Verdens beste øl......er

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jeg har noen Carlsberg liggende i kjølen - de har desverre ligget der litt lenge.

Spørsmålet er: Kan øl utgått på dato drikkes uten angst for mageonde, eller snakker vi bare om en forringelse i smaken?

Fikk plutselig så lyst på øl da jeg scrollet gjennom denne tråden...:)
Ingen fare, det kan miste smak men du får sikkert ikke vondt i magen. For leeenge siden kjøpte jeg "dugnadsøl", da jeg skulle bygge hus. De fleste kjørte bil så ølet ble stående ubrukt. Det ble glemt på loftet der jeg bodde og ble ikke funnet før jeg flyttet inn i det nye huset. I flyttekaoset ble det igjen glemt i en bod og 5-6 år etter at det ble innkjøpt dukket det opp. Da det til slutt ble drukket var smaken egentlig helt OK, men det snodige var at det dannet seg bunnfall ca 20 sek etter at korken ble sprettet. Selvsagt litt uappetittelig, så vi løste det med å åpne flasken for så å ta en øyeblikkelig "bonnski". Funket bra det. ;D ;D ;D ;D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.174
Torget vurderinger
4
Alt til sin tid....og kjelleren er derfor tom for Lundetangens Sommerøl....og jeg er i ferd med å drikke de siste av sommerens mange innkjøpte varianter av hefeweisse.

Mørkere og kaldere tider er også tid for mørkere øl.....en hefeweisse som passer perfekt nå på høsten er Schneider Weisse som polet endelig nettopp har tatt inn i bestillingsutvalget...en litt mørkere og dypere hefe. Mørke høstkvelder er også perfelte for innhogg i lageret fra sommerens øltur til Belgia: blå Chimay, Westmalle,
Rockefort no. 8 og 10, forskjellige varianter Leffe, Ramèe, Corsendonk...og så videre ;-)

Av norske må jeg anbefale Nøgne Ø i ymse varianter, Meny supermarkedene har heldigvis nettopp tatt inn Bitter (min favoritt), Havre Stout og Brown Ale. Av pol-variantene er IPA (Imperial Pale Ale) en stor favoritt spesielt sommertid. Og snart kommer jo juleølet...Nøgne Ø har hatt noen absolutt utrolige juleøl.

Av absolutt ferskvare anbefaler jeg en tur til Mikrobryggeriet i Hegdehaugsveien hvor de brygger sitt eget øl....deres Steamer er helt nydelig.

vikan2

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2005
Antall liker
0
Min favoritt har i lengre tid (og er fortsatt) Newcastle brown ale, men har begynnt å kjøpe mye Bishops Finger også.
Det er uansett en god Ale som gjelder synes nå jeg, det er et must å ha tilhjengelig i kjøleskapet. Guiness og andre stouter er dog ikke å forrakte det heller da..
Ellers har Nøgne Ø som mange andre nevner også noen veldig gode øl, bare synd de ikke har dem på systembolaget enda...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
Jeg vil si det er like vanskelig å svare på som "Hva er verdens beste musikk".

S

slowmotion

Gjest
Jeg håper at verdens beste øl blir den flaska jeg kommer til å
sprette kl 1700 i dag ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Verdens beste var Tou pils
Nå finnes det ennå en slapp versjon å få kjøpt, men den er en anelse sur på tungen og ettersmaken bitter.
Jeg antar resepten er den samme, som må bety at vannet som benyttes nå ikke er fra vestlandet.

Derfor blir resepten, 5-6 Urquell så smaksløkene bedøves en smule, deretter "hvasomhelst" (gjerne også Tou).
Buhu

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.174
Torget vurderinger
4
.... og ettersmaken bitter.
Vel, enhver pils som ikke er bitter i ettersmaken er en dårlig pils. Den mer eller mindre (men alltid tilstedeværende) bitre ettersmaken etter god humle er jo selve signaturen til en god pilsner.

Forøvrig var gamle Tou en god pilsner den.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Av absolutt ferskvare anbefaler jeg en tur til Mikrobryggeriet i Hegdehaugsveien hvor de brygger sitt eget øl....deres Steamer er helt nydelig.
Adressen er Bogstadveien ett eller annet, inngang i fra Holtegata. Juleølrabalderet ser ut til å bli 7. desember iår (første torsdag i desember), gratis juleøl i 2 timer til stam.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Boddington Pub Ale.
Bokser på Meny. Disse inneholder en slags CO2-bheholder så vidt jeg har forstått, denne skal poppe i det man åpner boksen. Da oppfører faktsik ølet seg dønn likt ekte engelsk creamy beer, og er bare nydelig.
Ellers finnes masse godt øl også her til lands, smaken min varierer med dagsformen. Noe også musikksmaken gjør. :)

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Liedl's Burgen pilsner må være toppen. Lett og fin!

Topp Bunn