes iallefall 1 til slik jeg forstod det på Ondrej. Norge er vel det landet han har solgt mest til. Så vi snakker ikke storproduksjon her.

Haavard
    Veridian og MonoPulse kan vi skryte av som "norske" merker etterhvert. Det påstås at garasjeprodusenter ikke kan konkurrere med store konserner i produktutvikling og derfor ikke kan matche dem i pris. Mer sprøyt enn det skal du lete lenge etter i denne prisklassen i alle fall. Under 30.000 vil jeg hevde at de to garasjeprodusentene er nesten uten konkurranse på ytelse.
    Altså, de rørforsterkerne som finnes på markedet i dag bygges stort sett på bakgrunn av aldre design. Så derfor er jeg helt enig med deg baluba. En liten garasjebedrift kan gjøre dette like godt som noen andre. Ondrej er nok en smart fyr. Han er kun 35. Har en doktorgrad og er oppslukt i Audio. Han har ikke doktorgraden sin innen dette fagfeltet. Siden han hørte en rørforsterker første gangen har han vært frelst. Lest det ha kan om det. Jeg antar at doktorgraden hans på et felt sier noe om evnen han har til å sette seg inn i kunnskaper på et annet felt :)

Har dessverre aldri hørt Monopulse. Men har trua.

Håvard
    Foreslått kombinasjon som setter tusenvis av ingeniører i den etablerte audiobransje i skammekroken og stiller alvorlige spørsmålstegn med de siste 50 årenes utvikling av teknologi:

- Veridian Utopia DAC, ikke balansert eller med pre.
    - Restaurert 60 år gammelt Quad rørforsterkersett
    - MonoPulse Model A

To moderne produkter, resten skikkelig vintage. Kan til og med anskaffes nytt for anstendige summer, siden Quad II fortsatt er i produksjon(!) etter over 60 år. Hvis vi hadde brukt samme sum på utstyr fra en mainstream-produsent så kunne vi sett langt etter samme musikalske magi. Svært langt. Et slik oppsett vil gi mer enn bare en forsmak på ekte high end. Basert på teknologi og konstruksjoner som er eldre enn de fleste medlemmene her inne, og høyttalere som også i grunn ikke er basert på menn i hvite frakker som jobber i et science fiction-laboratorium i Tokyo eller Silicon Valley.

Både de etablerte storkonsernene og større nisjeprodusenter har nok like mye å lære av fortiden som å sitte med kalkulatorene sine for å finne opp nye prinsipper som i praksis bare ender som et suffiks eller et patentnummer, og ikke har stor betydning for musikkgleden som skal formidles. For de har enda ikke klart å overgå en så tradisjonell og gammelmodig sammensetting som den jeg skisserer nå for noe i nærheten av det budsjettet.

MI kan vi godt ta med. En produsent jeg også oppfatter som garasjeprodusent, i og med at det fortsatt skrues sammen av maks et par personer i et bolighus. Og siden mange av komponentene som lages har et custompreg.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bra reflektert, er nok enig om Mi også.
    Men husk at Veridian egentlig baserer seg på gammel teknologi. Hverken analog utgang eller psu er oe hokus pokus egentlig.
    Dac chipen er jo egentlig ganske gammel. med begrensinger.
    Med dette er gjort riktig. enkelt og greit. Ikke noe hokus pokus. Ikke noe stor profitt. Bare riktig enkelt og greit

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Min spec:D

VERIDIAN UTOPIA Sirius
    Tube DAC

Fully balanced
    Black color of chassis
    No preamplifier built in
    Digital inputs: USB, Spdif, AES/EBU, Toslink, BNC
    Analog outputs: XLR balanced, SE unbalanced
    XLR Furutech FT-785M output connectors
    CMC rhodium plated RCA connectors
    IEC input with fuse holder + main switch
    Front rotary input selector with standby mode
    Ultimate power transformer
    Ultimate filtering power chokes
    PSU for digital stage with OSCON + main filtering capacitor update
    DAC board OSCON update
    Silver solder
    Silver signal wiring + Silk tubing
    Input capacitors: Mundorf Silver Gold Oil type
    Output capacitors: Mundorf Silver Gold Oil type
    Filtering capacitors for analog output stage: Mundorf Mcap MKP + Mundorf MLytic HV +
    Nichicon FG

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vel spandert på meg wbt rca i stedet.
    Joda, det er rhodium i de, men mye brass (messing) også

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vel spandert på meg wbt rca i stedet.
    Joda, det er rhodium i de, men mye brass (messing) også
    Takk for velmenende råd, men jeg har full-balanserte forsterkere som gjerne ser en balansert kilde. Kommer derfor til å benytte de balanserte xlr utgangene.
    Spørsmålet er vel heller om jeg skulle koste på meg Furtech på AES/EBU inngangen. Men så kan man ende med å benytte USB inn......

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Så bare at den var så høyt spekket at jeg trodde du ville dra den helt ut.
    Men trenger man det ikke så trenger man det ikke

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Klasker til nå når jeg først bestiller :D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Min er vel i bestilling også nå.
    Dro den ikke helt ut på psu til dac, og kjører Audiophiler som han vanligvis bruker

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk aldri spørsmål/tilbud om større strømforsyning...
    Skal sjekke om det er for sent :p

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har stor tru på strømforsyningens rolle for best mulig resultat innen hifi.
    Dette koster, men når man først gjør dette så optimaliserer jeg maks.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har stor tru på strømforsyningens rolle for best mulig resultat innen hifi.
    Dette koster, men når man først gjør dette så optimaliserer jeg maks.
    Enig i det, men mest i forhold til hvordan den er bygd.
    At det faktisk er en veldig god strømforsyning, gjennomtenkt. Hjelper ikke med mcap supreme hvis strømforsyningen i utgangspunktet ikke er god nok

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ondrej foreslår å sette gain til -8dB!!!
    Høres det rimelig ut?

Finnes det noen switcher som kan benyttes for å regulere gain i ettertid eller er dette ødeleggende for lyden?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Ondrej foreslår å sette gain til -8dB!!!
    Høres det rimelig ut?

Finnes det noen switcher som kan benyttes for å regulere gain i ettertid eller er dette ødeleggende for lyden?
    Litt utenfor min kompetanse å svare, men det som er vanlig å bruke som norm som gain på en kilde som DAC/CD-spiller er 2-4V ut. På rør-preamper er det vanlig med rundt 12db ut. Men min erfaring så er det vanlig med for høy gain fra DAC/preamper, så lav gain er et stort pluss....

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Bare man ikke skrur opp volumet på preampen for å kompensere for -8dB til et nivå som bruker opp headroom’et.
    PS Audio DS DAC løser dette med en -20dB switch for dem som har behov for lavere gain.
    Kanskje en engineering task for VU designeren?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foreslo samme nivå ut som på cd spiller. Min dac har veldig høyt gain og måtte bruke dempeplugger. Men har liggende små poteter jeg kan lodde inn slik at man kan måle seg til riktig verdi

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle svar,

Begrepet gain forvirrer meg i denne sammenhengen.
    Vanligvis angis output til:
    RCA: 2-3 V
    XLR: 4-5 V
    Måles dette etter en bestemt standard og kan jeg bestille dette som et krav?

Hva vil gain -8dB bety for output (V)?

Er redd for å erfare som Hifigirl her at det blir for høyt. I dag får jeg 85dB lydtrykk ved bruk av kilde med output RCA 3 V og pre stilt til 30% volum. Mere enn nok altså!

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foreslår 4,5 +/- 0,5 V for XLR og at han måler dette!
    Har sendt mail om dette!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foreslår 4,5 +/- 0,5 V for XLR og at han måler dette!
    Har sendt mail om dette!
    Ja, eller som Hifigirl sin -20db.
    Har sendt en mail jeg og.
    Fordi på min er det way to mye. Headroom forsvinner rett og slett.
    Tror Ondrej liker slike tilbakemeldinger, at vi gir tilbakemeldinger på produktet og forslag til forbedringer

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hifigirl & Haavar, dette er nyttig informasjon som hjelper oss å lykkes. Takk :cool:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja, heller skru litt opp dersom en ønsker mer volum enn for mye som utgangspunkt :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Som noen nevnte her hadde en gainjustering vært ideelt.
    En kan se for seg en løsning med middel, lav og høy gain som vribryter inni eller bak
    Når Hifi girl snakker om -20db på sine, så betyr det at hennes volumkontroll har -20 db som laveste volum i forhold til 0db som er full guffe.

Den beste løsningen hadde nok vært et attenuator med faste motstander som regulerte gain. I praksis har man jo da en volumkontroll. Skal spørre Ondrej om det.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Snakket nettopp med Ondrej, ser ut som om gainproblematikk er over.
    Jeg foreslo det jeg skrev over, men han er i ferd med å male seg fram til en bedre løsning.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Liker dette. Fikk også mail. Jeg kunne ta det helt med ro;):)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Som noen nevnte her hadde en gainjustering vært ideelt.
    En kan se for seg en løsning med middel, lav og høy gain som vribryter inni eller bak
    Når Hifi girl snakker om -20db på sine, så betyr det at hennes volumkontroll har -20 db som laveste volum i forhold til 0db som er full guffe.

Den beste løsningen hadde nok vært et attenuator med faste motstander som regulerte gain. I praksis har man jo da en volumkontroll. Skal spørre Ondrej om det.
    Her tror jeg kanskje det er en misforståelse. -20 er ikke laveste volum. 0 db er full guffe -67 er laveste. Jeg setter min fast til -20 fordi dette er et behagelig utgangspunkt, hvor jeg benytter forsterker til å justere volum videre. Det skal sies at disse tallene er lest direkte av digitaldisplayet på DAC, det er ingen målinger ute og går her. Poenget mitt var uansett at justeringsmuligheter burde være tilgjengelig, så det er kjekt å lese at Ondrej nå tenker mer på dette enn tidligere.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Aha. Trodde -20 var det laveste.
    Her er svaret til Ondrej. Fått lov å legge ut
    "I quess she use min. -20 dB set during a playback... I have to ask her about that.
    Yes, for this purpose are stepped attenuators used but another brand use the second option you mentioned here - one or two level/s/ of attenuation... But at this moment I get better results with tube grid resistor, this will attenuate output signal to required level... I have to test it yet..."

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    En ting å tenke på er at når man tilpasser ens gain struktur for å optimalisere synergieffekten for hele anleggskjeden, så er det ikke sikkert at dette passer i et annet anlegg. Med sære, ustandardiserte løsninger faller fort annenhåndsverdien.
    Men finner man en løsning som kan tilpasses, så er det jo flott.

Vær også klar over at man må spesifisere RMS vs. P-P for utgangsspenning, slik at man har en uniform referanse og unngår misforståelser, eksempelvis ‘4.5V ønskes på XLR utgangen’.

Volumkontroll bør ses på som en brems, ikke en gasspedal.
    0dB/unity gain er utgangspunktet og deretter dempes nivået.
    Altså -20 dB er en dempning av signalet med 20dB i forhold til full utstyring (0dB).
    -20dB gir altså en relativ høy SPL ut fra høyttalerene hvis man kjører DAC’en rett i sluttforsterker.
    -67dB gir en kraftig nivåsenking.

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Tok en tur til en hyggelig kar på Lena og hentet denne go saken. Fantastisk lydformidler som jeg var så heldig å få lytte til hele lørdagskvelden. Og som ble med meg hjem. På toppen av det hele vartet kona til Håvard opp med en nydelig middag. Og vi fikk oss noe godt i glasset. Ikke rart jeg er glad gutt nå :)

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan spiller den Nikko?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning