Ikke noe galt i å tilhøre arbeiderklassen, men -bevegelsen derimot...lomt skrev:Du er kanskje medlem av NITO og føler deg tråkket på tærne?
Du er funksjonær, ikke arbeider?
Ikke noe galt i å tilhøre arbeiderklassen, men -bevegelsen derimot...lomt skrev:Du er kanskje medlem av NITO og føler deg tråkket på tærne?
OMF skrev:ErosLoveking skrev:eh...OMF skrev:Jeg har også inntrykk av at man får mye bedre helsetjenster gjennom det offentlige.... ;D ;D ;D
Mvh
OMF
Der kom den fulle og hele sannheten om det tema også....
Mvh
OMF
Nettopp!
Med FRP og Høyre ved roret i Oslo oppstår likevel sånne tilstander ved kommunale kjøp av private sykehjemstjenester.
De samme partiene var viktige da sykehusregionene ble vedtatt opprettet av Stortinget. Resultatet ble monsterorgganisasjoner som vanstyres etter bedriftsøkonomiske prinsipper - Helt uten politisk kontroll av økonomien. Sykehusene har aldri gått med større underskudd enn nå.
Klarer ikke helt å fri meg fra sammenligningen med USA. Privat helsevesen og private sosialordninger og stappfullt av homeless.
Hm, jeg var litt ufin, skal innrømme det :-[totte skrev:Ikke noe galt i å tilhøre arbeiderklassen, men -bevegelsen derimot...lomt skrev:Du er kanskje medlem av NITO og føler deg tråkket på tærne?
OMF står det nok over han også. Pytt sann.lomt skrev:Hm, jeg var litt ufin, skal innrømme det :-[totte skrev:Ikke noe galt i å tilhøre arbeiderklassen, men -bevegelsen derimot...lomt skrev:Du er kanskje medlem av NITO og føler deg tråkket på tærne?
Men EN setning ble tatt ut av kontekst, og jeg ble kalt idiot (sitatet er jo at mot idioter kjemper selv guder forgjeves... (litt omskrevet av OMF)) og jeg gikk "fem på" (lot meg bli irritert...
Huff Lomt, skjerp deg
Jeg har vært organisert i El&It tidligere og betalte det hvite ut av øyet for å være medlem, mener jeg betalte like over 10k i året i 05 og 06 i kontigent.lomt skrev:Ja hva er egentlig forskjellen?OMF skrev:NITO har vel ikke en hånd på rattet i AP....Pink_Panther skrev:Og hva er forskjellen på det LO gjør for sine medlemmer og det f.eks. NITO gjør for sine?OMF skrev:Synes det er greit med en motvekt til LOs "først meg sjøl, så meg sjøl, så enda en gang meg sjøl...." - missunnelse er sterkere krefter......
Mvh
OMF
Mvh
OMF
De som melder seg inn i LO vet at de er arbeidere, og de vet at lønnsforhandlingene ville gå dårlig om hver enkelt skulle forhandle for seg selv.
Nito er også en organisasjon som hjelper sine medlemmer i bla. lønnsfohandlinger, men medlemmene tror kanskje at de ikke er arbeidere (eller kanskje de bare tror de er bedre enn dem som er i LO, og vil ikke sammenlignes med arbeiderne...)
Personlig har jeg aldri vært NITO medlem, men har venner som er/har vært.Anonym skrev:Jeg har vært organisert i El&It tidligere og betalte det hvite ut av øyet for å være medlem, mener jeg betalte like over 10k i året i 05 og 06 i kontigent.
NITO har iallfall noen fornuftige rater for å være medlem i tillegg til et godt blad og fine kurs.
Tenkte ikke å gå inn i noen hard debatt om LO og deres nære venner, men vi lbare knytte en liten kommentar til ovenstående.OMF skrev:Når det gjelder arbeidsmiljøloven så synes jeg feks at arbeidstidsbestemmelesene kan mykes opp. Har selv vært ung og jobbet på anlegg langt hjemmefra - da har man lyst til å jobbe lange dager og komme seg hjem og slapp av med en fet lommebok!
Mvh
OMF
Joda - jeg ser den. Men det som altid er 100% fraværende her på sentralen er en balansert diskusjon.Honkey-Chateau skrev:Tenkte ikke å gå inn i noen hard debatt om LO og deres nære venner, men vi lbare knytte en liten kommentar til ovenstående.OMF skrev:Når det gjelder arbeidsmiljøloven så synes jeg feks at arbeidstidsbestemmelesene kan mykes opp. Har selv vært ung og jobbet på anlegg langt hjemmefra - da har man lyst til å jobbe lange dager og komme seg hjem og slapp av med en fet lommebok!
Mvh
OMF
Det er rett at unge mennesker ofte har lyst og overskudd til å jobbe lange dager. Nå viser dessverre statistikkene at det å være sliten på jobb = flere ulykker, ergo har vi H&S-bestemmelser. Disse reglene er ikke bare for å verne arbeiderne mot "den onde" arbeidsgiveren, men også for å skåne så vel arbeideren som arbeidsgiveren for ulykker på arbeidsplassen.
Honkey
Politikk er følelser. Håpløst å diskutere. Det har jeg gitt opp for lenge siden.OMF skrev:Joda - jeg ser den. Men det som altid er 100% fraværende her på sentralen er en balansert diskusjon.
OMF er ofte saklig og flink til å få frem meningene sine, men det blir ingen diskusjon om man skal debattere det amn er enig i.pedal skrev:Politikk er følelser. Håpløst å diskutere. Det har jeg gitt opp for lenge siden.OMF skrev:Joda - jeg ser den. Men det som altid er 100% fraværende her på sentralen er en balansert diskusjon.
Det er akkurat det det ikke er. I USA har alle samme lovfestede rettigheter, men de er ikke verdt noen noen ting. Det samme kan skje i Norge hvis FRP søler bort felleskapets ressurser og overlater definering og produksjon av helse- og sosialtjenester til private. Da er det mine og dine unger som må blø. I motsatt fall må de stole på 'corporate responsibility' eller den forsikringen de var så lur å tegne.OMF skrev:....Ellers er det en grunnleggende forskjell mellom slik FRP tenker seg helsevesenet i Norge og hvordan det er i USA.
FRP vil at det skal være felleskapet som skal betale. Mao - alle skal ha samme muligheter, lovfestede rettigheter til behandling....skjønner du at det er en relativt vesentlig forskjell på hvordan det er i USA Pemek...? At det i mine øyner faktisk er akkurat motsatt?
Mvh
OMF
Men dette er jo med all mulig mangel på respekt å melde bare tull.pemek skrev:Det er akkurat det det ikke er. I USA har alle samme lovfestede rettigheter, men de er ikke verdt noen noen ting. Det samme kan skje i Norge hvis FRP søler bort felleskapets ressurser og overlater definering og produksjon av helse- og sosialtjenester til private. Da er det mine og dine unger som må blø. I motsatt fall må de stole på 'corporate responsibility' eller den forsikringen de var så lur å tegne.OMF skrev:....Ellers er det en grunnleggende forskjell mellom slik FRP tenker seg helsevesenet i Norge og hvordan det er i USA.
FRP vil at det skal være felleskapet som skal betale. Mao - alle skal ha samme muligheter, lovfestede rettigheter til behandling....skjønner du at det er en relativt vesentlig forskjell på hvordan det er i USA Pemek...? At det i mine øyner faktisk er akkurat motsatt?
Mvh
OMF
Jeg kan ikke se den helt store faren ved å la private slippe til i helse- og omsorgssektoren. Vi har da uten tvil et alt for dårlig tilbud i dag. Det gjelder både kapasitet og fagpersonell. Jeg er overbevist om at privat drift av for eksempel alders- og pleiehjem ikke vil gå ut over tilbudet til brukerne. Er ganske sikker på at private kan drive mer kostnadseffektivt, d.v.s kutte ned "unødvendige kostnader. Da er det penger igjen til å lønne fagarbeidere og sikre forsvarlig drift.pemek skrev:Det er akkurat det det ikke er. I USA har alle samme lovfestede rettigheter, men de er ikke verdt noen noen ting. Det samme kan skje i Norge hvis FRP søler bort felleskapets ressurser og overlater definering og produksjon av helse- og sosialtjenester til private. Da er det mine og dine unger som må blø. I motsatt fall må de stole på 'corporate responsibility' eller den forsikringen de var så lur å tegne.OMF skrev:....Ellers er det en grunnleggende forskjell mellom slik FRP tenker seg helsevesenet i Norge og hvordan det er i USA.
Mvh
OMF
Tror du må lese hjemmeleksa. Om du trenger akutt akutt hjelp i USA er det ulovlig for private sykehus å avvise pasienter, selv om de ikke kan betale. Det er så langt de lovfestede rettighetene for alle strekker seg. Så dekkes endel av spesialordninger (krigsveteraner, de aller fattigste, funksjonshemmede og pensjonister). De andre må betale selv, enten med egen forsikring eller ordning hos arbeidsgiveren. 15 %, omlag 50 millioner er uten noen slags dekning. Dette har Obama tenkt å ordne opp i. Men, hvem er det som sitter i kongressen hver dag for å få politikerne til å spenne bein for helsereformen? Jo, det er lobbyen fra forsikrings- og sykehusindustrien.totte skrev:Men dette er jo med all mulig mangel på respekt å melde bare tull.pemek skrev:Det er akkurat det det ikke er. I USA har alle samme lovfestede rettigheter, men de er ikke verdt noen noen ting. Det samme kan skje i Norge hvis FRP søler bort felleskapets ressurser og overlater definering og produksjon av helse- og sosialtjenester til private. Da er det mine og dine unger som må blø. I motsatt fall må de stole på 'corporate responsibility' eller den forsikringen de var så lur å tegne.OMF skrev:....Ellers er det en grunnleggende forskjell mellom slik FRP tenker seg helsevesenet i Norge og hvordan det er i USA.
Mvh
OMF
Hm, her sitter man og forsvarer FrP gitt, sic gloria Mundi transit.
Neida, poenget er at FrP ikke har noen planer om å "overlate definering (...) av helse- og sosialtjenester til private". De er tvertimot opptatt av at det er et politisk ansvar å definere hvilke tjenester man har krav på. Så kan man si at FrP-politikk ikke er optimal for å kunne finansiere gildet på sikt, men der er det vel flere enn FrP som sliter, og å påstå at FrPs modell vil utarte til amerikanske tilstander er bare tull.pemek skrev:Tror du må lese hjemmeleksa.
Hva de skal mene om omfanget av offentlig ansvar på helsesektoren er det landsmøtet deres som avgjør. Hadde du sett hvem vennene deres er og hørt på diskusjonene underveis hadde sikkert du også vært betenkt. Jeg vil ikke at de skal være min helsegarantist.totte skrev:Neida, poenget er at FrP ikke har noen planer om å "overlate definering (...) av helse- og sosialtjenester til private". De er tvertimot opptatt av at det er et politisk ansvar å definere hvilke tjenester man har krav på. Så kan man si at FrP-politikk ikke er optimal for å kunne finansiere gildet på sikt, men der er det vel flere enn FrP som sliter, og å påstå at FrPs modell vil utarte til amerikanske tilstander er bare tull.pemek skrev:Tror du må lese hjemmeleksa.
Men det er fortsatt nok å mislike FrP for.
Nei, i grunnen ikke min heller.pemek skrev:Hva de skal mene om omfanget av offentlig ansvar på helsesektoren er det landsmøtet deres som avgjør. Hadde du sett hvem vennene deres er og hørt på diskusjonene underveis hadde sikkert du også vært betenkt. Jeg vil ikke at de skal være min helsegarantist.totte skrev:Neida, poenget er at FrP ikke har noen planer om å "overlate definering (...) av helse- og sosialtjenester til private". De er tvertimot opptatt av at det er et politisk ansvar å definere hvilke tjenester man har krav på. Så kan man si at FrP-politikk ikke er optimal for å kunne finansiere gildet på sikt, men der er det vel flere enn FrP som sliter, og å påstå at FrPs modell vil utarte til amerikanske tilstander er bare tull.pemek skrev:Tror du må lese hjemmeleksa.
Men det er fortsatt nok å mislike FrP for.
FRP har hatt tradisjon for saker der de blander særegen økonomiforståelse og rare visjoner. For noen år siden hadde de 7-årig grunnskole som en fanesak. Ikke nødvendigvis fordi skole var dumt, men fordi det kostet det offentlige masse penger. Sånn er det med nesten alle politikkområdene deres, ikke minst innenfor min favoritt, kulturpolitikken. Offentlig ansvar skal reduseres så mye som mulig.
Er definitivt ikke greia mi!
Dette tror jeg ikke du har noe greie på.rumath skrev:Det er ikke slik at det står tomme private klinikker og venter i dag. Leger som går arbeidsledige, og ikke får jobb i de offentlige sykehusene... Når man tar i bruk private klinikker i større grad, så tar man personellet fra de offentlige sykehusene, og setter de i virke i det private. De vil da følgelig ha bedre lønn i det private enn i det offentlige, og regninga for fellesskapet blir dyrere.
Dette er vel det som kalles poliklinikker.....rumath skrev:Jeg har forresten alltid ment at det offentlige burde ha sykehus som kun tok enkle inngrep med dagpasienter. Er av de som mener at vi burde ha en hurtigkø ("raskere tilbake") for mindre kompliserte inngrep. Samfunnsøkonomisk en vinner.
Operasjoner og kirurgiske inngrep er gode eksempler på hva som egner seg utmerket godt til å la private klinikker utføre. Noe av det som gjør det spesielt godt egnet er at det er enkelt og ukomplisert å måle og regner på hva man får igjen for pengene. Enten er en operajon utført slik den ble bestilt eller så ble den ikke det. Det blir sraks mye mer komplisert å følge opp anbudsutregninger og jobbeskrivelse når det er alt for mange uforutsette faktorer inn i bildet. Slik som når det kommer til daglig drift, vedlikehold og omsorg. Jeg sier ikke at det er umulig å få dette til også, men det er mye mer komplisert og byråkratisk å håndtere med et bestiller/leverandør system, og mye større sjanse for at nødvendige oppgaver forblir uløste fordi ingen har direke ansvar for dem. Ansvaret smuldrer fort bort når en person skal sende ut en mann, mannen som blir sendt ut skal undersøke og rapportere tilbake, så skal noen vurdere og eventuelt bestille hos noen andre at en tredje mann skal komme å utføre jobben... etc. masse byråkrati og papiratbeid og administrasjon og store sjanser for at det hele havner nederst i en papirbunke til en høvelig anledning. Det er med andre ord lite effektivt og hensiktsmessig og i stor grad basert på tilfeldigheter og kontakter. Dyrt blir det også.totte skrev:Det offentlige har et problem med at det ikke er noen god kobling mellom ytelse (jobben de gjør) og suksess (bevilgning). Når man forsøker å få til denne koblingen i det offentlige som med helseforetaksmodellen sliter man med å få det til. De brutale markedskreftene er nyttige og pålitelige som tyngdekraften.
Tja kanskje du har det. Men du snakker om samfunnsøkonomisk lønnsomhet - og det er et fagfelt som jeg faktisk har studert. Så kan man jo synse om at den offentlige skjermede sektoren har en like effektiv ressursutnyttesle som privat og konkurranseutsatt sektor....rumath skrev:"Dette tror jeg ikke du har noe greie på." Brukes hver gang OMF er uenig i noe.
Jeg har omtrent like mye greie på dette som deg, men ulik innfallsvinkel.
Dette er lite relevant....de 270 000 i kø - er i kø...ikke noe annet!rumath skrev:Det går ingen kirurger på vent i Norge! De jobber, og de fleste jobber i det offentlige. Enkelte inngrep krever utfyllende dokumentasjon, og den som har gjort inngrepet må nødvendigvis også dokumentere hva som er utført, evnt. hvilke komplikasjoner som oppsto. Man kan ikke sette bort denne oppgaven til merkantile.
Dette er jo en dristig påstand...kan du forkalre litt hvilken mekanismer som ligger til grunn.rumath skrev:Det at man kan ha samlebåndskirurgi på kveldstid, med mindre kompliserte inngrep er forsjåvidt greit, men straks man hadde overlatt all kirurgi til de private hender, så hadde det blitt vel så dyrt, og vel så lange køer.
Dette er generellt et problem. Staten har ikke et lønnssystem som belønner de som er mye flinkere enn alle andre. Derfor vil de gjøre det bedre i det private rent lønnsmessig. Samt at i det private så kan man utnytte disse egenskapene bedre. Det er klart at regjeringsmedlemmene hatt lønninger som middels bedriftsledere så hadde man kanskej greid å få inn en og annen med relevant bakgrunn og utdannelse!rumath skrev:Hvorfor tappe helsevesenet for de dyktige folka våre, for så å betale de langt mer et annet sted, med fordyrende mellomledd?
Tja...de som leder helseforetakene nå er uenig med deg.rumath skrev:Det er absolutt ting som kan gjøres annerledes i helsenorge, blant annet fjerne foretaksmodellen. Ren rammeoverføring til drift. Det å dokumentere alt man gjør ned til nitidige detaljer for å få stykkprisen er absurd.
Jo det er faktisk ganske mange som ønsker private aktører uansett fordi de ser dem som et bedre alternativ per definisjon. Det som også er en vanlig fremgangmetode for å bygge ned offentlige tilbud er for private luringer å legge inn noen anbud et par år som de går med tap i. I mellomtiden får man bygget ned eller fjernet de offentlige tjenestene, som "ble dyrere". Når de er borte og etatene er lagt ned skrur man opp prisene noe voldsomt, og det kommer ikke noen ny offentlig etat som kan ta jobbe i stedet for. For de har jo vist at det "ikke er i stand til å konkurrere" og forrige gang de prøvde på det ble de dyrere... så da blir de nok det nå også. Det er en vinn-tap situasjon, og taperne er de som skal betale for tjenestene eller ikke lenger får den utført. Jeg tenker ikke nå spesielt på helsetjenester, men på hele problemstillingen.OMF skrev:Du vet vel også det at det er ingen av partiene som er for privatisering som mener at man skal sette bort oppgaver der staten er billigste leverandør...det er bare det akkurat det skjer ikke så ofte....
Ser ut til at innkrevingen er utsatt til etter valget er over.erato skrev:Men bompenger, det er OK synes FrP i Os:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Ingen-problemer-for-bompengesoeknad-838731.html
EDIT: Det er merkelig hvordan virkeligheten sniker seg inn på en, straks man kommer i posisjon.
Og det FrP/Høyre styrte byrådet i Bergen som nettopp halverte eiendomsskatten min, har nettopp sendt meg brev om at jeg må betale 1550 kr/året for strøm og vedlikehold av den tidligere offentlige lysstolpen som nå viser seg å stå på tomta mi og belyser nabolagets private lille gatestubb. Så får det blir min jobb å springe rundt å kreve penger av naboene som nyter glede av mitt lys (noen av de har egne lysstolper forresten). Dette skal bli gøy. Foretrekker langt å betale skatt.
Som sagt, det er rart med den virkeligheten.