"Verdens rikeste land"...

S

Slubbert

Gjest
Hvor ofte hører man ikke det? Verdens rikeste stat tenker jeg vi sier, selv om den ikke får til å bygge en vettug vei eller hoppbakke.

http://e24.no/makro-og-politikk/article3225351.ece

København, Zurich, Geneve og New York slår Oslo og topper listen over byene med de høyeste bruttolønningene. Hvis man ser på nettolønninger faller Oslo enda lengre ned på listen.

Norges hovedstad blir også slått av en rekke storbyer når det kommer til kjøpekraft. Her havner Oslo på en 28. plass.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Nå er vel dette en sammenligning av byer, og ikke land eller stater.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Slubbert skrev:
Verdens rikeste stat
ja særlig.

"Ifølge Norges Svømmeforbund er det fortsatt minst 200 tomme svømmebasseng i Norge, og mange oppgitte foreldre. "

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
Valentino skrev:
Kommunale svømmebasseng, er det ikke?
Arbeiderpartiet lovte vann i alle basseng med sine helsides reklamer i diverse aviser med bilde
av en liten trist gutt som stod med svømmeringer rundt armene i et tomt badebasseng.

Det er jo bare å 'øremerke' midler det, så blir det fyllt opp.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.596
Det som er paradokset med offentlige svømmebasseng er at de ble bygd i en tid da vi ikke svømte i penger og felleskapstanken var sterk. I dag så svømmer vi i penger men har ikke råd til vedlikehold. Hva skjedde på 90 tallet, mon tro?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Pink_Panther skrev:
Det som er paradokset med offentlige svømmebasseng er at de ble bygd i en tid da vi ikke svømte i penger og felleskapstanken var sterk. I dag så svømmer vi i penger men har ikke råd til vedlikehold. Hva skjedde på 90 tallet, mon tro?
Det som skjedde på -90 tallet var etter-effekten av at Høyre hadde hatt makten på slutten av -80 tallet.
Mange gikk personlig konkurs og mange små butikker og bedrifter gikk under.
Det var helt etter Høyre-oppskriften, noen få store satt igjen, og fikk mer eller mindre monopol på sine varer og tjenester.

Nå står vi foran et nytt veivalg. Skal vi la FRP selge aksjene i oljefondet for å bygge veier? Det vil gi oss "nada" om få (30-40)år når oljen er bortimot slutt, og de kan ikke deles ut som pensjon for oss som er gamle da.
Vi kan godt bruke oljepenger på annet enn aksjer, men da må det være til elektrisk jernbane, samt (selvfølgelig) mer vannkraft, vindkraft, bølgekraft osv.
Det vil kunne gi oss et godt utgangspunkt for å greie oss, og kanskje endog selge kraft til utlandet.
Men veier... skyt meg i hodet ???

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Jeg tror ikke vi skal skylde på Høyre.
Folkeskoler, biblioteker og svømmebasseng ble bygd i tider da et håndtverkerårsverk ikke kostet utbygger/arbeidsgiver mer enn en halv million og trygdeutgiftene også relativt sett var en brøkdel av hva de er i dag. Å lønne arbeidsfolk skikkelig og å sette halve folket på trygd har en kostnad, nemlig at offentlige budsjetter går fra å være rettet mot infrastruktur og investeringer til rent konsum. Sånn er det bare. Hvis vi vil endre på det er det bare å rekonvertere arbeiderklassen til fattigfolk og å legge ned folketrygden. Hvem er for?

S

Slubbert

Gjest
Tor Nado skrev:
"Ifølge Norges Svømmeforbund er det fortsatt minst 200 tomme svømmebasseng i Norge, og mange oppgitte foreldre."
Jo større staten blir, jo større vil problemene dens bli.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.998
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Pink_Panther skrev:
Jeg tror ikke vi skal skylde på Høyre.
Folkeskoler, biblioteker og svømmebasseng ble bygd i tider da et håndtverkerårsverk ikke kostet utbygger/arbeidsgiver mer enn en halv million og trygdeutgiftene også relativt sett var en brøkdel av hva de er i dag. Å lønne arbeidsfolk skikkelig og å sette halve folket på trygd har en kostnad, nemlig at offentlige budsjetter går fra å være rettet mot infrastruktur og investeringer til rent konsum. Sånn er det bare. Hvis vi vil endre på det er det bare å rekonvertere arbeiderklassen til fattigfolk og å legge ned folketrygden. Hvem er for?
Nåja. Pensjonsforlikskameratene har sørget for til seg, og etter dem kommer syndfloden. I det minste får vi fylt bassengene da.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Nåja. Pensjonsforlikskameratene har sørget for til seg, og etter dem kommer syndfloden. I det minste får vi fylt bassengene da.
Når den møter eldrebølgen skal det nok bli fult ja, men kanskje litt brådypt for dem som ikke har lært åsvømme.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
- Alt skal prioriteres!

(så lenge det ikke handler om vanskelige reformer eller upopulære kutt)

mvh
KJ

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.028
Husker at alt må prioriteres. Uansett. Selv om vi brukte hele brutto nasjonal produkt på helsevesenet, måtte vi prioritere. Men hvem tør ta avgjørelsen i dag?

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Lag basseng ute det er ikke mangel på regnvann. ;D ;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
ja særlig.

"Ifølge Norges Svømmeforbund er det fortsatt minst 200 tomme svømmebasseng i Norge, og mange oppgitte foreldre. "

JA TIL VANN I SVØMMEBASSENGENE

Ta en tur på en kirkegård ut i kystnorge. Der ligger Olai, Peder, Johannes og alle de andre yrkesfiskerne som druknet i ung alder. Veltet båten så rakk de å be en rask bønn, innen vannet fylte opp lungene og kvalte dem. Svømmelæring i offentlig regi kom først senere.

Når man ser på hva myndighetene finner på av alskens forebyggende tiltak forøvrig, så er det forkastelig at svømmehallene ikke er i bruk. Havtemperaturene i Norge frister ikke til så mye bading, utover en kort sesong i sør. Bærum Kommune dreper Bærum Svømmeklubb med stive bassengavgifter, mens likene fiskes opp av havet. Og hva med våre nye landsmenn fra fjerne strøk? -Jeg innbiller meg at det står dårlig til med svømmeferdighetene, i hvertfall blant kvinner.

Ansvarlige myndigheter skulle ha vært tiltalt for folkemord.

Pedal
(av fiskerslekt)

Vedlegg

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Tor Nado skrev:
Slubbert skrev:
Verdens rikeste stat
ja særlig.

FrP-styrte Os kommune utenfor Bergen har et kjempeflott kommunalt badeland. FrP får det til, gett.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.291
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En må nok se litt sammenheng mellom kommunenes fattigdom og det fakta at primærnæringene og industrien sysselsetter stadig færre folk - ergo færre arbeidsplasser i distriktene og dermed mindre skatteinntekter. Dette har sammenheng med at reallønnsveksten i Norge har gjort industri- og matproduksjon lite lønnsomt, kontra å flagge ut eller importere mat.

En annen faktor er konsernbeskatningen som gjør at skatt på bedriftenes inntekter ikke havner i kommunen der bedriften er, men der konsernet har sitt hovedkontor.

Staten og folk flest blir mere velstående, mens kommunene får dårligere og dårligere råd. All den tid at det politiske flertallet på stortinget synes å tro at det er mulig å vedta vesentlig mindre pengeforbruk i kommunene (og for så vidt helsesektoren) uten at det går ut over tjenesteytingen, så tror ikke jeg at denne utviklingen er noe som er mulig å snu.

Johan-Kr

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Tor Nado skrev:
Slubbert skrev:
Verdens rikeste stat
ja særlig.

Vannmangel? Ja, det har jo vært en tørr sommer enkelte steder. 8)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Tor Nado skrev:
Slubbert skrev:
Verdens rikeste stat
ja særlig.

FrP-styrte Os kommune utenfor Bergen har et kjempeflott kommunalt badeland. FrP får det til, gett.
Og det FrP/Høyre styrte Bergen har det ikke gitt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.596
erato skrev:
BBking skrev:
Tor Nado skrev:
Slubbert skrev:
Verdens rikeste stat
ja særlig.

Og det FrP/Høyre styrte Bergen har det ikke gitt.
Heller ikke FrP styrte Bamble har noe kommunalt badetilbud. Faktisk svært lite av det de lovte før kommunevalget er gjennomført. Overasket?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men bompenger, det er OK synes FrP i Os:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Ingen-problemer-for-bompengesoeknad-838731.html

EDIT: Det er merkelig hvordan virkeligheten sniker seg inn på en, straks man kommer i posisjon.

Og det FrP/Høyre styrte byrådet i Bergen som nettopp halverte eiendomsskatten min, har nettopp sendt meg brev om at jeg må betale 1550 kr/året for strøm og vedlikehold av den tidligere offentlige lysstolpen som nå viser seg å stå på tomta mi og belyser nabolagets private lille gatestubb. Så får det blir min jobb å springe rundt å kreve penger av naboene som nyter glede av mitt lys (noen av de har egne lysstolper forresten). Dette skal bli gøy. Foretrekker langt å betale skatt.

Som sagt, det er rart med den virkeligheten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
erato skrev:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Ingen-problemer-for-bompengesoeknad-838731.html

EDIT: Det er merkelig hvordan virkeligheten sniker seg inn på en, straks man kommer i posisjon.

Og det FrP/Høyre styrte byrådet i Bergen som nettopp halverte eiendomsskatten min, har nettopp sendt meg brev om at jeg må betale 1550 kr/året for strøm og vedlikehold av den tidligere offentlige lysstolpen som nå viser seg å stå på tomta mi og belyser nabolagets private lille gatestubb. Så får det blir min jobb å springe rundt å kreve penger av naboene som nyter glede av mitt lys (noen av de har egne lysstolper forresten). Dette skal bli gøy. Foretrekker langt å betale skatt.

Nå tuller du, ikke sant? Kreativt, men er det virkelig sånn at kommunen krever én enkelt innbygger for én enkelt lyktestolpe?
Akkurat nå innrømmer jeg at jeg føler meg litt teit, for jeg aner virkelig ikke om du fleiper eller ei... :) HVIS du ikke driver gjøn nå, er dette helt uhørt. Den reneste villmannspolitikk. Dette må du i så fall ikke finne på å betale. Stolpen får greie seg sjøl.

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja...hvis dette er en lyktestolpe som står på privat eiendom og som også kun belyser privat eiendom - så må jeg vel si at jeg ikke helt skjønner hvorfor det skal være et kommunalt ansvar å drive den...?

Mvh
OMF

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.731
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
erato skrev:

Nå tuller du, ikke sant? Kreativt, men er det virkelig sånn at kommunen krever én enkelt innbygger for én enkelt lyktestolpe?
Akkurat nå innrømmer jeg at jeg føler meg litt teit, for jeg aner virkelig ikke om du fleiper eller ei... :) HVIS du ikke driver gjøn nå, er dette helt uhørt. Den reneste villmannspolitikk. Dette må du i så fall ikke finne på å betale. Stolpen får greie seg sjøl.

Honkey
Tror ikke at Erato tuller.
Det byrådet har gått inn for, er at gatelys satt opp i private veier ikke lenger skal være innlemmet i budsjettet for vedlikehold av veilys.

For å komme hjem til meg selv, forresten, må jeg kjøre 200 m på en privat veistubb. Og her er det stummende mørkt, ikkeno` unødvendig luksus som veilys, nei.

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tuller ikke. Kan sende deg kopi brevet hvis du PMer meg adressen. Alvor.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Tja...hvis dette er en lyktestolpe som står på privat eiendom og som også kun belyser privat eiendom - så må jeg vel si at jeg ikke helt skjønner hvorfor det skal være et kommunalt ansvar å drive den...?

Mvh
OMF
Det er vel 4 lysstolper som belyser en gatestump, den ene står i tomtegrensen min, der den ble satt opp av kommunen (som i sin tid eide veien og har driftet den siden) for 30 år siden, i en veistubb med en 8-10 boliger. Veien er i en forlengelse av en kommunal vei og ble skilt ut pga noen juridiske spissfindigheter som jeg ikke kjenner til, for 15-20 år siden.

Poenget er imidlertid ikke om det er en kommunal oppgave å drifte den. Selv har jeg 3 garasjelys ut mot veien som gir mer lys enn kommunens ene lyktestolpe, og det samme har de fleste naboene, så de må gjerne bruke noen tusenlapper på å komme og grave den opp for min del, jeg vurderer sterkt å be de komme og fjerne den lyktestolpen de har satt opp på min tomt uten at jeg kan se at det foreligger noen tillatelse fra meg til å gjøre det. Poenget er at det må være mye bedre at vi betaler eiendomsskatt enn at kommunen bruker tallrike årsverk på å lete frem innsparingsmuligheter etter et slikt politisk demonstrasjonsvedtak som FrP har drevet frem i bystyret og som kun har som resultat at vinningen går opp i spinningen, mens vi får en mye mer komplisert hverdag alle sammen.

Hvor mye tror dere det har kostet å gå gjennom plasseringen av alle lyktestolpene i Bergen kommune, finne frem til grunneier, beregne kostnader og sende brev til den enkelte? Og for ikke å snakke om oppfølging av innbetalingenen når de kommer, det er vanlig å beregne at utsending av en faktura, oppfølging av betalingen og regnskapsføring av penger og forskriftsmessig arkivering av bilag (regnskapsloven krever 10 år arkivering) osv koster omkring 100-200 kr pr faktura. På den annen side, hvis jeg nå betaler regningen til kommunen bør jeg vel kunne forvente at de kommer samme dag og skifter lyspæra når den ryker, den vanlige standarden har vel vært ca 6 mnd.... Pussig nok sto det ingen ting i brevet om kvalitet på leveransene fra kommunen som jeg skulle få for mine 1500 kr, her får jeg forvente at kommunens jurister setter opp en servicekontrakt og at vi tar et forhandlingsmøte om betingelsene.

Og nå skal jeg liksom fordele regningen på alle naboene mine fordi de benytter lyset mitt (mitt hus ligger lengst ute så alle har glede av mitt lys), alternativt true med å skru ut lyspæren hvis de ikke vil betale? Det er liksom for å slippe slike tåpeligheter vi betaler skatt. Jeg kan jo alltids nekte å betale naboens regning, han ligger lenger inn i veien så det lyset han har ansvaret for har jeg ingen glede av. Om han skrur ut pæra eller lar være å betale kommunen for at de skal skifte den, har det ingen konsekvenser for meg......

Er det virkelig noe som er så stokk stupide at de tror kostnadene ved å drifte Bergen kommune blir lavere bare fordi noen politiske demonstrasjonsnisser skal kjøpe seg billig popularitet ved å fjerne en skatt? Å nei folkens, kostnadene er der fortsatt, nå skal vi bare krangle og slåss om hvem og hvordan de skal betales. Og kommunen skal bruke masse ressurser på desperat jakt etter måter å hente inn disse pengene på igjen.

Det er både mer rasjonelt (enklere og mindre byråkratisk) og mer rettferdig å betale dette via skatt! Eller kanskje vi skal beregne hver enkelt innbyggers bidrag til kommunens gatebelysningskostnader ved at alle registrerer hvor mange lysstolper de passerer hver dag? Vi skal jo ikke betale for tjenester vi ikke bruker? Barnløse må få reduksjon i skatten fordi de ikke belaster skolebudsjettet osv. Og folk med barn med dårlige karakterer må selvsagt betale mindre fordi de får mindre valuta for pengene de sprøyer inn i skolesystemet enn foreldre med barn med gode karakterer.

Kanskje vi skal betale timepris for klassekonferansene? Det gir jo ingen mening at folk som ikke gidder å stille opp skal betale for dette gjennom de jævla urettferdige skattene? Det er ingen tvil om at det er der vi ender opp om noen får det som de vil, vi skal jo ikke betale skatter til fellesskapet for å fikse ting på en solidarisk måte og ubyråkratisk måte. Dere hørte rett - FrPs politikk vil på mange områder innebære dramatisk økt byråkrati. Tror dere det er enklere å administrere stykkpriser for alt mulig enn å håndtere det via skattesystemet? Å nei da, det er det ikke.

Solidaritet er noe dritt gitt! Og for de som ikke skjønte at dette var ironi: Jeg og kona betalte nærmere 700.000 i skatt til sammen i fjor, og har ikke bedt om noen reduksjon i eiendomsskatten. Og mine besparelser på eiendomsskatten er omtrent det doble av kostnaden ved lyktestolpen. Så jeg tjener på dette. Inn til de evt finner noen andre kostnader de kan skyve over på noen av oss. Driftskostnadene til Bergen kommune endrer seg i hvert fall ikke, Poenget er bare at dette er f... meg ikke en måte å drive en by på.

Gid flere hadde vett til å gjennomskue FrPs retorikk før de blir nødt til å gjennomleve stupiditeten i praksis.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Stolpen får greie seg sjøl.

Honkey
Som du sier; siden det aldri har forelagt noen tillatelse til å sette denne stolpen på tomta mi så vurderer jeg sterkt å be kommunen fjerne den, noe som i så fall utvilsomt vil koste de 10-20.000 kr. Selv har jeg tre lyspunkter i oppkjørselen og lite bruk for den, det er de som kjører forbi oppkjørselen min og skal lenger inn i gata som har glede av dette lyset, og i god FrP-ånd har jeg f... ikke tenkt å betale for de tullingene. Hver mann for seg selv og drit i solidariteten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Tilslutter meg eratos innlegg uten forbehold. Dette viser seg som et absurd praktisk eksempel på hvor inni granskauen stupid og ineffektivt man kan drifte et samfunn når ingen skal betale skatt fordi det er så knugende og undertrykkende. Fri og bevare oss for denslags.

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Så jeg skjønner det slik at både Erato og Honkey mener det er kommunens oppgave å bedrive gatebelysning på privat eiendom hvor det ikke er offentlig ferdesel - og at dette da skal betales av felleskapet.

Er man av samme oppfatning dersom det var Rimi Hagen som hadde kjøpt et stort landområdet av kommunen hvor det var gangvei med belysning. At kommunen fremdeles skulel drifte og betale strømmen for gangbelysningen etter at Rimi hagen hadde satt opp port slik at det kun var han som benyttet dette..?

At komkommune ikke legger seg opp i hvordan de ulike grunneierne deler kostander mellom seg er vel en selvsfølge.

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Så jeg skjønner det slik at både Erato og Honkey mener det er kommunens oppgave å bedrive gatebelysning på privat eiendom hvor det ikke er offentlig ferdesel - og at dette da skal betales av felleskapet.

Er man av samme oppfatning dersom det var Rimi Hagen som hadde kjøpt et stort landområdet av kommunen hvor det var gangvei med belysning. At kommunen fremdeles skulel drifte og betale strømmen for gangbelysningen etter at Rimi hagen hadde satt opp port slik at det kun var han som benyttet dette..?

At komkommune ikke legger seg opp i hvordan de ulike grunneierne deler kostander mellom seg er vel en selvsfølge.

Mvh
OMF
Hvis du leser mitt innlegg så ser du at felleskapet = meg og at jeg gjerne betaler. Og at kommunen har klart dette greitt i 20 år. Men da gjennom et skattesystem i stedet for gjennom et absurd, overadminstrert og byråkratisk stykkprissystem som allikevel ikke på noen måte blir mer rettferdig enn om vi fordeler dette gjennom skattene. Som jeg nevnte, jeg klarer meg godt uten dette lyset jeg, det er naboene mine som har glede av det. Vi finner alltids en ordning som trolig kommer til å bli like urettferdig som eiendomsskatten, som sagt, vi kan ikke telle hvem som går under lykta hvor mange ganger heller. Så hvorfor ikke beholde skatten og spare både oss og kommunen for masse byråkrati? Og DET er hele poenget.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi behøver ikke å bruke så mange ord....

Mener du at siden stolpen en gang står der - så er det kommunens ansvar å drifte den i all tid - selv om dere har kjøpt eiendommen og det ikke er noen form for offentlig tilgang til stedet...?

Mener du at vi som bor i den veien der jeg bor har krav på å få satt opp kommunale gangslys betalt av felleskapet..? Vi betaler trolig like mye skatt som det dere gjør...og har ikke slikt lys betalt av kommunen..?

Eller mener du bare at det i grunn er riktig at dere skal betale for det selv, men du synes det er tungsvint byråkratisk og at kommunene neppe tjener på dette i det lange løp..?

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg konstaterer at kommunen fikk behov for å gjøre noe med dette straks de skulle gjennomføre FrPs demonstrasjonspolitikk, og at det i en større sammenheng trolig ikke er et særlig rasjonelt system. Stolpen sto på min tomt også i 1982.....og jeg har aldri bedt om at den ble satt opp der, eller gitt løyve til det. Det har kommunen funnet på helt av seg selv. Og at millimeterrettferdighet får vi aldri, noen har gatelys, noen har det ikke (feks du), uansett hva slags type vei det er. Andre får snøbrøyting, andre får det ikke, feks vi - heller ikke på den kommunale veien, og vi betaler privat for at noen skal gjøre kommunens jobb slik at vi kan komme oss på jobb etter nattens snøfall. Osv in absurdum.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg synes vel i grunn du drar inn masse som overhodet ikke har noe med saken å gjøre. At du kaller det absurd at dere si felleskap skal betale for en gatelykt som står på privat grunn og kun belyser områder som er private sier vel mest om at du og jeg har en veldig forksjellig oppfatning om hva som er felleskapets opgaver!

Hvor mange millimeter er det til nærmeste kommuneale vei for fri ferdsel...fra denne stolpen du har...? Siden du nevner millimeterrettferdighet..?

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Jeg synes vel i grunn du drar inn masse som overhodet ikke har noe med saken å gjøre. At du kaller det absurd at dere si felleskap skal betale for en gatelykt som står på privat grunn og kun belyser områder som er private sier vel mest om at du og jeg har en veldig forksjellig oppfatning om hva som er felleskapets opgaver!

Hvor mange millimeter er det til nærmeste kommuneale vei for fri ferdsel...fra denne stolpen du har...? Siden du nevner millimeterrettferdighet..?

Mvh
OMF
Du misforstår totalt. Betaler gjerne 1500 kr for min private gatelykt jeg i stedet for 4000 kr i eiendomsavgift. Som medlem av målemafiaen KAN jeg regne! Det er alt det andre jeg trekker inn (som du ikke sier har noe med saken å gjøre) som ER selve saken! Feks at stykkprisfakturering av noe som egentlig er felles oppgaver (gløm for et øyeblikk selve lysmasta og at den er på privat område) hverken er særlig mer rettferdig enn skatt (les mine betraktninger om hvem som har glede av lyset) og genererer store kostnader knyttet til kostnadsfordeling, utfakturering og administrasjon. Poenget er at alle skattereduksjoner popper opp gjennom kostnader og utfakturering andre steder - kostnadene blir jo ikke borte fordi om noen hater skatt. Og videre er poenget mitt at slikt betales best gjennom skattesystemet (hvis du igjen kan glemme den aktuelle lysmasta - hadde den stått et par meter lenger ned i gata hadde den gitt folk nøyaktig like mye lys, men da hadde den vært kommunal....tilfeldighetene ruler), fra en hver etter evne til en hver etter behov er et godt prinsipp.

PS Kommer nok til å be kommunen fjerne denne masta som jeg hverken har bedt om eller har gitt løyve til skal stå på min tomt, eller har bruk for.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OK - da missforstod jeg...trodde dette var en diskusjon om den aktuelle stolpen og ikke en generell skattediskusjon. ;D

I så fall er vi nok realtivt uenig.
Jeg er av den oppfatningen
1) av man skal ha en klar formening om hva man mener staten skal drive med
2) Så skal man vurdere hvordan denne tjensten best kan ytes

Til 1 -så mener jeg staten skal ta ansvar for helse, omsorg, sikkerhet, forsvar osv. Jeg synes ikke at staten skal drive offshorevirksopmhet som i Aker, eller flytrafikk som med SAS.

Til 2 så mener jeg at mange oppgaver kan utføres av private, og jeg ser ikke det store problemet med at en privat rydder snø, maler kommunens bygninger, tilbyr pleiehjemsplasser eller operer vonde knær.

Dessverre blander man ofte snørr og barter. og Det er ikke alle tjenerster som egner seg for å sette bort på anbud. Når jeg før jobbet i Forsvaret - så hadde vi i begynnelsen fast ansatte vaskedamer. Og de klaget selvsagt litt ,med de ryddet også pantryet når det hadde vært skikkelig fest på brakka - og det gjorde de første dag de kom på jobb. Når man senere fikk byrå til å vaske - så ble det stående. For dette var arbeid som lå utenfor anbudet.

Så kan man spørre seg - er det privatiseringen som har skydlen...nope, ikke etter min mening. Her burde man ha en kontraktsklasul om at rot som ikke var en del av kontrakten umdiddelbart skulle ryddes etter en avtalafestet timespris.

Men som sagt - neon er likere enn andre. De som har fått oppkjørselen sin gratis ryddet for snø i alle år fordi de kjenner den kommunale sjåføren, eller de som i alle år har sluppet å trille frem dunken sin for søppeltømming av samme grunn - de vil jo selvsagt klage dersom en privat aktør bare gjør det kommunene har bestilt - og det bruker å være innenfor det som er nevnt i 1).

Mvh
OMF

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Å lage kontrakter for hver minste oppgave som skal løses vil skape mer byråkrati, og byråkrati koster som kjent penger. Det FrP nekter å innse er at deres higen etter å sette alt ut på anbud til private, skaper et stort "bestillerkorps". Disse må også kontrollere om tjenestene blir utført, og være klagebehandlere. Bestiller / Utfører skaper altså mer byråkrati, og ekstraservice som man ofte får når man har egne ansatte, forsvinner når man har A4 kontrakter å forholde seg til. Så prisen for å privatisere kommunale tjenester er mindre service, mer byråkrati og iblant økte kostnader. (Kommune = nonprofit, privat = profit)

I tilfellet stolpen, enig i at det er freidig å sende deg en regning på vedlikehold av noe du ikke har bestilt. Når man har konkludert med at denne stolpen står på din private grunn, og er ditt ansvar, så ville det være mer naturlig å spørre om følgende:

1. Vi plasserte en lyktestolpe på din grunn i 197*, den skulle ikke vært plassert der, ønsker du den fjernet?
2. Dersom du ikke ønsker den fjernet, men fortsatt vil ha den driftet, så ta kontakt med oss, så blir vi enige om hva denne tjenesten vil koste.

(Dersom man tar med saksbehandlerutgifter i det regnestykket så begynner det å bli morsomt.)

Enig med Erato, behold skatten som den er, og drift på best mulig måte. Iblant vanker det noen tjenester man strengt tatt "ikke har krav på", og iblant får man ikke det man har krav på. En umulig oppgave å skape et system som ikke gjør feil iblant.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Men som sagt - noen er likere enn andre. De som har fått oppkjørselen sin gratis ryddet for snø i alle år fordi de kjenner den kommunale sjåføren, eller de som i alle år har sluppet å trille frem dunken sin for søppeltømming av samme grunn - de vil jo selvsagt klage dersom en privat aktør bare gjør det kommunene har bestilt - og det bruker å være innenfor det som er nevnt i 1).

Mvh
OMF
Tja - sånt skjer nok - også i det private. At noen er likere enn andre og tror at det gjelder andre regler for de, ser vi overalt. Du jobber vel i likhet med meg i privat sektor og bør vite mye om det. Det er ikke billigere eller bedre å parkere med Europark enn med kommunen, og jeg synes det er MYE bedre at kommunen tar del av et overskuddet av parkeringen enn at eieren av Europark tjener seg opp en milliardformue. Det betyr kke at alt skal drives av staten. Det er feks mange tiår siden det fantes særlig til grunner for at staten skulle eie et flyselskap.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.377
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg er vel ikke spesielt uenig i noen av de 2 siste innleggene, men vil vel ikke hevde at det blir så mye byråkrati som enkelte vil ha det til. Setter man bort snøryddingen så slipper man jo regnskap, vedlikehold av utstyr, ansettelser, lagerleie til maskienen, drivstoffregnskap osv osv osv.

At de private også skal ha profitt er et interessant tema - samfunssøkonomisk er dette en fordelingspolitisk sak. Det er også slik at konkurrasne gjør at man blir mer effektiv.

Jeg synes ikke kommunene skal drive parkeringsplass. Jeg synes kommunen kan regulere tomten (som de trolig eier) til parkeringshus - og gi "forhåndstilsagn" på at det kan bygges parkeringshus i 5 etg på 650m2. Også kan de selge tomten til høystbydende. Hvorfor...jo frodi jeg synes ikke kommersiell parkeringsvirksomhet er en oppgavene som stat/kommune skal drive med.
Og jeg vil tro at Europark har feks:
Regnskapssystemer
Rammeavtaler
Knowhow
Eksisterende systemer
Som gjør at de kan implementere ett nytt parkeringshus i sine systemer -og drifte det langt mer effektivt og lønnsomt enn det kommunene kan. Og hvis prisen for oss billister blir den samme - så synes jeg det er helt supert - hvis eierene kan få et overskudd på toppen.

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
rumath skrev:
Å lage kontrakter for hver minste oppgave som skal løses vil skape mer byråkrati, og byråkrati koster som kjent penger. Det FrP nekter å innse er at deres higen etter å sette alt ut på anbud til private, skaper et stort "bestillerkorps". Disse må også kontrollere om tjenestene blir utført, og være klagebehandlere. Bestiller / Utfører skaper altså mer byråkrati, og ekstraservice som man ofte får når man har egne ansatte, forsvinner når man har A4 kontrakter å forholde seg til. Så prisen for å privatisere kommunale tjenester er mindre service, mer byråkrati og iblant økte kostnader. (Kommune = nonprofit, privat = profit)
Ja dette er viktige punkter. Det er ganske hodeløst å si opp alle egne folk for så å leie inn de samme tjenester dyrere og dårligere. Det er ingenting i veien for å leie inn private til konkrete oppgaver. Det kan være anbud på en veistubb, bygging av et hus eller å kjøpe av en operasjon til en pasient fra en privat klinikk.

Men dette systemet egner seg mye dårligere til drift og vedlikehold. Arbeid som best utføres dersom arbeiderne som gjør jobben selv har myndighet til å vurdere hva som trengs å gjøres uten å gå veien om byråkrat og anbudbeskrivelser for å finne ut om det kan ordnes eller ikke. Kommunale grøntanlegg i byene foslummes fordi det ikke en beskrevet ned til siste løvetann hva som skal utføres i enhver eventualitet, og at kommunen hoppet på et tilsynelatende "billig" anbud fra et firma og har sagt opp sine egne ansatt som kunne gjort jobbe i stedet. Skoler og offentlige bygg forfaller fordi man ikke tar seg råd til å ha egne ansatte og vaktmestre som går der til dagen og holder det ved like, slik som var vanlig før. I stedet har en eller annen halvudugelig byråkrat utarbeidet en liste over "ting som må gjøres", dette settes ut på anbud til billigste tilbyder. De gjør akkurat det de er pukka nødt til for å oppfylle kontrakten og lar resten forfalle intil de neste anbudbeskrivelser inkluderer det nye arbeidet.

Dette er rett og slett elendig forvaltning av offentlige verdier, og en god illustrasjon på at frp-modellen om at alt automatisk skal gjøres på eksterne anbud i stedet for å ha egne ansatte til vedlikehold og drift ikke er en god løsning i det hele tatt. Og når ikke bygg og anlegg blir vedlikeholdt etterhvert så samler det seg bare opp til det blir så kostbart at man for samme summen kunne hatt 5 ganger så mange ansatte i peroiden til å holde det i topp stand til enhvær tid. Bare se hva det vil koste å ta igjen det forsømte når det kommer til offentlige bygg og anlegg i de store byene som har et slikt system. I Bergen alene snakker vi om hundrevis av millioner for å ruste opp skolebygg til den stand de bør være. Og da kan man lure på om det ikke hadde lønnet seg å hatt noen ansatte vaktmestre, anleggsgartnere og annet vedlikeholdspersonell likevel... og ikke bare byråkrater som skal regne på anbud, priser og som ikke egentlig har den nødvendige oversikt over hva som trengs å gjøres i det hele tatt, og magre budgetter å forholde seg til .. og ingen egne ansatte som kan gjøre noe nyttig.

Private anbud egner seg til mye, men slett ikke til alt. Og dogmatiske løsninger om at alt enten skal være offentlig eller ute på private anbud er like dårlige løsninger. Svært dårlige løsninger.

Det er ikke rart at Frp-kommuner styrte kommuner fort havner i situasjoner der de må selge alt kommunen eier og tappe bedriftene de har eierintersser i for å ta etterslepet etter privatiseringsiveren.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Eieren-forsyner-seg-fra-BKK-915552.html

Topp Bunn