Vennetråd for MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.914
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis verktøyet i utgangspunktet er underlegent så hjelper ikke mannen... Dirac er helt ok men Audiolense er en annen liga...
    Dirac er to kanaler og uten delefilter... Den måten Audiolense syr isammen gjerne 12 kanalers hornsystem er Dirac ute av konkurransen før takeoff...
    Tviler ikke på at Audiolense er overlegen. Men har en kun bruk for 2 kanaler, så er ikke resultatet gitt at det blir bedre med Audiolense enn med Minidsp og evt bruk av dirac, i mitt hodet. Uansett løsning må ratter vite hva han driver med, er mitt poeng.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis verktøyet i utgangspunktet er underlegent så hjelper ikke mannen... Dirac er helt ok men Audiolense er en annen liga...
    Dirac er to kanaler og uten delefilter... Den måten Audiolense syr isammen gjerne 12 kanalers hornsystem er Dirac ute av konkurransen før takeoff...
    Hva tenker du med 2 kanaler og uten delefilter?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har testet AL her jeg også. Likevel så bruker jeg Minidsp og Dirac....

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Sier litt hvor lite han egentlig kan om Dirac...
    Helt riktig at de er lenge siden jeg har brukt Dirac... Men vil anta at det fremdeles er å lage en target og deretter et filter... Men kan ikke huske du har vært innnom i Al tråden...
    Hvilken Audiolense har du brukt ??
    Og antall taps er nok fremdeles 4096 eller kansje 8192 ? Allerede der er det passert.
    Og som vanlig er Hoj rask å dømme....

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig at de er lenge siden jeg har brukt Dirac... Men vil anta at det fremdeles er å lage en target og deretter et filter... Men kan ikke huske du har vært innnom i Al tråden...
    Hvilken Audiolense har du brukt ??
    Og antall taps er nok fremdeles 4096 eller kansje 8192 ? Allerede der er det passert.
    Og som vanlig er Hoj rask å dømme....
    Må en være innom AL-tråden for å ha testet det? Dette var nytt for meg.
    Hvem som dømmer raskt kan vi diskutere. Du dømte Dirac ganske så fort.

Har testet AL XO. Nok om AL. Dette er Minidsp-tråd. Minidsp/dirac med platespiller/riaa = enkelt og genialt.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.280
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg er (u)heldigvis ikke på det nivået. Jeg har to kanaler som skal korrigeres, men til gjengjeld et livlig rom, så mulig jeg skulle hatt en maxiDSP.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Må en være innom AL-tråden for å ha testet det? Dette var nytt for meg.
    Hvem som dømmer raskt kan vi diskutere. Du dømte Dirac ganske så fort.

Har testet AL XO
    Ja ok... Men vi er fremdeles på størrelse på filter... Som nevnt hvis det er på størrelse med 4096 eller 8192 så er det i Audiolense verden filter en bruker til tv/ film... En god korreksjon krever et lengre filter...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja ok... Men vi er fremdeles på størrelse på filter... Som nevnt hvis det er på størrelse med 4096 eller 8192 så er det i Audiolense verden filter en bruker til tv/ film... En god korreksjon krever et lengre filter...
    Gidder ikke mer... Har testet begge. Og målt i rew. Står fast på at jeg kommer til å fortsette med Minidsp og Dirac.
    Dirac måler ikke en gang, men mange ganger. Så her snakker vi om forskjellige måter å gjøre måling(er) på. Begge fungerer meget godt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lange FIR filtre.... for musikk gjengivelse.
    AL XO, fullstendig overlegen Dirac og andre DSP løsninger.

Når det gjelder korte lip sync filtre, er jeg fortsatt på forskning stadiet, og har ikke testet
    AL konvolvoren.

...til tross, jeg har fått til helt ok lyd med miniDSP..
    Men har aldri kommet helt i mål på den biten.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke enig, ikke hos meg i hvert fall. Nå er jeg ferdig med AL i denne tråden, finnes egen tråd for det produktet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.581
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Flex Eight. Manuelt satt opp fireveissystem med IIR, ingen Dirac, så 96 kHz. Bruker FIR på inngangen til fasekorreksjon. Kun 2048 taps, så ingen fasekorreksjon under ca. 100 Hz. Men: Jeg trenger ikke å ha noen PC surrende for at anlegget skal fungere.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.280
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Blir spennende å teste 4k vs 131k. Litt merkelig MiniDSP/Dirac ikke støtter flere taps. Er ikke mye prosessorkraft som trengs for to kanaler.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.280
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg bruker Flex Eight. Manuelt satt opp fireveissystem med IIR, ingen Dirac, så 96 kHz. Bruker FIR på inngangen til fasekorreksjon. Kun 2048 taps, så ingen fasekorreksjon under ca. 100 Hz. Men: Jeg trenger ikke å ha noen PC surrende for at anlegget skal fungere.
    Å slippe en Windows-pc som jevnlig kødder det til grunnet oppdateringer og annet rask, er gull.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å teste 4k vs 131k. Litt merkelig MiniDSP/Dirac ikke støtter flere taps. Er ikke mye prosessorkraft som trengs for to kanaler.
    Trenger ikke flere... Det virker - det er det viktigste. En må bare være tålmodig med målingen, det er min erfaring.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Trenger ikke flere... Det virker - det er det viktigste. En må bare være tålmodig med målingen, det er min erfaring.
    En må være tålmodig med nye utfordringer, er min erfaring.

;)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.280
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jeg har to stk SHD i bruk og er rimelig godt fornøyd. Jeg får klart best effekt når jeg bruker DIRAC med å justere nivået i bass og nivået på topp. Hvis jeg velger å justere frekvensrespons ved mange punkter så blir det ofte mindre bra.
    Jeg har ikke fått tilgang til firmware til SHD ennå, og lurer på om du kunne sjekket hva som er siste skrik?
    Edit Nå fikk jeg tilgang, er visst automagisk oppdatering, så da har vel boksen siste fw.

Sist redigert:

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Gir du deg alltid så lett i jakten på godlyden?
    Hvis du har begrenset med membran areal og lav driftseffekt og gir på med Audiolense blir nok fort galt.... Men bare å finne en target, uansett system er utfordrene... Og i Audiolense kar du korrigerings prosedyre som og må litt kjærlighet og erfaring på få til...
    I mange systemer er Al en måling en target og så spiller det som bare det....
    Jeg har målt flere tusen....

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har ikke fått tilgang til firmware til SHD ennå, og lurer på om du kunne sjekket hva som er siste skrik?
    Edit Nå fikk jeg tilgang, er visst automagisk oppdatering, så da har vel boksen siste fw.
    Du kan og lage filter i Audiolense som kan brukes i shd... Men de må begrenses til 8192 taps..

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Du kan og lage filter i Audiolense som kan brukes i shd... Men de må begrenses til 8192 taps..
    Audiolense klarer ikke å dekke mine behov, miniDSP er nærmere... Bruk av PC til avspilling og mye forsinkelse, utelukker flere enn AL her. Da hjelper det ikke å krangle om antall taps i feil tråd.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Audiolense klarer ikke å dekke mine behov, miniDSP er nærmere... Bruk av PC til avspilling og mye forsinkelse, utelukker flere enn AL her. Da hjelper det ikke å krangle om antall taps i feil tråd.
    Krangler ikke om taps.... Konstaterer fakta...
    Men kansje Audiolense allikevel lager bedre resultat enn Dirac med filter til Drc?
    Men nå er dette er tråd for minidsp.com så da skal vi kanskje ikke snakke Dirac heller ??
    Og når vedkommende allikevel har begge to så hvorfor ikke teste ut...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gir du deg alltid så lett i jakten på godlyden?
    Hvis du har begrenset med membran areal og lav driftseffekt og gir på med Audiolense blir nok fort galt....
    Gir meg ikke lett.
    Du kan enkelt lese hva slags produkter jeg bruker. Det står ⬇

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.432
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er da viden kjent....
    Så hva er det du vil frem til??
    Ah, med minidsp eller multikanalsforsterkere så får du nær sagt så mange kanaler som helst. I kinoen kjører jeg Dirac i 7.3 oppsett med Dirac Live Acrive Room Treatment.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.461
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Ah, med minidsp eller multikanalsforsterkere så får du nær sagt så mange kanaler som helst. I kinoen kjører jeg Dirac i 7.3 oppsett med Dirac Live Acrive Room Treatment.
    Ja men det er korreksjon av surroundoppsett , jeg tenker på Audiolense som elektronisk delefilter i to-tre og fire veis høytaler oppsett...

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Krangler ikke om taps.... Konstaterer fakta...
    Men kansje Audiolense allikevel lager bedre resultat enn Dirac med filter til Drc?
    Men nå er dette er tråd for minidsp.com så da skal vi kanskje ikke snakke Dirac heller ??
    Og når vedkommende allikevel har begge to så hvorfor ikke teste ut...
    MiniDSP av nyere generasjoner støtter jo Dirac med en lisens standalone. Støtter miniDSP også Audiolense nå ved en lisens standalone? Det er jo kanskje derfor Dirac snakkes om her i denne tråden også, som er ganske naturlig.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg gått til anskaffelse av litt automagi fra MiniDSP, en SHD er kommet i hus. Blir moro å se hva Dirac leverer i forhold til konvulsjonsfilter generert i Audiolense, kjørt i Roon.
    Her er boksen i all sin prakt, stablet på vår midlertidige bokhylle i stua.
    Vis vedlegget 1051777
    Den der har jeg veldig troa på :D.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Morsom debatt.
    Har både hørt og brukt ganske mange DSP/EQ verktøy. De beste oppsettene jeg har lyttet til har ikke hatt DSP med flest tapper eller masse avanserte muligheter. Handler mer om hvem som står bak spakene som vet hvordan man gå frem og kan utføre ting manuelt. Er IMO lettere å rote seg bort med unaturlig og overkorrigerte lyd med autokorreksjon og kraftig verktøy.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.603
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Brukte Dirac "ren" før, men nå bruker jeg alltid rew både før og etter måling. Før for å få korrekt delay på suber og høyttalere. Etter for å småjustere i Minidsp. Synes Dirac gjør god jobb, men litt justering gjør det ennå bedre.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fået problem med min miniDSP Flex HTx.
    Jeg har købt en miniDSP Flex HTx, for at have indgange der er ballancere og ikke ballancerede. Det samme med udgangen. Det ville gøre det nemmere at tilslutte .
    Jeg kan så styre 8 ting på en gang. Før brugte jeg miniDSP Flex Digital og ballanceret. Det fungerede fint.
    Jeg kan spille fra drev med digital til miniDSP Flex HTx uden problemer.
    Jeg kan spille med USB ud fra computeren til miniDSP uden problemer.
    Jeg kan spille fra Streameren til en PS Audio DAC og derfra analogt ind i miniDSP HTx uden problemer.

Jeg kan IKKE spille fra streameren Innuos Pulse med USB til miniDSP Flex HTx.
    Jeg kan IKKE spille fra streameren med digital RCA ud. Ingen gennemgang.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.876
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det kan være streameren ikke kan kommunikere på miniDSP usb indgangen, da miniDSP understøtter 8 kanaler på usb. På digital indgangene understøtter den kun 2-kanal/stereo, skrev Daniel til mig.
    Er der nogle der har en løsning?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg har fået problem med min miniDSP Flex HTx.
    Jeg har købt en miniDSP Flex HTx, for at have indgange der er ballancere og ikke ballancerede. Det samme med udgangen. Det ville gøre det nemmere at tilslutte .
    Jeg kan så styre 8 ting på en gang. Før brugte jeg miniDSP Flex Digital og ballanceret. Det fungerede fint.
    Jeg kan spille fra drev med digital til miniDSP Flex HTx uden problemer.
    Jeg kan spille med USB ud fra computeren til miniDSP uden problemer.
    Jeg kan spille fra Streameren til en PS Audio DAC og derfra analogt ind i miniDSP HTx uden problemer.

Jeg kan IKKE spille fra streameren Innuos Pulse med USB til miniDSP Flex HTx.
    Jeg kan IKKE spille fra streameren med digital RCA ud. Ingen gennemgang.
    Kan den streameren sende ut lyd på USB?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn