topline
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 30.11.2005
- Antall liker
- 0
Jo, dessverreEr det ikke Tuborg som sponser Roskilde for tiden? ???
Enig med du........Verdens beste øl og verdens "største" katastrofe...:
Grolsch for me!
Høh, jeg er enig med Affa. ???fancy lyst importøl fra USA, Holland, Belgia, Jaqpan, Kina,... faller alltid i gjennom i blindtester. Glem heller ikke bokseøl (urk), smaker bare metall.
Pils skal være billig da det er en meeeget enkel og billig vare å fremstille. Det finnes ikke eksklusiv pils. Ergo er man idiot hvis man betaler 30 kr for en flaske importøl. Noe annet er det selvsagt å drikke originalen i "hjemlandet", til 4 kroner.
Kort og brutalt: Nei.Den ekte Budweiser fra Tjekkia er nok fortsatt den beste av de lyse ølsortene.
Schnodig likt mine beste musikkopplevelser ;-)Når jeg tenker tilbake på mine beste ølopplevelser er det situasjonen
sammen med ølet som sitter i minnet.
Mulig det Affa...mulig du klarer å gjøre deg til idiot for 30 spenn, - for min del skal det mer til for å finne frem den betegnelsen for egen eller andres del.Ergo er man idiot hvis man betaler 30 kr for en flaske importøl. Noe annet er det selvsagt å drikke originalen i "hjemlandet", til 4 kroner.
Stella fra Tsjekkia? Tenker du på Stella Artois, som er Belgisk, eller er det noe jeg ikke har fått med meg igjen?Jeg synes Urquell smaker oppvaskvann jeg. Det er ikke så veldig mange som er enige med meg på akurat den. Men jeg synes ikke det er noe godt. Ellers er jeg veldig glad i Stella fra Tsjekkia
Ringnes kommer faktisk med hveteøl nå.Høh, jeg er enig med Affa. ???
Men generelt synes jeg tysk lyst øl smaker bedre en norsk.
Hveteøl er også godt om sommeren, men det får man jo sjelden her i Norge.
Det ryktes nå at Frydenlund er på vei ut av markedet, hvis det stemmer er det rimelig tragisk. Eneste som visstnok skal bli igjen er Frydenlund fatøl på boks.Listen bærer seff preg av at fyren er dansk. For min del ville jeg like selvfølgelig hatt med endel nydelig norskt øl.....Nøgne Ø: de fleste julevariantene, Bitter og ikke minst Indian Pale Ale som er i verdensklasse, Haandbryggeriet sin Indian Pale Ale, Berentsens Rav Amber Ale, noen norske pilsner som også er av verdensklasse; Frydenlund, Aass, Nordlands og Lundetangen.
Som de sier: American beer is like making love in a canoe, it's fucking close to water...Amerikansk Bud er sannsynligvis verdens mest smak(s)løse øl.
Nøgne Ø har 14 av de 20 øverste plassene på den Norske listenMikrobryggerier som Nøgne Ø er ikke med på listen
I en blindtest går du fem på.... Garantert. De selvutnevnte ølkjennerne faller i gjennom, hver gang. Tør vedde på at du ikke klarer å plukke ut en lettøl fra en Corona eller en Grolsh fra en Borg....Mulig det Affa...mulig du klarer å gjøre deg til idiot for 30 spenn, - for min del skal det mer til for å finne frem den betegnelsen for egen eller andres del.
Er det snakk om oppskrytte smakløsheter som amerikansk Bud, Sol, Corona etc. er det rett nok bortkastede penger, og de er knapt verd sin lokale valuta i hjemlandet. Er det snakk om fx. Urquell, Kronenborg eller Fürstenberg klarer jeg utmerket 10-15 kroner ekstra for den unike humlekarakteren disse byr på....de gangene det er hva som frister.
Verdens desidert beste øl er det kalde ølet i et duggvått glass du får på en uteservering ved kaikanten en knall varm sommerdag. Helt ( nesten ) uavhengig av merke !
...vel....om du hadde giddet å lese hva jeg skrev så nevnte jeg Corona blandt de smakløse (og Grolsh er vel ikke så langt unna), ingen av de 2 har særpreg nok til å hverken være verdt pengene eller til å igjenkjennes i en blindtest.I en blindtest går du fem på.... Garantert. De selvutnevnte ølkjennerne faller i gjennom, hver gang. Tør vedde på at du ikke klarer å plukke ut en lettøl fra en Corona eller en Grolsh fra en Borg....
Hei slowmotion,
He, he, men en kjenner bør ta en Corrona fra en lettøl. Jeg er helt enig med deg i at det er mye godt øl fra Tsjekkia, men dette øl er ikke dyrt der det kommer fra. Det har ofte en fin bitterhet som jeg ofte savner i norsk pils. Det er selvsagt forskjell på Pils. Det jævligste er Aass Halling....vel....om du hadde giddet å lese hva jeg skrev så nevnte jeg Corona blandt de smakløse (og Grolsh er vel ikke så langt unna), ingen av de 2 har særpreg nok til å hverken være verdt pengene eller til å igjenkjennes i en blindtest.
Selvom pils er et industriprodukt hvor volumet av det som brygges verden rundt er skuffende likesmakende så finnes det faktisk høydepunkter med særpreg. Men i din verden låter vel alle forsterkere likt også......?
En kjenner har ikke giddet å helle nedpå tilstrekkelig av Corrona-pisset til at han kan kjenne det igjen overhodet. Det må jo være pinlig å kjenne igjen piss i en blindtest?He, he, men en kjenner bør ta en Corrona fra en lettøl. Jeg er helt enig med deg i at det er mye godt øl fra Tsjekkia, men dette øl er ikke dyrt der det kommer fra. Det har ofte en fin bitterhet som jeg ofte savner i norsk pils. Det er selvsagt forskjell på Pils. Det jævligste er Aass Halling.
Slett ikke ille. Flere rimelig norske pilsnere er av høy klasse; Frydenlud, Aass, Lundetangen.Grans Premium til 9 kr er et velballansert øl med en behagelig fruktig duft. Deilig.
Ettellerannet lokale greier et bortgjemt sted i Berlin, etter å gått oss bort og labbet rundt i 2 timer i 30 graders sommervarme, -aner ikke hva det var, kostet 1,5 euro omtrent, stedet var møkkete, jeg var sliten og svett, - men glasset var rent og øllet kaldt...og det var bare helt herlig ;-)Beste ølopplevelse er i telt på Oktoberfest eller Fasching i Munchen sammen med noen tusen tørste og gale tyskere.