Vennetråden for Denon
Her må jeg jo bare melde meg inn!
Jeg har hatt endel Denon-produkter gjennom tidene, og ikke
ett har skuffet på noen måte.
Nå er det aller sist ankomne komponentet mitt en skikkelig Denon-klassiker, en TU 850. En stridsvogn av en radio fra den tiden alle japanske produsenter med respekt for seg sjøl skulle ha en high-end-tuner på programmet. Den var ufattelig dyr i sin tid, ble lovprist av Stereophile,og har en byggkvalitet jeg ikke engang tør å tenke på hva ville kostet i dag. Lansert i det året jeg ble konfirmert, 1977. Var på programmet i tre år, og er relativt skjelden i dag, for å si det forsiktig. Jeg har etter sigende det eneste eksemplaret i Norge.Om jeg er fornøyd? La meg si det slik; I tillegg til det fantastisk lekre retrodesignet tar den inn NRK P2 alldeles støyfritt i stereo uten noen form for antenne. Det kan man ikke si om mange tunere!
Dessuten har ingen av mine tridligere radioer,og da snakker vi high-end modeller fra Yamaha, Pioneer, Tandberg og Onkyo, kunney måle seg lydmessig..... ;D Etter en sånn opplevelse er jeg Denontilhenger for livet!
Og som om det ikke var nok lager Denon det jeg anser som markedets beste pickup-kjøp (om man har en arm som er god nok!) i form av den fantastiske DL103. Et element som Denons proffavdelig utviklet for den japanske kringkastningen helt tilbake i mitt fødeår 1962. Nå kan det kjøpes for komplett latterlige 1295,-. Det var aldri ment å være et kommersielt produkt, men laget med radiostasjonenes krav til byggkvalitet, lyd og lav pris. De aller fleste plater du har hørt på NRK i de siste tredve årene er sansynligvis avspilt med en.
Om riatrinnet ditt er godt nok og armen ikke er for lett og har gode lagre, kvitterer den med et fandenivoldsk driv og en spilleglede som gjør at elementer i den samme prisklassen blir fargeløse og nølende i forhold. Nok en grunn til å tape sitt hjerte til Denon, spør du meg.