OMF skrev:
Tja...hvis dette er en lyktestolpe som står på privat eiendom og som også kun belyser privat eiendom - så må jeg vel si at jeg ikke helt skjønner hvorfor det skal være et kommunalt ansvar å drive den...?
Mvh
OMF
Det er vel 4 lysstolper som belyser en gatestump, den ene står i tomtegrensen min, der den ble satt opp av kommunen (som i sin tid eide veien og har driftet den siden) for 30 år siden, i en veistubb med en 8-10 boliger. Veien er i en forlengelse av en kommunal vei og ble skilt ut pga noen juridiske spissfindigheter som jeg ikke kjenner til, for 15-20 år siden.
Poenget er imidlertid ikke om det er en kommunal oppgave å drifte den. Selv har jeg 3 garasjelys ut mot veien som gir mer lys enn kommunens ene lyktestolpe, og det samme har de fleste naboene, så de må gjerne bruke noen tusenlapper på å komme og grave den opp for min del, jeg vurderer sterkt å be de komme og fjerne den lyktestolpen de har satt opp på min tomt uten at jeg kan se at det foreligger noen tillatelse fra meg til å gjøre det. Poenget er at det må være mye bedre at vi betaler eiendomsskatt enn at kommunen bruker tallrike årsverk på å lete frem innsparingsmuligheter etter et slikt politisk demonstrasjonsvedtak som FrP har drevet frem i bystyret og som kun har som resultat at vinningen går opp i spinningen, mens vi får en mye mer komplisert hverdag alle sammen.
Hvor mye tror dere det har kostet å gå gjennom plasseringen av alle lyktestolpene i Bergen kommune, finne frem til grunneier, beregne kostnader og sende brev til den enkelte? Og for ikke å snakke om oppfølging av innbetalingenen når de kommer, det er vanlig å beregne at utsending av en faktura, oppfølging av betalingen og regnskapsføring av penger og forskriftsmessig arkivering av bilag (regnskapsloven krever 10 år arkivering) osv koster omkring 100-200 kr pr faktura. På den annen side, hvis jeg nå betaler regningen til kommunen bør jeg vel kunne forvente at de kommer samme dag og skifter lyspæra når den ryker, den vanlige standarden har vel vært ca 6 mnd.... Pussig nok sto det ingen ting i brevet om kvalitet på leveransene fra kommunen som jeg skulle få for mine 1500 kr, her får jeg forvente at kommunens jurister setter opp en servicekontrakt og at vi tar et forhandlingsmøte om betingelsene.
Og nå skal jeg liksom fordele regningen på alle naboene mine fordi de benytter lyset mitt (mitt hus ligger lengst ute så alle har glede av mitt lys), alternativt true med å skru ut lyspæren hvis de ikke vil betale? Det er liksom for å slippe slike tåpeligheter vi betaler skatt. Jeg kan jo alltids nekte å betale naboens regning, han ligger lenger inn i veien så det lyset han har ansvaret for har jeg ingen glede av. Om han skrur ut pæra eller lar være å betale kommunen for at de skal skifte den, har det ingen konsekvenser for meg......
Er det virkelig noe som er så stokk stupide at de tror kostnadene ved å drifte Bergen kommune blir lavere bare fordi noen politiske demonstrasjonsnisser skal kjøpe seg billig popularitet ved å fjerne en skatt? Å nei folkens, kostnadene er der fortsatt, nå skal vi bare krangle og slåss om hvem og hvordan de skal betales. Og kommunen skal bruke masse ressurser på desperat jakt etter måter å hente inn disse pengene på igjen.
Det er både mer rasjonelt (enklere og mindre byråkratisk) og mer rettferdig å betale dette via skatt! Eller kanskje vi skal beregne hver enkelt innbyggers bidrag til kommunens gatebelysningskostnader ved at alle registrerer hvor mange lysstolper de passerer hver dag? Vi skal jo ikke betale for tjenester vi ikke bruker? Barnløse må få reduksjon i skatten fordi de ikke belaster skolebudsjettet osv. Og folk med barn med dårlige karakterer må selvsagt betale mindre fordi de får mindre valuta for pengene de sprøyer inn i skolesystemet enn foreldre med barn med gode karakterer.
Kanskje vi skal betale timepris for klassekonferansene? Det gir jo ingen mening at folk som ikke gidder å stille opp skal betale for dette gjennom de jævla urettferdige skattene? Det er ingen tvil om at det er der vi ender opp om noen får det som de vil, vi skal jo ikke betale skatter til fellesskapet for å fikse ting på en solidarisk måte og ubyråkratisk måte. Dere hørte rett - FrPs politikk vil på mange områder innebære dramatisk økt byråkrati. Tror dere det er enklere å administrere stykkpriser for alt mulig enn å håndtere det via skattesystemet? Å nei da, det er det ikke.
Solidaritet er noe dritt gitt! Og for de som ikke skjønte at dette var ironi: Jeg og kona betalte nærmere 700.000 i skatt til sammen i fjor, og har ikke bedt om noen reduksjon i eiendomsskatten. Og mine besparelser på eiendomsskatten er omtrent det doble av kostnaden ved lyktestolpen. Så jeg tjener på dette. Inn til de evt finner noen andre kostnader de kan skyve over på noen av oss. Driftskostnadene til Bergen kommune endrer seg i hvert fall ikke, Poenget er bare at dette er f... meg ikke en måte å drive en by på.
Gid flere hadde vett til å gjennomskue FrPs retorikk før de blir nødt til å gjennomleve stupiditeten i praksis.