Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.737
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Men den fungerer som spotify connect?
    Absolutt, har det meste av strømmetjenester. Så AirPlay er jo stort sett bare til bruk i spesielle tilfeller på tjenester som normalt ikke er støttet direkte via Connect eller innebyggede funksjoner i app. De aller fleste av disse støtter Google Cast.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Absolutt, har det meste av strømmetjenester. Så AirPlay er jo stort sett bare til bruk i spesielle tilfeller på tjenester som normalt ikke er støttet direkte via Connect eller innebyggede funksjoner i app. De aller fleste av disse støtter Google Cast.
    Takk for svar!
    fikk volumioen opp å gå igjen i går, ellers strømmer jeg ofte til receiver… men vil tro det er store forskjeller opp til denne!

Puscifer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    324
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor bruke HDMI ARC kontra optisk inn fra tv til Wiim Ultra ?

Stereo oppsett: Wiim digital ut til egen Dac

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.768

Hva er HDMI ARC?
    ARC i HDMI ARC står for «Audio Return Channel» eller «lydreturkanal». Hvis du bruker TV-en din med en lydplanke eller lydmottaker, bidrar denne funksjonen til å redusere kablingen.

Uten ARC trenger du totalt tre kabler:

• En HDMI-kabel for å koble signalkilden til lydanlegget
    • En HDMI-kabel til for å koble lydanlegget til TV-en
    • En optisk kabel / lydkabel for å koble fra TV-en tilbake til lydanlegget
    Med HDMI ARC kan du eliminere denne tredje kabelen. Det er fordi HDMI-kabelen som kobler lydanlegget til TV-en, også er i stand til å sende TV-lyden tilbake til lydanlegget. I stedet for ha to enveisveier, kombinerer du dem til én enkelt tofelts datavei.

ARC er ikke nødvendig hvis du bare planlegger å bruke høyttalerne på TV-en. Men hvis du vil bruke en ekstern høyttaler, eliminerer det ikke bare behovet for en ekstra kabel, men forbedrer også lydkvaliteten på signalet ved å la det samme signalet gå begge veier (både til og fra høyttaleren).

Bruker du kun tv til kilde (ikke dvd spiller eller lignende) så klarer du deg fint med kun optisk ut.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.768
    Kjører man lyden som i eks. ovenfor så er det forsovet et poeng, men man kan jo fint la være å sende lyd først til lydanlegget. Jeg kjører HDMI fra apple-tv til TV og optisk ut fra TV til DAC. Da slipper man jo også denne 3. kabelen. Lipsynkproblemer kan man dog få problemer med.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.737
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Støtter alt @1/2 Tam skriver. Vet ikke om det har nytteverdi for deg, men med ARC vil Ultra slå seg på og av automatisk sammen med TVen. Hvis du planlegger å bruke volumkontrollen i Ultra’en, så vil denne da kunne justeres med fjernkontrollen til TVen.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    For de som leter etter en CD-spiller for parring med Ultra så kan kanskje Denon DCD-50 være noe?

(hverken sett eller hørt av undertegnede, bilde fra hifiklubben og fb)

IMG_0158.jpeg

IMG_0157.jpeg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hva er HDMI ARC?
    ARC i HDMI ARC står for «Audio Return Channel» eller «lydreturkanal». Hvis du bruker TV-en din med en lydplanke eller lydmottaker, bidrar denne funksjonen til å redusere kablingen.

Uten ARC trenger du totalt tre kabler:

• En HDMI-kabel for å koble signalkilden til lydanlegget
    • En HDMI-kabel til for å koble lydanlegget til TV-en
    • En optisk kabel / lydkabel for å koble fra TV-en tilbake til lydanlegget
    Med HDMI ARC kan du eliminere denne tredje kabelen. Det er fordi HDMI-kabelen som kobler lydanlegget til TV-en, også er i stand til å sende TV-lyden tilbake til lydanlegget. I stedet for ha to enveisveier, kombinerer du dem til én enkelt tofelts datavei.

ARC er ikke nødvendig hvis du bare planlegger å bruke høyttalerne på TV-en. Men hvis du vil bruke en ekstern høyttaler, eliminerer det ikke bare behovet for en ekstra kabel, men forbedrer også lydkvaliteten på signalet ved å la det samme signalet gå begge veier (både til og fra høyttaleren).

Bruker du kun tv til kilde (ikke dvd spiller eller lignende) så klarer du deg fint med kun optisk ut.
    Får en da opp på TV det samme som vises på skjermen ultraen , hvis en bruker ARC ?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.737
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Får en da opp på TV det samme som vises på skjermen ultraen , hvis en bruker ARC ?
    Nei, ARC støtter kun lydsignal. Dette gjelder alle produkter med HDMI ARC så vidt jeg vet.

For å få bilde på TVskjerm finnes det ikke mange mulighetere. Enkleste er tipset jeg la ut litt lenger opp om å bruke en eldre mobil/ipad med en HDMI-adapter på. Sett noen som har laget noe programmeringsskript som kjøres i nettleser, men så vidt jeg har skjønt må dette kjøres via en pc og ikke noe man kanha kjørende i nettleser-funksjon på en SmartTV.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.452
    Sted
    Holmestrand

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    173
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Kan ju hänga på i wiim-klubben med min pro plus som jag köpte i höst ihop med en sbooster strömförsörjning. Detta fick ersätta min gamla sonos connect.
    Frågade lite försiktigt här på sentralen om det skulle bli någon uppgradering att byta ut sonos som streamer med något annat- men det skulle visst låta lika sas det.
    -NOPE! Det låter bättre nu! Så är det bara :)
    Används endast som streamer till min dac.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.452
    Sted
    Holmestrand
    Da ankom Wiim Ultra.
    raskt satt på plass, umiddelbart inntrykk, positiv endring, men ikke hørt annen musikk enn den i filmen.
    Kona ser på julefilm….
    😂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.452
    Sted
    Holmestrand
    Kort oppsummering:
    Heldigvis så legger kona seg i rimelig tid (les tidlig).
    Fikk spilt gjennom en del akustisk/sang/vise.
    Endte kvelden med en del gammel prog, ELP, Pink Floyd, Genesis, Novalis, Scheherzade, Kraftwerk, Supertramp, Mike Oldfield etc etc.

Morrakaffen blir kald mens jeg hører på Keith Jarret, Bill Evans, Oscar Peterson.

Alt skjer med et lett forundret uttrykk (antar jeg).

Anlegget står på stua og brukes også sammen med TV for film etc.
    Av ymse grunner så har det etter hvert endt opp med et noe underlig oppsett for å sy det hele sammen.

Eple-TV, Altibox-boks, TV og Wiim Mini har blitt matet inn i en miniDSP 2x4HD via en optisk switch som kostet kr2,75.
    MiniDSP leverer til SAT Amplifix som forsterker.

Vi har brukt minDSPs volumkontroll som ikke er god i utgangspunktet,
    og som har resultert i diverse telefoner: "Det er ikke lyd på TV-en - IGJEN!"

Nå har jeg fjernet optisk switch, miniDSP (i hvert fall foreløbig) og Wiim Mini.
    Siden dette egentlig har spilt helt utmerket for lille meg, så var forventningene til lydmessig endring minimal.

Der tok jeg KRAFTIG feil.
    Det hele ble mye bedre.
    Føler egentlig at hele lydbildet har endret seg totalt.
    Ro, kraft, perspektiv - skulle nesten trodde jeg hadde byttet nettkabel!
    😂

Spøk til side: Etter bare 3-4 timers lytting, krone for krone muligens den hifi-investering med best avkastning?

Ok, det var et kjapt sammendrag av førsteinntrykket, får begynne å se litt på klassisk.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.979
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som bruker WiiM Pro Plus som "dac" altså kjører rca ut fra boksen? Ble ganske så skuffet over analog-lyden på Pro, men har ikke hørt Pro Plus.
    Jeg kommer til å kjøre både streaming og tv (toslink) til WiiM og videre derfra rca til forsterker.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.737
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som bruker WiiM Pro Plus som "dac" altså kjører rca ut fra boksen? Ble ganske så skuffet over analog-lyden på Pro, men har ikke hørt Pro Plus.
    Jeg kommer til å kjøre både streaming og tv (toslink) til WiiM og videre derfra rca til forsterker.
    Jeg har bare den originale Pro selv, og aldri testet analog-utgangen. Men det jeg har lest av brukerinntrykk på nett tyder på at DACen i Pro Plus var en tydelig oppgradering i lydkvalitet kontra Pro, så det vil nok fungere bedre enn din tidligere erfaring 👍

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gjorde akkurat det tidligere, rett inn i et par Beolab 9 og var veldig fornøyd.

Nå har jeg oppgradert til Ultra og nye høyttalere så jeg har ikke sammenlignet direkte på forskjellen mellom Pro Plus og Ultra. Fremdeles WiiM rett inn i aktive høyttalere. Pluss sub.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn