Venyl fersking trenger hjelp.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg har nettopp begynt med venyl etter en pause på ca. 15 år. Kjøpte for en tid siden en Marantz TT15, den er koblet mot et billig ria trin fra Nad.

Etter at jeg fikk den har jeg hørt litt på den, men bare med gamle lp er jeg hadde fra før, en del Doors ++. Merket egentlig ikke noe spesielt negativt med lyden.

I går kjøpte jeg derimot Svarte Bjørn (Bremnes) og Siste med Ane Brun. Begge audiofile pressinger. Med begge disse opplever jeg store problemer med kraftig forvregning ved dynamiske utslag (serlig tydelig på stemmer). Det høres ut på samme måte som når du presser en forsterker kraftig. (Det er ikke det som skjer, da jeg ikke behøver å spille høyt, og dette skjer ikke ved avspilling av flac, cd, spotify etc.)

Så til dere venyleksperter der ute, hva kan være problemet?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Gå over alle innstillinger på armen. Stifttrykk, antiskating. Sjekk st nålen er ren, og at elementet er festet med riktig geometri.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Enig med forrige taler: Se på stiften med en kraftig lupe, se etter støv, ull og lo! Børst med FORSIKTIGHET!!

Hvis ikke hjelper, skaff en nålevekt, hater å kalle det stifttrykk, da trykk er kraft pr areal. Vekten, kraften, trykket er trolig for lite, men det kan komme av ullgenser på stiften, så den flyter oppå!

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Barbaresco skrev:
Enig med forrige taler: Se på stiften med en kraftig lupe, se etter støv, ull og lo! Børst med FORSIKTIGHET!!

Hvis ikke hjelper, skaff en nålevekt, hater å kalle det stifttrykk, da trykk er kraft pr areal. Vekten, kraften, trykket er trolig for lite, men det kan komme av ullgenser på stiften, så den flyter oppå!
Takker så mye for hurtig tilbakemelding. Ingen støv på stiften, men testet å øke stifttrykk, og det klare forbedreinger med en gang. Så her må jeg bare skaffe meg en vekt og gjøre dette ordtlig (var helt sikker på at jeg hadde stilt den som det sto i instruksjon, men tydligvis har jeg gjordt noe feil.).

Flott å ha et slikt forum, når man er fersk. :)

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Har nå byttet pick up, da jeg klarte å brekke stiften på min Clear audio mm pick up :mad:, Buker nå en Ortofon Red, har justert nåltrykk, og problemet er der som før.

Det forvrenger ved dynamiske pådrag (først og fremst i stemme området). Nå har jeg fikset nåltrykk (som var feil, og det ble bedre), det er ikke støv som er problemet, så hva kan det være? Kan det være ria trinnet? Det er et enkelt Nad trin.

bluespal

Medlem
Ble medlem
21.10.2004
Antall liker
4
Siden den spiller ok/bra ved moderat volum, tror jeg heller at du har problemer m viberasjoner.

Kraftig bass setter platespillere/arm i svinginger dette kan gjøre at du får ullent mellomtone og dårlig perspektiv. Sett platespilleren på en skikkelig hylle. Aller best en vegghylle

Pål

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Er du sikker på at pickup er montert heilt korrekt i armen,med protractor el?

Veldig viktig at det er heilt korrekt.

Mvh.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
bluespal skrev:
Siden den spiller ok/bra ved moderat volum, tror jeg heller at du har problemer m viberasjoner.

Kraftig bass setter platespillere/arm i svinginger dette kan gjøre at du får ullent mellomtone og dårlig perspektiv. Sett platespilleren på en skikkelig hylle. Aller best en vegghylle

Pål
Den spiller ikke bra ved lavt volum, det har faktisk ikke noe å si hvor høyt jeg spiller. Det er forvregning ved økt dynamikk, ikke det at jeg vrir på volumen.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
samlanes skrev:
Er du sikker på at pickup er montert heilt korrekt i armen,med protractor el?

Veldig viktig at det er heilt korrekt.

Mvh.
Det var ferdig fra produsent, mulig det er noe feil der, men det virker ikke som det er mulig å gjøre noen justeringer på armen.

S

Stereo_Mono

Gjest
uob skrev:
bluespal skrev:

Pål
Den spiller ikke bra ved lavt volum, det har faktisk ikke noe å si hvor høyt jeg spiller. Det er forvregning ved økt dynamikk, ikke det at jeg vrir på volumen.
Finnes tråder om akkurat dette problemet med Svarte Bjørn (Bremnes) Så er nok pressingen din som er dårlig om det ikke går igjen på flere plater hos deg. Min Svarta Bjørn LP lider litt av samme fenomen. Dog i mindre grad på P9 rigget mitt en det rimeligere RP3 oppsettet, så mulig den platen er vrang å gjengi.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Hvis spilleren står på et godt underlag (ideelt: vegghylle), så er det to muligheter: feil innstillinger på arm, eller at bryteren på NAD-boksen står i posisjon MC. Regner med at boksen er koplet til aux eller annen linjeinngang, og ikke til en phono-inngang (det vil også gi slike problemer).

Arm: kalibrere motvektsloddet slik: still motvekt til armen er i balanse. Deretter stiller du bare ringen på motvektsloddet (ikke loddet selv!), til null. Det er viktig at loddet ikke roteres da du gjør dette, fordi dette skal kalbrere motvektsloddet til å gi riktig stifttrykk. Så setter du loddet til nesten høyeste verdi for din PU. Ofte ca 0,2 gram under maks trykk. Det er som regel beste innstilling både for god lyd og lite slitasje.

Lære litt her:

http://www.vinylengine.com/

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
digiman skrev:
uob skrev:
bluespal skrev:

Pål
Samme problem på siste til Ane Brun. Men har ikke hørt det på andre, jeg får gå i dybden av lp samlingen min og høre etter. Kan jo være pressingen på disse platene.
Finnes tråder om akkurat dette problemet med Svarte Bjørn (Bremnes) Så er nok pressingen din som er dårlig om det ikke går igjen på flere plater hos deg. Min Svarta Bjørn LP lider litt av samme fenomen. Dog i mindre grad på P9 rigget mitt en det rimeligere RP3 oppsettet, så mulig den platen er vrang å gjengi.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
uob skrev:
bluespal skrev:

Pål
Er det like ille på hele platesidene eller er det værre på de inneste sporene?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Jeg fikk aldri til svarta bjørn på mine to platespillere.
Holdt på i mange uker for noen år siden å finjusterte pickup og prøvde andre pickuper. Jeg fikk den plata aldri helt til, mens andre plater spiller utmerket.
Symptomet er akkurat som du beskriver, overstyrt vokal i kraftige partier.
Til slutt konkluderte jeg med at innspillinga eller pressinga ikke er helt god.
Kanskje aller helst pressinga, da cd`en ikke har dette symptomet.
Har sett i andre tråder at flere sliter med denne plata...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Forbehold: har ikke Svarta Bjørn på vinyl. Men Kirkelig Kulturverksted har kjørt Kari Bremnes i klipping på flere opptak. Enda brukes denne Kari som referanse i mange butikker og på messer. Ikke sikkert det er noe galt hos deg :)

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Barbaresco skrev:
Forbehold: har ikke Svarta Bjørn på vinyl. Men Kirkelig Kulturverksted har kjørt Kari Bremnes i klipping på flere opptak. Enda brukes denne Kari som referanse i mange butikker og på messer. Ikke sikkert det er noe galt hos deg :)
Gjelder jo også Ane Bruns siste, begge såkalte audiofile pressinger kjøpt på Bigg dipper, men jeg har jo ikke hørt det på noen andre plater. Må sjekke samlingen min til mandag.

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Hvis du ikke har fått dette til enda og du har forsøkt to forskjellige pickuper er det nærliggende å tro at de kan være en feil i riaaen din. Jeg forutsetter at du har regulert høyden på armen din i forhold til pickupen du har (VTA), samt at du har koblet riktig inn på riaa og deretter inn riktig inn på forsterker. Denne type forvrengning kan komme av at riaaen enten er feil innstilt eller at den må repareres.
Hvis det er mulig å stille gain på riaaen din ville jeg først pøve å stille den på et mindre antal db. Dvs. mindre forsterkning. Dette kan medføre skurring hvis gain er regulert i forhold til det utgangssignal på pick upen din gir.
Hvis alt nevnt overfor stemmer ville jeg sjekket riaaen i et annet anlegg for å høre om den egentlig fungerer som den skal.
Lykke til.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg husker hadde jeg samme problem med den riaaen fra nad en gang i tiden. Men hvis det kun gjelder to lp'er så ligger kanskje feilen i pressingene som ofte kan være dårlige nå om dagen.

A

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.193
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er tilbøyelig til å mene det samme som Nusse. Allikevel kan det være flere andre små detaljer som svikter.

Bor du slik til at noen kunne stikke innom deg og bistå i feilsøkingen? -Isåfall, invitér noen med litt erfaring som kan se litt på hele kjeden din. Kanskje ha med seg et riaa-trinn for å fastslå om problemstillingen ligger før eller etter....

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Har nå prøvd mange plater jeg har fra før, og ingen har samme problemet, tror jeg må ta med meg Ane og Kari til noen andre med venyl avspiller og høre på dem der.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
uob skrev:
Har nå prøvd mange plater jeg har fra før, og ingen har samme problemet, tror jeg må ta med meg Ane og Kari til noen andre med venyl avspiller og høre på dem der.
"Vinyl" ;)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
uob skrev:
Har hørt fra rapporter fra flere hold om problemene du beskriver på de nevnte plater. Tror du kan slå deg til ro med at ikke det er noe feil med platespilleroppsettet ditt.

mvh

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.750
Torget vurderinger
1
Venyl høres ut som et legemiddel for sykdommer man påberoper seg å ha blitt smittet av på offentlige toaletter...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Voff skrev:
Venyl høres ut som et legemiddel for sykdommer man påberoper seg å ha blitt smittet av på offentlige toaletter...
....eller veldig bredt nordnorsk.
"Har leid en sånn vediofelm, en kregsfelm!"

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Vinyl fersking trenger hjelp.

RoDa skrev:
Voff skrev:
....eller veldig bredt nordnorsk.
"Har leid en sånn vediofelm, en kregsfelm!"
Jada jada, veldig morro ;D men er det noen av dere humorister som bor i follo og kan hjelpe meg med å teste mine nyervervede vinylplater da (se med i).

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.985
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vinyl fersking trenger hjelp.

uob skrev:
Jada jada, veldig morro ;D men er det noen av dere humorister som bor i follo og kan hjelpe meg med å teste mine nyervervede vinylplater da (se med i).
;D

Jeg bor i nærheten av Moss og HEL bor i Vestby, en av oss kan sikkert prøve platene.

:)

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg opplever noe av det samme med Carole King sitt livealbum "The Carnegie Hall Concert, June 18, 1971". Stemmen sprekker opp så snart damen tar ørlite i, og det hele blir for grusomt til å holde ut. Denne er utgitt på Mobile Fidelity, og er således en audiofilutgivelse.
Er det noen som har samme erfaring med denne platen? (eller andre plater i samme kategori for den saks skyld)
Dette er ikke et forsøk på å kuppe tråden, men et innspill som kanskje kan kaste lys over tvilsomme, dyre utgivelser som LP-fantaster mer enn gjerne kjøper i bøtter og spann.

Topp Bunn