Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok det, men å måle, flytte høyttalere noen cm, måle, flytte… kan gi deg bedre lyd og forståelse av rommets bidrag og kanselleringer.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.379
    Torget vurderinger
    8
    Det er nok det, men å måle, flytte høyttalere noen cm, måle, flytte… kan gi deg bedre lyd og forståelse av rommets bidrag og kanselleringer.
    Skal teste videre 👍

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har prøvd diverse enheter med romkorreksjon, og egentlig ikke likt noen av dem før WiiM. Heller ikke WiiM før jeg begrenset korrigeringen til å kun ta under 1000 Hz. Nå foretrekker jeg korrigert lyd fremfor ukorrigert.

Så ja, jeg er veldig fornøyd med Ultra.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da var det lønningsdag og en wiim pro plus på vei i posten fra finn... Parametrisk EQ here we come.
    Gratulerer! Tror du kommer til å bli fornøyd, det er etter min mening utrolig mye for pengene. Og en fin mulighet til å prøve litt EQ, som hvis du er litt forsiktig med vil gi deg et fint verktøy for å få bedre lyd 😀

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis den adelige kun bruker den som streamer, og ikke den innebygde DAC‘en, kan jeg ikke finne på en eneste grunn til å bytte den ut. I mitt hus er også konverteringen god nok.

Men de med blått blod er ofte plaget med lopper i det samme blå blodet, så kløen kommer vel snart…

redigert skrivefeil

Sist redigert:

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Hamar
    Noen som har peiling på videre utvikling av desktop-appen?

Pga måten nettverket på jobben er satt opp må jeg ha kablet nettverk og bruke PC til å kontrollere Wiim, og pr nå er hverken EQ eller streaming tilgjengelig via den.

Ellers er oppsettet smertefritt så lenge enhetene er på samme nettverk. Og streaming over BT funker fint. Skulle gjerne hatt tilgang til å styre selve boksen over BT og, men det er et marginalt problem som veldig få nok har.

Edit: Jeg kjøpte denne primært for EQ-mulighetene, men nå må jeg si det låter bedre fra Wiim via BT enn det gjorde med USB direkte fra iPhone. Det var jeg ikke forberedt på. Det er mer atmosfære og stemning i musikken, mer detaljer, småtteriet kommer klarere frem, og det hele er mer "immersive" om det gir mening. Hvorfor? Aner ikke.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Jeg kjøpte denne primært for EQ-mulighetene, men nå må jeg si det låter bedre fra Wiim via BT enn det gjorde med USB direkte fra iPhone.
    Kan det hende iPhone resampler og allerede kjører en EQ profil? Jeg opplevde det på en laptop mange år tilbake som sendte meg ut på en kostbar head-fi galei. Først med ekstern DAC og head-amp og siden nye hodeklokker. Når alt kom til alt var det en teit EQ profil på laptoppen som gjorde at alt man sendte ut av den låt dritt. Selvsagt enkelt å omgå når en lærte å bruke lydinstillinger i Windows.

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Hamar
    Kan det hende iPhone resampler og allerede kjører en EQ profil? Jeg opplevde det på en laptop mange år tilbake som sendte meg ut på en kostbar head-fi galei. Først med ekstern DAC og head-amp og siden nye hodeklokker. Når alt kom til alt var det en teit EQ profil på laptoppen som gjorde at alt man sendte ut av den låt dritt. Selvsagt enkelt å omgå når en lærte å bruke lydinstillinger i Windows.
    Iphone sender opp til 24/192 rett ut på USB, har meg bekjent ingen EQ-profil. Kjenner innstillingene fra windows - der er det litt mikk å unngå resampling. Har tidligere brukt USB fra dockingstasjon, men det hadde egne problemer.

Kostbar headfi har jeg allerede med DX9 og He6v2. :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet , AirPlay er begrenset til 24bit/48kzh fungerer fint når jeg skal se på tv. Spørsmålet er om det er noen latency mellom bilde og tale . Har opplevd det med andre streamere
    Airplay (1) er bitperfect så lenge sync opprettholdes og det ikke resamples fra 16/44.1.
    Airplay har litt lagg så det fungerer ikke å f.eks å bruke dette til gaming, men har innebygget tidskodeprotokoll som gjør at man kan synkronisere bilde/lyd. (F.eks hvis man streamer fra Netflix med en apple TV og bruker Airplay som lydutgang)

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    462
    Hei dere.
    Er Wiim Ultra i grå utgave også svart i fronten/ den siden der skjermen er?

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det er det! Jeg er i alle fall veldig fornøyd. Hadde en Pro Plus, som var mer enn bra nok.

Men så var det der med impulskontroll… Høyttalerne ble byttet, og plutselig hadde jeg behov for sub. Da var veien kort til Ultra.

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    462
    Det er det! Jeg er i alle fall veldig fornøyd. Hadde en Pro Plus, som var mer enn bra nok.

Men så var det der med impulskontroll… Høyttalerne ble byttet, og plutselig hadde jeg behov for sub. Da var veien kort til Ultra.
    Da klarte du faktisk å KJØPE deg selv et behov for å kjøpe den. Det er ganske bra jobba - du kvalifiserer for medlemskap i hifisentralen. 🎉🎉

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.379
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje ikke alle som vet men fikk beskjed fra WiiM at mikrofonen i bunn/nede på IPhone er den beste og den skal peke mot anlegget under kalibrering
    IMG_1848.jpeg
    skal peke mot anlegget under kalibrering

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Polen
    Fremdeles storfornøyd med Wiim Pro. Et lite minus er at det er knotete å skifte mellom EQ-profiler og slå av og på romkorreksjon. Jeg skal sende en tilbakemelding til Wiim med ønske om snarveier til ulike profiler. Jeg bruker en til anlegget (romkorreksjon) og en til headfi-systemet (ingen romkorreksjon, men med EQ).

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Peq per utgang er i kjømda. Hjelper det Wiim Pro-oppsettet ditt, @parafinoksen 2.0?

Fruens furtekrok er 8 m unna min. Der går det i romantiske komedier på TV-en. Hun har en jobb der hun bruker opp hodet hver dag. Lite plass til flere intellektuelle utskeielser.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Polen
    Peq per utgang er i kjømda. Hjelper det Wiim Pro-oppsettet ditt, @parafinoksen 2.0?
    Ja, jeg kunne jo faktisk ha kjørt både koaks og optisk ut fra WiiM til henholdsvis koaks inn og optisk inn på DAC-en og så lagret ulike EQ-profiler på hver av dem. Hm, godt tips. Skal teste det.

(Edit: Fine Rega DAC-en sin, med 2 x optisk inn, 2 x koaks inn, 1 x USB inn, 1 x optisk ut, 1 x koaks ut, RCA ut.)

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Polen
    Nei, får si som Hulk:

1732043642856.png

Får ta det ved neste korsvei. Orker ikke tanken på uorden i de sirlig danderte kablene mine, ei heller dra frem bokhylla og finne pakken med strips. Men kjekt å vite at muligheten finnes.

Facebook

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    882
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Fruens furtekrok er 8 m unna min. Der går det i romantiske komedier på TV-en. Hun har en jobb der hun bruker opp hodet hver dag. Lite plass til flere intellektuelle utskeielser.
    Du er ikke alene om å ha det slik. Kjøpte lukkede hodetelefoner til fruen. Det er blåtann i tvn. God investering 😁

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    The WiiM CI product range is sold exclusively through custom installers to support professional audio installations - whether they're domestic or commercial.

De fleste audiofile liker å snuble i installasjonsprosedyrene selv.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Noen som har sammenlignet lyden i wiim pro vs raspberry med volumio dac+ ?

Bruker spotify connect

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Har aldri hatt en streamer i hus og lurte på en wiim ultra . Men da som hovedsaklig nettradio. Hvordan er denne på å søke etter nettradio kanaler?
    Har sett utalige videoer,men aldri sett dette nevnt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wiim støtter TuneIn og flere andre kanalsamlere. Det kjedelige er at NRK ha tatt sine kanaler av slike, men jeg tror at det snart skal bli enkelt å lime inn kanal-URLer inn i favorittlister.
    Men en Ultra er etter min mening overkill om man bare skal høre nettradio.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Polen
    Du finner podkaster fra NRK via TuneIn, men ikke direktesendinger. Har man smarttelefon, er det jo bare å caste fra NRK-appen på telefonen.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Takker for svar, det blir nok ikke bare nettradio. En MÅ vel krype til korset å begynne å streame musikk og :D Begynner å bli lat må vite :D :D

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Må bare være obs på at Ultra ikke støtter AirPlay (hvis du er Apple-bruker), så bare sjekk at radio-appen du skal bruke støtter Chromecast (eller Google Cast som det heter nå) 🙂

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Må bare være obs på at Ultra ikke støtter AirPlay (hvis du er Apple-bruker), så bare sjekk at radio-appen du skal bruke støtter Chromecast (eller Google Cast som det heter nå) 🙂
    Men den fungerer som spotify connect?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri hatt en streamer i hus og lurte på en wiim ultra . Men da som hovedsaklig nettradio. Hvordan er denne på å søke etter nettradio kanaler?
    Har sett utalige videoer,men aldri sett dette nevnt.
    Om du primært skal bruke den som radio og ikke har erfaring med streaming så velg noe annet cast. Jeg satte opp en Chromecast audio for min far når FM nettet ble lagt ned. Var ikke en stor suksess. Nå byttet han mellom noen NRK kanaler og et par andre i løpet av en dag, så om det bare går i en kanal går det nok bedre.
    Velg noe som har "preset" så det er enkelt å bytte mellom kanaler er min anbefaling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn